• 0

Concurrentiebeding

Hallo allemaal,

 

Ik sta op het punt waarop ik een belangrijke keuze moet maken. Waarbij ik graag de mening van anderen wil weten die er ook ervaring mee hebben of kennis van hebben.

 

Begin dit jaar heb ik besloten voor mezelf te beginnen. Nu heb ik onlangs een aanbod gekregen om partner te worden bij vrij goed aangeschreven internationale organisatie. Hier zitten uiteraard voor- en nadelen aan. Die zal ik zo beschrijven.

Partner worden is dus een mogelijkheid. De andere optie is dat ik verder ga met het opzetten van mijn bedrijf in dezelfde richting. Met ook alle voor- en nadelen die daar bij horen.

 

Waar ik voornamelijk mee zit is het concurrentiebeding dat de organisatie mij aanbiedt. Ik heb hier al veel over opgezocht, maar doordat mijn situatie vrij specifiek is, kom ik er niet uit. De keuze is heel belangrijk omdat wanneer ik partner zou worden er (met het huidige concurrentiebeding) geen mogelijkheid is om mijn eigen bedrijf te beginnen zonder daar grote nadelen van te ondervinden.

 

'Partner worden' houdt in dat ik als zelfstandige blijf werken in Nederland en verantwoordelijk ben voor mijn eigen klanten en inkomen, maar mezelf partner kan noemen van die organisatie wat (volgens de organisatie) meer klanten en een hoger uurloon tot gevolg kan hebben. Tevens ontvang je als partner lichte steun van de organisatie bij het opstarten van je business, zo kan je bij hen terecht voor vragen en kan je enige ondersteuning bij de verkoop krijgen. Ook krijg je ongeveer 6-10 leads p.j. (waarvan de waarde onbekend is) en veel materiaal zoals kant en klare presentaties, offertes, beeldmateriaal voor presentaties en studiemateriaal (alleen online).

Daar tegenover staat dat een vast bedrag per jaar betaalt per om partner te kunnen zijn en je 30% van je inkomen moet afstaan aan de organisatie. Als je je partnerschap stop zet, moet je nog twee jaar lang 30% afstaan aan de organisatie. Volgens de organisatie is dit een standaard concurrentiebeding.

 

Mijn concrete vragen aan jullie zijn,

Wat vinden jullie van de verhouding tussen wat je krijgt en wat je hiervoor moet inleveren? (30%)

Wat vinden jullie van dit concurrentiebeding? (2 jaar lang na stoppen nog 30% afstaan)

 

Ik ben sowieso van plan om te onderhandelen over de voorwaarden als ik besluit partner te worden. Hebben jullie hierover tips? Welke rechten heb ik bijvoorbeeld of welke gouden tip heb jij ooit gekregen in een soort gelijke situatie?

 

Wellicht kent iemand van jullie een instantie of jurist met verstand van dit soort zaken die mij zou kunnen helpen? Graag tegen een aantrekkelijke prijs, ik ben immers een starter.

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu heb ik onlangs een aanbod gekregen om partner te worden bij vrij goed aangeschreven internationale organisatie.

Op basis van "vrij goed aangeschreven" kunnen we niets. Goed aangeschreven door wie? En vrij goed, hoe goed is dat? En een internatiale organisatie...is dat UNICEF of Nigeria Telecom?

 

'Partner worden' houdt in dat ik als zelfstandige blijf werken in Nederland en verantwoordelijk ben voor mijn eigen klanten en inkomen, maar mezelf partner kan noemen van die organisatie wat (volgens de organisatie) meer klanten en een hoger uurloon tot gevolg kan hebben.

Maar is dat ook zo? Waaruit blijkt dat? En meer klanten, hoeveel meer klanten? En meer klanten dat wat? En een hoger uurloon, hoeveel hoger is dat? En ook: hoger dan wat? Het minimumloon?

 

Tevens ontvang je als partner lichte steun van de organisatie bij het opstarten van je business, zo kan je bij hen terecht voor vragen en kan je enige ondersteuning bij de verkoop krijgen. Ook krijg je ongeveer 6-10 leads p.j. (waarvan de waarde onbekend is) en veel materiaal zoals kant en klare presentaties, offertes, beeldmateriaal voor presentaties en studiemateriaal (alleen online).

"Lichte steun" lees ik als niets. En 6 tot 10 leads zeggen ook niets, als je tegelijkertijd niet weet wat de waarde daarvan is. Daar kun je dus ook niet mee rekenen. De rest is allemaal - ik zeg het even gechargeerd - gestencilde frutselflauwekul die ze nog ergens op voorraad hebben liggen en die iedere "partner" waarschijnlijk standaard krijgt.

 

Daar tegenover staat dat een vast bedrag per jaar betaalt per om partner te kunnen zijn en je 30% van je inkomen moet afstaan aan de organisatie. Als je je partnerschap stop zet, moet je nog twee jaar lang 30% afstaan aan de organisatie. Volgens de organisatie is dit een standaard concurrentiebeding.

Kijk! Hier komt de aap uit te mouw. Je weet dus wel vantevoren hoeveel je moet betalen aan die lui, maar ze kunnen je niet zeggen wat er exact tegenover staat. En een vast bedrag per jaar, waar moeten we dan aan denken?

 

Mijn concrete vragen aan jullie zijn,

Wat vinden jullie van de verhouding tussen wat je krijgt en wat je hiervoor moet inleveren? (30%)

Wat vinden jullie van dit concurrentiebeding? (2 jaar lang na stoppen nog 30% afstaan)

Er is geen verhouding tussen wat je krijgt en wat je inlevert, omdat je aangeeft dat je substantieel niets krijgt. Hooguit mag je jezelf "partner" noemen van een "vrij goed aangeschreven internationale organisatie". Als het werkelijk waar is dat je een hoger loon kan vragen door deze deal, dan is de rekensom natuurlijk heel simpel. Je moet minstens een 30% hoger uurloon vragen (zullen je klanten leuk vinden!) en ook nog eens een keer dat vaste jaarbedrag door je klanten laten ophoesten. En dan ben je dus nog steeds geen stap verder dan waar je was zónder deze deal.

 

Even serieus: wat zegt je gut feeling nou bij deze deal?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me eerder een franchise-achtige constructie, en voor de juiste contracten zou je als je het mij vraagt in die richting moeten zoeken.

 

Ik zou zelf niet snel mijn vrijheid wegtekenen. Is het concurrentiebeding 2 jaar lang 30% van de omzet, of is het nog erger?

 

Ik vind het 'partner worden' ook nogal mager. Ik vraag me af wat je dan krijgt als je geen partner wordt. Is er nog een lager niveau van samenwerking mogelijk dan 'partner'?

 

Partner is voor mij: meedelen in winst en verlies van de hele organisatie, en ook meebesluiten. Dat lijkt hier niet zo te zijn.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 2
Daar tegenover staat dat een vast bedrag per jaar betaalt per om partner te kunnen zijn en je 30% van je inkomen moet afstaan aan de organisatie. Als je je partnerschap stop zet, moet je nog twee jaar lang 30% afstaan aan de organisatie. Volgens de organisatie is dit een standaard concurrentiebeding.

Waardeloze deal! Heeft trouwens niets van een concurrentiebeding, maar meer van een afpersovereenkomst. Daar pas maar één reactie bij: Ren @Lauren, ren!

Link naar reactie
  • 0

Wat je moet doen, hangt af van wat het beste voor jou is. Dat is voor ons lastig te bepalen en hangt af van je wensen. Wil je een gezond bedrijf? Wil je veel verdienen? Wil je makkelijk kunnen groeien? Wil je flexibiliteit?

 

Je gebruikt wat woorden die bij mij vragen oproepen.

 

Blijkbaar kun je 'partner' worden, maar de omschrijving die je van dat partnerschap geeft lijkt meer op die van een franchisenemer. Het woord 'partner' suggereert bij mij een gelijkwaardigheid. Bijvoorbeeld, als alle partners mede-eigenaar zijn (zoals bij de partners van een advocatenkantoor). Blijkt in jouw situatie ergens gelijkwaardigheid uit, of wordt het woord alleen gebruikt als mooi labeltje? In dat laatste geval zouden alarmbellen moeten rinkelen. (E.e.a. hangt natuurlijk ook af van wat in je branche gebruikelijk is.)

 

Verder heb je het over een 'standaard concurrentiebeding'. Nu heb ik het even opgezocht, maar er lijkt niets standaard te zijn aan dat concurrentiebeding. De overheid heeft in 2009 onderzoek laten doen (PDF) naar hoe concurrentiebedingen eruit zien. Twee jaar lang 30% van je inkomen blijven betalen ben ik nog niet in dat rapport tegengekomen. Meestal is er iets van een boeteclausule in geval je (binnen een bepaalde regio) hetzelfde werk gaat doen of voor de concurrent gaat werken.

 

Nu zijn die boetes vaak nogal fors en kan 30% zelfs goedkoop zijn, maar dat hangt helemaal af van de branche en van de omzetten die je kan verwachten. Begrijp ik trouwens goed dat je die 30% betaalt, ook als je niet concurreert met de 'partners'? En wat betaal je als je in die periode geen inkomsten hebt?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.