• 0

Distributeur, agent of anderzijds?

Hoi,

 

Ik heb een eigen bedrijf in een land in West Afrika. Wij leveren service op technisch gebied. Echter, we willen graag een totaal-aanbieder worden op automatiseringsgebied voor onze branche.

 

We zien een mogelijkheid om een bepaald soort nieuwe machines te verkopen aan onze klant. Ondanks dat deze machines in NL vrij normaal zijn is dit in Afrika nieuw. Ik ben in gesprek met 2 fabrikanten in Nederland.

 

Het zou zo maar kunnen dat we ruim 100 machines afnemen. Dat bracht mij op de volgende vraag:

 

Wij gaan deze machines zelf verkopen aan de klant en bepalen zelf onze marge. Tevens gaan wij onderhoud leveren aangezien we een service organisatie zijn. We bestellen er dus wat reserve onderdelen bij en nemen een korte cursus.

 

In het land waar we actief zijn, zijn deze fabrikanten (en misschien zelfs wel het product) nog niet vertegenwoordigd. Naast onze hoofdactiviteiten zouden we best deze apparaten op onze website kunnen zetten als ... en deze verkopen als we meer klanten tegenkomen.

 

De vraag is, wat vul ik op bovenstaande puntjes in? Ik wil dus iets van een agent met alleenrecht overleggen bij aankoop van zoveel apparaten. Maar wel met wat voorraad voor de service en 1 of 2 voor demo. Echter, ik kan niet garanderen dat ik bepaalde aantellen ga afzetten.

Wel zouden nieuwe klanten van dit product naar ons moeten worden gestuurd binnen dat land. Toch wil ik qua marges onafhankelijk blijven.

 

Is dit überhuapt mogelijk of vraag ik teveel; en wat zou de constructie moeten zijn? Agentschap? Distributeur? Geautoriseerd technisch Partner? etc.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste,

 

Een agent werkt in het algemeen op commissiebasis. Dat betekent dat je als agent geen eigenaar van de goederen wordt; de klant betaalt rechtstreeks aan de leverancier en de agent ontvangt een bepaald vast percentage van de prijs.

Een distributeur koopt de producten in van de leverancier, houdt een voorraad aan, en bepaalt daarna zelf de verkoopprijs. Als ik je berichtje goed begrijp, is dat wat jij wil. Daarnaast denk ik dat een deel van jouw toegevoegde waarde wellicht juist zit in het afhandelen van de betaling tussen Afrika en Nederland. Ik zou me overigens niet al te druk maken over hoe je het e.e.a. wilt noemen - er zijn verschillende tussenvormen te bedenken. Uiteindelijk gaat het erom wat je met je leverancier kunt afspreken!

Link naar reactie
  • 0

Als ik je een tip mag geven. Onderhandel eerst een competitieve prijs en rol een paar projecten uit bij jouw klanten in Afrika. Pas als alles positief is geëvalueerd en je zeker bent van afnemers, kan je exclusiviteit proberen bedingen.

 

Jezelf gaan vastpinnen op aantallen voordat je de markt getest hebt, is niet heel verstandig en kan je een hoop kopzorgen opleveren.

 

Daarnaast vraag ik mij af wat de juridische waarde van een een dergelijk exclusiviteitscontract is in jouw Afrikaans land. Werkt het juridisch systeem daar. Wat zijn de wachttijden. Hoe corrupt is het.

 

veel succes

Link naar reactie
  • 0

Het exclusiviteitscontract bestaat volgens mij uit een contract van de fabrikant en onze HL'er. De wet verandert daar niets aan in West Afrika. Onthou wel dat je vermeld dat je een exclusieve distributeur wilt worden. Het woordje exclusief moet er tussen staan, want anders kan je al snel concurrentie verwachten in de markt waarin je actief bent.

 

Ik geloof niet dat er veel bedrijven zijn, die haar distributeurs laten bepalen wat voor marge er op wordt gezet. Veelal worden er hierover prijsafspraken gemaakt zodat je hun product niet te goedkoop of te duur verkoopt. Ik begrijp dat je met de service en installatie ook geld verwacht te verdienen, ik zou mijn marges dan ook meer uit die kant proberen te halen.

Link naar reactie
  • 0

Een exclusiviteitscontract is idd een overeenkomst tussen twee partijen. Maar dat de wet in het betreffende Afrikaans land er niet toe doet is kort door de bocht.

 

Hoe kan ts zijn exclusiviteit waarborgen indien hij niet wordt beschermd door de lokale wetgeving?

Waar kan hij klagen indien de tegenpartij de afspraken niet nakomt?

 

De wet doet er alles toe.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.