Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Elvire

Ingewikkelde constructie: kantoorruimte in een woningpand huren

Recommended Posts

Momenteel huren wij een huurwoning voor privégebruik en huren wij een kantoorruimte voor onze onderneming in een bedrijfspand.

 

Nu gaan wij hoogstwaarschijnlijk verhuizen naar een woonhuis met een ingewikkelde constructie. (oude grote villa)

 

Het woonhuis is opgesplitst in 3 delen waar door 3 gezinnen elk een hypotheek van 33% op rust.

 

Elk van de gezinnen hebben hun eigen ingang in het pand, eigen woonkamer, slaapkamers, toilet, keuken, etc.

 

Maar wel allen op één en hetzelfde huisnummer.

 

Één gezin gaat verhuizen en dit deel van 33% wordt gekocht door een gezin wat al 33% aandeel heeft.

 

Wij gaan dit gedeelte huren in de toekomst voor privé gebruik. (met huursubsidie)

 

Nu wil het ándere gezin wat ook 33% aandeel heeft (dus niet het gezin van straks 66%) in overleg met de gemeente een kleine schuur verbouwen tot zit/slaapkamer. Zij willen hier in gaan slapen/ deels wonen zodat een gedeelte van hun woning in het pand aan ons zakelijk verhuurd kan worden. Dit gaat om de woonkamer en evt nog een slaapkamer die naast de woonkamer ligt die geheel zakelijk ingericht en gebruikt zullen gaan worden. Zij blijven zelf dus wel een kamer, de wc/badkamer en keuken in het pand gebruiken.

 

De woning heeft meerdere ingangen, waardoor wijzelf privé een eigen ingang krijgen, als ook zakelijk.

Moeten we hier aan bepaalde voorwaarden voldaan zoals extra huisnummer/ toilet, oid om gebruik te kunnen maken van het aftrekken van de zakelijke huur?

Heeft hier iemand enig idee waar we nog meer rekening mee moeten houden?

 

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Elvire

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede morgen Elvire.

 

Om de kosten zakelijk aftrekbaar te maken moet er een afzonderlijke ingang en toilet aanwezig zijn voor de onderneming.

 

Een eigen huisnummer is niet noodzakelijk.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Elvire,

 

Ik lees in je bericht over overleg met de gemeente. Het is goed om na te gaan of dit overleg alleen de verbouwing betreft of ook de bestemming van het pand. Ik raad je aan om na te gaan of er woonbestemming op het pand rust of woon/bedrijfsbestemming. Je kunt hiervoor contact opnemen met de afdeling Ruimtelijke Ordening van de betreffende gemeente. Meer informatie:Ondernemersplein

 

Succes met dit project!

 

Gerdine Annaars


De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties.

Daar kunnen we wat mee.

We hebben ervoor gekozen om toch gewoon in onze gehuurde kantoorruimte in het bedrijfspand te blijven werken.

Toch wel zo makkelijk alle voor- en nadelen afgewogen te hebben.

Maar mochten we in de toekomst het alsnog willen veranderen, dan weten we nu waar we aan moeten voldoen.

 

Nogmaals bedankt!

Elvire

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werk zelf voor een gemeente en kan beamen dat de bestemming soms roet in het eten kan gooien. Er zijn ook alternatieven te bedenken (ik lever zelf een kantoor in de tuin) maar wat belangrijk is: Overleg met je accountant. Soms zijn er slimme oplossingen. Werken aan huis heeft veel voordelen. Denk alleen al aan reistijd.

 

Het kantoor moet voor de belasting aan een derden te verhuren zijn. Daarom vraagt men om een eigen opgang en sanitaire voorziening. Heel veel succes. En ga eens praten met je accountant. Op kantoor kosten is een hoop te besparen als je het slim doet. Of een hoop te winnen als je wilt investeren. Zie het als mensen die je een bed verkopen. Je spendeert er uren per dag. Jaren van je leven. Voor je kantoor geldt hetzelfde. Het is JOUW plek om efficiënt te zijn. Maar ook de uitstraling naar klanten.

 

Fijn lang weekend nog!


Op zoek naar een kantoor in de tuin? Een atelier of hobbyruimte? www.indlu.nl

Maar ook voor mantelzorgwoningen en mantelzorgunits. inDlu maakt mooie inspirerende lichte ruimtes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 2 leden online en 110 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept