• 0

Overboekingen naar nieuw boekhoudprogramma

Hoi iedereen,

 

Ik hoop dat ik dit hier goed plaats.

Een vraag. Wij hebben dit jaar de samenwerking met onze boekhouder stopgezet. Die bleek na onze eigen analyse, zijn werk niet zo fantastisch gedaan te hebben als we altijd gedacht hadden. En andere boekhouders hadden deze probleempunten niet opgemerkt bij het opstellen van een offerte. Dus het vertrouwen in de boekhouders is momenteel ver te zoeken. Daarom hebben we besloten om de boekhouding zelf te doen. Ik heb een boekhouddiploma, maar mijn kennis/kunde is beperkt en wat roestig op dit moment.

 

We hebben nu een boekhoudprogramma aangeschaft en zijn nu alles over aan het zetten. Het probleem echter is dat de oude boekhouding niet valt de importeren. Dat maakt het allemaal wat onoverzichtelijk.

 

Dat gezegd zijnde. Het overnemen van bepaalde posten lukt mij niet, het is te zeggen, het lukt wel maar ik betwijfel of de redenatie correct. Ik vroeg me af of iemand hier enig licht kan schijnen op dit probleem. Ik heb alle journaalposten, dagboeken etc overlopen maar ik zie het niet. Een opmerking is dat het hier om een Belgische boekhouding gaat, maar ik heb begrepen dat deze redelijk in lijn ligt met de Nederlandse.

 

Concreet: Wij hebben een leeg boekhoudprogramma. Hier en daar enkele facturen, kasopbrengsten en bankverrichtingen erin gezet.

Nu wil ik bijvoorbeeld zaken als het kapitaal en leningen overzetten in het programma.

 

Tijdens ons eerste jaar werd er 6200 kapitaal gestort van de 18600 te plaatsen kapitaal. Van deze 6200 werden tevens enkele zaken aangekocht bij leveranciers. Concreet op de balans 'niet opgevraagd kapitaal' 12400 debet en geplaatst kapitaal 18600. Echter valt dit verhaal niet zo over te nemen in de boekhouding als GK 18600 @ NOK 12400, aangezien dit in het Diversen dagboek geplaatst wordt. Ik dacht GK 18600 @ NOK 12400 en Bank 6200.

 

Kan iemand mij zeggen wat de correcte denkwijze is.

 

Alvast bedankt.

 

Groetjes

J.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Belgische boekhouding is voor zover ik heb begrepen meer in de trend van een Franse boekhouding, en daar zijn veel verschillen in te vinden met de Nederlandse.

 

Mireille Coumans is hier echter veel bekender in. Dat gezegd hebbende, constateer ik dat je 2 boekingen in 1 boeking wil combineren.

 

Beter is via memoriaal te boeken:

#NOK 18.600

Aan #GK 18.600

 

En de storting via bank te boeken als

#Bank 6.200

Aan #NOK 6.200

 

Kun je dit volgen?

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie.

 

Ik volg je redenatie helemaal. Ik denk dat ik mijn verhaal niet helemaal goed uitgelegd heb.

Het gestorte kapitaal 6200 is gebruikt om leveranciers van te betalen destijds. Dus ik had ook zelfde gedachtegang en dan vervolgens weer bank @ leveranciers te boeken.

 

Nu lijkt mij deze boeking theoretische correct, echter in realiteit strookt dit volgens mij niet. Daar ik nu de boeking dubbel doe aangezien deze boeking in een vorig boekjaar al gebruikt is. Met andere woorden. Debiteer ik nu niet mijn bank voor de 2de maal voor 6200 euro en haal ik daarmee de boel overhoop?

 

Groetjes

J.

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit lees, dan denk ik:

Dit kan toch onmogelijk goed gaan...

 

Je moet er natuurlijk voor zorgen dat in het programma hetzelfde bedrag van "bank" vermeld wordt als in 'het echt' op desbetreffende bankrekening daadwerkelijk staat. Dat het saldo klopt, dus (en dat alle mutaties juist verwerkt zijn).

 

Ook was de oude boekhouder volgens 'jullie eigen analyse' misschien niet top, dan moet je nu toch een redelijke vervanger zoeken. Dat lijkt mij tenminste.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Okay ik heb 'probleem' opgelost.

 

Zo druk, zoveel cijfers dat ik compleet vergeet wat er werkelijk moest geboekt worden.

De boeking zoals ik aangeef in mijn verhaal is zoals Peter als aangeeft onmogelijk.

Het is een kwestie van gehele balansposten overnemen, en niet per post te boeken.

 

Nu klopt mijn boekhouding :)

 

 

Deze mag op slot.

 

Groetjes

Jeroen

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.