• 0

Zakelijke Telecom tak

Beste Mede HL-ers,

 

Op mijn 13e ben ik begonnen met werken. Vanaf die tijd heb ik meerdere banen en bijbaantjes gehad. Ik ben inmiddels 28 jaar en werk 7 jaar voor mijn huidige werkgever. Het is altijd mijn ambitie geweest om een eigen onderneming te starten en te runnen.

 

Vele ideeën zijn de revue gepasseerd, enkele daarvan zijn ook uitgewerkt in een businessplan, maar uiteindelijk heb ik ze allemaal niet tot uitvoering gebracht. Dit om uiteenlopende redenen. Toch blijft het ondernemen mij interesseren en ben ik nog net zo ambities als altijd. Nu heb ik dan eindelijk iets bedacht wat ook daadwerkelijk haalbaar is en nog voor de hand liggend is ook.

 

Momenteel ben ik werkzaam bij de grootste onafhankelijke Telecom retailer van Nederland. Zij werken met "eigen" winkels en "Franchise" winkels. Ik werk voor het Franchise concept. Mijn werkgever heeft meerdere filialen en ik ben Shopmanager in een van die winkels. Wij spitsen ons voornamelijk toe op de particuliere markt. Als er een zakelijke klant in de winkel komt zullen wij deze met een passend abonnement de winkel laten verlaten, maar de focus ligt hier niet op. Hier is dus nog een hele slag te slaan.

 

In de jaren die ik in de winkel sta heb ik vele klantrelaties opgebouwd, het meeste met particuliere, maar ook met enkele zakelijke klanten. Nu is het idee om mij hier helemaal op te gaan focussen. Natuurlijk de bestaande klanten behouden, maar ook nieuwe klanten benaderen en werven.

 

Het idee is om in samenwerking met mijn huidige werkgever een aparte zakelijke tak op te gaan zetten. Uiteindelijk zal ik dit onder mijn hoede gaan nemen, in welke rechtsvorm dit geheel gegoten gaat worden en hoe de verstandhouding gaat zijn moeten we nog allemaal goed uitzoeken. In eerste instantie zal ik gewoon in loondienst blijven, maar op den duur is het wel de bedoeling dat ik mijzelf afsplits.

 

Nu zal ik natuurlijk aan (koude)acquisitie moeten gaan doen. Mijn vraag aan jullie is wat zijn jullie ervaringen hierin. Ik weet dat er al erg veel over geschreven is en heb er ook al veel over gelezen, maar de verhalen zijn nogal tegenstrijdig en de maatschappij is door de jaren heen nogal veranderd. Zo staat er veel geschreven over het langsgaan bij bedrijven. "Vroeger" gebeurde dat veel en werden daar ook successen mee geboekt, maar tegenwoordig lees ik steeds vaker dat het te tijdrovend is en de succesrating erg laag ligt. Bovendien zijn de kosten natuurlijk relatief hoog. Acquisitie via de telefoon is ook niet iedereen even enthousiast over. Het betreft hier dus B2B en dat vergt weer andere technieken/tactieken dan de B2C markt.

 

Alle info is welkom en zal bij voorbaat danken voor de input!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je erin geloofd moet je het zeker doen, mensen hebben bij mij er nooit vertrouwen in gehad en een hoop nog steeds niet. Maar daar moet je je niets van aantrekken.

Wat je wel moet doen is er goed over nadenken, alle adviezen aanhoren en zelf kiezen welke adviezen je gaat gebruiken en welke je kan negeren.

Het klinkt heel lullig, maar op sommige vlakken zul je heel hard onderuit gaan, gebeurt bij bijna elke echte ondernemer. Een kwestie van opstaan, leren van je fouten en weer doorgaan.

 

Ondanks dat je er heel goed over hebt nagedacht, snap ik je plan nog niet helemaal.

Je wilt je richten op de kleinere ondernemingen. Laten we zeggen tot 3 man personeel en ondernemingen zonder personeel?

Als dat zo is, snap ik nog niet helemaal waarom je denkt dat ze naar jou toe gaan.

Ik werk met 3 man personeel. Allemaal een telefoon, die op internet heb gevonden. (Samsung xcover2).

Volgens de vergelijklingssite 2 of 3 jaar geleden was KPN de goedkoopste met onbeperkt bellen.

Even alle budget merken eruit gelaten, want ik wil wel kunnen bellen met een helpdesk.

Ik ben de eerste de beste telefoonwinkel binnen gelopen en heb het abb. afgesloten. Telefoon ook meteen daar gekocht. Toevallig was dit een KPN winkel.

 

De databundel wordt door de kpn bijna elk jaar verdubbeld. Ik begon met 500mb, heb nu 2gb.

 

Nu vraag ik me af, wat zou jij met jouw onderneming kunnen betekenen voor ondernemers die het doen zoals ik?

Ik wil zeker niet overstappen, want de overstap is altijd ellende. Dus een overstap moet wel echt een groot verschil in prijs zijn. Verder kan ik me geen reden bedenken.

 

 

 

 

Hier heb je wel een goed punt. Laat even voorop staan dat ik niet voor iedereen meerwaarde zal zijn.

 

Ik heb ook niet de illusie dat ik iedereen zal overhalen om met mij in zee te gaan, maar ik zou het dan graag omdraaien. Stel ik zou hetzelfde kunnen bieden dan wat je nu hebt, maar daarbij zorg ik ervoor dat je niet zelf contact hoeft te zoeken met de helpdesk, maar dat ik eventuele problemen oplos via mijn dealerlijnen. Deze lijnen kunnen in de meeste gevallen veel meer dan de reguliere klantenservice lijnen en het scheelt minimaal de helft van de wachttijd. Verder maak ik de afspraak met je dat zodra er een van de telefoons niet werkt, dat ik dan zorg voor een vervangende telefoon en ik zorg dat het toestel gerepareerd wordt. Verder zorg ik ervoor dat als het zover is dat er weer een aantrekkelijk abonnement wordt gezocht, dit alles natuurlijk in samenspraak met jou. Zou je er dan voor openstaan?

 

Er zal altijd een groep ondernemers zijn die het leuk vind om dergelijke dingen zelf uit te zoeken of het heft in eigen hand wil houden. Maar ik heb toch de overtuiging dat er ook veel ondernemers zijn die er niet op te zitten wachten om zulke dingen zelf te regelen.

Link naar reactie
  • 0

Lol, mijn toestel ondersteund volgens mij niet eens 4G.

Maar kan ook niet zeggen dat ik het mis. Maar ben van het oude stempel, ik bel vooral.

 

Het kost me meer tijd om iets op een telefoon in te tikken dan om de pc aan te zetten.

 

Op de zaak is ook geen internet verbinding daar doen we het met een 3G dongel, wat stiekem sneller is dan wat ik thuis heb met mijn vaste verbinding.

 

Beeld bellen zal inderdaad voor sommige beroepen makkelijk zijn, maar aan de andere kant gaat het ook al heel lang goed zonder.

 

Al die extra dingen zorgen alleen maar voor de behoefte aan grotere databundels en dus duurdere abb.. Wel weer als voordeel dat we met z'n allen nog langer naar dat schermpje kunnen turen.

 

---

 

Als antwoord op je vraag. Ja ik denk dat ik daar wel voor open zou staan, als ik 100% zeker weet dat het sneller gaat. Mijn ervaringen met de kpn zijn echter wel erg goed.

Een abb wissel zou ik nooit zomaar overwegen tenzij het heel veel geld scheelt. Zelfs binnen een provider wisselen kan voor een hoop problemen zorgen. Met het gevolg dat het me klanten en omzet kan kosten.

Zoals ik aangaf heb ik een xcover2, dus heb nog nooit te maken gehad met een kapot toestel. Kan daardoor niet aangeven of het via jouw beter of sneller kan. Ik heb als alternatief een 3310 in de kast liggen.

 

Ik behoor zeker niet tot de groep mensen die het leuk vindt om het beste abb uit te zoeken, maar hoor wel tot de groep mensen die ervaren heeft dat er maar weinig mensen/bedrijven te vertrouwen zijn. Waardoor ik toch altijd zelf uit zoek of een advies klopt, helaas te vaak bedrogen, iets dat men nog dagelijks probeert.

 

Dus kortom, in principe wel, maar ben nog niet overtuigd of we werkelijk het beste advies zullen krijgen. Ik denk dat ik eerst de kat uit de boom kijk en zie hoe andere bedrijven het ervaren.

Maar misschien ben ik ook niet de juiste persoon om dit soort dingen te vragen, ik ben al te lang ondernemer en ben te vaak de verkeerde partijen tegen gekomen.

 

Link naar reactie
  • 0
Dus kortom, in principe wel, maar ben nog niet overtuigd of we werkelijk het beste advies zullen krijgen. Ik denk dat ik eerst de kat uit de boom kijk en zie hoe andere bedrijven het ervaren.

Maar misschien ben ik ook niet de juiste persoon om dit soort dingen te vragen, ik ben al te lang ondernemer en ben te vaak de verkeerde partijen tegen gekomen.

 

Wederom bedankt! Niet in de laatste plaats voor je eerlijkheid. Ik ben natuurlijk nog maar een jonge hond (om maar eens in de dierlijke termen te blijven) en misschien wel veel te naïef, maar misschien is dit uiteindelijk niet perse negatief.

 

Mijn ervaring vanuit de winkel is dat als je echt goed advies geeft, soms je verlies pakt, maar vooral eerlijk en transparant bent je het verst komt. Iedereen met wie ik in de toekomst zaken ga doen mag weten dat ik er mijn brood mee verdien, maar ik ga voor de lange termijn en niet voor de korte. Het mooie is dat in de meeste gevallen de klant er dus alleen maar beter van wordt. De grootste "boeven" zijn de providers zelf. Dit vergeten mensen vaak. Ik zal mijn uiterste best doen om de markt te bewijzen dat er ook eerlijke starters zijn, ook al ben ik mij ervan bewust dat dit niet de makkelijkste weg is.

Link naar reactie
  • 0

De laatste gratis tip van vandaag ;-)

Zeg dat alstjeblieft nooit. Dat is zo'n standaard opmerking, die vooral gebruikt wordt door partijen die hun klanten niet zo serieus nemen. Vooral bij ondernemers die al wat langer rondlopen, zullen hierop afknappen.

Beter een slogan bedenken waar klanten meteen kunnen zien dat je betrouwbaar bent en niet pas als ze je product hebben afgenomen.

Link naar reactie
  • 0

Haha ja als het zo zelf nog eens over lees heeft het wel een erg hoog verkopers gehalte. Nu wil ik wel even onderstrepen dat ik hier natuurlijk niet uit ben op het overtuigen van hl-ers dus in de praktijk zal ik het iets anders aanpakken. Toch steek ik ook deze tip in mijn zak ;D

Link naar reactie
  • 0

Nieuwe dag, dus nieuwe tip.

 

Gewoon gaan beginnen, het belangrijkste wat je moet hebben dat heb je al en dat is passie ;-)

 

Dat gaan we zeker doen! Aankomende donderdag een afspraak met een ondernemer die dit al een flinke tijd doet. Kijken wat deze mij hierover kan vertellen. 8)

Link naar reactie
  • 0

...

Zakelijk is er meer toegestaan dan in de consumentenmarkt. Een abbo stilzwijgend verlengen mag zakelijk gewoon. Op zich niets mis mee, maar stuur de klant ruim op tijd een reminder met de nieuwe tarieven en voorwaarden.

...

 

Onjuist, zo is er voor de zakelijke markt geen Wet Verkoop op Afstand bijvoorbeeld, is het anders geregeld qua betalen/betalingstermijn en hebben zij een opzegtermijn van 3 maanden (particulier = 1 maand).

 

De zakelijke markt ziet er heel anders uit dan de residentiële markt, een simkaart die zakelijke klanten hebben wordt niet alleen gebruikt in een telefoon of tablet, maar ook in een pinapparaat, taxi-systeem, beveiligingssysteem, toegangshek etc.

 

De abonnementen zijn anders, wat voorgangers ook al hebben aangegeven, wil de klant onderling veel bellen tussen andere aansluitingen binnen klantnummer goed geregeld hebben of wordt er veelal naar buiten gebeld. Daarnaast zit er bij zakelijke abonnementen ook vaak een systeem achter.

 

Je moet er aan denken dat de kleine ondernemers, eenmanszaken en bedrijven tot 3-4 aansluitingen (en dat zijn er veel) dan gebruik zullen maken van de shop, dat is de lokale patatboer tot de schoonheidsspecialiste.

 

Nummerportering is vaak nog wel lastig, de klant heeft daarvoor nodig: 06 nummer, simkaart en/of klantnummer en einddatum contract. Hoe vaak simkaart of klantnummer niet overeenkomen met het 06 nummer, of dat klant nog niet eens nummerportering kan laten plaatsvinden omdat hij/zij nog een lopend contract heeft bij de andere provider.

 

Link naar reactie
  • 0

...

Zakelijk is er meer toegestaan dan in de consumentenmarkt. Een abbo stilzwijgend verlengen mag zakelijk gewoon. Op zich niets mis mee, maar stuur de klant ruim op tijd een reminder met de nieuwe tarieven en voorwaarden.

...

 

Onjuist, zo is er voor de zakelijke ....markt geen Wet Verkoop op Afstand bijvoorbeeld, is het anders geregeld qua betalen/betalingstermijn en hebben zij een opzegtermijn van 3 maanden (particulier = 1 maand).

 

Oh??

 

Zakelijk: geen bedenktijd na handtekening, particulier wel.

Zakelijk: stilzwijgend verlengen met een periode (1-jaar -3-jaar) indien vastgelegd in de voorwaarden is gewoon toegestaan. Particulier mag dit niet.

Zakelijk: opzegtermijn 3 maanden, 6 maanden komt ook voor. (en dan zit je bijvoorbeeld weer 3 jaar aan een dienst vast)

Zakelijk: incassokosten hoeven niet volgens voorwerk-II indien overeengekomen in de voorwaarden.

particulier moet men zich aan deze wet houden. (dus euro 750,- buitengerechtelijke incassokosten op een vordering van euro 50,- mag gewoon)

 

Het "misbruikgehalte" onder telecom providers en andere dienstverleners is door deze vrijheid groot.

Zoals ook uit andere draadjes op dit forum blijkt.

 

als je dit soort grappen moet uit halen om klanten aan je te binden is dat korte termijn denken.

-dit in de strekking van mijn oorspronkelijke bijdrage-

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt met deze "grappen" ben ik inderdaad ook bekend. Toch denk ik dat dit alleen maar in mijn voordeel kan werken. Ik heb van mijn klanten alle einddatums in mijn a systeem dus ik kan dit voor de klant bijhouden.

 

Je moet er aan denken dat de kleine ondernemers, eenmanszaken en bedrijven tot 3-4 aansluitingen (en dat zijn er veel) dan gebruik zullen maken van de shop, dat is de lokale patatboer tot de schoonheidsspecialiste.

 

Dit zie dus ook veel gebeuren en daar wil ik iets aan veranderen door het makkelijkere maken.

 

Nummerportering is vaak nog wel lastig, de klant heeft daarvoor nodig: 06 nummer, simkaart en/of klantnummer en einddatum contract. Hoe vaak simkaart of klantnummer niet overeenkomen met het 06 nummer, of dat klant nog niet eens nummerportering kan laten plaatsvinden omdat hij/zij nog een lopend contract heeft bij de andere provider

 

Hier gaat ook natuurlijk af en toe nog wel eens iets fout maar zoals ik eerder al aangaf maken de systemen het tegenwoordig vrijwel direct inzichtelijk wat de status is van een aanvraag. Binnen 3 werkdagen kun je zien of een aanvraag is goedgekeurd. Zo niet kun je hem ten allen tijde aanpassen en vrijwel alle providers geven bij het invoeren van de klantgegevens ook meteen het simkaartnummer weer. Een typefout is natuurlijk gauw gemaakt maar dan geldt check dubbel check.

 

Bedankt voor de reacties wederom

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.