• 0

franchise - vof. faillissement of wsnp??

Hallo allemaal,

 

Ik zie Door de bomen het bos niet meer.. op internet kom ik niet echt vergelijkbare situaties tegen dus ik zou graag jullie advies hebben..

In het kort mijn verhaal/situatie;

 

Ruim vier jaar geleden ben ik samen met mijn vader een winkel gestart met een franchise formule. Dit op basis van een vof. Na het tekenen van het contract en overnemen van de winkel bleek al snel dat de voorgeschiedenis van de winkel een hele vervelende was. In het traject van een half jaar dat wij hebben gehad voorafgaand aan de opening is er Door de franchisegever niets verteld over deze zaken. Al snel bleek dat de Beo die ons is voorgeschoteld bij lange na niet klopte met de omzetten die wij behaalden. Door de vorige ondernemer bleven klanten weg en de winkel had een slechte naam. Weer hebben van alles geprobeerd om klanten terug te halen en zijn natuurlijk ook steeds in gesprek gebleven met het hoofdkantoor. Om een heel lang verhaal korter te maken zijn wij na 2.5 jaar stress en dalende omzetten in gaan zien dat het bedrijf niet meer levensvatbaar is. Hebben contact gezocht met een financieel adviseur en zijn met de vuist op tafel gaan slaan bij het hoofdkantoor. Zij hebben de situatie een half jaar weten te rekken en uiteindelijk hebben we zelf besloten de deur half november op slot te draaien. Hierna volgde een kort geding omdat franchise gever wilde dat wij met de feestperiode weer open zouden gaan. Wegens de financiële situatie was dit niet mogelijk. De rechter gaf hun gelijk puur op basis van onze contractuele verplichtingen. Echter hebben zij dit vonnis nooit betekend. Wij hebben ons personeel steeds in grote lijnen op de hoogte gehouden van de problemen. Ook hebben we uit privé gelden nog 3 maanden hun salaris Door betaald. Maar geen inkomsten in de zaak is geen inkomsten privé dus hebben zij nu nog 3 maanden salaris tegoed. Door een van deze dames is nu via haar rechts bijstand ons faillissement aan gevraagd. Over 3 weken is de zitting dus ik heb nu nog 14 dagen om te beslissen , wsnp of faillissement? Ik ben net 30 en heb een zoontje van 1. Ben niet getrouwd, heb geen vermogen of eigen huis maar woon wel samen en er is een samenlevingscontract met boedellijst. Ik weet echt niet meer wat ik moet beslissen. Hopelijk hebben jullie tips voor me..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Top1Toys?

 

Is dat relevant voor dit topic? Lijkt me niet, toch?

 

Wendy is meer gebaat bij een goed antwoord op haar hele nare situatie. Helaas kan ik die niet geven, dus zullen we even moeten wachten op reactie van andere mensen hier op dit forum. Gelukkig zijn er hier genoeg die wel het goede antwoord kunnen geven.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Beste Wendy,

 

Wat een nare situatie. Eigenlijk is er meer informatie nodig, zoals bijvoorbeeld:

 

* Huurcontract pand, tot wanneer loopt deze?

* Wat is de schuldpositie van de V.o.f.?

* zijn er nog vermogensbestandsdelen die liquide gemaakt kunnen worden?

 

Het voordeel van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) is dat indien je aan de regels houdt, je na 3 jaar schuldenvrij (schone lei) wordt verklaard.

Bij een faillissement ben je nog 20 jaar na dato aansprakelijk voor schulden.

 

Link naar reactie
  • 0

Het huurcontract loopt via het hoofdkantoor naar de eigenaar van het pand. Dus daar hebben wij niet veel mee van doen. Het hoofdkantoor blijft met het huurcontract zitten.

De schuld gaat inmiddels om enkele tonnen en dat is dan bij de bank, het hoofdkantoor en nog wat kleinere vorderingen bij andere leveranciers en personeel. Vooralsnog geen belasting schuld.

De bank heeft pandrecht op de inventaris en voorraad. Er is privé geen spaargeld of eigen huis. Dus totaal geen vermogen

Link naar reactie
  • 0

Het voordeel van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) is dat indien je aan de regels houdt, je na 3 jaar schuldenvrij (schone lei) wordt verklaard.

Bij een faillissement ben je nog 20 jaar na dato aansprakelijk voor schulden.

 

Correct, maar de WSNP zelf moet ook niet onderschat worden, getuige ook deze post

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Toch wordt vaak gezegd: Wsnp of faillissement als het echt echt echt niet anders meer kan. Tip van de mensen hier zou eerst zijn: Zoek zsm hulp van een deskundige, die je financiele positie in kaart gaat brengen en dan met jou samen een oplossing gaat bedenken.

 

 

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Klopt wij hebben een financieel adviseur die ons al ruim een jaar bij staat ivm de eerdere perikelen met het hoofdkantoor.. Hij raadt aan om mij failliet te laten verklaren en mijn vader de wsnp in te laten gaan.. Omdat ik liever niet 40 uur ga werken met een kindje van 1.. en hij denkt ook dat de schuldeisers na beëindigen van het faillissement niet opnieuw zullen gaan incasseren.. weet iemand trouwens of je na beëindigen van het faillissement weer opnieuw failliet verklaard kunt worden als je nog steeds niet kunt voldoen aan betaling van schulden vanuit deze vof?

Link naar reactie
  • 1

Gezien er geen vermogen aanwezig is (dus een minnelijk traject geen kans van slagen heeft) en de aanwezige schuldenlast, zou ik inderdaad opteren voor een WSNP. De opmerking van Norbert is terecht, de WSNP is absoluut geen pretje. Maar tonnen schuld (als het niet bij je vader te halen is, dan komen ze ook bij jou) betekent levenslang.

 

Mogelijk voordeel in jouw situatie is, dat je niet getrouwd bent met je partner. Indien je partner een inkomen heeft, heb je maandelijks meer in te komen. Wel wordt een nieuwe berekening gemaakt van de VTLB (vrij te laten bedrag). Dit wil eigenlijk zeggen dat jij en je partner naar rato de vaste lasten moeten betalen. Meer informatie hierover: zie deze link

 

 

 

[ Mod edit: niet werkende link hersteld ]

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Schakel direct een deskundige insolventieadvocaat in. Gezien je situatie kan dat waarschijnlijk op basis van gefinancierde rechtsbijstand.

 

Dit is belangrijk omdat je in deze fase beslissingen moet nemen die je niet achteraf recht kunt zetten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.