• 0

concurrentiebeding / relatiebeding

Kan iemand mij helpen met een aantal vragen m.b.t. de algemene voorwaarden behorende bij een contract tussen Mij (BV) en Tussenpartij voor een inzet bij één Eindklant. De inzet is bepaald op drie maanden met mogelijkheid tot verlenging. De vergoeding vindt plaats d.m.v. een uur tarief. Ik ben nog niet begonnen en heb ook nog niet getekend.

Ik krijg vandaag onderstaande concurrentiebeding / relatiebeding voorgeschoteld van een tussenpartij.

concurrentiebeding / relatiebeding

Het is Subcontractor en/of met deze gelieerde ondernemingen verboden binnen een tijdvak van 1 jaar nadat deze raamovereenkomst en/of een of meerdere deelovereenkomsten (resulterend onder deze raamovereenkomst) is/zijn geëindigd:

in dienst te treden dan wel op enige wijze – direct of indirect – werkzaam te zijn voor opdrachtgevers van Tussenpartij en/of met deze gelieerde ondernemingen – waaronder begrepen opdrachtgevers waar een intakegesprek aan vooraf is gegaan en heeft plaatsgevonden -, voor wie Subcontractor en/of met deze gelieerde ondernemingen in de laatste 12 maanden voor het einde van deze raamovereenkomst en/of deelovereenkomst (resulterend onder deze raamovereenkomst) gelijksoortige of aanverwante activiteiten heeft verricht.

Mijn vragen zijn:

Algemeen, is dit een te accepteren concurrentiebeding / relatiebeding. Zelf vind ik deze te ruim en daardoor te vaag. Legt mij ook enorme beperkingen op in de toekomst.

Specifiek 1, aan mij gelieerde ondernemingen, volgens mij ga allen ik (mijn BV) deze overeenkomst aan met tussenpartij en niet aan mij gelieerde ondernemingen

Specifiek 2, in dienst treden, welke relatie heeft dit tot deze overeenkomst?

Specifiek 3, direct of indirect, welke waarde heeft indirect

Specifiek 4, voor opdrachtgevers van Tussenpartij, volgens mij te ruim, zou naar mijn gevoel maximaal opdrachtgever (enkelvoud) moeten zijn.

Specifiek 5, gelieerde ondernemingen, volgens mij ga ik een overkomst aan met één BV (tussenpartij) en niet met alle gelieerde ondernemingen

Is mijn allereerste post, na al sinds langere tijd als passieve doch geïnteresseerde lezer de fora te lezen. Hoop dat er iemand is die de moeite wil nemen mij te helpen.

[Mod edit: hoofdletters in titel en tekst aangepast voor de leesbaarheid]

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49507-concurrentiebeding-relatiebeding/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

@BKM,

Allereerst welkom op Higherlevel als actieve deelnemer!

Inhoudelijk:

Algemeen, is dit een te accepteren concurrentiebeding / relatiebeding. Zelf vind ik deze te ruim en daardoor te vaag. Legt mij ook enorme beperkingen op in de toekomst.

ik ben geen jurist, wel ervaringsdeskundige. Zo ruim en vaag vind ik de bepaling eerlijk gezegd niet. De intentie lijkt mij helder en niet al te onredelijk: 1 jaar na einde opdracht niet werken voor een klant met wie je een opdracht had via bemiddelaar.

Specifiek 1, aan mij gelieerde ondernemingen, volgens mij ga allen ik (mijn BV) deze overeenkomst aan met tussenpartij en niet aan mij gelieerde ondernemingen

Intentie is: JIJ gaat niet werken voor oud-klanten die je via de bemiddelaar hebt leren kennen. Dus ook niet via een nieuwe BV of via je holding of via de VOF met je broer.

Specifiek 2, in dienst treden, welke relatie heeft dit tot deze overeenkomst?

Wat denk je zelf? Je krijgt via de bemiddelaar een opdracht bij de klant en voor de vervolgopdracht treed je opeens in dienst bij de klant zelf. Dat is voor de bemiddelaar uiteraard niet de bedoeling: dus legt deze zowel voor jou als de klant vast dat dat in principe niet mag. In de praktijk betekent dat - als het dan toch aan de orde komt - een afkoopsom, te betalen door de klant en/of door jou

Specifiek 3, direct of indirect, welke waarde heeft indirect

Nog steeds de intentie: JIJ werkt niet voor de oud-klant, dus ook niet via een payrollbedrijf of andere bemiddelaar. Anders zouden 1 en 2 ook wel heel makkelijk te omzeilen zijn.

Specifiek 4, voor opdrachtgevers van Tussenpartij, volgens mij te ruim, zou naar mijn gevoel maximaal opdrachtgever (enkelvoud) moeten zijn.

Je kunt meerdere opdrachtgevers via de bemiddelaar krijgen, zowel tegelijkertijd (1 project met meerdere klanten of meerdere projecten naast elkaar), als achter elkaar. het beding geldt voor alle opdrachtgevers die je via de bemiddelaar kreeg.

Specifiek 5, gelieerde ondernemingen, volgens mij ga ik een overkomst aan met één BV (tussenpartij) en niet met alle gelieerde ondernemingen

De term gelieerde ondernemingen slaat hier niet op de tussenpartij maar op gelieerde ondernemingen van de opdrachtgever.

Je moet dit wel met een kleine korrel zout nemen, mede ivm de geldende jurisprudentie: het enkele feit dat jij via bemiddelaar X een opdracht krijgt bij KPN Vast regio Arnhem betekent niet dat je dan vervolgens zelf niet een opdracht voor KPN Mobile in Den Haag zou mogen aannemen. Maar als jij een opdracht hebt uitgevoerd voor firma Pietersen metselwerken en je gaat daarna aan de slag voor Zusterbedrijf Pietersen betonruwbouw, dan geldt die bepaling wel

Lang verhaal kort: maar ik kom zo 1 2 3 geen vreemde of onredelijke bepalingen tegen.

Daarnaast moet je er van uit gaan dat het doel van de bepaling niet per sé een hard verbod is of hoeft te zijn, maar het de bemiddelaar vooral de mogelijkheid biedt om een redelijke vergoeding te vragen voor het feit dat jij na diens bemiddeling rechtstreeks met een klant aan de slag gaat.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik sluit me bij Norbert aan. Het is een beding dat niet verder gaat dan te voorkomen dat jij, al dan niet via een 'handige constructie' buiten de tussenpersoon om gaat werken voor klanten waar ze je ingezet of voorgesteld hebben.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Als twee kenners zeggen dat het OK is, wat kan ik er dan nog aan toevoegen.

Het ziet er allemaal standaard uit, voor een concurrentiebeding is het best mild.

Als je je kon permitteren om de klus te weigeren kwam je hier niet met de vraag denk ik.

Dus gewoon tekenen en beginnen met de mooie opdracht. Werk is werk.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

• 0

Dank jullie wel Norbert, Steven en Hans,

Jullie antwoorden nemen voor het grootste gedeelte een gevoel van onzekerheid weg die ik overhield na het lezen van het beding. Ik kan de klus wel weigeren, is nu niet direct financieel noodzakelijk, echter de klus zelf is een prachtige klus bij een mooie opdrachtgever die ik graag wil uitvoeren.

Het gevoel kwam vooral voort uit opdrachtgevers waarvoor ik al heb gewerkt voordat ik via deze tussenpartij bij de (voor mij nieuwe) opdrachtgever uitkwam. Ik deel een behoorlijk aantal van de opdrachtgevers (uit eigen en ander netwerk) met deze tussenpartij. Nu kreeg ik het gevoel dat als ik in de toekomst voor een van deze opdrachtgevers opnieuw een opdracht ga doen ik dat altijd via deze tussenpartij moet gaan doen.

Bij tussenpartijen waarmee ik in het verleden heb samengewerkt voor de door ons gedeelde opdrachtgevers heb ik een specifieke, op de opdrachtgever zelf, beding getekend. Er is wat mij betreft ook niets tegen het beding zolang deze beschrijft dat ik alleen via hun (tussenpartij) bij deze opdrachtgever aan de slag gedurende de gestelde periode omdat zij mij daar hebben voorgesteld waardoor ik deze opdracht heb gekregen.

Gelieerde partijen, die vind ik nog wel moeilijk. Ik werk samen in een maatschap waarin meerdere ondernemers zitten. Wat als er één van de andere zelfstandige ondernemers ook een opdracht krijgt bij deze Opdrachtgever. Zoals ik het nu lees, we zijn immers gelieerd, moeten zij nu ook de opdrachten laten lopen via deze tussenpartij, ook wanneer er geen sprake van inspanning is vanuit de tussenpartij. Ik begrijp dat zolang ik het werk uitvoer het beding voor mij geldt en dat is geen probleem. Ik kan de opdracht moeilijk aannemen als ik daarmee mijn "partners" dwing om altijd met deze tussenpartij te werken indien het om deze opdrachtgever gaat.

Nogmaals, ik heb geen probleem met een beding, ik juich dit zelfs toe. Mijn probleem zit in de woorden opdrachtgevers (een behoorlijk aantal delen we nu al, voor deze samenwerking) en aan mij gelieerde ondernemingen (voor mij zelf is dat ok, via welke onderneming dan ook. Het is niet ok voor mij als dit opgaat voor mijn partners).

• 0

Hieronder een voorbeeld van een eerder beding welke ik overeen ben gekomen bij een andere tussenpartij voor een opdrachtgever die ik o.a. deel met deze voor mij nieuwe tussenpartij.

Het is de Opdrachtnemer niet toegestaan om zonder tussenkomst van Tussenpartij XYZ of zonder toestemming van Tussenpartij XYZ gedurende looptijd van deze overeenkomst en gedurende één jaar na het einde daarvan, op welke manier dan ook diensten te verlenen aan of werkzaamheden te verrichten voor Cliënt en/oÍ voor degene bij wie de Opdrachtnemer op verzoek van Cliënt diensten heeft verleend of werkzaamheden heeft verricht.

Ik kan nog andere voorbeelden plaatsen en als ik beide bedingen met elkaar vergelijk zie ik grote verschillen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar