• 0

Investeerder in een App dat al is ontwikkeld maar nog niet gestart

Beste mensen,

 

Momenteel werk ik samen met mijn partner aan een innovatief project. We werken aan een mobiele app en deze hebben we zover gekregen dat we al pilots draaien op sommige plekken. Dit heeft ons 1.5 jaar tijd en geld gekost. We hebben warme netwerken in Nederland maar ook in de Emiraten. Er zijn zelfs klanten die op ons zitten te wachten daar, maar omdat we geen financiele kracht hebben kunnen we niet beginnen. We hebben sinds Februari 2014 geen cent inkomen gehad en al onze spaargeld opgemaakt voor dit. Het is een grootschalig project waarbij software is geschreven voor android iphone ipad server en ook een website met alle koppelingen. We hebben dus enorm veel tijd hieraan besteed. Uiteindelijk zijn we op zoek gegaan naar een investeerder en we hebben onze eerste gesprek gehad.

 

Het gesprek ging best goed, we hebben een positieve feedback teruggekregen en ze hebben ons laten weten dat ze willen investeren maar wat voor een investering is nog niet besproken.

 

Nu weten we eigenlijk niet meer hoe we dit kunnen aanpakken. Zij zullen geld investeren en zouden waarschijnlijk bepaalde percentage willen voor de investering. We geloven enorm in het project en het kans van slagen is echt hoog in onze ogen. Daarom willen we liever geen tot weinig lifetime percentage weg willen geven. Bestaat dit wel onder investeringen? Stel dat ze perse lifetime percentage willen, zouden ze dan ons ook moeten betalen voor het werk wat we vantevoren hebben gedaan? Er zit werk van 1.5 jaar fulltime 2 personen en ook nog wat geld.

 

Er is ook een feit dat het product momenteel nog nergens is verkocht. Om de verkoop te laten beginnen hebben we een kapitaal nodig. Het kan ook zonder, maar met de investering zouden alle processen tot wel 6x versneld worden. Dit komt ook doordat het product verder ontwikkeld moet worden.

 

Wat zou voor ons de beste advies zijn? Alvast hartelijk dank voor al jullie antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo, welkom op dit forum.

 

Ik hoop dat ik jullie goed begrepen heb want er speelt nog al wat.

Wat eerste reacties van mij:

 

- jullie zijn iets groots gaan bouwen voordat er geld is

- nu is het geld (bijna) op

- je hebt nog echte app (alleen een 'pilot')

- je hebt nog geen enkele betalende klant

 

Naar mijn idee is de uitgangspositie die jullie hebben naar een investeerder toe helaas erg zwak.

Bij een deal moet de partij die het meeste baat heeft bij de deal het meeste water bij de wijn doen.

 

Natuurlijk kun je jezelf mooi opmaken en aantrekkelijk in de etalage zetten maar dat kun je alleen maar doen door een mooi verhaal en Powerpoint te geven. Je zou sterker staan als je iets werkends kunt laten zien. En dan het liefst met gebruikers(groei).

Mijn advies is ga als de wiedeweerga zorgen dat iets van een werkende app hebt. Als is het maar houtje-touwtje versie 0.1 beta. Maakt niet uit. Zorg dat er in iedergeval een handvol gebruikers hebt.

 

Op het moment dat je op welke manier dan ook een investering aan neemt ben je een deel van de zeggenschap over je bedrijf kwijt. Dat is niet erg (zelfs al hou je nog maar paar procent over in een heel groot bedrijf dan is dat toch ook mooi).

Wil je 100% zeggenschap houden over je bedrijf? Prima, maar vergeet dan investeerders en ga door met bootstrappen, leen van familie, leen iets van de bank, neem een tweede baan, crowdfunden of whatever.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

En in aansluiting op wat Hans schrijft: waarom xou je geen percentage willen afstaan? De investeerder heeft iets wat jullie willen hebben, nl. geld. Verplaats je maar in de investeerder: wat zou jij zelf een interessante deal vinden? Wat zou jij terug willen zien van je zuurverdiende investeringsgeld?

 

 

Link naar reactie
  • 0

- jullie zijn iets groots gaan bouwen voordat er geld is

- nu is het geld (bijna) op

- je hebt nog echte app (alleen een 'pilot')

- je hebt nog geen enkele betalende klant

Naar mijn idee is de uitgangspositie die jullie hebben naar een investeerder toe helaas erg zwak.

 

Twee jonge jongens komen bij een investeerder. Ze hebben een site gebouwd in een markt die al vol concurrenten was, maar "hun site werkte beter". Ze hadden geen gebruikers op hun site, laat staan klanten, en ze hadden geen business model, dwz ze hadden nog geen idee hoe ze geld zouden kunnen gaan verdienen. Ze werkten al een jaar aan de site, voor eigen rekening. Na een lang gesprek met de investeerder besloot die te investeren. Later kregen ze nog aanzienlijk meer investeringsgeld.

 

Dus het kan wel.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Dus het kan wel.

Tuurlijk kan het.

Kijk maar naar iets als SnapChat: geen omzet, laat staan winst en nu al 4 miljard waard...

Het is een gekke wereld...

 

Maar iets in mij zegt me dat déze jongens (TS dus) een beetje laat zijn begonnen met de deal te closen. Ze maken zich nog druk om aandelen verhoudingen maar ik zou me meer druk maken om de boel draaiende te houden.

 

Mijn advies is wees blij als een investeerder een plukje aandelen van je koopt waardoor jij weer een half jaar vooruit kunt. Zo'n investeerder helpt je ook weer verder. Hij/Zij heeft vaak een enorm netwerk en wie weet wat daar uit komt. Ze helpen vaak met praktische dingen (verwacht daar niet te veel van, een uurtje per week is al erg veel). Bovendien willen ze hun geld niet kwijt dus als het niet lekker loopt storten ze soms ook bij.

 

Wat ik vooral interessant vind is die laatste alinea. Ze geven aan dat als ze geld krijgen ze 'tot wel zes keer zo hard kunnen groeien'. Ik ben benieuwd wat dat 'groeimiddel' dan is.

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Liever 50% van een miljoen omzet dan 100% van niets.

 

Mijn ervaring met dergelijke investeerders in apps en sites is dat ze gewoon een deel van het bedrijf willen hebben. Ook niet raar in mijn ogen. Een app en site is helaas voor jullie natuurlijk ook gewoon zo nagebouwd. (Zeker voor iemand met geld, die zet daar in 2 maanden 100 man op) Zij hebben het belangrijkste om te kunnen groeien en om echt iets waard te kunnen worden, namelijk geld. Zonder geld, klanten en dus groei is jullie bedrijf momenteel niets waard.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

De vraag is wat je wil. De investeerder niets gunnen en niet groeien of wel groeien en een stuk van je equity afgeven.

 

Je kan ook een investeerder zoeken die ervaring heeft met app's en naast de centen ook een netwerk en ervaring kan bieden.

 

Het is ook gebruikelijk om bvb een overeenkomst te maken dat de investeerder een stuk van de aandelen terug geeft als een bepaalde doelstelling wordt gehaald.

 

Stel een investeerder geeft 150K voor 30% van de aandelen. indien hij deze 150K terugverdient binnen een afgesproken termijn, geeft hij 10% van de aandelen terug aan de oprichters.

 

Een tip: kijk eens naar 'dragon den' een programma op bbc. (youtube). Het geeft je een idee hoe investeerders redeneren.

 

succes

Link naar reactie
  • 0

Wat ook een rol speelt is in hoeverre jullie zelf de app ontwikkeld hebben.

(van de genoemde succesduo's hierboven konden de meesten aardig programmeren)

 

Dan moet je gewoon het team splitsen; Een van jullie gaat freelancen voor klanten en van de inkomsten kunnen jullie met z'n tweeën (sober) leven. Veel duo's komen zo de eerste tijd door. Het grote voordeel is dat je in redelijke rust kunt doorontwikkelen totdat je iets goeds hebt.

 

Maar als jullie alleen maar het concept bedacht hebben maar niet zelf programmeren dan heb je wel een probleem.

Je moet dan telkens developers inhuren om de app/site verder te brengen en als het geld op is moet je 'uitverkoop' houden om aan nieuw geld te komen.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 1

1,5 jaar fulltime in gestoken en nog wat geld.

 

20.000 x 2 x 1.5 = 60K + 10K wisselgeld erin gestopt

 

Hoewel "tijd" als ondernemer niet in geld is uit te drukken en meesten hier zullen beamen dat wanneer je start jouw "salaris" aan "investering" precies 0 euro waard is.

 

Dus echte kosten 10K Euro. Bij wijze van spreken.

 

Dan zoek je een investeerder, maar wat vragen jullie eigenlijk van een investeerder?

 

100K Euro? of nu 50K en dan nog eens 200K na 6 maanden? Of gaat het om doorlopende investering?

Hij moet jullie salaris gaan betalen? en waarom?

 

Apps, tijdens het maken is het uniek, 5 seconden na lancering blijken er 20 anderen in dezelfde periode net hetzelfde idee uitgewerkt te hebben. The hundredth monkey effect.

 

Zo zou ik als investeerder het risico profiel zien.

 

Bij een "stenen" onderneming, met klanten en handel is het vrij normaal dat een investeerder ook een percentage van de onderneming krijgt voor de investering, al is het alleen maar om een vinger in de pap te houden en ook mee te profiteren van de groei als die komt.

 

Standaard regel is denk ik dat ondernemers met idee of uitgewerkt plan, product of business model steevast hun eigen toekomstige succes overschatten. Mijzelf inbegrepen :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.