• 0

Winkelpand huurcontract loopt af, wat nu ?

Ik huur een winkelpand van onze franchisegever, die op haar beurt weer huurt van de eigenaar van het winkelpand. Dit huurcontract van 10 jaar loopt binnenkort af omdat franchisegever de huur heeft opgezegd. Ik ben voornemens de zaak te verkopen en wil me dus niet weer aan een huurcontract van 5 jaar binden. Echter indien er op korte termijn geen verkoop plaats vindt, wil ik in in gesprek gaan met de verhuurder om het pand per jaar te huren. Ik weet niet hoe het wettelijk gezien zit met huren van een winkelpand.

 

1) Kan ik uit het pand gezet worden nu de franchisegever de huur heeft opgezegd?

2) Kan de franchisegever de huur zomaar opzeggen of heeft deze een vorm van zorgplicht naar franchisenemer?

3) Kan een huuropzegging door franchisegever worden teruggedraaid, zodat na deze 10 jaar de huur per jaar wordt voortgezet zoals wettelijk gezien de gang van zaken is?

 

ik kom er niet uit, wie kan me helpen?

Dank !

Wie de vraag stelt moet bereid zijn te leven met het antwoord !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik huur een winkelpand van onze franchisegever, die op haar beurt weer huurt van de eigenaar van het winkelpand. Dit huurcontract van 10 jaar loopt binnenkort af omdat franchisegever de huur heeft opgezegd. ik kom er niet uit, wie kan me helpen?

Normaal is het zo dat jouw (onder)huur eindigt met het contract van je huurder en dat de opzegtermijn net zo lang is als de huurtermijn die je betaalt (betaal je per kwartaal, dan is de opzegtermijn een kwartaal).

 

Echter, het is belangrijk om vast te stellen of je een zogenaamde 'artikel 290 bedrijfsruimte' hebt. Als dat zo is, heb je namelijk iets meer rechten.

 

In Boek 7, Titel 4, Afdeling 6, Artikel 230 en 290 van het Burgerlijk Wetboek worden grofweg twee soorten bedrijfsruimtes onderscheiden: (290) een bedrijfsruimte waar het publiek naar binnen kan of moet en meteen z'n spullen / diensten krijgt óf (230) een bedrijfsruimte die niet (a) is. :)

 

Een 'artikel 290 bedrijfsruimte' is sowieso verzekerd van 10 jaar huurrecht (2 x 5 jaar bijvoorbeeld). Het lijkt erop dat dat bij jou is gerespecteerd. Echter volgens mij kan het zijn dat bij een 'artikel 290 bedrijfsruimte' de opzegtermijn minimaal één jaar moet zijn (artikel 293).

 

Als je dus een 'artikel 290 bedrijfsruimte' hebt en de boel is niet minstens een jaar vantevoren aangetekend worden opgezegd (artikel 293), kan het zijn dat je een rechter kunt vragen om hem te laten vaststellen wanneer je contract dan wél eindigt (artikel 295). Mocht je er dan toch uit moeten, omdat de huurder en verhuurder het contract hebben opgezegd, dan kan het nog steeds zijn dat jij als onderhuurder wel aan de huurder een schadevergoeding kunt vragen wegens de (te korte?) opzegtermijn en (gebrek aan) huurgenot. Niet helemaal ideaal, maar misschien toch iets.

 

Misschien dat de franchisenemer met deze bovenstaande informatie nog iets voor je (met gesloten beurzen) kan regelen met de verhuurder, bijvoorbeeld een kortdurende verlenging van de huur direct bij de verhuurder.

 

Sowieso even afdeling 6 goed tot je nemen:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/Boek7/Titel4/Afdeling6/

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

werkt dit dan ook de andere kant op, dus dat de huurder ook een opzegtermijn van een jaar heeft?

Volgens mij werkt het dezelfde kant op (naar boven). Dus van onderhuurder naar huurder. En van huurder naar verhuurder. TS heeft feitelijk alleen met huurder te maken. Maar huurder moet dan maar weer zien wat hij met verhuurder regelt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als je dus een 'artikel 290 bedrijfsruimte' hebt en de boel is niet minstens een jaar vantevoren aangetekend worden opgezegd (artikel 293), kan het zijn dat je een rechter kunt vragen om hem te laten vaststellen wanneer je contract dan wél eindigt (artikel 295).

Als er niet tijdig is opgezegd, dan loopt de huurperiode voor onbepaalde tijd door (uitgaande van de situatie dat de termijn van 10 jaar is verstreken).

Art. 295 ziet op de situatie dat de verhuurder opzegt, maar van de huurder geen schriftelijke toestemming ontvangt. Dan dient de verhuurder van de rechter een onherroepelijk vonnis tot beëindiging van de overeenkomst te verkrijgen.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle reacties, graag deel ik even de stand van zaken met jullie want er zijn wat ontwikkelingen.

 

Inmiddels hebben we een gesprek gehad met de verhuurder, en deze heeft minimaal bewogen middels een toegezegde huurverlaging. Hij is genegen ons een contract aan te bieden voor 2 of 3 jaar.

 

Korter wil hij niet wij zouden graag per jaar gaan huren.

 

Nu hebben we nog een vraag;

1)

 

Stel wij zijn het eens met de toegezegde huurprijs, en willen aan het einde van deze looptijd (Sept. 2016) een nieuw huurcontract afsluiten. Hoe leggen we dat dan nu al vast, maar wel met de mogelijkheid dat we er altijd nog vanaf kunnen tegen die tijd. Er kan namelijk nog van alles gebeuren tot die tijd. We hebben dus eigenlijk een juridisch sluitende tekst nodig die we hem kunnen sturen.

 

Wie kan ons verder helpen?

Thanks,

Wie de vraag stelt moet bereid zijn te leven met het antwoord !

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je een bepaalde opzegtermijn in het contract hebt zitten. Als je het nou zo vast laat leggen dat het contract stilzwijgend verlengd wordt voor bijvoorbeeld 2 jaar na afloop van het contractperiode mits er schriftelijk 3 maand voor afloop van het contractperiode wordt opgezegd. Dan zit je denk ik wel goed.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.