• 0

Participeren in onderneming in Afrika

Ik wil graag gaan investeren in een onderneming in Afrika. De onderneming maakt een mooi product dat verkocht zal worden in het land zelf. Het product zal niet naar Europa geëxporteerd worden. De contacten zijn gelegd, het gevoel is goed en er staat eigelijk niks in de weg om deze stap te nemen, Behalve hoe ik dit zo goed mogelijk juridisch en financieel kan inrichten. Ik heb veel kennis van hoe ik dit in Nederland zou moeten oppakken maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hoe je deze constructie het beste kan opzetten.

 

De situatieschets:

 

a. De onderneming in Afrika is een BV. Opgericht door een lokale onderneming en een Nederlander.

b. Ik ben voornemens om een belang te nemen van 4,99%. Ik wil voor de belastingdienst geen aanmerkelijk belang in de organisatie nemen.

c. Naast de participatie zal ik ook kennis en expertise leveren aan het bedrijf.

d. Ik heb nog geen BV opgezet waarmee ik kan participeren. De vraag is of dit nodig is.

 

Mijn vragen;

 

a. Is het verstandig om als particulier te investeren of is het toch beter om hier een BV voor op te richten? Dit in verband met aansprakelijkheid.

b. Is het nodig om een Nederlandse Jurist aan te haken of zou het handiger zijn om een lokaal iemand uit het land aan te haken?

c. Zijn er nog andere zaken waarmee ik rekening zou moeten houden.

 

Uiteraard is alle input meer dan welkom.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je toch echt ten minste het specifieke Afrikaanse land moet noemen, voordat iemand iets zinnigs kan zeggen. Althans, ik ga er even vanuit dat er binnen de Afrikaanse Unie geen cross-border / intracommunaitaire rechtspersoon bestaat.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet hoeveel research je al gedaan hebt, maar hier kun je veel informatie vinden over ondernemen en investeren in Rwanda. Nederland heeft overigens nog geen Investeringsbeschermingsovereenkomst (IBO) met dat land. Dus het risico dat je loopt is iets groter dan in landen waar wel een IBO is afgesloten.

 

Groet, Arie Schakenbos

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Een BV in Rwanda...? Die verder niets met Nederland te maken heeft, maar puur lokaal produceert en verkoopt...

Klinkt apart, maar ja.

 

Over je vragen:

 

a. De vraag is of je hier überhaupt in moet investeren. Ik zou het niet weten. Maar als ik het zou doen, dan zou ik het zeker als BV doen (maar ik heb al een BV, dus dat maakt het makkelijker).

 

b. Waar heb je een jurist voor nodig eigenlijk?

 

c. Een heleboel, waarschijnlijk. Heb je verstand van ondernemen in Rwanda?

 

 

Link naar reactie
  • 0

a. De vraag is of je hier überhaupt in moet investeren. Ik zou het niet weten. Maar als ik het zou doen, dan zou ik het zeker als BV doen (maar ik heb al een BV, dus dat maakt het makkelijker).

Waarbij opgemerkt moet worden dat sec het participeren in een BV geen aansprakelijkheid oplevert, ongeacht of je dit als particulier of via een BV doet.

 

De eventuele aansprakelijkheid zit hier primair in het leveren van kennis en expertise aan de BV. Vraag is of je die operationele aansprakelijkheid wel moet - laat staan kunt! - beperken via een eigen BV; een vrijwaring/vrijtekening voor aansprakelijkheid en regres lijkt mij dan veel prettiger, ongeacht of je je kennis en expertise dan privé of via een BV levert.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@Antwoord voor bedrijven, met deze informatie ben ik gelukkig meer dan bekend. Dank nogmaals voor het doorgeven.

 

@Peter_CVinfo, ik snap je kritische noot qua het investeren in een dergelijke constructie. De onderneming is reeds ondersteund door de Nederlandse Ambassade in Rwanda en ook andere Nederlandse investeerders zijn reeds ingestapt. De BV in Rwanda zal ook nog gelieerd worden aan een BV in Nederland. Het gaat hier om een Nederlandse ondernemer die een onderneming in Rwanda heeft opgezet.

 

Daarbij zullen de afspraken goed op papier gezet worden. Ik twijfel dan in welke land ik het beste dit kan laten doen aangezien de Rwandese wetgeving anders kan zijn dan de Nederlandse. Of zou dat niet uitmaken qua afspraken.

 

Ik heb wel verstand van ondernemen in Nederland echter nog nooit een dergelijke stap genomen.

 

@Norbert Bakker, dank je wel voor dit antwoord. Ik zal naast kennis en expertise ook financiele middelen inbrengen. De vraag is dan nog steeds impact heeft op aansprakelijkheid mocht het financieel mis gaan?

Link naar reactie
  • 0

Maar het is nogal een verschil om te investeren in een BV die actief is Rwanda of een rechtspersoon (of hoe het daar nou mag werken) in Rwanda.

Je zegt dat het een BV is, maar is dat wel zo? Gaan jullie straks naar de notaris in Nederland?

 

Verder is mijns inziens de centrale vraag of je bereid bent om X euro in de zaak te steken.

Je kan natuurlijk ook (mocht je twijfelen aan iets) gewoon als dienstverlener je diensten aanbieden.

 

Maar ja, als het een succes wordt dan is de onderneming (deels) niet van jou. Aan de andere kant: mocht het mis gaan, dan... Geen geld kwijt.

Link naar reactie
  • 0

@Norbert Bakker, dank je wel voor dit antwoord. Ik zal naast kennis en expertise ook financiele middelen inbrengen. De vraag is dan nog steeds impact heeft op aansprakelijkheid mocht het financieel mis gaan?

Ongeacht of je deze middelen nu als eigen vermogen (lijk me lastig met max 4,99%) of als vreemd vermogen (lening) inbrengt: je wordt daardoor niet meer of minder aansprakelijk. Worst case scenario is dat je je inleg (aandelen + vreemd vermogen/lening) kwijt bent, maar ook niet meer dan dat.

 

Dit even afgezien van de in te brengen kennis en expertise: daar loop je wel een risico, evenals bestuurshandelingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het belangrijkste principe in een IBO is dat Nederlandse investeerders niet gediscrimineerd mogen worden ten opzichte van investeerders in het betreffende land.

Op basis van de overeenkomst is er recht op:

'Nationale behandeling' men mag niet slechter worden behandeld dan een investeerder uit het land zelf.

'Meest begunstiging' (most favoured nation), elk land mag voorwaarden stellen aan (buitenlandse) investeerders, zolang zij maar niet worden gediscrimineerd. Men heeft, als investeerder, dus de garantie dat men niet wordt gediscrimineerd.

Vrij kapitaal transfer in verband met uw investering, in vrij inwisselbare valuta, van en naar het land van uw keuze. De investeerder heeft recht om kapitaal zonder additionele beperkingen te transfereren van en naar een land van uw keuze.

Daarnaast zijn er regels opgenomen over hoe te handelen in geval van een conflict tussen de contractpartijen.

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

@Norbert, ik wil meer een advies rol hebben in de onderneming. De ondernemers daar moeten zich vooral richten op de productie en ik zal ze ondersteunen op het vlak van marketing / communicatie waar ik meer dan 10 jaar ervaring in heb. Een bestuurlijke rol zal ik niet op me gaan nemen.

Link naar reactie
  • 0

Dan ben je dus eigenlijk gewoon een dienstverlener richting desbetreffende onderneming. En daar moet je dan (uiteraard) voor betaald worden.

 

Maar waarom wil je dan ook zo graag investeren in de onderneming? Want je begint zelf over allerlei risico's die je hierbij meent te lopen (niet geheel ten onrechte overigens, gezien het land waarin dit zich allemaal afspeelt - naar mijn mening dan).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.