• 0

Contractbeëindiging

Beste,

 

Anderhalf jaar geleden ben ik een webshop gestart. Hiervoor had ik ook een payment provider nodig.

 

Vorig jaar ben ik gestopt met deze webshop en heb ik op 11 juni 2014 een opzegging gedaan van de diensten. Het contract zou lopen tot en met 5 augustus 2014.

 

In de tussentijd heb ik niet gekeken naar het oude email adres, maar toen ik recentelijk keek zag ik dat ze me zijn blijven factureren tot een bedrag van +/- 300 euro op dit moment.

 

Ik heb ze daarvoor gebeld, maar ze zeggen dat ze nooit die opzegging ontvangen hadden. Dus ik heb die e-mail wederom gestuurd en toen zagen ze dat ik inderdaad op 11 juni 2014 heb opgezegd.

 

Echter nu beweren ze dat er 3 maanden opzegtermijn geldt en dat ik dus t/m 5 augustus 2015 aan dit contract vast zit. Ik vind dit nogal opmerkelijk omdat ik meer dan een jaar geen gebruik heb gemaakt van hun diensten. Daarnaast vind ik de opzegtermijn van 3 maanden ongebruikelijk.

 

Nu staat mij bij dat voor abonnementen (diensten) die maandelijks afgenomen worden een wettelijke opzegtermijn geld van 1 maand.

 

Weet iemand hier meer van?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu staat mij bij dat voor abonnementen (diensten) die maandelijks afgenomen worden een wettelijke opzegtermijn geld van 1 maand.

 

Dat geldt alleen voor consumenten.

 

Het antwoord op je vraag staat in de overeenkomst + algemene voorwaarden waar je bij aanvang mee akkoord bent gegaan. Daar zou je in moeten lezen wat de voorwaarden voor opzegging zijn.

Link naar reactie
  • 0

die opzegtermijn op basis van de betaaltermijn is consumentenrecht.

 

in zakelijke overeenkomsten zijn partijen vrij om overeen te komen wat de opzegtermijn is. een opzegtermijn van 3 maanden voor een betaalprovider vind ik niet zonder meer onredelijk.

 

 

Voor wat betreft het missen van de opzegging.. dat is altijd vervelend, helaas is het zo dat zolang je niet aangetekend hebt verstuurd het erg lastig is te bewijzen dat jij daadwerkelijk hebt opgezegd. Je zult dus met ICEpay zien te onderhandelen over de daadwerkelijke opzeg- en einddatum.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor wat betreft het missen van de opzegging.. dat is altijd vervelend, helaas is het zo dat zolang je niet aangetekend hebt verstuurd het erg lastig is te bewijzen dat jij daadwerkelijk hebt opgezegd. Je zult dus met ICEpay zien te onderhandelen over de daadwerkelijke opzeg- en einddatum.

Niet aan de orde en/of doet hier -zo te zien -niet ter zake(?): de opzegging per 11 juni 2014 is wel ontvangen, maar was toen al te laat i.v.m. de 3 maanden opzegtermijn per jaarlijkse contractvervaldatum 05-08: daardoor zat TS aan een nieuw jaar tot 5-8-2015 vast.

(Een andere logische verklaring voor die datum van 05-08 is er niet: het is niet 3 maanden na 11 juni)

 

EDIT : Q.E.D. met dank aan Prins Rachid, zie onder

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Echter nu beweren ze dat er 3 maanden opzegtermijn geldt en dat ik dus t/m 5 augustus 2015 aan dit contract vast zit. Ik vind dit nogal opmerkelijk omdat ik meer dan een jaar geen gebruik heb gemaakt van hun diensten. Daarnaast vind ik de opzegtermijn van 3 maanden ongebruikelijk.

Dit is onderdeel van hun huidige reguliere Algemene Voorwaarden (V2.4) en dat was ook al zo in 2013 (V1.1). Je zou wellicht een kleine korting kunnen bedingen als je de nog te betalen maanden inééns voldoet als afkoopsom, als ICEPAY daar al akkoord mee gaat. Anders is het nog even 3 maanden doorbijten.

 

ALGEMENE VOORWAARDEN ICEPAY - Versie AV 2013 V1.1

https://portal.icepay.com/images/pdf/algemene-voorwaarden.pdf

 

1.4.2 Tenzij wet- en regelgeving dwingend anders

bepalen of een afwijkende duur is

overeengekomen, heeft de Overeenkomst een

duur van 1 (één) jaar. De Overeenkomst wordt

automatisch verlengd met 1 (één) jaar indien

niet 3 (drie) maanden voor de einddatum van

de Overeenkomst, de Overeenkomst door

middel van een rechtsgeldig ondertekende brief

per mail is opgezegd.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als ik de data juist voor ogen heb, dan is TS destijds 6 dagen te laat geweest met de opzegging.

Lijkt mij eerlijk gezegd mogelijk i.s.m. art. 6:248 om TS toch aan het contract van een jaar te houden.

 

In ieder geval m.i. een aanknopingspunt om er meer uit te halen dan een 'korting'.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Als ik de data juist voor ogen heb, dan is TS destijds 6 dagen te laat geweest met de opzegging.

Lijkt mij eerlijk gezegd mogelijk i.s.m. art. 6:248 om TS toch aan het contract van een jaar te houden.

In ieder geval m.i. een aanknopingspunt om er meer uit te halen dan een 'korting'.

Dit artikel lijkt me voor ondernemers uitsluitend van toepassing als je zelf al het redelijke hebt gedaan om de boel op tijd op te zeggen en er vanwege overmacht toch nog iets mis gaat (PostNL gooit je aangetekende opzegging in plomp, er vindt een kalenderhervorming van Gregoriaanse proporties plaats waardoor de opzegmaand opeens 10 dagen korter is, etc). Maar goed, wettelijk gezien mag TS natuurlijk alles uit de kast trekken om aan te tonen dat deze (op zich gebruikelijke) opzegvoorwaarde onredelijk bezwarend is!

 

Maar ik vind dit eerlijk gezegd wel zo'n dingetje waarmee het (ondernemers)kaf van het koren wordt gescheiden. Mensen die zich ondernemer willen noemen moeten zich realiseren dat ze zich vanaf dat moment in de grote-mensen-wereld bevinden. Dat betekent dus: je contracten lezen en begrijpen voor je ze tekent en ook dat je je niet meer kunnen verschuilen achter 'zielige-consumenten'-bescherming. Voor het overige ben je grotendeels afhankelijk van (wederzijdse) coulance.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Maar goed, wettelijk gezien mag TS natuurlijk alles uit de kast trekken om aan te tonen dat deze (op zich gebruikelijke) opzegvoorwaarde onredelijk bezwarend is!

Ik stel ook niet dat de opzegvoorwaarde onredelijk bezwarend is, ik zeg alleen dat het een partij houden aan de voorwaarde onder omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou kunnen zijn.

 

Zou jij als gebruiker van de algemene voorwaarden een procedure willen voeren over 300, met het risico dat je in het ongelijk wordt gesteld? Ik sluit niet uit dat alleen al die overweging maakt dat Icepay een voorstel wil doen dat je meer oplevert dan een paar 10tjes.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Allemaal leuk en aardig, maar telefonisch destijds had ik begrepen dat het afgerond was. Nu weten ze ineens van niets meer. Het gaat me niet om die paar honderd euro, maar de manier waarop de service verloopt.

 

Ik had bijv. ook een contract via hun met de bank voor creditcard mogelijkheden. Bij het opzeggen word me niet verteld dat ik die persoonlijk moet opzeggen, waardoor ik een half jaar later ineens een factuur op de mat zie verschijnen.

 

De "grote mensen wereld" is leuk, maar ook makkelijk om even dat honderdje meer uit je zak te kloppen. Als ik er nu gebruik van had gemaakt tot daar aan toe.

 

Maargoed bovenstaande is off topic. Bedankt allemaal voor de reacties, ik ben goed geholpen door jullie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik stel ook niet dat de opzegvoorwaarde onredelijk bezwarend is, ik zeg alleen dat het een partij houden aan de voorwaarde onder omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou kunnen zijn.

Ja, en op zich denk ik dat - hoe vervelend ook - TS iets te veel steken heeft laten vallen. Ik vind dit een beetje in de categorie "werkgever-is-vergeten-op-tijd-het-tijdelijke-contract-aan-te-zeggen".

 

Even als advocaat van de duivel: Allereerst is het de keus van TS om te stoppen met de webshop. Nix mis mee. Het is alleen ná aanvang van de drie maanden opzegtermijn. En Icepay heeft toch niets te maken met de keuze van TS om te stoppen met z'n toko? Die keuze is volledig aan TS, maar dan dus ook de consequenties om dat op een bepaalde datum te doen.

 

Dan nog het opzeggen via e-mail en 'telefonisch afhandelen'. Ik weet wel dat het tegenwoordig hip-and-happening is om dat zo te doen, maar persoonlijk doe ik dat toch liefst nog met een brief met handtekening, stempel en krabbel-retour, zeker bij zakelijke shit. Bij privé trouwens ook, maar dan vertik ik het om er meer dan een 1-postzegel op te plakken.

 

Tot slot de recente constatering dat Icepay het contract niet had stop gezet, terwijl het nota bene 11 maanden geleden was. Ik weet niet, hoor. Maar een (voormalig) ondernemer mag er m.i. toch wel ietsjepietsje meer bovenop zitten, toch?

 

Persoonlijk vind ik een dergelijk lange opzegtermijn (3 maanden) en dan ook meteen zo'n lange verlenging (1 jaar) uitermate storend. Dat lijkt me dan ook eigenlijk iets voor bedrijven die geen vertrouwen hebben in hun eigen dienstverlening.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ja, en op zich denk ik dat - hoe vervelend ook - TS iets te veel steken heeft laten vallen. Ik vind dit een beetje in de categorie "werkgever-is-vergeten-op-tijd-het-tijdelijke-contract-aan-te-zeggen".

Werknemersbescherming kun je niet echt vergelijken met B2B...

 

@RT: je hebt de data niet helemaal helder voor ogen 8) :TS is 1 maand+ 6 dagen te laat. Uiterste opzegdatum was 05-05

Oeps, inderdaad! My bad :-[ Laat onverlet dat ik het toch de moeite waard vind om een beroep te doen op art. 6:248. Nee heb je, misschien kun je krijgen.

 

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.