• 0

Verschil fiscale en commercieel vermogen aangifte vpb

Hallo,

Afgelopen jaar heb ik mijn EZ geruisloos ingebracht in een BV. Nu ben ik bezig met het invullen van de aangifte vpb via het progamma van de belastingdienst.

En heb ik een verschil in de fiscale beginbalans zitten en dit is precies de goodwill en stille reserve op de MVA minus de voorziening latente belastingen.

In de fiscale eindbalans zit tevens dit verschil (rekening houdende met de gedane commerciële afschrijving) en de balanspost vennootschapsbelasting.

Hoe dien ik dit in het aangifteprogamma in te vullen, aangezien deze obv fiscale waarden dient te worden ingevuld?

In mindering brengen op de agio-reserve welke is ontstaan bij de geruisloze inbreng, aangezien hier de commerciële goodwill/stille reserve in terecht is gekomen.

Wie kan mij helpen?

Bvd.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sinds 2009 (!) geef je alleen de fiscale cijfers hier aan. Dus ik begrijp niet wat je bedoelt eerlijk gezegd, want een verschil tussen ‘verschillende soorten gegevens’ bestaat niet in de aangifte.

 

Als je er voor gekozen hebt om commerciële jaarstukken te publiceren, dan zal je daarnaast ook fiscale jaarstukken voor de aangifte moeten hebben. En die verwerk je vervolgens in de aangifte.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat je alleen de fiscale gegevens dient aan te geven. Maar door de geruisloze inbreng heb je een agioreserve gecreëerd agv (commerciële) opname van goodwill, stille reserve in de mva en de voorziening latente vpb.

Doordat je in de aangifte vpb de fiscale gegevens dient op te nemen, mogen de goodwill, stille reserve en voorziening lat.vpb niet worden meegenomen. De vraag is hoe dien je dit te corrigeren op het vermogen, aangezien ik heb begrepen dat je de agioreserve niet mag aanpassen. Dient dit dan als negatief vermogen opgenomen te worden (echter dit kun je niet als dusdanig ingeven in het aangifteprogamma van de belastingdienst).

Oftewel, het is mij niet geheel duidelijk hoe ik de slag maak van het fiscale vermogen per 31-12 van de EZ naar het fiscale begin vermogen van de BV op 1-1, aangezien bovengenoemde goodwill, stille reserve, lat vpb niet in de fiscale beginbalans van de BV meegenomen mogen worden.

Het gestorte kapitaal in de BV is € 1. Dien ik dan het fiscale vermogen per 31-12 van de EZ minus € 1 aan de merken als overige reserve in de BV per 1-1?

Wederom bedankt voor de reactie.

Link naar reactie
  • 0

Doordat je in de aangifte vpb de fiscale gegevens dient op te nemen, mogen de goodwill, stille reserve en voorziening lat.vpb niet worden meegenomen. De vraag is hoe dien je dit te corrigeren op het vermogen, aangezien ik heb begrepen dat je de agioreserve niet mag aanpassen. Dient dit dan als negatief vermogen opgenomen te worden (echter dit kun je niet als dusdanig ingeven in het aangifteprogamma van de belastingdienst).

Ik weet het niet heel zeker, maar door de zaken uit de commerciele balans weg te laten, krijg je uiteraard een fiscale balans die er (compleet) anders uitziet. Volgens mi heeft dit vervolgens alleen gevolgen voor de (fiscale!) winst en dus de te betalen Vpb.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het blijft voor mij niet duidelijk hoe ik het verschil (door weglating van de goodwill/stille reserve/lat vpb) in de fiscale balans moet corrigeren op het eigen vermogen. Moet ik de agio reserve aanpassen of op een andere manier, aangezien ik de debetzijde en creditzijde van de fiscale balans niet aan elkaar gelijk krijg??

Link naar reactie
  • 0

Het gestorte kapitaal in de BV is € 1. Dien ik dan het fiscale vermogen per 31-12 van de EZ minus € 1 aan de merken als overige reserve in de BV per 1-1?

Je informatie is iets te summier om je echt goed van dienst te zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat het geld boven het startkapitaal (1 euro Eigen Vermogen) geen reserve is maar een Rekening Courant DGA, er vanuit gaande dat de eigenaar van de EZ de 100%-aandeelhouder van de BV is. Die R/C is een schuld (1-groep) en geen eigen vermogen (0-groep).

 

Voor het overige is het misschien ook nog zo dat je alle verlies- en winstboekingen ook moet weglaten, als je de balanspost weglaat voor de fiscale aangifte. Als je bijvoorbeeld goodwill weglaat uit de fiscale balans, dan lijkt het me dat je ook de eventuele afschrijving daarop moet weglaten. De fiscale winst gaat daarmee dus omhoog en is dan hoger dan de commerciële winst.

 

Maar om eerlijk te zijn: hier moet echt iemand even goed naar kijken. Ik denk niet dat we dat vanaf dit forum echt goed kunnen doen op basis van de huidige gegevens.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De gegevens zijn inderdaad te summier om hier een stellig antwoord op te kunnen geven.

 

In de eerste post viel me o.a. dit op:

Afgelopen jaar heb ik mijn EZ geruisloos ingebracht in een BV.…

…stille reserve op de MVA minus de voorziening latente belastingen.

 

Ik dacht juist dat de essentie van het woord "geruisloos" betekende dat je de stille reserves niet op de balans hoefde te zetten. Blijkbaar heb je er toch een waarde aan toe kunnen kennen. Om dat te doen heb je ze moeten benoemen. b.v. opwaardering voorraad of betere schatting van de waarde inventaris, bedrijfspand.

Hoe stonden die in de EZ te boek en waarom wil je ze op de balans hebben staan als de omzetting geruisloos moest gebeuren? Ik zou ze inderdaad niet op de fiscale balans willen hebben.

 

Reserveren voor een toekomstige belasting betaling mag je inderdaad niet ten laste van de winst doen. Ik zou nog eens goed kijken naar de balans en een fiscale balans maken waar alleen zaken op staan die de fiscus accepteert. Wij maken nooit anders dan alleen een fiscale balans.

 

De deadline voor vpb is al over twee week, dus ik zou eerst eens uitstel aanvragen, zodat je zelf meer tijd krijgt om dit netjes op een rij te zetten. Deze balans geforceerd aangeven binnen de termijn met alle stress van dien, is nooit goed.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Is het niet zo dat je geen goodwill hebt bij geruisloze inbreng?

Fiscaal, idd. Commercieel kan het zijn dat TS wel wil dat goodwill e.d. op de balans staat - of dat dat zelfs moet (vlg de Richtlijnen voor de Jaarverslaggeving), omdat het een middelgrote of grote rechtspersoon betreft.

 

Echter, als het hier om een kleine rechtspersoon gaat (minder dan 8,8 mln omzet, minder dan 4,4 mlm activa, minder dan 50 werknemers) dan zou ik persoonlijk niet de moeite hebben genomen om een commerciele balans te maken. In dat geval mag je namelijk sowieso jaarrekening opstellen op basis van fiscale grondslagen (Boek 2, Artikel 396, lid 6).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ah, doe-het-zelven met de geruisloze inbreng ;)

 

Bij een geruisloze inbreng is er (inderdaad) fiscaal geen sprake is van stille reserves of goodwill. De aangifte VPB zal doorgaans beginnen met een openingsbalans die een kopie is van de eindbalans van de ingebrachte eenmanszaak, met wat aanpassingen. En dan dus niet de stakingsbalans, maar de eindbalans voordat daarin het stakingsresultaat is opgenomen.

 

Die aanpassingen zitten in het aandelenkapitaal. Bij een geruisloze inbreng gelden er specifieke regels voor het omzetten van het eigen vermogen eenmanszaak in het aandelenkapitaal van de BV. Daarnaast zou een eventueel aanwezige FOR in de eenmanszaak ook nog op de openingsbalans van de BV kunnen verschijnen als lijfrentevoorziening.

 

Het is om die reden dan ook niet verstandig om te gaan zitten strepen op de commerciële balans maar juist om de fiscale openingsbalans te maken op basis van de eindbalans van de eenmanszaak met daarin de juiste berekening van het aandelenkapitaal en een eventuele lijfrente.

 

Wat ik mis in de vraag van Jeni is dat die eindbalans er sowieso moet zijn! Op basis van die eindbalans worden immers de inbrengbalansen voor de BV's gemaakt, na het berekenen van het aandelenkapitaal en eventuele toevoeging van de lijfrentevoorziening.

 

Oftewel: als er geruisloos is ingebracht dan zal iemand de routing van de eindbalans van de eenmanszaak via de stakingsbalans naar de openingsbalans van de BV gemaakt moeten hebben. Op basis van de eindbalans (niet stakingsbalans) van de eenmanszaak en de berekening van het aandelenkapitaal zou je de fiscale openingsbalans (evt. lijfrente nog toevoegen) moeten kunnen opstellen.

 

Zonder cijfers is dat op een forum helaas niet te doen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.