• 0

Makelaar verhoogt m2 prijs, omdat wij kantoorruimte gaan gebruiken voor horeca

Goededag,

 

Wij hebben een kantoorpand op het oog waarvoor de gemeente een horecavergunning voor wilt afgeven. De makelaar vroeg in eerste instantie 150 per m2 voor de kantoorruimte maar nu hij weet dat we het om willen bouwen naar een horeca (take away) heeft de makelaar/eigenaar van het pand bepaald dat de m2 prijs wordt verhoogd naar 210 euro per m2.

 

Het antwoord van de makelaar: "" Voor dit gebruik gelden er nou eenmaal hogere huurprijzen dan voor bijvoorbeeld kantoorgebruik, niet alleen bij dit pand maar in heel Europa."

Dus volgens hem is het heel normaal dat de prijs wordt verhoogd als we het pand niet gaan gebruiken als kantoorruimte maar als take away.

 

Ik ben geen kenner op dit gebied maar mij lijkt het juist absurd dat je dan zo maar de prijs kan verhogen. Zelf zou ik eerder een lagere m2 prijs verwachten, omdat we een investering gaan doen in een huurpand en deze ombouwen naar een take away/horeca. Tevens zullen wij niet na 5 jaar vertrokken zijn en heeft de eigenaar ook de zekerheid dat wij voor de komende 10 jaar+ huurders zijn.

 

Wie kan mij hier in adviseren of het inderdaad normaal is om de huurprijs van een kantoorruimte te verhogen, omdat wij er een horecazaak in gaan starten?

 

Alvast bedankt!

 

Groet,

Guido

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ja, dat mag, tenzij er al een onherroepelijk aanbod ligt van de verhuurder. Met die horecavergunning c.q. -bestemming wordt het gewoon meer waard.

 

(overigens is de derde persoon enkelvoud van willen 'wil')

Link naar reactie
  • 0

Ondernemersplein heeft een duidelijk stappenplan horecabedrijf starten. Zie verder de site van jouw gemeente voor bijvoorbeeld leges die komen kijken bij het verkrijgen van een omgevingsvergunning.

 

Dient de verhuurder ook (voorbereidende) aanpassingen te verrichten? Heb je bijvoorbeeld aanpassingen aan de gevel/pui of voor jouw sanitair, keuken- of gebouwinstallaties nodig? Vierkante meterprijs en overige condities zijn natuurlijk altijd onderhandelbaar en je hoeft daar niet in mee te gaan. In hoeverre ben je in gesprek?

 

Welk deel van de totale exploitatiekosten bedragen jouw (verhoogde) huurkosten? Hoe ideaal is deze locatie voor jouw ondernemersplannen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een belangrijk punt is of het algemeen bekend is dat de kantoorlocatie een horecabestemming gaat hebben.

 

Als de verhuurder de ombouwkosten naar horeca zou betalen dan is een prijsverhoging redelijker. Maar dat doen ze dus niet.

 

Tenzij dit een buitenkans-locatie is, zou ik in eerste instantie een prijsverhoging afwijzen. Ze kunnen vragen wat ze willen maar als niemand dit wil betalen...

 

 

 

Solar energy is financieel haalbaar op grote schaal bij toepassing van solar PV panelen in (lage) nieuwbouwwoningen, klein of groot.

Link naar reactie
  • 0

Goededag,

 

Tevens zullen wij niet na 5 jaar vertrokken zijn en heeft de eigenaar ook de zekerheid dat wij voor de komende 10 jaar+ huurders zijn.

 

Tenzij jij voor 10+ jaar vooruit betaald, heeft de makelaar die zekerheid niet. Horeca-bedrijven hebben een hogere kans om te mislukken, terwijl kantoorruimte makkelijker te verhuren is. Zit hij straks met een voor Horeca gereed gemaakt pand, als jij onverhoopt failliet gaat.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wie kan mij hier in adviseren of het inderdaad normaal is om de huurprijs van een kantoorruimte te verhogen, omdat wij er een horecazaak in gaan starten?

Adviseren niet. Maar gangbaar is het ook niet. Neem niet "zomaar" genoegen met de prijsverhoging. Er is meer te huur! Ik kan mij daarbij wel voorstellen dat je dat pand op die locatie héél graag wilt, maar laat je gevoel (ik wil dat) niet misleiden door prijsverhogingen (kan dat).

 

En zoals anderen al gemeld hebben. Het pand kan meer waard worden voor de verhuurder als jij het verbouwt tot horeca. Maar dan pas als jij de huur opzegt en verhuurder het pand wil verhuren aan anderen.

Let er daarom wel bij je huurcontract op dat toekomstige huursverhogingen niet ineens (extreem) kunnen stijgen tijdens jouw huurovereenkomst. Vermeld hierin ook dat jij de verbouwingen doet/gedaan hebt en eventuele materialen daarom ook van jou zijn! Dit met het oog op de toekomst. Als jij ooit je bedrijf wilt verkopen. Óf als verhuurder niet meer als horeca wilt verhuren, dat jij dan wel de materialen mee kunt nemen. Hiermee doel ik op de vaste materialen als keuken, ovens, groepenkast, verlichting e.d.

 

Heb je trouwens wel al onderzocht bij de gemeente of je volgens het bestemmingsplan in dat pand wel een horeca zaak mag vestigen? En krijg je daarvoor ook de benodigde vergunningen?

Immers, anders zou het toch "zonde" van je energie zijn als je gaat soebatten over de huurprijs als er geen horeca in dat pand gevestigd mag worden.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Tenzij jij voor 10+ jaar vooruit betaald, heeft de makelaar die zekerheid niet. Horeca-bedrijven hebben een hogere kans om te mislukken, terwijl kantoorruimte makkelijker te verhuren is. Zit hij straks met een voor Horeca gereed gemaakt pand, als jij onverhoopt failliet gaat.

Valt ook wat voor te zeggen. Maar meestal hebben verhuurders wel de clausule dat het in oorspronkelijke staat moet worden teruggebracht/opgeleverd. Dus wellicht valt ook hier wel mee te dealen.

 

In ieder geval Heisa010: zorg dat je contractueel e.e.a. wél goed vastlegt in je huurovereenkomst.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.