• 0

Drank fles ontwerpen

Ik wil proberen een eigen soort drank / shotje op de markt te brengen, alleen wil ik ook hier voor een eigen fles / flesje. Dus weet iemand een bedrijf waarbij je echt een fles kan ontwerpen, niet alleen het etiket maar ook de vorm en grote van de fles zelf?

 

Alvast bedankt

fles_1.thumb.jpg.e53f9bece83a0f84ecafd043650fb8ab.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor kleine aantallen is zoiets inderdaad lastig gezien het vervaardigen van de mallen een nogal prijzig proces is.

 

Uiteraad hangt het er wel van af hoe exclusief iets is. Als je 10 stuks wilt maken is handgeblazen glas mogelijk goedkoper dan een PET fles uit de industrie, als je er 10 miljoen wilt is het met zekerheid andersom. Het vervelende punt is als je iets wilt uitproberen en er bijvoorbeeld (tien)duizend exemplaren van wilt hebben: dat is handgemaakt per stuk waarschijnlijk te duur, en industrieel nog niet echt haalbaar.

Link naar reactie
  • 0

Beste Demarc,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Heb je al onderzocht of het drankje en de verpakking los van elkaar een markt of doelgroep heeft?

 

Hoe ver staat de productontwikkeling? En de verpakkingsontwikkeling? Staan budget en kosten in verhouding?

 

Door beide te combineren zoals je nu lijkt te doen, maak je het jezelf lastiger om van start te gaan.

 

Ik denk dat The Lean Startup in dit opzicht goed leesvoer voor je zou kunnen zijn.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

PET flessen moet je ook in kleinere series kunnen maken tegen een acceptabele prijs. De flessen worden in twee stappen gemaakt.

 

1) Het spuitgieten van een dikwandige 'regeerbuis' met schroefsluiting.

 

2) Deze buisjes opwarmen en dan in een mal opblazen totdat hij strak in de mal zit.

 

Punt 1 kan alleen in grote oplagen vanwege de dure spuitgiet matrijzen.

 

Punt 2 moet met veel goedkopere matrijzen kunnen met gebruikmaking van buisjes met standaard afmetingen uit punt 1. Volgens mij zelfs met handmatig gemodelleerde houten matrijzen. Dat zijn dan matrijzen met een korte levensduur maar dat maakt voor een kleine serie niet uit.

 

Als er geen firma bestaat die kleine series maakt, lijkt me dat een mooi businessplan om in te stappen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb contact gehad met producenten in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. En beiden gaven aan dat het vanaf 30.000 stuks mogelijk was om een PET fles te maken die geschikt is voor warm/heet afvullen.

 

Wat de aantallen voor glazen flessen zijn, heb ik geen idee van. Maar misschien dat TS bij dit bedrijf in Purmerend naar de mogelijkheden kan vragen.

Link naar reactie
  • 0

PET flessen moet je ook in kleinere series kunnen maken tegen een acceptabele prijs. De flessen worden in twee stappen gemaakt.

 

1) Het spuitgieten van een dikwandige 'regeerbuis' met schroefsluiting.

 

2) Deze buisjes opwarmen en dan in een mal opblazen totdat hij strak in de mal zit.

 

Punt 1 kan alleen in grote oplagen vanwege de dure spuitgiet matrijzen.

 

Punt 2 moet met veel goedkopere matrijzen kunnen met gebruikmaking van buisjes met standaard afmetingen uit punt 1. Volgens mij zelfs met handmatig gemodelleerde houten matrijzen. Dat zijn dan matrijzen met een korte levensduur maar dat maakt voor een kleine serie niet uit.

 

Toch vraag ik me af wat die houten mallen moeten gaan kosten - vast een stuk minder dan metalen, maar het zou toch nog wel in de duizenden euros kunnen lopen.

 

Afgezien daarvan vraag ik me af of die preforms uit stap 1 bestaan in het formaat zoals in het voorbeeld. Ik vermoed van wel gezien je zulke verpakkingen ook wel ziet in kleine flesjes flugel, sterke drank en dergelijke, tegewoordig ook in PET.

 

Link naar reactie
  • 0
Toch vraag ik me af wat die houten mallen moeten gaan kosten - vast een stuk minder dan metalen, maar het zou toch nog wel in de duizenden euros kunnen lopen.

Waarschijnlijk wel. We hebben meermaals etalagemateriaal laten maken in oplagen van een paar honderd stuks. Daar werden de modellen gevormd via dieptrekken uit kunststof plaat. Naar ik begreep ging dat ook met houten mallen. Maar dan praatte je over een paar tientjes per display. Bij flessen moet de stuksprijs natuurlijk een stuk lager liggen en moet daarvoor de oplage omhoog. En bij grotere oplage wil je weer meer cycli per minuut kunnen halen en koelt de kunststof in een houten mal misschien niet snel genoeg af en moet je toch naar de duurdere aluminium mallen.

 

Kunststof flessen maak je met "blow forming". Als je op die engelse term zoekt vind je diverse plastic verwerkende bedrijven die claimen ook kleine series te maken. Maar ze vermelden niet hoeveel stuks een kleine serie is.

 

Voor drank zul je een mooi transparante fles willen hebben. In kunststof kom je dan uit op PET of PC

 

Glas zal echter meer aanspreken voor een drankje omdat kunststof toch nog goedkop aandoet. Kunststof heeft ook andere problemen omdat ze gassen kunnen doorlaten. Zie ook: verpakkingsmanagement.nl. Ik kan me herinneren dat met name bier gevoelig is voor deze gasdoorlaatbaarheid en bier in speciaal gecoate plastic flessen gebotteld moet worden.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wow! Wat een enorme vakkennis hier van Patrick, Eric en Benm... Kom ik aan met mijn 3d printen ::)

Ik laat het even over aan de kenners hier.

 

Maar ik heb toch nog een vraag.

Is het flesje op de afbeelding van TS zoals het moet worden of is dat maar een voorbeeldje?

 

Als het niet lukt met zelf produceren moet je creatief zijn.

 

Er staan op sites als Alibaba duizenden partijen plastic flesjes in alle vreemde vormen die maar te bedenken zijn. Vaak voor een prikkie te koop.

 

Zoek op Alibaba een leuk ontwerp flesje en bedenk daar een spannend etiket bij, dat is een veel goedkopere oplossing. Als je drankje dan aanslaat kun je versnellen door met een nog betere, eigen fles te komen.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Een 'klein aantal' is een nogal relatief begrip natuurlijk. Als je normaliter flessen maakt per 10 miljoen stuks voor een frisdrankgigant (die het niet in eigen huis doet) dan is 100.000 een heel kleine oplage.

 

Overigens moet je bedenken dat de meeste echt grote verbruikers de preforms on-site tot flessen blazen - het is normaliter niet zo dat de flessen voor coca cola eerst ergens gemaakt worden en dan in opgeblazen vorm naar de fabriek worden gebracht om afgevuld te worden, dan is logistiek niet rendabel.

 

Een bestaand flesje nemen is geen slecht idee, al moet je wel een beetje oppassen met modelrecht dat erop kan rusten. Verkopers op alibaba malen daar niet om, rechthebbenden mogelijk wel.

 

Een beetje out-of-the-box gezocht: misschien is er wat te vinden in fabrikanten van flesjes voor laboratoriumgebruik. Die worden normaliter in enorme oplages gemaakt, maar zijn wel voedselveilig en hebben soms "bijzondere" vormen. Wellicht niet precies wat je wilt, maar wel onderscheidend en relatief betaalbaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een beetje out-of-the-box gezocht: misschien is er wat te vinden in fabrikanten van flesjes voor laboratoriumgebruik. Die worden normaliter in enorme oplages gemaakt, maar zijn wel voedselveilig en hebben soms "bijzondere" vormen. Wellicht niet precies wat je wilt, maar wel onderscheidend en relatief betaalbaar.

Haha, geweldig idee van de laboratoriumflesjes! Ik zie het al helemaal voor me. Een drankje dat " Mad Science" heet, in allemaal vreemde kleuren en dat borrelt en rookt als je het openmaakt. 8)

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allemaal,

 

Ik lees regelmatig mee op dit forum; geweldig veel informatie. Van dit onderwerp weet ik dan weer veel af, dus een goede reden om me eens aan te melden.

 

Bij verpakken komt ontzettend veel kijken; bij de multinationals waarvoor ik werk worden duizenden euro's besteed om alle details goed te krijgen. Ontwerp, productielijnen voor de verpakkingsonderdelen, afvullijnen om de verpakking te vullen, label aanbrengen, verpakken in karton en natuurlijk transport en opslag van en naar de fabrieken en/of distributiepunten. Het gaat zelfs zover dat complete proefmatrijzen en proeflijnen worden gebouwd om de haalbaarheid van de verpakking te kunnen testen.

 

Dus, hoe groot wil en kan je het aanpakken en heel belangrijk, wat voor uitstraling wil je voor je verpakking? Hoe wil je je product positioneren? Wil je daarvoor glas of kunststof gebruiken? Er zijn heel veel dranken op de markt die zich onderscheiden van hun concurrenten door middel van een opvallende fles; daar wordt dan ook flink wat geïnvesteerd in het ontwikkelen daarvan. Een leverancier kan je hierbij zeker helpen, maar bedenk dan wel dat je vast zit aan zijn specifieke productiemethode.

 

Als je het low-budget wilt houden, kun je inderdaad het best een off-the-shelve verpakking uitzoeken. Dit zijn verpakkingen die kant en klaar door een leverancier geleverd worden en verkrijgbaar in alle soorten en maten.

Held Design / Projectmanagement / Structural Design / Functional Design

Link naar reactie
  • 0

Beste Demarc,

 

Er lopen wat vragen door elkaar, nl. over vorm van de fles, de productie-methode en over het juiste materiaal.

Als je vanuit (fris-)drank denkt, denk je snel aan PET en het blaasproces dat daarvoor standaard gebruikt wordt - daar zijn al enkele zinvolle opmerkingen over gemaakt.

Misschien is het aardig om ook eens naar flesjes voor parfums en zo te kijken. Dat is een kleinere markt met lagere aantallen en met meer variatie in vorm en materiaal. Ook daar spelen aspecten als product-veiligheid e.d..

Ik zou aanraden om eens bij verpakkers en vormgevers voor deze markt je licht op te steken. Dat biedt wellicht weer meer mogelijkheden.

Evt. kan ik wel wat bedrijven voor je opzoeken.

 

Met hartelijke groeten,

Niels van der Stappen

Link naar reactie
  • 0

Beste Niels,

 

Dit laatste is een idee dat wellicht het beste zou kunnen werken. Het zoeken naar verpakkers en vormgevers in een andere markt is misschien wel het juiste idee. Zou je, zoals je opperde, wellicht wat bedrijven kunnen noemen die hier van pas zouden kunnen komen?

 

 

 

Mvg,

Leon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.