[Artikel] Nieuwe bank financiert ondernemers

Aanbevolen berichten

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Nieuwe bank financiert ondernemers

 

Korte samenvatting:

DEN HAAG -

De Nieuwe Ondernemersbank (DNOB) van ondernemersvoorman Hans Biesheuvel gaat 1 september dit jaar open, met 36 kantoren verspreid over het land. Met de bank wil Biesheuvel op een makkelijke en toegankelijke manier kredieten gaan verstrekken aan het midden- en kleinbedrijf.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Anders dan het artikel zelf suggereert wordt dit geen bank die zelf de leningen verstrekt.

Het betreft hier een platform waar ondernemers en financiële partijen met elkaar in contact worden gebracht.

DNOB brengt een individuele financieringsaanvraag onder bij verschillende banken en andere kapitaalverschaffers.

Naar mijn mening gaat het dan om een intermediair i.p.v. een bank? Maar goed... whats in a name ;)

 

 

Link naar het artikel :

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Naar mijn mening gaat het dan om een intermediair i.p.v. een bank? Maar goed... whats in a name ;)

Een naam die lijkt op DNB, die zegt 'bank', maar feitelijk geen bank is. Gaat vast een gevalletje toezicht worden.

 

 

Link naar reactie
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Maar afijn... Behalve de naam. Wat vinden jullie van dit initiatief, waar men naast bemiddelaar ook accountmanager wordt voor betreffende leningen?

Ik ken in mijn netwerk genoeg adviseurs die dat al tientallen jaren zo doen. Op mijn komt het vooral over als een publicitair slimme aanpak om financieringen via deze nieuwe intermediair te laten lopen.

 

 

Link naar reactie

Op mijn komt het vooral over als een publicitair slimme aanpak om financieringen via deze nieuwe intermediair te laten lopen.

Ik ben bang dat je gelijk hebt.

 

Ik maak me vooral zorgen om deze kronkel:

DNOB wordt een stichting zonder winstoogmerk, die werkt op no cure no pay-basis.

Alleen als een lening succesvol wordt afgesloten vraagt DNOB een vergoeding.

 

Dus het wordt een 'stichting' die provisie krijgt op leningen? Als dat maar goed gaat...

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Alle nieuwe initiatieven voor bank nieuwe stijl geven mijn inziens aan dat de bankencrisis nog steeds gaande is. Ze zijn de vertrouwen kwijt en mensen zijn bereid om van alles te proberen, ook initiatieven die vroeger gewoon ondenkbaar waren.

 

Dit wil zeggen dat er ondertussen een hoop "banking lite" concepten de revue passeren.

 

Vroeg of laat komt er iemand met een sterk initiatief en dan gaan de poppen pas dansen. Ik ben benieuwd.

 

 

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie

De Nieuwe Ondernemersbank (DNOB) van ondernemersvoorman Hans Biesheuvel gaat 1 september dit jaar open, met 36 kantoren verspreid over het land. Met de bank wil Biesheuvel op een makkelijke en toegankelijke manier kredieten gaan verstrekken aan het midden- en kleinbedrijf.

Ik weet niet waarom, maar mijn nekharen gaan weer omhoog staan bij alles wat ik hierover lees. Niet echt wetenschappelijk onderbouwd, maar goed... :)

 

Allereerst komt het denk ik door de naam. De naam is zó generiek, dat het daar al in mijn hoofd mis gaat. DNB / DNOB lijkt me iets te veel op elkaar. Een beetje zo'n "Nederlandse Energiemaatschappij". Blergh. En dan ook nog Camel Casing in je 'bedrijfs'naam. Zóó 1995.

 

Dan heet het een "Ondernemersbank" te zijn. Is dat een bank met ondernemers of een bank voor ondernemers? Of beide? En een bank...heeft die normaal geen BIC of SWIFT code?

 

Dat is ook meteen mijn laatste bezwaar, de naam is volgens mij zwaar misleidend en wellicht niet eens toegestaan. Het woord 'bank' in je bedrijs/handelsnaam mag je volgens mij echt alleen gebruiken voor bankbedrijf, dus met vergunning en al.

 

Tot slot nog het business model. Meteen openen met 36 filialen. Ik hoop dat ze daarvoor een bestaand netwerk gebruiken, want anders lijkt me dat een omgekeerde en onnodig dure manier om leninkjes te slijten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Ik heb vaak het idee dat je als MKBer totaal niet interessant bent voor reguliere banken.

Daarom snap ik ook wel dat er dit soort initiatieven ontstaan. Niks mis mee.

 

Wel belangrijk om dan zuiver te blijven. Stel je bent een supporter van het MKB en probeert geld en ideeën bij elkaar te brengen in een stichting. Dat is helemaal prima. Top idee!

 

Maar als je ook gaat verdienen aan het bemiddelen dan moet je wel open zijn over je verdienmodel.

Wat gaat de stichting DNOB precies doen met de 'vergoedingen' die ze binnen krijgen? Terugstoppen in de pot met leningen, prima!

 

Of gaat de provisie naar vage dingen als "onkostenvergoeding voor meneer Biesheuvel"?

"onze kosten moeten wel gedekt worden" zeggen ze daar zelf over.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Meteen openen met 36 filialen. Ik hoop dat ze daarvoor een bestaand netwerk gebruiken, want anders lijkt me dat een omgekeerde en onnodig dure manier om leninkjes te slijten.

Volgens de berichten wel, namelijk:

Om zijn doel te bereiken is hij een samenwerking aangegaan met het financieel adviesbureau Credion waardoor DNOB direct een bijna landelijk dekkend kantorennetwerk tot haar beschikking krijgt.

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Ik krijg meteen Jacobse en Van Es kriebels als ik lees dat er 36 kantoren (met minimaal evenveel verkopers) de boer op gaan om naast een lening zelf een salaris, auto en liefst een 2e huis (helemaal in) te gaan verdienen.

Dan krijgen we naast de online bedrijvengidsen of website "guru's" ook de "De NOB" aan de telefoon of deur. Heerlijk.

 

"Is uw vrouw thuis? Nee? Dan komen wij op de koffie." ;D

 

 

 

 

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ondernemers moeten nu zelf bij diverse banken lobbyen. En komen moeizamer aan krediet/leningen. En, als de ene bank het krediet niet aandurft, is het nog moeilijker is om bij een andere bank binnen te komen. Zelf Qredits (max. leningen tot 150.000) is/wordt kritischer in het verlenen van leningen/krediet.

Postitief gezien, lijkt mij een DNOB-mediair die de inventarisatie doet en uiteindelijk makkelijker zijn weg vindt om voor jou als ondernemer krediet te "vinden", te krijgen én te regelen geen verkeerde dienst. Uiteraard zal dit dan ook afhankelijk zijn van het percentage wat ze zelf opstruiken m.b.t. de no cure no pay en de betaaldienst die ze berekenen als accountmanager van de lening. Maar toch... als dienst... Interessant?

 

Dat geldt namelijk bij hypotheekadviseurs toch ook zo? Daar betaal je kosten koper en bemiddelingskosten voor de aankoop. Dat kun je uiteraard ook zelf doen, maar toch? De meesten maken wel gebruik van een hypotheekadviseur.

 

Bemiddelingskosten bij ondernemerskrediet zijn we nagenoeg niet gewend. Alhoewel de rentes er ook niet om liegen als je eenmaal een ondernemerslening hebt bij de bank.

 

 

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Er was hier vroeger ook een café waar je in de achterkamer elk krediet kon krijgen. Direct!

Wél 30% rente... per maand. Anders kostte het je een vinger ;D

 

Maar serieus, eigenlijk is het zo slecht nog niet dat je moeilijker krediet kan krijgen.

Vroeger kon je met elk plan een bank binnen lopen en met een lening naar buiten komen.

Veel slechte ideeën kregen daardoor toch geld. En als je geld hebt duurt het lang voordat je erachter komt dat een slecht idee misschien gewoon een slecht idee is.

 

Met de huidige mogelijkheden kun je vaak al zo klein en goedkoop beginnen dat je helemaal geen enorme lening hoeft af te sluiten. (ter verduidelijking: Ik vind een lening van €150.000 dus een enorme lening, maar daar verschillen de meningen over heb ik gemerkt)

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Wat zou er dan niet werken aan het concept van Credion zelf, want:

In de MKB sector zijn veelal ondernemers actief die kansen in de markt zien en deze willen omzetten in resultaat. Die denken in termen van groei en kansen. U ook? Dan wilt u dat uw investeringen goed en gedegen worden gefinancierd en dat u snel en efficiënt geholpen wordt. Maar hoe vaak loopt u in de praktijk niet tegen een 'nee' aan of krijgt u net niet de oplossing aangeboden die u zelf het meest passend zou vinden?

 

Daarom is er Credion. Onze adviseurs regelen voor u de beste financieringsconstructies, snel en gedegen. Ze nemen u al het werk uit handen en zullen niet nalaten een zo groot mogelijk voordeel voor uw onderneming uit het vuur te slepen.

volgens hun eigen uitleg doen zij dat toch ook al?

Link naar reactie

volgens hun eigen uitleg doen zij dat toch ook al?

Yep. Credion gaat er prat op dat ze als een van de eersten financieringen kunnen stapelen of kunnen laten co-financieren. In de kern is dat totaal geen slecht idee: als risico's voor één aanbieder te groot zijn of de oplossing te duur, is layering, beurstekening, co-aanbieders en/of pooling een goede oplossing; zo gebeurt dat ook al jaren bij verzekeringen.

 

Zo'n krediet-intermediair hoeft ook niet per sé kostenverhogend te werken, en kan oplossingen bieden die anders sowieso onmogelijk waren.

 

Het lijkt erop dat ONL en Credion dezelfde dienst nu in een hip nieuw jasje hebben gestopt met een hippe naam erbij en een gerenommeerde voorman, maar het lijkt tot dusverre gewoon het zelfde wat Credion al pretendeerde te (kunnen) doen. Slimme marketing :)

 

Inhoudelijk niets mis mee, het stapelen en cofinancieren van kredieten zou voor het MKB wel eens de oplossing kunnen zijn, en wellicht zelfs een klein beetje het monopolie van de banken kunnen doorbreken (hoewel die ongetwijfeld zullen participeren als vreemd vermogensverschaffers en daarnaast blijven cherry-picken)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

In de kern is dat totaal geen slecht idee: als risico's voor één aanbieder te groot zijn of de oplossing te duur, is layering, beurstekening, co-aanbieders en/of pooling een goede oplossing; zo gebeurt dat ook al jaren bij verzekeringen.

Eh... maar is dat nou niet net de reden van de kredietcrisis ellende? Schulden werden versneden, herverpakt en doorverkocht net zo lang totdat niemand meer begreep wat ie nou eigenlijk gekocht had?

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Eh... maar is dat nou niet net de reden van de kredietcrisis ellende? Schulden werden versneden, herverpakt en doorverkocht net zo lang totdat niemand meer begreep wat ie nou eigenlijk gekocht had?

Goed opgelet :), maar hier - gelukkig - niet aan de orde: er wordt niets herverpakt of doorverkocht.

Het is geen derivaat of samengesteld pakket.

Wat er op een beurs gebeurt is dat 1 risico dat te groot is voor 1 aanbieder, verdeeld wordt over een paar aanbieders. Maar iedere aanbieder weet exact waar ze instappen: iedereen weet dus wat ze kopen.

Idem voor layering: dat is niets anders dan het stapelen van financieringen: dus in plaats van 1 miljoen bij bank 1, loopt bank 1 het eerste risico voor 2,5 ton, en andere bank(en) de resterende 7,5 ton daarna.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Altijd goed, een bank die niet zo naar is als de drie grote bestaande banken. In dit artikel staat een stukje over "vijf manieren om zzp'ers een hypotheek te geven" maar wat ontbreekt is de zesde: een bank moet gewoon een zzp'er een normale hypotheek geven. Zo'n nieuwe bank kan dat vast mooi gaan doen.

 

[aanpassing: url naar betreffend artikel erbij vermeldt :-) ]

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.