• 0

Intracommunautaire levering verplicht?

Is het verplicht om ondernemers door middel van een intracommunautaire levering, zonder BTW, te leveren?

 

Mijn situatie is als volgt:

 

Ik wil mijn webshop uitbreiden naar Duitsland. Hiervoor heb ik een .de domeinnaam gekocht. Ik verwacht redelijk snel boven het drempelbedrag van 100.000 euro omzet te komen, dus ik wil gelijk een Duits BTW nummer aanvragen. Met het Duitse BTW nummer kan ik bij particulieren de Duitse BTW in rekening brengen. Duitse ondernemers moet ik volgens de belastingdienst intracommunautair leveren, maar is dat ook verplicht? Een medewerker van de BelastingTelefoon kon mij daar geen volledig antwoord op geven. Eigenlijk moet ik Duitse ondernemers intracommunautair leveren, maar ze kon niet vertellen of het verboden is om Duitse ondernemers als particulier te behandelen zodat ze de Duitse BTW gewoon kunnen aftrekken. Ze verwees mij voor deze vraag door naar de Duitse belastingdienst.

 

De nadelen van intracommunautair leveren zijn:

 

- Meer administratie.

- Ik moet controleren of klanten een juist BTW nummer opgeven en of het BTW nummer wel van de klant is.

- Duitsers bestellen minder snel bij een buitenlandse webshop. Het is daarom belangrijk dat de webshop er zo Duits mogelijk uit ziet. Het gemiddelde bestelbedrag van mijn webshop is laag, dus Duitse ondernemers zullen weinig liquiditeitsnadeel hebben als ze de BTW moeten betalen.

 

Ik bestel af en toe bij Conrad. Conrad verzendt vanuit Duitsland, maar ik ontvang altijd een factuur met BTW als ik mijn BTW nummer invul. Als intracommunautair leveren verplicht is, dan had Conrad mijn bestellingen intracommunautair moeten leveren.

 

Kan iemand mij vertellen of ik bij Duitse ondernemers Duitse BTW in rekening mag brengen, zodra ik een Duits BTW nummer heb?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik bestel af en toe bij Conrad. Conrad verzendt vanuit Duitsland, maar ik ontvang altijd een factuur met BTW als ik mijn BTW nummer invul. Als intracommunautair leveren verplicht is, dan had Conrad mijn bestellingen intracommunautair moeten leveren.

Dat heeft te maken met het feit dat Conrad verplicht is om een Nederlands BTW-nummer aan te vragen zodra ze voor meer dan een ton per jaar aan spullen verkopen aan mensen of organisaties die zelf géén BTW-nummer hebben.

 

Kan iemand mij vertellen of ik bij Duitse ondernemers Duitse BTW in rekening mag brengen, zodra ik een Duits BTW nummer heb?

Daarvoor geldt het zelfde, zodra je voor meer dan een ton per jaar aan spullen verkopen aan (Duitse) mensen of organisaties die zelf géén BTW-nummer hebben. Als je dus voornamelijk zakelijk levert aan zakelijke klanten mét een BTW-nummer, dan haal je die drempel dus wat lastiger en kun je blijven leveren door BTW-nummers te controleren en géén btw in rekening te brengen.

 

Er is echter wel een mogelijkheid om altijd het buitenlandse btw-tarief te mogen hanteren, en dat is door simpelweg een brief te sturen aan je belastingkantoor (ja, echt), waarin je aangeeft dat je voor een aantal landen (noem ze speciek!) wil kiezen voor afstandsverkopen zonder drempelbedrag.

 

Je krijgt dan - als het goed is - binnen twee maanden bericht of ze ermee akkoord gaan. Vervolgens mag je vanaf de 1 januari (niet eerder) 2 volle kalanderjaren lang helemaal geen drempelbedrag meer toepassen en moet je dus het 'lokale' btw-tarief hanteren.

 

Kiezen voor afstandsverkopen zonder drempelbedragen

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/export_van_specifieke_goederen_en_in_bijzondere_situaties/export_naar_klanten_die_geen_btw_aangifte_doen_drempelbedragen/kiezen_voor_afstandsverkopen_zonder_drempelbedragen

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel een BTW nummer en dat BTW nummer heb ik ook ingevuld tijdens het bestellen. Overtreed Conrad dan volgens jou de regels? Conrad is een groot bedrijf, dus ik verwacht dat Conrad wordt gecontroleerd door een accountant. Het zou raar zijn als een bedrijf als Conrad zich niet aan de regels houdt.

Ik heb ook een Nederlands btw-nummer. Als je aan mij levert, reken je toch ook gewoon 21% btw? ;) Als Conrad een Nederlands btw-nummer heeft, dan zijn ze dus "Nederlands" voor de omzetbelasting en moeten ze dus aan álle Nederlandse klanten btw berekenen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een Nederlands btw-nummer. Als je aan mij levert, reken je toch ook gewoon 21% btw? ;) Als Conrad een Nederlands btw-nummer heeft, dan zijn ze dus "Nederlands" voor de omzetbelasting en moeten ze dus aan álle Nederlandse klanten btw berekenen.

 

Volgens een medewerker van de BelastingTelefoon werkt het niet zo. Zodra ik een Duits BTW nummer heb, moet ik Duitse klanten met Duits BTW nummer eigenlijk intracommunautair blijven leveren omdat de voorraad in Nederland ligt. Ze kon mij alleen niet vertellen of het verboden is om toch Duitse BTW te rekenen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een Nederlands btw-nummer. Als je aan mij levert, reken je toch ook gewoon 21% btw? ;) Als Conrad een Nederlands btw-nummer heeft, dan zijn ze dus "Nederlands" voor de omzetbelasting en moeten ze dus aan álle Nederlandse klanten btw berekenen.

Volgens een medewerker van de BelastingTelefoon werkt het niet zo. Zodra ik een Duits BTW nummer heb, moet ik Duitse klanten met Duits BTW nummer eigenlijk intracommunautair blijven leveren omdat de voorraad in Nederland ligt. Ze kon mij alleen niet vertellen of het verboden is om toch Duitse BTW te rekenen.

Ik heb nog even gezocht, maar het lijkt er inderdaad op dat je zelf kunt kiezen om het 'lokale' EU-tarief te hanteren van het land waar je aan levert. De levering aan bedrijven met een btw-nummer blijft dan intra-communautair, maar de levering aan particulieren mag je dan altijd belasten met de lokale btw. Die doet me erg denken aan het btw-systeem dat sinds 1 januari 2015 verplicht is voor digitale diensten.

 

Wat betreft Conrad: ik zou haast denken dat ze een Nederlands distributiecentrum gebruiken voor hun leveringen (er staat voor zover ik weet ook altijd een Nederlands afzendadres op de doos). Ze staan overigens ook gewoon in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel geregistreerd onder nummer 06051273. Ze hebben dus een Nederlandse "inrichting".

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dit staat op de website van Conrad:

 

"Wanneer je iets bij ons bestelt verzenden wij je pakket vanuit ons magazijn in Zuid-Duitsland. Wij vervoeren je bestelling naar het sorteercentrum van PostNL in Born. Zij sorteren je pakket en verzorgen de verdere distributie. Is de bestelling op onze website afgerond dan is de verwachte levertijd 2 tot 4 werkdagen."

 

Conrad heeft de voorraad dus niet in Nederland liggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

"Wanneer je iets bij ons bestelt verzenden wij je pakket vanuit ons magazijn in Zuid-Duitsland. Wij vervoeren je bestelling naar het sorteercentrum van PostNL in Born. Zij sorteren je pakket en verzorgen de verdere distributie. Is de bestelling op onze website afgerond dan is de verwachte levertijd 2 tot 4 werkdagen." Conrad heeft de voorraad dus niet in Nederland liggen.

Je vraag ging volgens mij over hoe JIJ de boel moet regelen in JOUW geval. Daarop is het antwoord wel duidelijk.

 

Ik zal vast heel stichtelijk klinken, maar ik denk dat je je iets minder moet bezig houden met het proberen andere bedrijven te betichten van belastingontduiking. Zodra je een GmbH hebt geregistreerd in Duitsland zul je waarschijnlijk te maken krijgen met hoe Conrad hun fiscale zaken hebben geregeld. En mocht je nou echt willen weten hoe het zit, vraag het aan Conrad zelf!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

"Wanneer je iets bij ons bestelt verzenden wij je pakket vanuit ons magazijn in Zuid-Duitsland. Wij vervoeren je bestelling naar het sorteercentrum van PostNL in Born. Zij sorteren je pakket en verzorgen de verdere distributie. Is de bestelling op onze website afgerond dan is de verwachte levertijd 2 tot 4 werkdagen." Conrad heeft de voorraad dus niet in Nederland liggen.

Je vraag ging volgens mij over hoe JIJ de boel moet regelen in JOUW geval. Daarop is het antwoord wel duidelijk.

 

Ik zal vast heel stichtelijk klinken, maar ik denk dat je je iets minder moet bezig houden met het proberen andere bedrijven te betichten van belastingontduiking. Zodra je een GmbH hebt geregistreerd in Duitsland zul je waarschijnlijk te maken krijgen met hoe Conrad hun fiscale zaken hebben geregeld. En mocht je nou echt willen weten hoe het zit, vraag het aan Conrad zelf!

 

De situatie van Conrad is vergelijkbaar, omdat Conrad ook de voorraad in een ander EU land heeft liggen. Zover ik weet heeft de Nederlandse vestiging van Conrad geen invloed op de BTW van een rechtstreekse levering van Duitsland naar een Nederlandse klant.

 

Ik gebruik Conrad alleen als voorbeeld. Conrad ontduikt op deze manier in ieder geval geen belasting. Het is juist veiliger om met BTW te leveren. Dan kan er niet worden gefraudeerd met valse BTW nummers. Het is alleen de vraag of het op die manier mag.

 

Link naar reactie
  • 0

Een intracommunautaire levering tegen het nul-tarief is een vrijstelling en geen verplichting. In dit geval is deze vraag niet van toepassing want je wil niet met Nederlandse BTW factureren maar met Duitse BTW. Als je een Duits BTW-nummer hebt dan zou dat mogelijk moeten zijn, maar dan moet je eerst de overbrenging van de goederen naar Duitsland behandelen als een fictieve intracommunautaire transactie, dus de ic-levering aangeven in Nederland en in Duitsland de ic-verwerving aangeven. Het lijkt me dat Conrad dit (omgekeerd) op dezelfde manier doet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben Nederlander en woon een aantal jaren in Duitsland. Ik was verantwoordelijk voor de Nederlandse B2B markt.

Daarmaals heb altijd naar het btw nummer gevraagd en deze gecontroleerd. Heel veel fouten die hier ontstonden en opdoken, kost echt veel tijd en met name ergernis. Dit was alleen telefonische directe verkoop, jij hebt een webshop wat het makkelijker maakt!

 

De meeste bedrijven hebben natuurlijk een btw nummer, laat ze dat gewoon invullen..

Heeft het bedrijf geen btw-nummer, vinkt de klant "kein Steuer Identnummer" in en je factureert de Nederlandse BTW van 21%. Deze 21% blijf je berekenen totdat je het drempelbedrag van €100.000 hebt bereikt. (Geld voor levering van goederen aan particulieren, ondernemers die geen aangifte doen, of organisaties die geen ondernemer zijn)

 

Nu zeg jij verder:

"- Duitsers bestellen minder snel bij een buitenlandse webshop. Het is daarom belangrijk dat de webshop er zo Duits mogelijk uit ziet."

 

Dit heeft natuurlijk alleen effect, wanneer er je dan ook een Duits adres hebt + Duits telefoonnummer en wat daar verder bij komt kijken. Het zou natuurlijk heel verwarrend zijn voor een Duitse klant dat wanneer hij denk te bestellen in Duitsland en dat hij/zij er vervolgens achter komt, dat er 21% belasting gefactureerd wordt i.p.v. hun gebruikelijke 19%.

 

Verder klopt bovenstaande, dat duitsers minder snel bij een buitenlandse webshop bestellen absoluut waar, maar dat geld natuurlijk met name voor particulieren. Voor bedrijven is importeren een veel kleiner probleem. Wel willen ze natuurlijk dat het om een professionele duitse webshop gaat!

 

 

Dus het is een beetje wat je wilt en aan wie je verkoopt, wanneer je aan "kleine" bedrijfjes verkoopt, moet je ze meer behandelen als B2C klant, gaat het om profesionelere bedrijven is importeren/exporteren geen probleem en moet je ze echt behandelen als B2B.

 

Ik heb een vermoeden dat jou doelgroep kleinere ondernemers zijn, deze hebben geen zin in het gehele btw gebeuren en willen gemak hebben, daarnaast gaat het om kleine bedragen geef je aan. Dus de klant kiest eerder voor gemak als dat hij voor een paar euro van alles moet uitzoeken.

Als dat laatste het geval is, zou ik een meer B2C omgeving/ gevoel creeeren met je webshop en moet je overwegen om het volledig duits over te laten komen inclusief de btw regeling.

 

Als het interessant is, weet ik Duitse bedrijven die bestaande Nederlandse webshops om kunnen toveren naar een professionele Duitse webshop zonder grote investeringen.

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.