• 0

‘Laat je niet afremmen door overheidsregels’

Rotterdammer Marc Kabbedijk van Ferry Store verkoopt in zijn winkel niet alleen boeken maar schenkt ook alcohol. Ondanks een moeizaam vergunningstraject vond hij een bereidwillige gemeente tegenover zich.

 

Om een hotel in India te openen heb je 34 tot 40 vergunningen nodig, zo vertelde een hoteleigenaar in New Delhi laatst in een reportage van de NOS. Het duurde een jaar voordat hij alle vergunningen bij elkaar had. Gelukkig is het in Nederland niet zo erg gesteld met de bureaucratie. Toch kan het ondernemersklimaat in mijn woonplaats Rotterdam naar mijn mening een stuk beter.

 

Als financieel journalist kom ik vaak ondernemers tegen die hun groeiambities niet kunnen verwezenlijken vanwege een te hoge regeldruk. Aan de hand van praktijkverhalen wil ik de problemen die ondernemers ondervinden voor het voetlicht brengen. Zo sprak ik onlangs Marc Kabbedijk, eigenaar van Ferry Store aan de Westblaak 127. Hij vertelde dat het ruim een jaar duurde voordat hij zijn winkel in Rotterdam kon openen. Veel te lang natuurlijk. Het probleem lag in de mengformule van horeca en detailhandel. Dat is niet zomaar toegestaan in Rotterdam, net als overigens in de meeste Nederlandse gemeenten.

 

Veel voorwaarden

Zoals een echte ondernemer betaamt, zette Kabbedijk zijn plannen echter door. ‘We wilden naast ons Ferry magazine ook boeken en dvd’s in het gay genre gaan verkopen. Hier is belangstelling voor, maar de omzetsnelheid is laag. Door onze klanten ook een broodje en een biertje aan te bieden, kunnen we toch een goed rendement maken’, vertelt Kabbedijk.

 

Samen met de gemeente ging hij op zoek naar een geschikt pand. Dat werd gevonden aan de Westblaak. Hier stond een kantoorruimte leeg met een zeer beperkt verhuurperspectief, waardoor de eigenaar graag wilde meewerken aan een herbestemming van het pand. Om er een winkel- en horecabestemming voor te krijgen, werd een bouwaanvraag ingediend.

 

Pas als de herbestemming rond is, gaat de gemeente kijken of je in aanmerking komt voor een horecavergunning. Daarvoor moet je aan veel voorwaarden voldoen, zegt Kabbedijk. ‘Ik had gelukkig een goede architect die in nauw contact stond met de bouwinspecteur. Niet alleen hadden we extra nooduitgangen nodig, ook moest het horecagedeelte afgescheiden zijn van de winkel. Dit hebben we heel creatief met een bar in het midden en een mobiele scheidingswand opgelost.’

 

Nooit zekerheid

Terugkijkend vindt Kabbedijk de onzekerheid gedurende het hele proces nog wel het vervelendste. ‘Bij de gemeente hoor je dat je kans maakt om alle benodigde vergunningen in de wacht te slepen, maar zekerheid krijg je niet. Dat snap ik, want de brandweer moet bijvoorbeeld ook het plan goedkeuren. Maar ondertussen had ik wel al een huurcontract voor het pand getekend.’

 

Het lastigste was nog de alcoholvergunning. Hier moest volgens Kabbedijk het nodige lobbywerk aan te pas komen. In de huidige horecanota is uitbreiding van horeca aan de Westblaak namelijk niet toegestaan. Gelukkig voldeed Krabbedijk aan alle voorwaarden en kreeg hij veel hulp van Gábor Everraert, werkzaam bij de afdeling Stadsontwikkeling van de gemeente Rotterdam. ‘Via een bevriend oud-gemeenteraadslid ben ik met hem in contact getreden. Hij heeft zich vanaf het begin sterk gemaakt voor ons plan’, zegt Kabbedijk.

 

Investeer in je netwerk

Over de dienstverlening van de gemeente heeft Kabbedijk sowieso weinig te klagen, al zou de besluitvorming volgens hem wel wat sneller mogen verlopen. ‘Natuurlijk zijn er zaken die beter kunnen. Dit geldt echter ook voor mijn eigen bedrijf. Ik hoor ondernemers vaak klagen over de overheid, maar we hebben nu eenmaal wetten en regels. De gemeente kan een gunstig ondernemersklimaat scheppen, maar je moet het vervolgens wel zelf doen.’

 

Volgens hem is de regeldruk in Rotterdam overigens al aanzienlijk verlaagd. Zijn advies aan andere ondernemers: ‘laat je niet op voorhand weerhouden door allerlei regels en zet je plannen gewoon door. Investeer ook in je netwerk, want contacten met de overheid kunnen veel profijt opleveren.’

 

Het verhaal van Kabbedijk toont nog maar eens aan dat er in Nederland nog steeds teveel regels zijn waar ondernemers aan moeten voldoen. Positief is dat de gemeente Rotterdam hem graag wilde helpen. Dat stemt mij optimistisch over de bereidheid om de regeldruk verder te verlagen. De gemeente heeft zelfs een speciaal meldpunt in het leven geroepen waar ondernemers terecht kunnen om regeldruk te verminderen (meldpuntregels@rotterdam.nl). Hier moet natuurlijk wel gebruik van gemaakt worden.

 

Mark de Groot is freelance journalist in Rotterdam. Hij schrijft veel over ondernemerschap en is door de gemeente Rotterdam gevraagd om te bloggen over het ondernemingsklimaat in de stad. Het terugdringen van de regeldruk voor ondernemers is een van de speerpunten van de gemeente Rotterdam. Op dit g

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De eerste paar reacties waren naar mijn mening wel degelijk inhoudelijk, zeker die van prinsrachid was 'spot on'. Kern van die reacties 'zanik niet zo en leer eens hoe je een column schrijft'. Toen kwam het konijn uit de hoed, en was de beer natuurlijk los.

 

Inhoudelijk: ik vind een regelmeldpunt klinken als iets wat verzonnen is als oplossing door iemand die het probleem zelf nooit aan den lijve ervaren heeft. Ben er dan ook nog niet kapot van. Veel ondernemers hebben niet zo'n in het invullen van formulieren, zeker niet als er gerede kans is dat er geen drol mee gebeurt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Inhoudelijk: ik vind een regelmeldpunt klinken als iets wat verzonnen is als oplossing door iemand die het probleem zelf nooit aan den lijve ervaren heeft. Ben er dan ook nog niet kapot van. Veel ondernemers hebben niet zo'n in het invullen van formulieren, zeker niet als er gerede kans is dat er geen drol mee gebeurt.

Meldpunt is gecreëerd voor ondernemers die overdags niet in de rij voor het (on)juiste loket willen staan, maar 's avonds thuis met invullen van formulieren hun "klacht" in kunnen dienen ;)

 

Immers, i.p.v. in de rij voor het loket en de lift pakken naar etage 1 of etage 7 (afhankelijk welke ambtenaar niet aan het koffie drinken is :P) levert ook niet gelijk het uitzoeken en/of de oplossing van je klacht op.

 

Nu heb ik direct even gegoogled waar je bijv. inzicht kan krijgen in al eerder gemelde punten en/of dat daar iets mee gedaan wordt. Degene die bij Meldpunt Overheid binnenkomen, worden doorgezonden en in behandeling genomen door Actal (toetsing Regeldruk); zie deze webpage. Let op: het betreft hier nadrukkelijk meldpunt m.b.t. regelgeving en/of administratieve lasten.

Heb je klachten over de overheid zelf, dan kun je terecht bij de Nationale Onbudsman. Scroll down op deze pagina, om te zien welke klachten er daar zoal binnenkomen.

 

En... owww... lang leven het digitale tijdperk ;D hier een totaal-overzicht waar je voor welke "overheidsklacht" terecht kunt.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.