• 0

Import, BTW, belastingaangifte

Ik heb een handeltje in speelgoedartikelen welke importeer uit China.

Deze worden per koerier verzonden. De leverancier noteert hierbij standaard een veel lagere waarde dan de reële waarde van het pakket.

Nu deed ik dit eerst als hobby, maar nu ben ik dus bij de Kvk. geregistreerd.

Invoerkosten e.d. betalen voel ik niet heel veel voor, daarom heb ik een vergunning artikel 23 aangevraagd, maar dat kan nog wel even duren. Leverancier wil ook niet de reële waarde op het pakket zetten.

 

Nu reken ik dus wel BTW over mijn verkoop, maar daar staat dus geen BTW over de inkoop tegenover.

Ga ik hier problemen mee krijgen dat ik zoals het op papier staat wel verkoop maar nauwelijks inkoop?

Of kan ik de gekochte goederen gewoon aangeven als intracommunautaire inkoop?

 

Ik maak trouwens gebruik van de KOR.

 

Graag jullie reacties hoe ik dit het beste aan kan pakken. Artikel 23 zou ideaal zijn, maar hoe leg ik dat dan weer uit aan mijn leverancier (in het Engels)?

In dat geval betaal ik namelijk de BTW niet als ik het goed begrijp, en staat het voor belastingaangifte dus goed en kost het mij niets extra.

En wat doe ik met de paketten die op het moment al bezorgd zijn, maar geen BTW over betaald is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Invoerkosten e.d. betalen voel ik niet heel veel voor, daarom heb ik een vergunning artikel 23 aangevraagd
Je betaalt bij invoer naast BTW ook invoerrechten, met een vergunning artikel 23 reken je de BTW niet contant af bij de douane maar betaal je pas bij je BTW aangifte. Als je rechtt hebt op aftrek van voorbelasting gaat er dus geen geld naar de belastingdienst, het is dus alleen een cash flow voordeel. Als bij de invoeraangifte een lagere waarde opgegeven wordt is dan in beginsel fraude.
Nu reken ik dus wel BTW over mijn verkoop, maar daar staat dus geen BTW over de inkoop tegenover.

Ga ik hier problemen mee krijgen dat ik zoals het op papier staat wel verkoop maar nauwelijks inkoop?

Nee want je hebt ook geen aftrek van voorbelasting.

Of kan ik de gekochte goederen gewoon aangeven als intracommunautaire inkoop?

Nee dus want invoer is niet intracommunautair.

Artikel 23 zou ideaal zijn, maar hoe leg ik dat dan weer uit aan mijn leverancier (in het Engels)
Jouw leverancier heeft helemaal niets te maken met jouw BTW aangifte, dat hoef je dus ook niet uit te leggen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat artikel 23 alleen een cash flow voordeel is, maar een ander voordeel is toch ook dat je geen invoerrechten betaald aan de douane?

 

Uiteraard heeft mijn leverancier niets te maken met mijn BTW aangifte, maar als ik dus die vergunning artikel 23 krijg zal ik hem toch duidelijk moeten maken dat mijn BTW nummer op de pakketten moet, en dat de reële waarde er op komt?

 

Punt is dus gewoon dat mijn leverancier niet de goede waarde opgeeft waardoor ik geen belasting betaal, die ik natuurlijk wel moet betalen. Hoe doe ik dat dan? Gewoon niet betalen? Is er geen optie om het gewoon te betalen?

 

Nu heb ik dus inderdaad geen aftrek van voorbelasting, maar dat is toch eigenlijk raar als je handelt? Met inkoop zou je gewoon die voorbelasting moeten hebben, en die heb ik dus nu niet?

 

De waarde op het pakket wordt niet door mij bepaald, dat doet de leverancier, en die wil graag een lagere waarde er op hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat artikel 23 alleen een cash flow voordeel is, maar een ander voordeel is toch ook dat je geen invoerrechten betaald aan de douane?

Nee dus, invoerrechten staat los van BTW.

Uiteraard heeft mijn leverancier niets te maken met mijn BTW aangifte, maar als ik dus die vergunning artikel 23 krijg zal ik hem toch duidelijk moeten maken dat mijn BTW nummer op de pakketten moet, en dat de reële waarde er op komt?

Alweer nee. Jouw BTW nummer (met artikel 23) moet in de douaneaangifte vermeld worden, je zal dit dus door moeten geven aan degene die de invoeraangifte doet (douane expediteur of DHL/Fedex e.d)

Punt is dus gewoon dat mijn leverancier niet de goede waarde opgeeft waardoor ik geen belasting betaal, die ik natuurlijk wel moet betalen. Hoe doe ik dat dan? Gewoon niet betalen? Is er geen optie om het gewoon te betalen?
Zelf aan de douane-expediteur c.q. DHL/Fedex enz. de juiste waarde doorgeven.

Nu heb ik dus inderdaad geen aftrek van voorbelasting, maar dat is toch eigenlijk raar als je handelt? Met inkoop zou je gewoon die voorbelasting moeten hebben, en die heb ik dus nu niet.
Aftrek van voorbelasting houdt alleen maar in dat je onvangen BTW verrekent met betaalde BTW, het eindresultaat met of zonder voorbelasting is hetzelfde.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, enigszins duidelijk.

 

Maar hoe pas ik dit praktisch toe? Pakketten worden wisselend met verschillende vervoerders verzonden.

Meestal is dit FedEx of China Post EMS, dat door PostNL bezorgd wordt.

 

Wanneer moet ik dan wat aan wie door gaan geven? Als het pakket binnen is, of hoe doe je dat, of waar vindt je hoe je dit moet doen?

 

Ik snap dat er eigenlijk de goede waarde op moet staan, maar als dit dus niet het geval is, hoe kan ik het dan in ieder geval aan mijn kant goed doen?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het duidelijk is hoe een artikel 23 vergunning werkt? Nogmaals dit gaan enkel en alleen over de BTW en absoluut niet over de invoerrechten. Deze moeten gewoon worden voldaan. Dit moet gebeuren over de daadwerkelijk betaalde waarde van de goederen + evt transport, verzekerings kosten etc etc indien er zaken niet in de "factuurprijs" zitten.

 

Wat er moet gebeuren is dat jouw leverancier de juiste waarde op het pakket gaat zetten.

Wil hij dit niet en blijf jij dit tolereren dan begint dit een "klein beetje" te ruiken naar ontduiking. Immers lijkt het erop dat je willens en wetens te aan het doen bent omdat je blijft bestellen terwijl je weet dat er verkeerde waardes worden vermeld.

 

Praktisch gezien zie ik 2 mogelijkheden.

1) Per zending (ik neem aan dat je de pakket dienst op krijgt en een tracking nummer) de betreffende pakket dienst benaderen en hun de instructies geven welke waarde ze dienen aan te houden.

2) De betreffende pakket dienst instructies geven dat zij de aangifte niet mogen verzorgen en er voor zorgen dat je hiervoor zelf een douane expediteur in de hand neemt. Jij kan er dan voor zorgen dat de betreffende douane expediteur op basis van de door jouw aangeleverde en juiste gegevens de aangifte verzorgt.

 

Beide opties leveren zeer zeker extra werk en kosten met zich mee. Het beste zou m.i dan ook zijn om er voor te zorgen dat de leverancier de juiste waarde op het pakket zet en wel per direct. Anders speel je Russische roulette.

 

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.