• 0

Werk BV, Holding BV's, ook eenmanszaak?

Voor een nieuw te starten onderneming ben ik me aan het orienteren op verschillende rechtsvormen.

 

Ons product is een app. We ontwikkelen deze app en verkopen abonnementen aan MKB-bedrijven.

 

Vast staat dat er een werk BV komt en dat verschillende holdings aandeelhouders van deze BV zullen worden. Twee van de aandeelhouders zullen het management van de werk BV voeren. Hiervoor krijgen zij een bescheiden vergoeding. Dividend zal er de eerste jaren niet in zitten.

 

Wie voert idealiter het bestuur? Zijn dat de managers persoonlijk of de holdings van deze managers?

 

Ik begrijp dat in het eerste geval de vergoeding door de holdings wordt gefactureerd, in het tweede geval rechtstreeks naar de managers (in loondienst of eenmanszaak). De beoogde vergoeding is niet heel royaal, dus het is de vraag wat fiscaal voordelig is. Ook aansprakelijkheid speelt mee.

 

Wat adviseren jullie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo

 

Mijn eerste reactie is: waarom niet in een VOF? Dus dan ondernemer met diverse vrijstellingen, zelfstandigenaftrek, MKB vrijstelling, startersaftrek… Lijkt me fiscaal te prefereren, zeker omdat de exploitatie de eerste jaren nog maar beperkt is.

 

Belangrijkste is heldere afspraken. Want de inhoud van de vraag duidt op een complexere samenwerking.

 

Als 'bestuurder' of 'manager' van een BV geniet een aandeelhouder een salaris. Hierbij spelen voor de DGA aspecten van premies werknemersverzekeringen WW, ZW, WIA. Maar ook eventueel de regelingen en vergoedingen bij ontslag. Een salaris uit de holdings nemen betekent zo dus het omzeilen van premies. Maar dan moet ook wel een regulier salaroismworden betaald, bijvoorbeeld €43.000. En dat kan juist weer niet.

 

Wellicht toch eerst starten met een vennootschapsovereenkomt.

 

Groet

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als 'bestuurder' of 'manager' van een BV geniet een aandeelhouder een salaris. Hierbij spelen voor de DGA aspecten van premies werknemersverzekeringen WW, ZW, WIA. Maar ook eventueel de regelingen en vergoedingen bij ontslag. Een salaris uit de holdings nemen betekent zo dus het omzeilen van premies.

Beste Peter, klok en klepel vrees ik. Of de DGA's in loondienst zijn van de werkmij of hun eigen holding is totaal niet relevant voor de sociale verzekeringsplicht, noch voor veel andere werknemers regelingen en -wetgeving. Een beruchte maar gevaarlijke en soms zeer kostbare denkfout.

 

De sociale verzekeringsplicht wordt alleen bepaald door de regeling aanwijzing DGA.

 

Kortom: met salaris uit de holding "omzeil je geen premies". Je omzeilt er wel een hele hoop problemen mee, zoals een ongewenste en onverzekerbare loondoorbetalingsplicht van de werkmij. Maar soms heb je geen keuze, zoals bij WGBO/ Innovatiebox trajecten, en moet de DGA noodgedwongen in dienst van de werkmij

 

Maar dan moet ook wel een regulier salaris worden betaald, bijvoorbeeld €43.000.

€ 44.000,-

 

En dat kan juist weer niet.

Daarover zijn bij opstart goede afspraken te maken met de belastingdienst, mits je dat goed gemotiveerd schriftelijk doet

 

Wellicht toch eerst starten met een vennootschapsovereenkomt.

Lijkt mij ook weer te kort door de bocht de andere kant op. Er kunnen hele legitieme redenen zijn om juist wel voor een BV te kiezen, of welbewust voor een VOF. Relatie moet een verstandige afweging tussen kosten, fiscaliteiten en risico maken op basis van de voor- en nadelen van alle relevante rechtsvormen

 

Wat relatie daarom vooral moet doen is niet doe het zelven, maar deskundig advies inwinnen bij een fiscalist en/of jurist. Die investering verdient zich dubbel en dwars terug.

 

Op dit forum hebben we helaas ook beruchte voorbeelden van ondernemers die zich vooraf een paar honderd euro aan deskundig advies bespaarden en vervolgens voor vele tienduizenden Euro's het schip in gingen. We hebben er ook een mooie column van Joost over:

je bent een rund als je met BV's stunt :)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.