• 0

Fotografie + Trouwalbum 6% of 21% BTW?

Als fotograaf reken ik 21% BTW over mijn opdrachten (veel bruiloften). Het maken van een trouwalbum valt onder het lage tarief, dus daar reken ik 6% BTW over. Maar na een gesprek met een andere fotograaf en wat gestruin op internet twijfel ik over het volgende:

 

Als ik een bruiloft fotografeer en van tevoren al weet dat het bruidspaar als eindproduct een album wil, kan ik dan over de volledige opdracht 6% rekenen i.p.v. alleen over het album? (dat betekent zomaar 15% extra inkomsten!) De redenatie hiervoor is dat de fotografie van de bruiloft nodig is om het album te kunnen maken en daarom als deel daarvan kan worden gezien.

 

Ik wil wél alles volgens de regeltjes blijven doen, maar wil natuurlijk ook gebruik maken van de mogelijkheden binnen de wet & belastingdienst.

 

Wie kan hier meer over zeggen?

BestDayEver Fotografie  - Award-winnende bruidsfotograaf uit Alkmaar met een spontane & kleurrijke stijl.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als fotograaf reken ik 21% BTW over mijn opdrachten (veel bruiloften).

Als ik een bruiloft fotografeer en van tevoren al weet dat het bruidspaar als eindproduct een album wil, kan ik dan over de volledige opdracht 6% rekenen i.p.v. alleen over het album?

(dat betekent zomaar 15% extra inkomsten!)

Je bent dan dus gewoon duurder?

Want als het maken van foto's een x-bedrag ex-btw kost en je verlaagt het btw-tarief, dan levert jou dat niks extra's op. Tenzij je het ex-btw bedrag verhoogt = duurder

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Tsja - klopt ergens wel. Maar ik biedt mijn diensten voor toekomstige bruidsparen aan als een "all-in" prijs inclusief BTW.

 

Of ik dan 21% of 6% BTW reken is voor hun niet van belang, zolang mijn prijs maar concurrerend is. Maar voor mij is het wel degelijk een puntje van aandacht :)

BestDayEver Fotografie  - Award-winnende bruidsfotograaf uit Alkmaar met een spontane & kleurrijke stijl.

Link naar reactie
  • 0

Tsja - klopt ergens wel. Maar ik biedt mijn diensten voor toekomstige bruidsparen aan als een "all-in" prijs inclusief BTW.

Ja, dat vermoedde ik al ;)

 

Of ik dan 21% of 6% BTW reken is voor hun niet van belang, zolang mijn prijs maar concurrerend is.

Dat is voor hun en voor jou uiteindelijk natuurlijk wel van belang. Als jij maar 6% BTW hoeft af te dragen, dan kun je voor de consument dus een scherper tarief neerzetten (dus niet méér verdienen, maar hetzelfde verdienen, voor een voordeliger tarief= 'gratis' scherper concurreren).

Overigens levert het je niet 15% op, maar 14,15% ;)

 

Niet een antwoord op je vraag (daar weet ik het antwoord ook niet op), maar wellicht iets om in overweging te nemen.

 

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

inderdaad een lastige.

 

Als je alléén een fotoboek aan de klanten geeft, lijkt het me wel correct dat je 6% over het geheel rekent en niet alleen over de drukkosten van het boek. Als je b.v. een kookboek koopt zijn daar ook foto's en andere kosten voor gemaakt tegen het hoge tarief. Het product in de winkel is echter het boek en dat is 6% belast.

 

Ik verwacht dat je echter naast het album ook losse foto's aflevert. Dan durf ik het ook niet meer stellig te zeggen of het fotowerk kunt verdelen tussen productiekosten voor het boek en productiekosten voor de losse foto's.

 

De belastingdienst noemt inderdaad de fotoboeken met een fotoreportage, bijvoorbeeld van een bruiloft expliciet als een voorbeeld van het 6% tarief.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De officiële toelichting vermeldt onder meer de volgende posten onder het verlaagde tarief:

- digitale fotoboeken (vanaf 18 december 2009);

- fotoboeken met door een professionele fotograaf ingeplakte foto's;

- fotoboeken met foto's van bijvoorbeeld een bruiloft, afscheid enz. Het maken van de reportage is een bijkomstige prestatie bij de levering van het fotoalbum. Het geheel is onderworpen aan het verlaagde btw-tarief;

 

Een leeg fotoalbum met een stapeltje losse foto's is dan overigens weer hoog tarief...

 

Concreet: wanneer de opdracht bestaat uit het maken van een foto-album, dan is dat laag tarief. De afspraak is immers het maken van een fotoalbum, niet het maken van foto's. Nabestellingen zijn niet meer dan dat: een nieuwe opdracht voor het maken van een reproductie van de eerder gemaakte foto, met een eigen prijs, die aan het hoge tarief onderworpen is (tenzij je ook die in een boekje plakt). De fotograaf kan er niet bij voorbaat al vanuit gaan dat hij een opdracht voor nabestellingen ontvangt, want die opdracht is (nog) niet verstrekt. Je doet er dus goed aan bij voorbaat al af te spreken wat het eindproduct wordt (waarbij je uiteraard kunt toelichten dat er achteraf de mogelijkheid bestaat ook daarnaast nog iets anders te bestellen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ook al is het eind-product een foto-album, het bruidspaar zal toch een eerst keuze moeten uit de foto's die ik genomen heb maken voor het uiteindelijke album (ik neem vaak meer dan 1000 foto's, terwijl er maar +/- 90 in het album komen) en daarvoor krijgen ze eerst een redelijke ruime selectie digitaal via internet gestuurd.

 

Ik ontkom er dus niet aan dat het bruidspaar óók de digitale bestanden heeft alvorens ik überhaupt het album kan maken. Dat lijkt me dan ook onder "album-proces" vallen (en daarmee onder 6%)?

 

Ik ken trouwens een fotograaf die het hele proces onder 6% laat vallen, maar vervolgens de digitale bestanden (die 21% zijn) er "gratis" bijgeeft. Iedereen mag natuurlijk zelf bepalen wat hij voor z'n producten vraagt.

 

Ik ben nog niet 100% overtuigd van het één of ander, maar daar heb ik dit topic dan ook voor gestart 8) Bedankt voor iedereen die z'n mening wil delen of al gedeeld heeft!

 

BestDayEver Fotografie  - Award-winnende bruidsfotograaf uit Alkmaar met een spontane & kleurrijke stijl.

Link naar reactie
  • 0

Ik ken trouwens een fotograaf die het hele proces onder 6% laat vallen, maar vervolgens de digitale bestanden (die 21% zijn) er "gratis" bijgeeft. Iedereen mag natuurlijk zelf bepalen wat hij voor z'n producten vraagt.

Volgens mij kan dit inderdaad zo, zolang het maar wel in verhouding blijft. Als je een boek maakt met 10 foto's voor 1000 euro en je geeft er vervolgens 1000 digitale jpg's 'gratis' bij weg, dan gaat het niet goed. Als je echter de 100 bronfoto's 'gratis' erbij geeft, die ook daadwerkelijk in het boek gebruikt zijn, lijkt me dat geen probleem.

 

Je casus sterkt me wel in de gedachte dat we maar eens serieus 1 simpel btw-tarief van 15% of 20% moesten overwegen ofzo. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Je casus sterkt me wel in de gedachte dat we maar eens serieus 1 simpel btw-tarief van 15% of 20% moesten overwegen ofzo. :)

Eens, maar zolang we daar nog niet zijn vind ik dit wel een bijzonder creatieve oplossing van de TS eigenlijk.

Ik zie nog wel meer mogelijkheden:

 

Wat nu als een consultant zijn eindrapport niet meer afdrukt maar gaat aanbieden als 'luisterboek' aan zijn klanten?

En zegt dat bij het schrijven van dit 'sprookje' "een artistieke prestatie wordt verricht".

 

Als hij het eindrapport "Kunst" noemt, wat kan de Belastingdienst daar tegen inbrengen?

Over smaak valt niet te twisten..

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Wat nu als een consultant zijn eindrapport niet meer afdrukt maar gaat aanbieden als 'luisterboek' aan zijn klanten? En zegt dat bij het schrijven van dit 'sprookje' "een artistieke prestatie wordt verricht". Als hij het eindrapport "Kunst" noemt, wat kan de Belastingdienst daar tegen inbrengen? Over smaak valt niet te twisten...

Op zich hoeft dat niet zo moeilijk in dit voorbeeld lijkt me. Als jaarverslagen en dienstregelingen onder 6% valt, dan valt een mooi gebonden eindrapport toch ook onder 6%. Zelfs als de inhoud van zo'n boek op een usb-stick staat. Tenzij het als pdf wordt aangeboden. Dan is het uiteraard 21%. ::)

 

Maar goed, dit soort gezwabber tussen hoog/laag is uiteraard inherent aan een systeem met 2 tarieven. En de neiging om onder het hoge tarief uit te komen neemt toe naarmate het verschil tussen het hoge en lage tarief groter is. Wat me vooral opvalt in dit geval is dat TS eerlijk toegeeft dat het lage tarief eerder gebruikt wordt om de eigen winst op te krikken dan het terug te laten vloeien naar de klant. In zo'n geval is een laag btw-tarief dan ook nog eens weggegooid geld (hoewel die extra winst uiteindelijk indirect natuurlijk toch weer wordt wegbelast via de inkomstenbelasting).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ook al is het eind-product een foto-album, het bruidspaar zal toch een eerst keuze moeten uit de foto's die ik genomen heb maken voor het uiteindelijke album (ik neem vaak meer dan 1000 foto's, terwijl er maar +/- 90 in het album komen) en daarvoor krijgen ze eerst een redelijke ruime selectie digitaal via internet gestuurd.

 

Ik ontkom er dus niet aan dat het bruidspaar óók de digitale bestanden heeft alvorens ik überhaupt het album kan maken. Dat lijkt me dan ook onder "album-proces" vallen (en daarmee onder 6%)?

 

Dat je klant in bezit komt van honderden foto's waaruit ze een selectie maken voor het album doet niets af aan Ronaldinho's voortreffelijke uitleg.

 

Het eindproduct is het album. Die honderden foto's zijn een middel, geen doel op zich.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt inderdaad logisch. Eerlijkgezegd lijkt het me ook niet zo'n probleem als de afnemer een aantal van de conceptfotos (dwz die wel digitaal ingezien konden worden maar niet zijn afgedrukt in het boekje) in privesfeer deelt via facebook of iets dergelijks.

 

Zelfs het digitaal leveren van de foto's die niet in het boekje komen hoeft niet zo'n probleem te zijn: Je kan ergens best stellen dat 90 'afdrukwaardige' foto's een waarde hebben van 2000 euro, en 910 'niet-afdrukwaardige' een gecombineerde waarde hebben van 1 (of nul?) euro.

 

Erg onrealistisch is het niet om te beschikken of een lading digitale fotos die feitelijk waardeloos zijn - als je na een vakantie de fotos uitzoekt blijkt meestal ook het merendeel niet echt spectaculair mooi te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik denk dat ik het volgende ga doen

 

1. Opdracht zonder album: 21%

2. Opdracht met van tevoren afgesproken album als eindproduct: 6%

3. Opdracht met later toch een album (niet van tevoren afgesproken): fotografie 21% en album 6%

 

Bovenstaande keuze was ook m'n 1e gevoel, maar fijn om er door feedback zekerder van te zijn dat dat ook de juiste (en legale!) keuze is.

 

Klein puntje:

"Wat me vooral opvalt in dit geval is dat TS eerlijk toegeeft dat het lage tarief eerder gebruikt wordt om de eigen winst op te krikken"
Dit is natuurlijk wel correct, maar ik zie het zelf meer dat ik in het verleden verkeerd BTW heb geheven op een deel van mijn diensten ten gunste van de Belastingdienst - Alleen gaat terugvragen niet lukken, want vorig jaar maakte ik nog net van de KOR-regeling gebruik :)

BestDayEver Fotografie  - Award-winnende bruidsfotograaf uit Alkmaar met een spontane & kleurrijke stijl.

Link naar reactie
  • 0

3. Opdracht met later toch een album (niet van tevoren afgesproken): fotografie 21% en album 6%

 

Dat hangt er denk ik vanaf of je eerst de fotografie los gefactureerd hebt, of dat de klant besluit alsnog een album te willen voordat je gaat factureren. Ik zie niet in hoe de belastingdienst uit de factuur kan halen in welke volgorde het is afgesproken.

 

Ik kan me overigens voorstellen dat voor de particuliere klant nu een situatie ontstaat waar bij het product met album goedkoper is dan alleen de digitale foto's, mits je het btw voordeel aan de klant doorberekent.

 

M.i. is het overigens wel zo netjes om dat door te berekenen (en ook goed voor je concurrentiepositie): voor jou netto inkomsten maakt het geen verschil, het is puur een bedrag dat direct naar de overheid verdwijnt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.