• 0

Vakantiegeld verplicht voor dga?

Na veel zoeken kom ik er toch niet uit, misschien dat iemand hier me even uit de brand kan helpen.

Ik zou graag een betrouwbare bron hebben (link naar iets "officieels" oid) waarin eenduidig staat of voor een dga (in loondienst van eigen bv) vakantiegeld nu wel of niet verplicht is. Ik hoor in mijn omgeving verschillende dingen, maar een helder antwoord kan ik niet vinden. Hier op het forum wordt er wel (in een oud topic) gezegd dat het niet verplicht is, maar meer dan "zie andere topics" staat er niet bij en daar strandt mijn zoektocht vwb dit forum een beetje.

 

Kan iemand van jullie misschien (onderbouwd) de knoop doorhakken?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vakantiegeld wordt toch in de cao geregeld? Ik zit in een bedrijfstak waar geen cao voor geldt en zelfs het personeel krijgt hier geen apart vakantiegeld. Dat zit hier gewoon bij het loon in. Bij een recente belastingkontrole die expliciet alleen over de loonbelasting ging, heb ik hier nooit een opmerking over gehad.

 

De verplichting geldt dus alleen als het in een cao geregeld is maar je geeft niet aan of jouw bedrijfstak een cao kent.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vakantiegeld wordt toch in de cao geregeld?

Een CAO regelt zaken boven of in afwijking van wettelijke regelingen. Vakantiegeld is een recht voor werknemers en plicht voor werkgevers op grond van de WML, de Wet Minimumloon en Minimumvakantiebijslag

 

De verplichting geldt dus alleen als het in een cao geregeld is

Nee dus. Die verplichting geldt voor werknemers in dienstbetrekking (gezagsverhouding) altijd. Het enige dat een CAO kan doen is die verplichting verder uitbreiden of vervangen door iets anders

 

maar je geeft niet aan of jouw bedrijfstak een cao kent.

Een DGA in dienst van zijn eigen holding is geen werknemer (hij staat niet in gezagsverhouding met zijn "werkgever" want dat is hij zelf), dus is een CAO ook niet van toepassing.

 

Het lijkt mij dat vanwege het ontbreken van de gezagsverhouding de hele WML niet van toepassing is op DGA's, en dus ook het minimumloon en de verplichte vakantietoeslag niet.

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

En dus, is vakantiegeld ook niet verlicht?

Ook niet als je wel een arbeidsovereenkomst hebt met jezelf, dat maakt dus niet uit?

Ik ben 6 jaar DGA geweest en had de salarisadministratie uitbesteed aan een prof. partij. Ik heb een hoop met ze besproken en afgestemd, maar vakantiegeld niet. Kennelijk was het totaal niet relevant of ik het gebruikelijke loon in 12 termijnen of in 12,96 termijnen uitkeerde: per saldo draag je immers niet meer of minder af, maar alleen op een ander moment. Aangezien je als DGA ook jaarlijks in 1 x aangifte mag doen, is dat vakantiegeld in mei kennelijk niet echt boeiend.

 

Met een werknemer spreek je meestal een bruto maandsalaris af, en daar komt dan vervolgens 8% VT bij. Bij de DGA doe je het exact andersom: je deelt 44K door 12 of door 12,96...maar het blijft 44K en het blijft de loonheffing over 44K die je ofwel in 1 x, in 12x of in 12,96 x afdraagt. Lood om oud ijzer

 

En dus, is vakantiegeld ook niet verlicht? Ook niet als je wel een arbeidsovereenkomst hebt met jezelf, dat maakt dus niet uit?

Als je het zelf in je arbeidsovereenkomst hebt bepaald moet je het uiteraard wel doen, maar je bent vrij in het niet in de overeenkomst op te nemen of dit te wijzigen.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Vakantiegeld wordt toch net iets anders belast dan gewoon loon?

Vakantiegeld wordt altijd belast tegen het hoogste belastingtarief dat op jouw inkomen van toepassing is.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Ik zou graag een betrouwbare bron hebben (link naar iets "officieels" oid) waarin eenduidig staat of voor een dga (in loondienst van eigen bv) vakantiegeld nu wel of niet verplicht is.

Nee en ja. Maar het maakt eigenlijk niet uit.

 

Nee, want bij de aangifte loonheffingen van de Belastingdienst kun je geen vakantiegeld specificeren (en gaan ze er vanuit dat het als in je maandloon zit). Maar toch ook ja, want ze gaan er vanuit dat het al in je maandloon zit. :)

 

Om een DGA in een bestaand salarisprogramma te proppen, doe je meestal net of het een gewone werknemer is die elke maand automatisch 8% krijgt meebetaald. Een beetje net zoals een part-time vakkenvuller.

 

Brutoloon 3395.06

Vakantiegeld 8% 271.61 +/+

-----------------------------------------------

Totaal / mnd 3666.67 x 12 ~ 44000 euro

 

Je kunt het vakantiegeld dus niet maandelijks reserveren en laten staan om eens per jaar uitkeren, want dan krijg je weer overloopposten (die je dus bij gewone werknemers wel hebt), waardoor je ook nog eens kunt krijgen dat je in dat jaar niet aan het minimumdgaloon komt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Een CAO regelt zaken boven of in afwijking van wettelijke regelingen. Vakantiegeld is een recht voor werknemers en plicht voor werkgevers op grond van de WML, de Wet Minimumloon en Minimumvakantiebijslag

Dat had ik misschien verkeerd onthouden. In de wettekst die je aanhaalt staat alleen dat als er niets geregeld is, je voor de gewone werknemers 1x per jaar in Juni het vakantiegeld moet uitbetalen. Maar schriftelijk kun je een andere maand of meerdere andere maanden afspreken. Als ik artikel 17 zo lees, verbied deze het niet om 12 x per jaar het 8% vakantiegeld, samen met het loon uit te betalen.

 

In de wetstekst wordt wel vaak naar CAO afspraken gerefereerd. In artikel 16.1 staat zelfs dat in een CAO afgesproken kan worden dat er minder of helemaal geen vakantiegeld uitgekeerd wordt. In de punten erna staan hierop wel een paar voorbehouden.

 

In 16.5 staat nog dat je bij een salaris van boven de 3x minimumloon, je ook kunt afspreken om geen vakantiegeld uit te keren.

 

Vakantiegeld wordt altijd belast tegen het hoogste belastingtarief dat op jouw inkomen van toepassing is.

Dat is natuurlijk perceptie. Uiteindelijk komt alles in box 1 van je aangifte IB en betaal je er hetzelfde percentage over als je reguliere loon. Alleen de werkgever houdt hier een hoger bedrag op in alsof juist dit bedrag in de hoogste schijf valt.

Link naar reactie
  • 0

Dat had ik misschien verkeerd onthouden. In de wettekst die je aanhaalt staat alleen dat als er niets geregeld is, je voor de gewone werknemers 1x per jaar in Juni het vakantiegeld moet uitbetalen. Maar schriftelijk kun je een andere maand of meerdere andere maanden afspreken. Als ik artikel 17 zo lees, verbied deze het niet om 12 x per jaar het 8% vakantiegeld, samen met het loon uit te betalen.

In de wetstekst wordt wel vaak naar CAO afspraken gerefereerd. In artikel 16.1 staat zelfs dat in een CAO afgesproken kan worden dat er minder of helemaal geen vakantiegeld uitgekeerd wordt. In de punten erna staan hierop wel een paar voorbehouden.

In 16.5 staat nog dat je bij een salaris van boven de 3x minimumloon, je ook kunt afspreken om geen vakantiegeld uit te keren.

Vandaar ook mijn samenvatting: "Een CAO regelt zaken boven of in afwijking van wettelijke regelingen" :). Regel je niets in de CAO, dan geldt de wet. Regel je wel iets in de CAO, dan geldt de CAO

 

Dat is natuurlijk perceptie.

Een perceptie in tijd inderdaad: over het hele jaar en je hele inkomen gerekend betaal je niet meer of niet minder. Maar in de maand mei is het ook gewoon de realiteit: je merkt als werknemer dat je vakantiegeld-uitkering weliswaar 96% van je bruto maandsalaris is, maar meestal maar 70-80% van je netto maandsalaris.

E.e.a. nog afgezien van (vaste) onkostenvergoedingen die gevoelsmatig tot het netto inkomen gerekend worden, maar op je vakantiegeld niet van toepassing zijn.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ehm, ik vat het niet helemaal? Is wat verplicht is niet alleen "gebruikelijk loon" van 40k of iig meer dan de meest verdienende medewerker of zoiets? Dat zegt toch niks over vakantiegeld, of hoe je jezelf dat geld uitkeert? Mijn bv betaalt mij geen vakantiegeld, en in veel maanden ook helemaal geen salaris.

Ja, het gebruikelijk loon is 44k. Als je net doet of een dga een gewone werknemer is (en dus recht hebt op vakantiegeld), zou je je kunnen voorstellen dat in die 44k al een soort van fictief vakantiegeld bij is inbegrepen. Voor de Belastingdienst maakt het echter niets uit.

 

Het enige verschil zit 'm eigenlijk in hoe je loonkosten in de boekhouding zijn gespecificeerd. Als je net doet of een dga geen vakantiegeld krijgt, hebt je 44.000 euro aan bruto loon. Als je net doet of een dga wél vakantiegeld krijgt, heb je 40.740 euro aan bruto loon en 3.260 euro vakantiegeld. In beide geval moet je over 44000 per jaar loonbelasting vooraf en inkomstenbelasting achteraf betalen.

 

Ik doe dat laatste (dus 8% vakantiegeld er meteen bij). Hetzelfde doe ik overigens met verlofrechten. Die worden elke maand opgebouwd, maar die keer ik dan ook meteen als opgenomen uit. De reden dat ik dat doe is om de kale (uur)loonkosten van de dga een beetje vergelijkbaar te houden met de overige werknemers. Verder heeft het niet echt heel veel zin. Dus niets mis met jouw methode, zolang je aan het eind van het jaar die 44.000 euro maar hebt gehaald.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dat hoeft niet, als de omzet van je BV daar geen aanleiding toe geeft.

Ik denk dat dit wel erg kort door de bocht is. Je kunt de hoogedelgestrenge inspecteur hooguit verzoeken om een lager loon te mogen hanteren, als dat redelijk is vanwege aanloop- of anderszins structurele verliezen (bij gevaar voor het voortbestaan van de BV) en/of er sprake is van deeltijd-dga-schap (maar dan ook niet zonder meer).

 

Je hebt als DGA een arbeidscontract met de BV (met afgesproken loon) dat gewoon moet worden nagekomen. Een lage omzet, zoals je stelt, is zeker geen reden om dan zomaar op eigen houtje van maand tot maand zelf uit te maken wat de BV deze keer weer eens aan de DGA gaat uitbetalen. Een BV is geen eenmanszaak.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Je hebt als DGA een arbeidscontract met de BV (met afgesproken loon) dat gewoon moet worden nagekomen. Een lage omzet, zoals je stelt, is zeker geen reden om dan zomaar op eigen houtje van maand tot maand zelf uit te maken wat de BV deze keer weer eens aan de DGA gaat uitbetalen. Een BV is geen eenmanszaak.

 

Maar je hebt als DGA niet de plicht om het DGA loon in 12 gelijke maandelijkse termijnen uit te keren. Je kunt daar dus wel iets in variëren, zolang het totale loon in een jaar maar op of boven het gebruikelijke loon licht.

Daarnaast hoef je het netto salaris niet daadwerkelijk uit te keren: boeken in rekening courant kan ook. Zolang je maar wel de loonheffing over het salaris afdraagt. De willekeurige netto onttrekkingen uit de RC die je vervolgens gaat doen maken dat het verschil met een eenmanszaak soms kleiner kan zijn dan mening DGA vermoedt

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar je hebt als DGA niet de plicht om het DGA loon in 12 gelijke maandelijkse termijnen uit te keren. Je kunt daar dus wel iets in variëren, zolang het totale loon in een jaar maar op of boven het gebruikelijke loon ligt.

Dat klinkt toch aardig hetzelfde als "zolang je aan het eind van het jaar die 44.000 euro maar hebt gehaald."? :) Ik probeerde alleen te voorkomen dat mogelijk achteloze forumlezers de indruk zouden krijgen van Christines reactie dat je als DGA elke maand maar zelf een beetje random je (bruto of gebruikelijk) belastbaar loon naar beneden mag bijstellen, omdat je vindt dat je omzet een beetje tegenvalt die maand. Daarmee spoor je wat mij betreft mensen aan om zich als DGA iets te veel fiscale vrijheden te permitteren.

 

Daarnaast hoef je het netto salaris niet daadwerkelijk uit te keren: boeken in rekening courant kan ook. Zolang je maar wel de loonheffing over het salaris afdraagt. De willekeurige netto onttrekkingen uit de RC die je vervolgens gaat doen maken dat het verschil met een eenmanszaak soms kleiner kan zijn dan mening DGA vermoedt

Qua cashflow zou het inderdaad niet zo heel veel hoeven uitmaken inderdaad. Als eenmanszaak heb je mogelijk ook een voorlopige aanslag inkomstenbelasting over het lopende jaar aangevraagd ipv dat de bv loonbelasting afdraagt. En voorlopige inkomstenbelasting lijkt dan ook best wel weer een beetje op loonbelasting. :)

 

Als je het helemaal wil oprekken, zou je theoretisch nog zelfs de aangifte van de loonheffingen niet per se 12 keer hoeven te doen. Het nadeel daarvan is uiteraard wel dat de voorheffing via de loonbelasting aan het eind van het jaar hoger is dan wanneer je het gelijkelijk over de maanden zou hebben gespreid. Maar voor een eenmalig cashflowvoordeeltje (die je dan later binnen het jaar weer moet inhalen), zóu dat misschien nog kunnen, zolang je aan het eind van het jaar die 44.000 euro maar hebt gehaald.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.