• 0

Vrijkomen oudedagreseverve en gevolgen huur-/zorgtoeslag

Dag allen! Het zou heel fijn zijn als jullie even met me mee willen denken.

 

Eind 2014 heb ik mijn bedrijf gestaakt omdat ik sinds september dat jaar fulltime in loondienst ben. Over 2014 moet ik belasting betalen over de stakingswinst. Omdat ik de eerste jaren (toen het financieel nog meezat) een vrij groot bedrag (10.000) heb weggezet als oudedagreserve, moet ik hier alsnog belasting over betalen. Prima. Ik kies ervoor dit bedrag niet om te zetten in een lijfrente. Dit geld bedrag heb ik ook helemaal niet beschikbaar.

 

Nu is mijn probleem het volgende: vorig jaar heb ik maximale zorg- en huurtoeslag ontvangen omdat ik over dat jaar heel weinig inkomen had (lage omzet + alleen de laatste drie maanden in loondienst). Omdat nu die 10.000 bij mijn winst wordt opgeteld, zal ik over 2014 een deel van de zorg- en huurtoeslag terug moeten betalen. Zie ik dit juist? Dat zou namelijk een flinke domper zijn. :-( Is er een mogelijkheid om hiertegen in bezwaar te gaan of hier "onderuit te komen"?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Omdat nu die 10.000 bij mijn winst wordt opgeteld, zal ik over 2014 een deel van de zorg- en huurtoeslag terug moeten betalen. Zie ik dit juist? Dat zou namelijk een flinke domper zijn. :-( Is er een mogelijkheid om hiertegen in bezwaar te gaan of hier "onderuit te komen"?

Het simpele antwoord is dat je toeslagen omlaag gaan, zodra je belastbare verzamelinkomen boven het minimumloon uit komt.

 

Maar volgens mij wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Bovendien zou je toch zelf inmiddels wel moeten weten hoeveel je winst er is gemaakt nadat je je aangifte voor 2014 hebt ingevuld of ingediend? Vervolgens weet je dan ook wat je daadwerkelijke verzamelinkomen voor 2014 is en kun je vervolgens bepalen wat je daadwerkelijke huur- en zorgtoeslag met dat verzamelinkomen zou hebben moeten zijn (en dus ook of je nog moet terug betalen).

 

Uiteraard is het zo dat het vrijvallen van de 10.000 euro FOR in de winst zal vallen (onder het kopje Wijzigingen toelaatbare reserves). Vervolgens zul je echter nog 7.280 euro zelfstandigenaftrek hebben. En omdat je onderneming is gestaakt waarschijnlijk ook nog 3.630 euro stakingsaftrek. En daar bovenop nog iets van 1.400 (?) euro mkb-winstvrijstelling!

 

Vervolgens is de winst die dáárna nog overblijft pas belast. En als dat al wat is, dan moet je dat prietbeetje bij je andere inkomen optellen. En dan heb je verder nog algemene - en arbeidsheffingskorting. Dus ik kan me moeilijk voorstellen dat je sowieso erg veel hoeft bij te dragen aan 's Rijks schatkist. ;) En dan moet vervolgens dát inkomen nog boven het minimumloon uitkomen voordat het negatieve gevolgen heeft voor je zorg- en/of huurtoeslag.

 

Maar om eerlijk te zijn: je hebt er simpelweg geen invloed op of je niet, geheel of gedeeltelijk je toeslagen moet terug betalen. Het is wat het is. Als je moet bijbetalen moet je bijbetalen. Domper of niet. Maar het lijkt me dat de fiscus met het hele circus van bovenstaande aftrekposten en heffingskorting de ondernemer behoorlijk de hand boven het hoofd houdt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Heel hartelijk bedankt voor je uitgebreide reactie! Mijn winst had ik inderdaad al berekend :-)

 

Het probleem is dat ik erg twijfel om dit jaar zelfstandigenaftrek te claimen, aangezien mijn omzet zo laag is (iets boven de 10.000) en ik slechts rond de 200 directe (en dus aantoonbare) uren heb gedraaid. Ik heb uiteraard véél meer uren in mijn onderneming gestoken dan deze 200, maar hoe kijkt de belastingdienst hier tegenaan? Ik heb een urenregistratie bijgehouden, maar geldt dit als een hard bewijs? Veel tijd is bijv. gaan zitten in vakliteratuur lezen en in het feit dat ik erg over mijn uren ben gegaan voor de opdrachtgever. Hoe dan ook verwacht ik vragen en een mogelijke controle van de belastingdienst als ik zelfstandigenaftrek claim. Daar ben ik huiverig voor, want hoe gaan ze tegen die 200 uur aankijken, of tegen het feit dat ik al twee jaar te weinig opdrachtgevers had? Vorig jaar worstelde ik met hetzelfde probleem en heb ik géén aftrek geclaimd (bij een iets hogere omzet dan nu...). Het staat natuurlijk een beetje vreemd als ik dat dit jaar wel ga doen.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Claim ik zelfstandigenaftrek, dan krijg ik ongeveer 1400 terug (teruggave ingehouden loonbelasting), doe ik dit niet, dan betaal ik 1200 belasting + moet ik rond de 1300 huur- en zorgtoeslag terugbetalen. :-( Wat een verschil kan het zetten van één kruisje dan maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Claim ik zelfstandigenaftrek, dan krijg ik ongeveer 1400 terug (teruggave ingehouden loonbelasting), doe ik dit niet, dan betaal ik 1200 belasting + moet ik rond de 1300 huur- en zorgtoeslag terugbetalen. :-( Wat een verschil kan het zetten van één kruisje dan maken.

Even heel vierkant gezegd betaal je zonder zelfstandigenaftrek dus feitelijk 25% belasting bij over die 'uitkering' van 10.000 euro (12% inkomstenbelasting en 13% via verlies aan toeslagen). Ik kan me zo voorstellen dat je ten tijde van de FOR-dotatie zo'n 42 tot 52% belasting hebt bespaard. Da's toch gratis rendement!

 

Wat betreft die uren moet je het natuurlijk een beetje zinnig en aannemelijk houden. Al is het wel zo dat je eigenlijk alles mee mag tellen. Het is dus zeker niet zo dat je alleen je declarabele uren mag meetellen. Ook al je uren die je kwijt bent aan factureren, administreren, voorbereiden, aangeven, etc mag je bijhouden. De Hoge Raad is zelfs van mening dat de Belastingdienst niet bepaalt of je je tijd zinnig hebt besteed. De fiscus moet zich beperken tot het tellen van je uren, en dus niet de mate van 'zinnigheid'.

 

Verder kun je héél misschien nog gebruik maken van middeling. Dat is wel even een rekensommetje. Tot slot is er dit jaar nog een klein doekje voor het bloeden. Je mag dit jaar je aanslag inkomstenbelasting 2014 vier maanden later voldoen dan normaal.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste Prinsrachid, Bedankt voor je reactie en inderdaad: als je er zo naar kijkt... :-)

 

Ik overweeg nu om toch voor een beperkt bedrag (3000 euro) een lijfrenteverzekering af te gaan sluiten, al vind ik het nog erg ingewikkeld.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik overweeg nu om toch voor een beperkt bedrag (3000 euro) een lijfrenteverzekering af te gaan sluiten, al vind ik het nog erg ingewikkeld.

Waarom hou je die 3.000 euro niet lekker in je zak. Betaal daar liever je aanslagen mee. Zo maar een ideetje. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Heel hartelijk bedankt voor je uitgebreide reactie! Mijn winst had ik inderdaad al berekend :-)

 

Het probleem is dat ik erg twijfel om dit jaar zelfstandigenaftrek te claimen, aangezien mijn omzet zo laag is (iets boven de 10.000) en ik slechts rond de 200 directe (en dus aantoonbare) uren heb gedraaid. Ik heb uiteraard véél meer uren in mijn onderneming gestoken dan deze 200, maar hoe kijkt de belastingdienst hier tegenaan? Ik heb een urenregistratie bijgehouden, maar geldt dit als een hard bewijs? Veel tijd is bijv. gaan zitten in vakliteratuur lezen en in het feit dat ik erg over mijn uren ben gegaan voor de opdrachtgever. Hoe dan ook verwacht ik vragen en een mogelijke controle van de belastingdienst als ik zelfstandigenaftrek claim. Daar ben ik huiverig voor, want hoe gaan ze tegen die 200 uur aankijken, of tegen het feit dat ik al twee jaar te weinig opdrachtgevers had? Vorig jaar worstelde ik met hetzelfde probleem en heb ik géén aftrek geclaimd (bij een iets hogere omzet dan nu...). Het staat natuurlijk een beetje vreemd als ik dat dit jaar wel ga doen.

Uiteindelijk is het een afweging die je zelf moet maken, maar als jij met goed fatsoen denkt aannemelijk te kunnen maken dat je ten minste 1225 uur aan je onderneming hebt besteed, waarvan je er maar 200 aan klanten hebt kunnen factureren, dan moet je de zelfstandigenaftrek absoluut claimen. Als je in redelijkheid kunt menen dat je er recht op hebt, dan is het enige risico dat je loopt dat de inspecteur het niet toestaat en je alsnog moet betalen. Het verschil is dus zéker betalen of misschien betalen, zolang je een pleitbaar standpunt hebt, zijn er geen andere gevolgen (ja, 4% belastingrente, die krijg je dan wel voor je kiezen).

 

Wat telt er mee: uiteraard de uren die je hebt gewerkt en gefactureerd. Maar ook de uren die je boven budget bent gegaan en niet hebt kunnen factureren. En de uren die je aan lezen van vakliteratuur kwijt bent. En je administratie, inclusief het opstellen van je urenoverzicht. En alle andere tijd die je met je onderneming bezig bent.

 

De inspecteur kan in beginsel alleen toetsen of je die uren daadwerkelijk gemaakt hebt, niet of je dat ook wel sneller had kunnen doen of had moeten uitbesteden. Zo was er eens iemand die meer dan 500 uur gestoken had in het zelf ontwikkelen van zijn website. Uitbesteden was stukken efficienter geweest dan zelf doen, maar toch mocht hij al die tijd gewoon meenemen. Uiteindelijk staat of valt het met de vraag of je de belastinginspecteur en eventueel de rechter ervan kunt overtuigen dat je die tijd daadwerkelijk hebt besteed. Dus wat heb je dan gedaan in die periode. Met een helder (niet achteraf opgesteld) urenoverzicht in combinatie met eventuele andere bewijsstukken (agenda, emails, stapels vakliteratuur, etc.) komt je dan een heel eind.

 

Of je alsnog de oudedagsreserve moet omzetten in een lijfrente of banksparen is van veel factoren afhankelijk. Fiscaal speelt de vraag tegen welk percentage je nu aftrek hebt (of feitelijk: zou moeten afrekenen) en tegen welk percentage dat straks moet in de uitkeringsfase. Door het wegvallen van een deel van de premies volksverzekeringen als de AOW ingaat, is het, in combinatie met het vaak lagere pensioen ten opzichte van wat je nu verdient, vaak voordelig om de heffing uit te stellen. Bovendien spaar je dan met het bruto-bedrag ipv het netto-bedrag en dat kan ook een voordeel opleveren. Als je nu echter nauwelijks inkomen hebt en na je pensioen een stuk meer, dan kan uitstel uiteindelijk wel eens onvoordelig zijn. Maar dat is nogal afhankelijk van de persoonlijke en andere omstandigheden en dus koffiedikkijken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie Ronaldhino. Ik heb in principe nog tot 1 september om te besluiten of ik zelfstandigenaftrek ga claimen. Hier moet ik nog eens goed over nadenken, ook omdat ik helemaal geen zin zou hebben in vragen van een inspecteur, laat staan om me eventueel voor een rechter te moeten verantwoorden ;-) Of anders gezegd: ik heb geen zin in 'gedoe'. Ik moet zeggen dat het hele belastinggebeuren me de afgelopen jaren veel stress heeft bezorgd (kom ik aan voldoende opdrachtgevers, haal ik het urencriterium, vul ik de aangifte goed in, waar heb ik die factuur ook alweer opgeslagen, hoe vind ik een betrouwbare adviseur etc.). Als ik geen zelfstandigenaftrek claim, weet ik in elk geval dat ze dáár niet moeilijk over gaan doen.

 

Ik heb sowieso besloten dat ik voor mijn pensioen wil gaan sparen. Het was iets waar ik al langer mee rondliep aangezien ik nog nooit pensioen heb opgebouwd (direct na mijn afstuderen ZZP-er geworden). Het belastingvoordeel heeft me over de streep getrokken om het nu te doen. Of het in de toekomst daadwerkelijk voordelig uitpakt... we gaan het zien. Het blijft een beetje een gok, maar helemaal niet pensioensparen lijkt me een slecht idee. Ik heb het proces inmiddels opgestart (moet voor 1 juli dus kon er niet te lang over twijfelen).

 

Bedankt voor het meedenken in elk geval!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.