• 0

mogen vrienden, zoon gratis meewerken in startend eenmansbedrijf?

Ik ben gepensioneerde man van 65. Op 1 van mijn reizen ben ik een product tegengekomen waarvan ik dacht dat het leuk was om hiermee hobbymatig wat extra te verdienen. Ik wil t zo goed mogelijk doen, dus heb me ingeschreven, logo ontworpen en verkocht mn via internet. Vanuit de markt kwam de vraag of ik niet op markten/braderieen kon gaan staan zodat de mensen het product ook zouden zien. Nu heb ik een serieus gehoorprobleem waardoor het voor mij tegenwoordig moeilijk is om mensen te verstaan in rumoerige omgeving. Waarop mijn zoon en mijn beste vriend zeiden dat zij wel af en toe aangevuld met andere vrienden hier willen helpen. Het gaat gemiddeld om 1 a 2 x per mnd. Op jaarbasis zijn het zo n 28 dagen op jaarbasis. Verdeeld over 6 personen waarvan mijn zoon en vriend er samen 18 voor hun rekening nemen. Ik dacht dus dat ik het onder de noemer vrijwilligerswerk kon schuiven een avb voor vrijwilligers kon nemen en dat ik dan goed zat. Het enige wat ik betaal is hun eten en drank. Ze rijden in hun eigen auto daarnaar toe en ik betaal 19ct kmvergoeding omdat ik die ook mag opvoeren. Nu zijn ook 3 winkels geinteresseerd geraakt en heb ik kleine ordertjes. Telefonisch contact en email doe ik en mijn vriend afgewisseld met zoon en soms ik zijn daar geweest. Een grotere keten is nu ook geinteresseerd. Ik maak nog geen winst. Bedragen zijn nog klein gemiddeld 250 bruto omzet dus kosten er nog niet van af. Orders van winkels 200-500... Maar nu is mijn vraag dus. Ben ik zo goed bezig? Ik lees nu dat ik ondanks dat er niets betaald wordt ik mss toch problemen krijg met belasting. Er is geen sprake van zwartwerken want ik betaal niks. Uiteindelijk heb ik wel winstoogmerk kan ik dan toch vrijwilligers hebben? Zij krijgen ook geen vrijwilligersvergoeding. Dit jaar verwacht ik verlies te hebben of kleine winst van max 5000.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Los van het juridische maak je dus 5000 euro winst omdat anderen gratis voor je werken?.

Stel dat een uurloon alles inclusief 25 euro kost dan ben je met 28 dagen 5600 euro kwijt.

 

Hoe ga je dit moreel voor jezelf verantwoorden? Jij bent aan het einde van je carrière en je laat jongere mensen gratis werken zodat jij een winstje kan draaien.

 

Anders zou zijn als jij op de markt staat en een jonger iemand vraagt om 's ochtends mee te helpen opstellen. In dit geval vraag je de ander jouw werk te doen.

 

Groetjes

 

 

Link naar reactie
  • 0

De doelstelling is dat het uiteindelijk meer wordt. Ik wilde me enkel richten op internetverkoop. Maar door de vraag vanuit de markt is plan gewijzigd. Zodra er echt inkomsten zijn, alles wordt herinvesteerd, dan kan ik ook iemand aannemen, de mogelijkheden van het product had ik niet voorzien. De cijfers zijn voor mijn vrienden toegankelijk (zij zien ook potentie en vinden het zonde, net als ik als ik het laat liggen, gunfactor en vriendschap) en het maakt hen niet uit, vinden het ook gezellig, zien het niet als werken. Bij de kleinere markten ga ik mee maar grotere is geen optie. Het stuit mij ten zeerste dat u zegt dat mijn carrierre over is en ik misbruik maak van de situatie. Ik loop het risico, doe de investeringen en op dit moment is er nog steeds verlies.

Link naar reactie
  • 0

Los van het juridische maak je dus 5000 euro winst omdat anderen gratis voor je werken?.

Stel dat een uurloon alles inclusief 25 euro kost dan ben je met 28 dagen 5600 euro kwijt.

 

Hoe ga je dit moreel voor jezelf verantwoorden? Jij bent aan het einde van je carrière en je laat jongere mensen gratis werken zodat jij een winstje kan draaien.

 

 

Als je het voor elkaar kan krijgen is dat toch alleen maar slim? Het is niet heel uniek dat bedrijven in een opstart fase hulp krijgen van vrienden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe ga je dit moreel voor jezelf verantwoorden? Jij bent aan het einde van je carrière en je laat jongere mensen gratis werken zodat jij een winstje kan draaien.

Mijn broer teelt tomaten. Als het druk is, helpen we een handje mee. Hoe we dat moreel verantwoorden? Het is familie.

 

Je kan nog meer morele vraagtekens plaatsen. Hij heeft een pensioen: is dat geen valse concurrentie? Hij verkoopt op internet: is dat niet gemeen tov winkeliers die huur moeten betalen? Hij vraagt gratis advies op een forum.

 

Je kan ook morele vraagtekens plaatsen bij tweeverdieners. Bij echtgenotes die een winkeltje openen. Bij de verkoop van buitenlandse producten. Is er geen Nederlands product? Allemaal leuke paradoxen.

 

Zullen we nu weer aan het werk gaan?

 

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.