• 0

Stakingswinst, lijfrente en jaarruimte

Even een korte vraag. Ik overweeg een deel van mijn stakingswinst (7000 euro aan vrijgekomen oudedagreserve) om te zetten in een lijfrenteverzekering. Nu ben ik bezig met een 'proefberekening' en zie ik dat ik ook de jaarruimte moet berekenen. Deze komt echter uit op nul, omdat ik in 2013 een zeer lage winst had. Wat nu?

 

Klopt het dat je bij stakingswinstlijfrente met jaarruimte niks te maken hebt en dit ook niet hoeft in te vullen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

(7000 euro aan vrijgekomen oudedagreserve)

 

Wat je onder vrijvallen bedoelt, kan ik niet thuisbrengen, maar zover ik weet mag een opgebouwde oudedagsreserve (FOR) te allen tijde in een lijfrenteverzekering omgezet worden zonder restricties als jaarruimte . Denk daarbij ook aan een bancaire 'lijfrente'.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je, ik weet zelf ook niet helemaal wat ik bedoelde ;-). Ik ben nu inderdaad naar een bancaire lijfrente aan het kijken. Het gaat om een bedrag van 7000 euro aan oudedagreserve. Dit bedrag vormt ook meteen mijn stakingswinst. Moet ik nu rekening houden met de stakingsaftrek, of kan ik in principe dit hele bedrag omzetten in een lijfrente?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Dank je, ik weet zelf ook niet helemaal wat ik bedoelde ;-). Ik ben nu inderdaad naar een bancaire lijfrente aan het kijken. Het gaat om een bedrag van 7000 euro aan oudedagreserve. Dit bedrag vormt ook meteen mijn stakingswinst. Moet ik nu rekening houden met de stakingsaftrek, of kan ik in principe dit hele bedrag omzetten in een lijfrente?

Ik vraag me af of dit wel helemaal goed gaat, zeker omdat het nu iets te veel op doe-het-zelven begint te lijken, waarbij het gebrek aan begrip tot financiële brokken gaat leiden (ik voorzie in ieder geval persoonlijk cashflowproblemen opdoemen). Ik zie deze vraag ook in het licht van je vorige topic, dus die neem ik even mee.

 

Je had het over een stakingswinst en het daarmee samenhangende vrijvallen van je FOR in 2014. Volgens mij is het zo dat je die FOR tóen had moeten omzetten in een lijfrente, om te voorkomen dat er fiscaal wordt afgerekend over die 10.000 euro. En dan had je uiteraard de volledige 10.000 euro FOR kunnen omzetten, en niet alleen de 7.000 euro stakingswinst.

 

Nu heb je het hier volgens mij over een lijfrente afsluiten in 2015, en met terugwerkende kracht in 2014 laten vallen, lijkt me nu nog lastig. Dat betekent dus dat je voor 2015 inderdaad moet kijken wat je jaarruimte (en reserveringsruimte) is om te kijken hoeveel je mag aftrekken (in 2015!).

 

Persoonlijk vraag ik me af waarom je eigenlijk zo moeilijk zit te doen (deze zin klinkt mogelijk iets lamlendiger dan ik 'm bedoel :)). Je gaf zelf al aan dat het erg vervelend was dat je nu moet afrekenen over die FOR uit 2014. Waarom ga je dan daar bovenop in 2015 nog eens duizenden euro's aan lijfrentes uitgeven?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Van wat ik begrijp mag je tot uiterlijk 1 juli van 2015 de Stakingswinst (in mijn geval uitsluitend bestaande uit de FOR) van 2014 omzetten in lijfrente (verzekering of bancair). Met terugwerkende kracht. Ik moet natuurlijk nog wel goed nagaan of dit voor 1 juli gaat lukken (voor die datum moet het bedrag gestort zijn). Oh en het gaat om 7000 en niet om 10.000 (verkeerd opgeschreven). En van die 7000 wil ik nu ongeveer de helft (3500- 4000) gaan omzetten in bancaire lijfrente. Resultaat zou dan zijn: geen zorg/huurtoeslag terugbetalen, inkomstenbelasting +/- 600 terug, bijdrage zorgverzekeringswet 515 betalen.

 

Ik citeer van mijn aangifteformulier: "Hebt u uw onderneming in 2014 (gedeeltelijk) gestaakt? En hebt u vóór 1 juli 2015 de stakingswinst omgezet in een lijfrente die aan de fiscale voorwaarden voldoet? Dan kunt u de daarvoor betaalde premie in 2014 tot een bepaald bedrag aftrekken. U kunt ook uw stakingswinst omzetten in een lijfrentespaarrekening. Ook het bedrag dat u hierop stort, mag u in aftrek brengen. U moet dan wel de premie hebben betaald of de storting hebben gedaan in 2014 of vóór 1 juli 2015. De hoogte van het maximale aftrekbedrag hangt af van de situatie op het moment van de staking."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Van wat ik begrijp mag je tot uiterlijk 1 juli van 2015 de Stakingswinst (in mijn geval uitsluitend bestaande uit de FOR) van 2014 omzetten in lijfrente (verzekering of bancair). Ik moet natuurlijk nog wel nagaan of dit voor 1 juli gaat lukken (voor die datum moet het bedrag gestort zijn). Oh en het bleek uiteindelijk om 7000 te gaan en niet om 10.000. En van die 7000 wil ik nu ongeveer de helft gaan omzetten in lijfrente.

Volgens mij mag je kiezen tussen één van de twee. Als je de stakingswinst stort als lijfrente, vallen die fiscaal tegen elkaar weg. Dat betekent dus wel dat je die 7.000 euro contant beschikbaar moet hebben om deze 'truuc' uit te kunnen halen.

 

Vergeet niet dat het openen van zo'n lijfrente niet gratis is (advies en afsluitkosten). En ook tijdens de looptijd zullen er doorlopende kosten zijn. En misschien zelfs weer bij het vrijvallen van die lijfrente. Én bij het dán aankopen van een direct ingaande lijfrente. Bij tussentijds (noodgedwongen) afkopen ben je uiteraard helemaal gaar vanwege de revisierente.

 

Vandaar mijn advies om in ieder geval ook te overwegen om nu geheel fiscaal af te rekenen, omdat je daarmee ook alle toekomstige kosten voorkomt en tegelijkertijd de rest van het geld gewoon tot je eigen beschikking hebt.

 

Als je echter van jezelf weet dat je een gat in je hand hebt en dat je jezelf niet kunt bedwingen om die overgebleven netto 4.500 euro (7.000 euro geplande koopsom minus 2.500 uitgespaarde belasting) op eigen kracht achter de hand te houden voor een zelfgekozen moment, dan is het wellicht inderdaad aan te raden om (bijvoorbeeld) een koopsom of bancaire lijfrente aan te schaffen.

 

En vergeet ook niet dat het nu storten van die 7.000 euro niet zorgt voor afstel van het betalen van de belasting die je nu probeert te voorkomen. Nee, je stort die zak met geld (waar je waarschijnlijk tot je AOW ook niet meer aan mag komen) om na je AOW dan alsnóg die belasting te mogen betalen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het gat in de hand valt wel mee hoor ;-)

 

Ik krijg straks sowieso 3600 stakingsaftrek. En ik wil daarnaast dus nog zo'n 3500 omzetten in bancaire lijfrente (waarschijnlijk Achmea). De afsluitkosten zijn bij de lijfrente die ik op het oog heb - zonder adviesgesprek - 89 euro. Niet heel wereldschokkend hoog. Als ik nu afreken, dan ben ik sowieso 2500 'kwijt'. Dan spaar ik liever 3500 euro. Ik ga daarbij ook kiezen voor een maandelijkse inleg, zodat het hopelijk tot een mooi bedrag kan gaan groeien. Enige probleem zou nog kunnen zijn dat ik het niet voor 1 juli rond krijg.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of je dit zonder advies moet willen afsluiten. Zoals je al hebt gemerkt is het geen zwart wit verhaal. Laat iemand je hiermee helpen, voordat zometeen je geld vast staat en je er misschien niet eens een fiscaal voordeel mee behaald.

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd zie ik het risico niet zo, maar corrigeer me alsjeblieft als ik iets over het hoofd zie.

 

Vast staat dat ik stakingswinst heb (7000 oudedagreserve) en dat een (beperkte) lijfrente mijn verzamelinkomen omlaag brengt. Ik heb mijn aangifte inmiddels ingevuld en kan de effecten dus doorberekenen op zowel huur/zorgtoeslag als de inkomstenbelasting die ik betaal. Zonder lijfrente betaal ik rond de 2500 euro aan aanslagen (o.a. naheffing huur/zorgtoeslag). Ik zie dit als geld dat ik 'kwijt' ben. Zonde in mijn ogen. Sluit ik een lijfrente af van 3500 euro (de helft dus van mijn stakingswinst), dan betaal ik geen aanslagen en krijg ik zelfs een paar tientjes terug. Omdat ik nog nooit gespaard heb voor mijn pensioen, lijkt het me sowieso verstandig om hiermee te beginnen. Ik zal naast de eenmalige storting van 3500 euro dus ook voor een maandelijkse inleg kiezen (passend binnen mijn jaarruimte). De kosten voor afsluiten, uitkeren e.d. heb ik allemaal op een rijtje gezet en het gaat om lage bedragen waar ik prima mee kan leven. Ik besef dat ik straks niet meer bij deze 3500 euro kan. Dit is geen probleem: ik heb spaargeld én een vast contract, dus hier word ik niet zenuwachtig van. In het ergste geval kan ik op familie terugvallen voor een lening. Zouden jullie in mijn situatie desondanks een andere keuze maken?

 

Nogmaals heel hartelijk bedankt voor het meedenken.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.