Beste mede forum leden,

Op dit moment ben ik al een tijdje bezig met onderzoek naar het importeren van producten uit China. Ook heb ik hierover al veel gelezen in eerdere (aanverwante) onderwerpen op deze forum. Echter heb ik nog geen helder prijs in zicht kunnen krijgen. Mijn doel is dus om alle kosten inzichtelijk te krijgen alvorens ik overga tot aanschaf.

De leverancier waarmee ik contact heb gehad, kan zowel FOB als CIF leveren. Nu wilde ik de goederen CIF laten leveren aan de haven van Rotterdam.

- Het gaat om opbergdozen gemaakt van acriel. Totale waarde van 3000USD.

- De importheffing is 6,5%. Dit heb ik uitgezocht aan de hand van de HS code (ook wel GN code genoemd?) , vanuit contact met een Nederlandse douane partij.

- De kosten voor de inklaring is 50 euro (het op orde maken van een document via Nederlandse partij)

- BTW over de CIF prijs van 21%.

Bovenstaande kosten heb ik meegerekend. Echter werd er mij verteld door het bedrijf dat inklaring regelt, dat er nog andere kosten zijn zoals ''havenkosten en dergelijke''.

Wat zijn de havenkosten? Wat is ''en dergelijke'', welke kosten in de haven mis ik nog, buiten de inklaring, BTW en invoerrechten? Wellicht opslagkosten? (kwam ik ook ergens tegen)

Wat zijn gebruikelijke vervoerskosten van de haven naar een adres in Rotterdam? (de lading is ongeveer 3,5 kubieke meter) Iemand misschien tips voor dit transport?

Zijn er nog kosten die ik over het hoofd zie?

Hoor graag van jullie terug.

Groeten Ivo, een pas afgestudeerde starter uit Rotterdam.

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Zijn er nog kosten die ik over het hoofd zie?

Kosten onverzekerde schade wellicht?

Binnen CIF regelt de verkoper alleen een minimale ICC-C-dekking voor het zeetransport ten behoeve van de koper. O.a. schade tijdens het laden en lossen is daarop uitgesloten/voor jouw rekening en risico. Idem voor schade tussen ontscheping en afleveren op jouw adres in Rotterdam

Mijn advies: gebruik geen CIF maar C&F of nog beter: laat leveren op FOB en laat de rest over aan een goede Nederlandse expediteur die de goederen bij jou aan de deur aflevert.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Beste Norbert,

Bedank voor uw reactie. Uit uw advies kan ik opmaken dat ik met transport via de leverancier uit china, en vervolgens zelf laten inklaren, transport naar eindbestemming etc etc, duurder uit zal zijn dan wanneer een expediteur alles uit handen neemt? Iemand anders hier misschien ervaring mee?

Bedankt, vriendelijke groeten

Ivo

• 0

Uit uw advies kan ik opmaken dat ik met transport via de leverancier uit china, en vervolgens zelf laten inklaren, transport naar eindbestemming etc etc, duurder uit zal zijn dan wanneer een expediteur alles uit handen neemt?

Dat hoeft niet. CIF via leverancier en vervolgens alles zelf doen kan goedkoper zijn (maar wellicht ook niet!), maar je loopt wel meer risico. Aan jou de keuze of je dat risico wel of niet wilt lopen.

• 0

Hoi Ivo,

Wanneer het een deelpartij betreft is het vervoeren op CIF of C&F bijna altijd duurder dan het zelf (met een Nederlandse expediteur) te doen (FOB).

Indien je dit wil vergelijk op voorhand met je weten met welke coloader je leverancier gaat werken, en wie dan de afhandelaar hier in Rotterdam zal zijn. Dan kun je daar hun tarieven opvragen voor lossen etc.

Veel partijen in China krijgen geld om zendingen te boeken ipv dat ze er voor moeten betalen. Deze kosten worden aan de hand van verschillende posten dan weer in Rotterdam betaald. Hierover kun je op dit forum al veel vinden als je de zoekfunctie gebruikt.

Het is beter om bij een Nederlandse expediteur tarieven op de vragen tot aan ingeklaard geleverd, dan ben je redelijk verzekerd van een goede en overzichtelijke prijsstelling.

Groeten,

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

• 0

- BTW over de CIF prijs van 21%.

BTW is 21% van (3000 USD + 6,5% invoerrechten)

, welke kosten in de haven mis ik nog, buiten de inklaring, BTW en invoerrechten? Wellicht opslagkosten? (kwam ik ook ergens tegen)

THC= Terminal Handling Charges. Verder nog een hele hoop waar je (mogelijk) tegen aan zou kunnen lopen zoals Demurrage, CAF-, BAF en ISPS-toeslagen.

Je kunt een FOB en CIF prijs verder niet een-op-een vergelijken want bij FOB betaal je zelf nog het zeevervoer en eventuele verzekering (beide zijn overigens niet de juiste Incoterm als er in een container vervoerd wordt).

• 0

Bedankt voor de reacties Roy en BJM, het lijkt er op dat ik het best af ben om het gehele proces uit handen te geven aan een nederlandse expediteur. Vooral gezien uw reactie BJM, is het als leek niet gemakkelijk om je te verdiepen in dit proces als het niet de core business is.

• 0

beide zijn overigens niet de juiste Incoterm als er in een container vervoerd wordt

Klopt :), maar geen enkele Chinees boeit het, en helaas ook heel weinig Nederlandse kopers. Dus wordt nog steeds FOB gebruikt in plaats van FCA en CIF in plaats van CIP.

• 0
Klopt :), maar geen enkele Chinees boeit het, en helaas ook heel weinig Nederlandse kopers. Dus wordt nog steeds FOB gebruikt in plaats van FCA en CIF in plaats van CIP.

Is bekend.......

Vooral gezien uw reactie BJM, is het als leek niet gemakkelijk om je te verdiepen in dit proces als het niet de core business is.

Als je je wil verdiepen in dit proces zou je het boek Havenlogistiek eens moeten lezen, zie Hier

Neem aan dat ik hier wel reclame voor mag maken? ;) Ik ken de schrijver maar heb er zelf verder niets mee te maken......

• 0

Is bekend.......

De mogelijke nadelige gevolgen daarvan niet. Wellicht een idee voor een column door een expediteur of douane adviseur? :)

Neem aan dat ik hier wel reclame voor mag maken? ;) Ik ken de schrijver maar heb er zelf verder niets mee te maken......

Verwijzen naar een ter zake kundige site of boek mag - uiteraard! - op dit forum. Zolang er maar geen sprake is van eigenbelang.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar