• 0

Onmin met mede-eigenaar om loonbetaling leidt tot faillissement aanvragen?

Jaar geleden heb ik een BV opgericht samen met een partner (50%-50%). Nu valt de omzet tegen (=mijn werk) en het maakwerk valt veel duurder uit (=haar werk).

 

Inmiddels is na ¾ jaar na oprichting onmin ontstaan met mede-eigenaar over door haar geëiste loonbetaling (in tegenstelling tot afspraak dat we pas salaris zouden krijgen als er verdiend zou worden) Haar reden was dat ik gezorgd had voor 6 maanden gratis huisvesting, maar nu werd er wel huur betaald. Daar zou ik aan verdienen (terwijl de huur niet naar mij, maar naar de pandeigenaar -mijn vader- gaat).

 

Zo wil ik niet samenwerken, dus ik heb mijn aandelen te koop aangeboden voor 0 euro en onder terugbetaling RC (terugbetaling/geld is niet haar probleem).

 

Zij komt terug een voorstel, waarin ze de door de accountant opgestelde jaarrekening aanpast. Ze waardeert de voorraad af met 70% en voert een loonclaim op, waardoor het bedrijf bijna niets meer waard is. Ze wil het wel voor niets overnemen en ook geen RC terugbetalen.

 

Intussen doe ik nog steeds administratie, zo goed en zo kwaad als het kan. Inmiddels komen er allerlei facturen binnen van een tentoonstelling, waar zij zonder mijn medeweten aan heeft deelgenomen. E.e.a. betekent dat ik net wel of net niet alle rekeningen kan betalen (behalve de huur en energie van de laatste 2 maanden).

 

Enfin om een lang verhaal kort te maken, ze heeft de productiemachine meegenomen en wil de laatste orders niet meer afmaken. Ze wil pas weer praten als ik de laatste huur- en energiebetaling terugstort.

 

Advocaat adviseert om faillissement aan te vragen, omdat we er in onderling overleg niet meer uit gaan komen.

 

Ik heb moeite met zelf faillissement aanvragen, omdat het niet nodig is, als de orders zouden worden afgemaakt. Anderen (leveranciers) worden nu mogelijk de dupe van deze onmin.

We hebben geen schulden, behalve RC-stand. Belasting is bij, geen personeel in dienst, jaarrekening is gedeponeerd. Overname door mij van bedrijf is geen optie, want geen kennis van maakwerk.

 

Hebben jullie nog tips of adviezen voor me?

Alvast dank voor het meedenken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank je GSXR voor je reactie.

Mede-eigenaar wilde eerst geld voordat er uberhaupt gepraat kan worden.

Ze is intussen met produktiemachine, die ze meegenomen heeft, en met onze klanten ergens anders opnieuw begonnen. Blijkbaar kan dit gewoon en kun je hier niets tegen doen.

 

Onvermijdelijk is inmiddels faillissement aangevraagd. Mijn (mogelijk ijdele) hoop is dat de curator optreedt tegen deze gang van zaken.

Helaas heeft het zo moeten lopen.

Link naar reactie
  • 0

 

Ze is intussen met produktiemachine, die ze meegenomen heeft, en met onze klanten ergens anders opnieuw begonnen. Blijkbaar kan dit gewoon en kun je hier niets tegen doen.

 

Dat kan een van de redenen zijn dat jou is geadviseerd faillissement aan te vragen. Want op moment dat je in staat van faillissement komt dan moet zij die machine terugbrengen want die behoord tot de boedel. Doet zij dit niet als bestuurder van de bv dan kan de curator maatregelen nemen wegens het onrechtmatig onttrekken van bedrijfsmiddelen aan de faillissementsboedel.

 

kortom niet te snel roepen dat je niks kan ondernemen. hier is het gewoon weer een gevalletje "de brutaalste hebben de halve wereld"

Wat zij doet is gewoon handelen en verder zich er doorheen bluffen, in dat opzicht begrijp ik het advies aan jou om faillissement aan te vragen wel.. De samenwerking is toch al kapot, zij wil nergens over praten. Als er een staat van faillissement ontstaat zal ze wel moeten, maar niet met jou maar met de curator. Jij hebt weinig te verliezen want was al bereid uit te stappen tegen aandeelwaarde 0 en aflossing van je RC.

 

Als er echt nagenoeg voldoende geld zit in de boedel dan krijg je die ook gewoon afgelost, maar de loonbetalingsclaim zal waarschijnlijk van tafel worden geveegd ivm de de afspraak die gold, maar zelfs als die wel word toegewezen dan zet je daar zelf ook en loonclaim tegenover en dan valt dat kwa aandeel in de boedel dus weer tegen elkaar weg.

 

volgens mij is dat het scenario waarin jij de meeste kans hebt dicht bij jou orginele voorstel uit te komen terwijl ze je nu in gijzeling houd met een compleet scheef voorstel en de weigeing te praten over een oplossing.

 

het zou zelfs kunnen dat het indienen van de faillissementsaanvraag al het gewenste effect gaat hebben dat ze wel komt praten en wel concessies zal willen doen

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel,

 

OK, zo heb ik het niet bekeken.

Er zit alleen niet genoeg geld (meer) in de boedel. Vlak voordat ze stopte heeft ze nog erg veel kosten gemaakt voor een deelname aan een beurs, waar ik niets van wist en waar ik nu allerlei rekeningen van binnen krijg.

Waarde is m.n. machine en grondstoffen (in aangebroken verpakkingen) en showmodellen. In een failliete staat zal dit niet genoeg opleveren om RC te betalen, hooguit de schuldeisers en de curator.

 

Je hebt gelijk dat mijn frustratie hierin meespeelt. Het is nu uit mijn handen. Ik heb vrede met verlies van geld (dat is de les, die ik betaald heb), maar moeite met het feit dat zij elders "zomaar" doorgaat.

We zien wel hoe het loopt.

 

Dank je voor de andere zienswijze.

Wat ik wel begrijp van je, is contact houden met de curator. Daar heb ik niet aan gedacht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.