• 0

In de zaak van mijn ouders komen

Beste leveraars,

Ik heb het forum doorgelezen op soortgelijke vragen, maar kan eigenlijk niet vinden wat ik zoek. De situatie is als volgt:

Mijn ouders hebben een gezond en goedlopend (eenmans)bedrijf in de recreatiesector. Ik heb ongeveer 13 jaar actief meegewerkt (jong begonnen...) en ken dit bedrijf en de klanten van haver tot gort. Ik werk nu buiten dit bedrijf maar woon en leef er wel.

Nu hebben mijn ouders gevraagd of ik deel uit wil maken van dit bedrijf, door ziekte kan mijn vader waarschijnlijk voorlopig niet werken. De situatie is als volgt:

Het bedrijf is het pensioen van mijn ouders en ze zijn pas 54, verkopen willen ze dus nog niet.

De vraag:

1. Welke constructie is aantrekkelijk om als zoon in het bedrijf van je ouders te stappen?

2. Is het mogelijk om met mijn ouders een VOF op te richten over een afgescheiden deel van het bedrijf? Ik heb geen vermogen om me in te kopen, welke rechten bouw ik op met het inbrengen van arbeid? Bouw ik dan een aandeel op..? Lijkt me van wel.

3. Is het voordelig om een eenmanszaak te beginnen en opdrachten uit te voeren voor het bedrijf van mijn ouders en deze aan hun klanten te factureren om ondernemersaftrek te hebben?

4. In het geval van opvolging is het mogelijk om de VOF om te zetten in een CV en het bedrijf in termijnen af te betalen waarna het aandeel van de CV kleiner wordt. Heeft iemand aanmerkingen op deze werkwijze...?

Ik hoor het graag,

Barend

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/4963-in-de-zaak-van-mijn-ouders-komen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik ben niet een echte expert, maar heb wel wat ervaring.

1> een nieuwe Vof met je ouders lijkt me het aantrakkelijkste.

2> Ja, lijkt me zelfs een goede zaak. De Vof neemt stap voor stap delen uit het bedrijf over. Oername is misschien wel te financieren met een agaathfonds van een bank. Rabo heeft hier nogal wat ervaring mee (overname van agrarische bedrijven)

3> Nee, je komt in de problemen met je ondernemersverklaring (één opdrachtgever en gezagsverhouding)

4> Nee, lijkt me ook een prima methode. Maar waarom een Vof én een CV?

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

1. Welke constructie is aantrekkelijk om als zoon in het bedrijf van je ouders te stappen?

Dit is uiteraard afhankelijk van nogal wat factoren. Een BV constructie zou een mogelijke oplossing zijn wanneer je de aansprakelijkheid wilt beperken of wanneer de huidige cijfers van de eenmanszaak dit vanuit fiscale motieven ook interessant maakt. Ook kun je gaan werken met de reguliere VOF of CV. Nogmaals, dit valt niet zomaar te zeggen. Overleg met de boekhouder kan een en ander helder en inzichtelijk maken.

2. Is het mogelijk om met mijn ouders een VOF op te richten over een afgescheiden deel van het bedrijf? Ik heb geen vermogen om me in te kopen, welke rechten bouw ik op met het inbrengen van arbeid? Bouw ik dan een aandeel op..? Lijkt me van wel.

Je ouders kunnen de huidige eenmanszaak omzetten in een VOF waarbij jij als nieuwe vennoot instapt.. De winstverdeling kunnen jullie onderling overeenkomen en op termijn vergroten. Er zijn zeker mogelijkheden voor overdracht van de onderneming. (doorschuifregeling, stakingsvrijstellingen e.d.) Ik zie niet zozeer het voordeel om maar een deel van de huidige eenmanszaak in te brengen binnen de nieuwe VOF.

3. Is het voordelig om een eenmanszaak te beginnen en opdrachten uit te voeren voor het bedrijf van mijn ouders en deze aan hun klanten te factureren om ondernemersaftrek te hebben?

Dit is niet nodig. Wanneer je vennoot wordt binnen de VOF en je werkt verder volledig mee in de zaak dan kun je gewoon gebruik maken van de ondernemingsfaciliteiten, vermist je voldoet aan de daaraan gestelde criteria.

4. In het geval van opvolging is het mogelijk om de VOF om te zetten in een CV en het bedrijf in termijnen af te betalen waarna het aandeel van de CV kleiner wordt. Heeft iemand aanmerkingen op deze werkwijze...?

Ja, je ouders kunnen in de toekomst als commandiet gaan fungeren.

Wat wijsheid is in jullie situatie is niet zo te zeggen. Maak eens een rondje langs een fiscalist, notaris of goede boekhouder.

Succes

www.camelot-legal.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar