• 0

Pensioen overhevelen in eigen beheer

Ik ben directeur geweest van een redelijk bedrijf en had daar een pensioenpolis met de DGA clausule. Het bedrijf is 2 jaar geleden gefailleerd en sindsdien werk ik als consulent zzp'er vanuit mijn eigen bv. Omdat ik graag wat wil beleggen met het geld en wil voorkomen dat bij overlijden het opgebouwde pensioen verdampt, heb ik de pensioenverzekeraar gevraagd de waarde, wat een redelijk bedrag vertegenwoordigd, over te maken naar mijn eigen bv.

Het salaris dat ik destijds verdiende is aanzienlijk meer dan dat ik nu uit de bv haal. Ik heb ook nog geen pensioenafspraken gemaakt met mijn bv. Ik was benieuwd welke fiscale risico's ik mij op de hals haal als ik de afkoopwaarde laat overmaken en hoe ik eea het beste juridisch kan dichttimmeren.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Roberto,

 

In beginsel mag een BV als pensioenuitvoerder optreden als je DGA bent. Dus ja, het kapitaal zou vanuit de verzekeraar kunnen worden overgemaakt als het aan de voorwaarden voldoet. Eén van de voorwaarden is dat er geen Pensioenwetclausule op mag zitten, maar dat er een pensioenpolis moet zijn op basis van de LB-wetgeving (waarschijnlijk bedoel je dat met 'DGA-clausule').

 

Of het raadzaam is om het geld naar je BV te halen is vers twee.

 

- je haalt het geld naar de BV van waaruit je werkt. Het pensioengeld is dus niet meer beschermd als je onverhoopt (weer) een faillissement meemaakt.

 

- je krijgt te maken met regels omtrent uitkeren van dividend: dat mag alleen nog als de pensioentoezegging uitvoerbaar blijft.

 

- als het geld de BV in komt, moet het bijbehorende pensioen worden gewaardeerd op 4% rekenrente. Normaliter krijg je dan een vrijval van kapitaal waarover belasting moet worden betaald (ik heb een keer een casus gehad waarbij 900K de BV binnenkwam en het pensioen fiscaal 720K waard was: het verschil viel vrij in de winst).

 

- Pensioen in eigen beheer gaat veranderen. Mogelijk dat volgende week (maandag waarschijnlijk) berichten vanuit het Ministerie loskomen (richting Tweede Kamer). De veranderingen zijn zo groot, dat ik je adviseer die eerst af te wachten.

 

Kun je hier wat mee?

 

Groet, Wim

Wim Schreuder, registerpensioenadviseur

www.hls-pensioen.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Wim,

 

Hartelijk dank voor je reactie.

 

Het pensioen valt inderdaad niet onder de pensioenwet en kan daardoor uitgekeerd worden.

 

Vroeg mij nog af of ik mijn accountant moet vragen eea met betrekking tot het pensioen (overeenkomsten ed.) voor mij te regelen of kan ik dit zelf ook. Moet er nog vooraf overleg zijn met de belastingdienst?

 

Ik zal ook afwachten welke berichten er uit Den Haag komen.

Link naar reactie
  • 0

De overnemende BV moet verklaren dat ze de pensioenverplichting overneemt. Daarvoor zal normaliter de verzekeraar een in te vullen verklaring toezenden.

 

De toezeggende BV zal moeten verklaren dat ze akkoord gaat met de overdracht.

 

Als je een partner hebt (of had: een ex die rechten heeft): die zal moeten instemmen met de overdracht.

 

Overleg met de Belastingdienst is niet nodig. Het is wel raadzaam om dit niet helemaal zelf af te handelen, maar een deskundige erin te betrekken.

Wim Schreuder, registerpensioenadviseur

www.hls-pensioen.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.