• 0

Betaling in aandelen?

Ok, ik heb het idee dat dit wel vaker gevraagd wordt maar gezien het mij niet duidelijk is toch maar weer een nieuwe vraag hierover.

 

Ik heb momenteel 2 klanten, 1 start-up en 1 reeds langer bestaand bedrijf die graag gebruik willen maken van mijn advies en management etc. Nu kunnen deze partijen niet mijn hele fee betalen.

De optie om een deel in aandelen te betalen ligt voor de hand.

1. Ik weet echter dat als je meer dan 5% aandelen hebt in een BV en je doet er ook werkzaamheden voor dat je dan snel als werknemer wordt beschouwd door de belasting dienst.

Nu was mijn idee om deze aandelen te laten uitbetalen aan mijn Holding BV en niet aan mijzelf als persoon.Lost dat de problemen dan op?

2. Wat zijn andere opties die ik over het hoofd zie?

> Recht op % van ooit verkoop of cash moment van de ondernemer in kwestie

> ??

 

Ik hoor het graag even

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo GroeneG

 

De 5% betreft de grens voor 'deelneming'. Dat laat los van jouw vraagstuk.

 

Voor het verrichten van de werkzaamheden is het verstandig om een VAR aan te vragen bij de belastingdienst. Dat is een vrijwaring tegen aanspraken op werkgeversverplichtingen afdrachten sociale lasten etc. Jouw klant zal daarom om kunnen vragen. Want bij hem dit ook dat risico.

 

Dan is de vraag wie de opdrachtnemer is. Ben jij dat als IB ondernemer, dus ook als zodanig ingeschreven? Of jouw 'holding'? Of een werkmaatschappij?

 

En eigenlijk moet je de transactie in twee stappen zien: de klant betaalt jou uit. En tegelijk verwerf je aandelen. De betaling van jouw prestatie is fiscaal belast. Dus het ontlopen van belasting, hetzij IB als Vpb lijkt me geen haalbare optie.

 

Succes

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Dag Gerard

 

Eens met Peter en nog een toevoeging: je krijgt betaald in aandelen. Maar dat is slechts het middel. Jouw diensten zijn gewoon omzet voor je onderneming (IB/VPB) en ook BTW zal op grond van de waarde van je prestatie berekend en afgedragen moeten worden. Daarvoor kun je aansluiting zoeken bij wat je normaliter in rekening zou hebben gebracht als ze jou wel in cash konden betalen.

 

Let er dus op dat als zij alleen maar met aandelen betalen, dat jij dan opdraait voor de BTW-afdracht.

 

Daarnaast zou ik het belang liever <5% (box 3) hebben als jij je diensten verricht als eenmanszaak en weer >5% (deelnemingsvrijstelling) als je dat vanuit een BV doet.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nu was mijn idee om deze aandelen te laten uitbetalen aan mijn Holding BV en niet aan mijzelf als persoon.Lost dat de problemen dan op?

Je kunt voor de helderheid de twee dingen even opknippen. Een bedrijf moet nog een factuur van je betalen. Die vordering op dat bedrijf staat dus nog open. Aan de andere kant kun je dan inderdaad net doen of je aandelen 'koopt' die even zoveel waard zijn ("deelnemingen" in je bv), maar je voldoet het bedrag voor het aankopen van die aandelen niet. Er staan dan dus twee wederzijdse vorderingen open, die je tegen elkaar weg kunt strepen.

 

Dit opknippen legt wel de achilleshiel van deze optie bloot: Wat is de waarde van de aandelen? En kun je die controleren? Al is het maar dat je "real-time" inzage hebt in hun balans: (eigen vermogen) / (aantal aandelen). En als je al aandelen krijgt, zijn dat dan nieuwe of bestaande aandelen? Bij uitgifte van nieuwe aandelen is de prijs/waarde van zo'n nieuw aandeel (ook al is de nominale waarde waarschijnlijk gewoon 1 euro) uiteraard lager vanwege de onvermijdbare verwatering na uitgifte.

 

Als ze je rekening niet kunnen voldoen, is er óf een chronisch gebrek aan geld (cashflowproblemen) óf een permanent gebrek aan geld (en dat zou kunnen duiden op geen enkel of zelfs negatief eigen vermogen). In beide gevallen is de waarde per aandeel wellicht niet zo bijster veel, maar is ook het vooruitzicht niet echt prettig. En wat gebeurt er als jij die aandelen in je maag gesplitst hebt gekregen en die toko valt om, terwijl het aandelenkapitaal er (waarschijnlijk) niet fysiek meer is?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

Ik werk nu zo'n 16 jaar voor eigen rekening en heb een EZ waar ik IB voor afdraag en een BV waarvoor ik VPB afdraag. Voor beide per kwartaal BTW. Dat staat verder los van de case met deze 2 nieuwe klanten van mij.

 

Wat ik uit jullie woorden opmaak is dat ik sowieso BTW plichting ben over hetgeen mij aan aandelen betaald zou worden, per direct niet pas bij het cashen. Blijkbaar is het laten uitbetalen in aandelen voor mij heel onaantrekkelijk, naast BTW kan er ook extra IB of extra VPB worden verrekend afhankelijk vanuit welke entiteit ik dit dan laat verrekenen. Dit terwijl ik er geen extra liquiditeit voor krijg, ik zal dat dus moeten voorschieten.

 

Vraag die ik mij nu stel is wat voor constructie ik wel kan voorstellen zodat ik die klanten kan helpen en er zelf geen liquide vraagstuk door kan krijgen. Daar zal ik zelf dus nog over in beraad moeten. Mijn conclusie is in ieder geval dat het gedeeltelijk laten uitbetalen in aandelen geen interessante optie voor mij is.

 

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij wilde Gerard vooral weten of hij bij ontvangst van >5% van de aandelen, onder de gebruikelijk-loon-regeling valt.

Het antwoord is JA.

Als je er 14 holdings een een coöperatie tussen zet, is het antwoord nog steeds JA.

 

Andere optie: factuur sturen, bedrag dat na X maanden nog niet betaald is omzetten in een lening met een Y% aan rente en een maandelijkse terugbetalingstermijn van Z euro.

 

Je loopt dan het risico dat de toko omdondert en je je geld nooit ziet. Maar als je betaald krijgt in aandelen, loop je dat risico ook.

 

 

Derde optie: is er nog iets anders wat je nodig hebt, waar zij toegang toe hebben? Een kunstverzameling, een getalenteerd stucadoor, een gesigneerd exemplaar van je favoriete LP? Of misschien een database met relaties waar je je diensten kan slijten?

 

 

Vierde optie: deze klant kan je niet betalen. Dat is niet je ideale klant. Zoek verder naar je ideale klant.

 

 

De tussenconclusie 'het is niet interessant', deel ik niet, maar je moet rekening houden met een stukje liquiditeit wat je uit andere middelen moet aantrekken. Als al je klanten dit geintje uithalen, gaat het gauw fout, maar dat geldt voor vrijwel elke alternatieve vorm van betaling.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Vraag die ik mij nu stel is wat voor constructie ik wel kan voorstellen zodat ik die klanten kan helpen en er zelf geen liquide vraagstuk door kan krijgen.

Ik denk dat dat laatste sowieso onvermijdelijk is. In feite speelt dat nu eigenlijk al. Ik proef uit je verhaal dat ze het geld gewoon niet hebben of wel hebben, maar niet over hebben. Of wel over hebben, maar niet voor jouw factuur.

 

De simpelste manier is de knijp- en pieptaktiek. Oftewel: snel en hard er achter aan gaan. Betaling eisen en anders meteen een gerechtsdeurwaarder erop af (dus niet via een incassobureau). Tenzij je anders hebt afgesproken, zijn facturen automatisch na een maand opeisbaar en is ook meteen wettelijke rente verschuldigd. Op die manier zou je kunnen laten zien dat je geen onzin tolereert. Je merkt dan vanzelf of ze écht geen geld hebben. En ook dan weet je dat je je geld nooit meer krijgt.

 

Als je ze al zou willen 'helpen' (ik weet natuurlijk niet de specifieke omstandigheden), spreek dan een onderhandse, zakelijke (kortelopende) leningovereenkomst af met ten minste wettelijke rente (8,05 % per 1 januari 2015) ofzo (die moeten ze toch betalen bij betalingsverzuim). Dan heb je misschien maandelijks nog íets. Je zou ook nog een onderpand kunnen eisen (bijvoorbeeld de inkomsten van toekomstige omzet), maar dan moet je denk ik de lening bij de notaris laten registreren.

 

Bereid je overigens - zelfs met zo'n eventuele leningovereenkomst - voor op het moment dat er alsnog niet meer betaald wordt. Bij een faillissement dien je dan je vordering alsnog in. Overigens is de oninbare schuld dan onder voorwaarden weer aftrekbaar. Via een omweg betaalt de rest van de samenleving dan alsnog mee aan jouw openstaande rekening, als je ten minste winst draait. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik zie ook een verschil tussen beide bedrijven waar je voor wil gaan werken.

 

Als het al langer bestaande bedrijf zich in zulke bochten moet wringen om een factuur voor normaal werk betaald te krijgen zou ik serieus gaan nadenken of je deze opdracht wel moet aannemen.

 

Bij de 'startup' is het een ander verhaal. Stel dat de startup een mega succes wordt dan zul je juist heel blij zijn dat je je hebt laten betalen in aandelen. Het is dan een beetje als de hotel-eigenaar die zich door Vincent van Gogh met een schilderij liet betalen.

 

Pakt het goed uit ben je spekkoper, pakt het slecht uit ben je de investering kwijt.

Aan jou als ondernemer om een goede afweging te maken.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.