• 0

Hoe uitval webserver kunnen opvangen

Stel dat je een hele belangrijke websiite hebt die eigenlijk geen seconde mag uitvallen. Op die server draaien allerlei scripts en afreken systemen.

 

Wat is nou de beste methode om te voorkomen dat je uit de lucht valt?

 

Ik denk bijvoorbeeld al om gewoon twee providers te nemen en dezelfde website bij die providers te laten hosten. Maar ik heb weining kennis van dit soort zaken. Hoe zou je dit kunnen ondervangen?

 

Ik hoor namelijk met regelmaat dat de server van mijn provider nog wel eens uitvalt. Nu zit ik de aankomende periode even aan hen vast, maar om mezelf een beetje in te dekken overweeg ik een copy van die site te bouwen en ook gewoon ergens anders te hosten.

 

Hoe zou ik dat het beste kunnen doen?

 

Perry

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als het echt moet en je wil zo veilig mogelijk draaien:

 

1) Hardeschijven in (hardware) RAID(1) laten draaien. Komt er op neer dat de hardeschijven altijd dezelfde data bevatten en bij het stukgaan van de één de ander het direct overneemt. Hardeschijven willen nog wel eens crashen. Sowieso is het aan te raden om met SSD (solid state disks) te gaan werken, geen bewegende onderdelen dus minder kans op falen.

 

2) Deze server (welke uitgerust is van RAID) in zijn geheel mirroren. Gaat er iets anders dan een hardeschijf kapot kan deze server dit direct overnemen.

 

3) Mirror deze hele setup (van beide servers) nog eens in een ander datacenter. Dan kan in één van de DC's de stroom uitvallen / de boel afbranden / onder water lopen en kun je alsnog (zonder veel downtime) doorgaan.

 

Je hebt ook nog wel wat hard en software nodig die voor elkaar krijgt om heel snel van hardeschijf/server/datacenter te kunnen switchen.

 

Erg duur en waarschijnlijk (gigantische!) overkill. We hebben het in het verleden gedaan, nu hebben we gewoon op kantoor nog een rack met servers staan die eventueel wat dingen kan overnemen (erg traag, maar bepaalde data blijft dan beschikbaar).

Niet onbelangrijk om hierbij te zeggen dat ik nog nooit op de backup-setup heb moeten terugvallen. Het blijft vrijwel altijd gewoon doordraaien.

Link naar reactie
  • 1

1) Hardeschijven in (hardware) RAID(1) laten draaien. Komt er op neer dat de hardeschijven altijd dezelfde data bevatten en bij het stukgaan van de één de ander het direct overneemt. Hardeschijven willen nog wel eens crashen. Sowieso is het aan te raden om met SSD (solid state disks) te gaan werken, geen bewegende onderdelen dus minder kans op falen.

 

Op elke webserver horen de schijven in RAID te draaien, dat ben ik met je eens. Solid state disks zijn echter nog lang niet op het nivo van normale harde schijven. De opslagruimte is nog steeds erg beperkt, ze zijn een stuk trager en hebben ook hun eigen problemen. Doordat bewegende onderdelen ontbreken zijn ze uitermate geschikt in bijvoorbeeld auto's en laptops waar je een hoop risico hebt met trillingen en bewegingen, maar voor in een datacentrum is het een slechte keuze. Beter een gewone disk in mirror...

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft:

 

" ik hoor met regelmaat dat de server nog wel eens uitvalt" ....

Moet ik dit letterlijk opvatten? Dat je van anderen hoort dat de server af en toe uitvalt?

 

Als dat zo is, dan adviseer ik je een proefabo'tje te nemen bij Pingdom.com. 30 dagen gratis.

Je krijgt een email (en SMS als je wilt) zodra de server of je website uitvalt; je krijgt inzicht in je respons tijden, en je krijgt vanzelf weer melding dat de website/server weer UP is. Zo weet je meteen wanneer t foute boel is, en kun je je hoster in de gaten houden mbt afspraken in SLA contract.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.