• 0

ruzie compagnon

Ik heb problemen met mijn compagnon. Ik ben 35 jaar eigenaar van een croissanterie en leverde aan de horeca, inmiddels een groot netwerk opgebouwd. 8 jaar geleden ben ik met de bakkerij gestopt en een groothandel begonnen in bakeoff. dit bedrijf groeide zo dat ik personeel nodig had. nu wilde ik niet meer met personeel werken dus heb ik iemand die ik kon als vennoot aangenomen Hij heeft zich ingekocht met 25%. toen met 30000 euro

we hebben een vof contract waarin staat dat hij zich verder kan inkopen.

 

Wij hebben de taken verdeeld dat hij het transport doet en klanten zoekt. Mijn werk is producten zoeken en de hele financiele administratie.

 

Wij hebben gezamelijk 1 personeelslid die op woensdag en vrijdag met vervoer helpt. Nu wordt deze hulp te pas en te onpas opgeroepen om te helpen, zodat mijn compagnon vroeg thuis kan zijn.deze kosten komen voor de gezamelijke rekening, dus voor 75% voor mij.

 

Ook gaat hij golven en schakelt ook de hulp in. Hij heeft meerdere keren gezegd dat hij wel weg wil voor 100.000 euro. tja hij heeft zich voor 30000 ingekocht. dus dat doe ik niet.

 

afgelopen 2 1/2 jaar ben ik erg ziek , in deze periode heeft hij niets extra's op zich genomen. totaal geen emphatie voor mijn situatie. als ik ziek was door de chemo vroeg ik hem of hij de bestellingen wilde invoeren, wat 1 uur werk is, dat wilde hij en antwoordde dan laat ik de chauffeur morgen we;l rijden. Een reden om een dag niet te werken. Ik heb hem toen gezegd dat dat niet gaat gebeuren en ben zelf met de bestellingen zo ziek als ik was aan het werk gegaan.

 

Op het ogenblik ben ik door kanker niet meer in staat mijn werk voor de 100% uit te voeren, daarom heb ik de administratie uit handen gegeven en hulptroepen ingeschakeld zodat mijn compagnon niet belast wordt met mijn ziekte. Al deze kosten neem ik voor mijn eigen rekening, worden dus belast op mijn eigen winstaandeel.

 

En is zo geëscaleerd dat ik hem niet meer wens te spreken. en de nodige mededelingen gaam per sms.

Ik kan deze stress niet meer aan, temeer ik me op mijn ziekte wil concentreren en kan dit er niet bij hebben.Nu wil hij zich na 7 jaar ineens inkopen. kan dat zomaar als hij al 7 jaar niets heeft gestort?

wat moet ik doen.

 

 

Ik moet van hem af

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou de zaken uit handen geven aan iemand die je vertrouwt, en die persoon de opdracht geven om de VOF op korte termijn met zo min mogelijk schade te ontbinden.

Met een beetje mazzel hebben jullie een VOF-overenkomst waarin keurig netjes beschreven staat hoe ontbinding in zijn werk gaat, dat is dat een koud kunstje. Tuurlijk probeert je compagnon dat zo lang mogelijk te rekken en er zoveel mogelijk uit te halen. Kennelijk is hij van mening dat zijn 25% 100k waard is. Jij vindt vermoedelijk dat de zaak sinds zijn inkoop misschien een beetje meer waard is geworden, maar zeker niet het drievoudige. Ergens in het midden moet je dan uitkomen, maar ook DAT zul je aan een ander moeten overlaten.

 

Als jij hartstikke ziek bent, vind ik het waanzin als je je nog zo intensief met je onderneming bemoeit.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb problemen met mijn compagnon.

Is dit nou nog steeds diezelfde vent als waar je anderhalf jaar geleden al een probleem mee had? Wat heb je in de tussentijd al gedaan om de situatie op te lossen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste TS,

 

Een vervelende situatie en zoals ik dit lees gaat het niet meer goed komen tussen jullie beide.

Het is net als met een huwelijk, je begint vol goede moed en vooral op basis van vertrouwen in elkaar aan een gezamenlijk avontuur. Maar als het 'over' is dan is het ook echt over.

 

Het probleem is vaak dat er in de goede tijd erg weinig op papier wordt gezet omdat dat als wantrouwend overkomt. Het gevolg is dat als het misgaat er een vechtscheiding komt die heel naar kan worden.

 

Jij gunt je compagnon niks maar waarom zou hij jou ook nog iets gunnen?

Heel, heel bot gezegd zit hij nu ook met een compagnon die door een nare ziekte zich niet honderd procent voor het bedrijf kan inzetten. Daar heeft hij ook niet om gevraagd.

 

Waarom kies je niet voor je gezondheid en rust en bied je hem niet een mooie prijs voor jouw deel aan?

Neem dat financiële verlies want je welzijn lijkt me veel belangrijker dan een paar rot centen.

 

Ik zou er niet voor kiezen maar als je perse het gevecht wil aangaan moet je de middelen die je hebt gebruiken. Het belangrijkste pressiemiddel dat ik zie is dat jij 75% hebt en hij 25%. Wat nu als je voor jouw werkzaamheden een vervanger inhuurt en gewoon thuis gaat zitten? Van alles waar hij voor werkt gaat dan 75% naar jou. Ik denk dat hij dat ook niet lang wil volhouden. Zo duw je hem richting een oplossing.

 

Je bent niet alleen slachtoffer in dit geheel, er zijn genoeg mogelijkheden om eruit te komen denk ik.

Zolang je maar niet de hoofdprijs wil. En zoals Prinsrachid al opmerkt, hoe lang wil je nog in deze ellende blijven zitten en wanneer ga je zelf stappen nemen om de boel netjes op te lossen?

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Beste Olliebollie,

 

Ik snap dat je het niet eerlijk vindt maar zo'n verhaal heeft altijd twee kanten. We horen nu alleen maar jouw kant dus voor ons is het lastig oordelen. Als ik alles wat je over de zaak hebt geschreven nog eens doorlees denk ik dat het vertrouwen tussen jullie twee voorgoed weg is.

 

Zoals jij schrijft "Ik moet van hem af" vind ik overigens niet erg respectvol, dus ik neem het nu een beetje op voor je compagnon. Ik zie dingen staan als dat jij een motor op naam van de zaak hebt gekocht en dat je nu thuis zit maar wel 75% van de winst krijgt. Ik kan eerlijk gezegd wel begrijpen dat je compagnon niet meer zo hard voor de zaak loopt. Jij vindt dat hij er de kantjes vanaf loopt en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.

 

Je hebt een mediator geprobeerd maar als daar niks uit komt is het denk ik over en uit.

Volgens mij moeten jullie er nu gewoon netjes en zakelijk uit proberen te komen en niet meer elkaar over en weer beschuldigen.

 

In de onderhandelingen moet degene die het liefste van zijn deel af wil het meeste water bij de wijn doen en zakken in de prijs. Als jij van hem af wilt zul je hem meer moeten geven dan dat je eerlijk vindt. Of je verkoopt jouw deel aan hem voor een lagere prijs dan dat je in je hoofd had.

 

Probeer eens creatief te zijn. Is er misschien iemand die zijn deel wil overnemen?

Bedenk eens iets. Als je zo om de hete brei heen blijft draaien ben je dadelijk drie, vier of vijf jaar met deze ellende bezig.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

ja idd een mediater en hij beloofde beterschap., maar niets daarvan

 

Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties, een mediator kiest natuurlijk geen partij voor uitsluitend de een, of uitsluitend voor de ander, uiteraard hebben jullie alle twee een beetje gelijk, de taak voor een mediator om dat beetje gelijk op te sporen en voor jullie beide inzichtelijk te maken waarom je voor het ene toe moet geven en het andere moet laten.

 

En als dat niet gelukt is, en je communiceert met sms, wat blijft er dan over, ik denk nu, het nodige toegeven en je verder op je leven concentreren, wat de prognoses verder ook maar moge zijn, hoe triest ook.

 

Succes.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wie doet de boekhouding, of versta je dat ook onder financiële administratie? Mijn gevoel zegt dat dit binnenkort klapt... waarom zou jij de administratie bijvoorbeeld ook niet voor twee dagen in de week kunnen doorbelasten aan de samenwerking?

 

Een uitkoopsom zou ik baseren op de huidige waarde. Dat heeft toch niet met zijn inkoopprijs te maken? Zou jij dan voor drie ton willen vertrekken?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Olliebollie,

 

Ik snap dat je het niet eerlijk vindt maar zo'n verhaal heeft altijd twee kanten. We horen nu alleen maar jouw kant dus voor ons is het lastig oordelen. Als ik alles wat je over de zaak hebt geschreven nog eens doorlees denk ik dat het vertrouwen tussen jullie twee voorgoed weg is.

 

Zoals jij schrijft "Ik moet van hem af" vind ik overigens niet erg respectvol, dus ik neem het nu een beetje op voor je compagnon. Ik zie dingen staan als dat jij een motor op naam van de zaak hebt gekocht en dat je nu thuis zit maar wel 75% van de winst krijgt. Ik kan eerlijk gezegd wel begrijpen dat je compagnon niet meer zo hard voor de zaak loopt. Jij vindt dat hij er de kantjes vanaf loopt en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.

 

Je hebt een mediator geprobeerd maar als daar niks uit komt is het denk ik over en uit.

Volgens mij moeten jullie er nu gewoon netjes en zakelijk uit proberen te komen en niet meer elkaar over en weer beschuldigen.

 

In de onderhandelingen moet degene die het liefste van zijn deel af wil het meeste water bij de wijn doen en zakken in de prijs. Als jij van hem af wilt zul je hem meer moeten geven dan dat je eerlijk vindt. Of je verkoopt jouw deel aan hem voor een lagere prijs dan dat je in je hoofd had.

 

Probeer eens creatief te zijn. Is er misschien iemand die zijn deel wil overnemen?

Bedenk eens iets. Als je zo om de hete brei heen blijft draaien ben je dadelijk drie, vier of vijf jaar met deze ellende bezig.

 

 

De motor op de zaak heb ik zelf betaald dus van mijn eigen aandeel, komt voor mijn rekening. Dus daar heeft hij niets mee te maken. Ik krijg 75 % zeker, maar heb een eigen vermogen van 80.000 en hij 15000. van die 75% betaal ik zelf personeel dat mijn werk overneemt. ook dat komt niet voor zijn rekening. daardoor blijft er voor mij dus minder over. daar kies ik voor.

Hij spaart niets maar heeft ook een auto van de zaak op zijn naam. Het wederzijds respect is er niet.

Geld heeft hij niet om zich verder in te kopen, hij maakt alles op en heeft een gat in zijn hand. Hij is niet een persoon om een bedrijf te besturen. bezit niet de vaardigheden.

Ik zoek dus echt een manier om van hem af te komen, we hebben een vof contract met een concurrentie beding voor hem, want alles is mijn idee.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wie doet de boekhouding, of versta je dat ook onder financiële administratie? Mijn gevoel zegt dat dit binnenkort klapt... waarom zou jij de administratie bijvoorbeeld ook niet voor twee dagen in de week kunnen doorbelasten aan de samenwerking?

 

Een uitkoopsom zou ik baseren op de huidige waarde. Dat heeft toch niet met zijn inkoopprijs te maken? Zou jij dan voor drie ton willen vertrekken?

 

Groet,

 

Highio

 

ik doe de hele administratie inkoop prijzen maken organisatie, kortom ik ben het bedrijfcompagnon zit op de wagen en probeert klanten te werven. volgens de overeenkomst bestaan mijn werkzaamheden uit wat ik nu doe en zijn werkzaamheden uit het bezorgen van de producten en klanten zoeken.

Mijn werk wordt gedaan met hulp van derden die ik zelf van mijn deel betaal.

Hij wil zich niet laten uitkopen, Ik weet dat als hij de zaak doorzet hij binnen de kotste keren naar de knoppen gaat.

Link naar reactie
  • 0

Dan stap je morgen uit de zaak, met meeneming van je 80k vermogen wat er nog in zit (valt dat binnen drie tot zes maanden liquide te maken?), je zorgt dat de exit-overeenkomst géén concurrentiebeding bevat voor jou, en je begint aan de overkant een nieuwe zaak.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de zaken uit handen geven aan iemand die je vertrouwt, en die persoon de opdracht geven om de VOF op korte termijn met zo min mogelijk schade te ontbinden.

Met een beetje mazzel hebben jullie een VOF-overenkomst waarin keurig netjes beschreven staat hoe ontbinding in zijn werk gaat, dat is dat een koud kunstje. Tuurlijk probeert je compagnon dat zo lang mogelijk te rekken en er zoveel mogelijk uit te halen. Kennelijk is hij van mening dat zijn 25% 100k waard is. Jij vindt vermoedelijk dat de zaak sinds zijn inkoop misschien een beetje meer waard is geworden, maar zeker niet het drievoudige. Ergens in het midden moet je dan uitkomen, maar ook DAT zul je aan een ander moeten overlaten.

 

Als jij hartstikke ziek bent, vind ik het waanzin als je je nog zo intensief met je onderneming bemoeit.

 

dat houdt mij op de been. Hij wil mij uitkopen, maar kan dit niet betalen heeft geen geld en kan iet sparen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan stap je morgen uit de zaak, met meeneming van je 80k vermogen wat er nog in zit (valt dat binnen drie tot zes maanden liquide te maken?), je zorgt dat de exit-overeenkomst géén concurrentiebeding bevat voor jou, en je begint aan de overkant een nieuwe zaak.

 

Dat is moeilijk, een groot deel zit in de voorraden. Hij zal nooit een exit accepteren en zeker niets tekenen

Link naar reactie
  • 0

Verkopen aan een toeleverancier of grotere concurrent? Of misschien komen de compagnon en hulp toch samen een heel eind.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ga nu even 'de psycholoog' spelen, maar ik denk dat een deel van de frustratie bij je compagnon al die jaren heeft gezeten in de 75/25 verhouding.

 

Ik vind het zo vreemd dat je hem 25% hebt aangeboden en niet 50% van het bedrijf.

Waren jullie in de bedrijfsbeslissingen al die jaren wel gelijkwaardig? Of had hij niks te zeggen omdat hij maar 25% heeft en jij drie keer zoveel?

 

Ik zou het zelf erg moeilijk vinden om samen met iemand een bedrijf te runnen waar ik eigenlijk niks te zeggen heb omdat de ander de meerderheid van de aandelen heeft.

 

Als die ander dan ook nog (door een ziekte) minder en minder gaat werken zou bij mij ook de motivatie kunnen verdwijnen.

 

Probeer je nu eens echt te verplaatsten in de gedachten van je compagnon en waar hij zich aan zou kunnen ergeren. Kijk eens kritisch naar jezelf. Misschien kun je van daaruit iets meer begrip opbrengen voor je compagnon. Jullie zullen toch linksom om rechtsom samen eruit moeten komen. Hem eruit werken gaat je niet lukken is mijn inschatting.

 

Het zal wel een gepasseerd station zijn maar waarom bied je hem niet aan er een 50/50 samenwerking van te maken? Misschien komt dan bij jullie beide het plezier in het werken weer helemaal terug.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

De motor op de zaak heb ik zelf betaald dus van mijn eigen aandeel, komt voor mijn rekening. Dus daar heeft hij niets mee te maken. Ik krijg 75 % zeker, maar heb een eigen vermogen van 80.000 en hij 15000. van die 75% betaal ik zelf personeel dat mijn werk overneemt. ook dat komt niet voor zijn rekening. daardoor blijft er voor mij dus minder over. daar kies ik voor.

Waarom dat continue Holier-than-thou-gedoe?

 

Een auto en motor van de zaak zijn - zoals de naam als zegt - van de zaak. Waarom ga je dan moeilijk lopen doen over zijn auto van de zaak (wat zijn goed recht is) om dan de kosten van de motor van de zaak opeens (onnodig) voor eigen rekening te nemen. Als je beide dingen ook nog privé gebruikt, is er dus ook sprake van bijtelling in beide gevallen. En jij doet de administratie, dus die bijtelling (verplichte 'privéstorting' voor de vennootschap) boek je ook helemaal zelf - voor beiden. Niemand die iets tekort komt.

 

En waarom moeilijk doen over personeelskosten die ten laste gaan van het resultaat als een vennoot lekker gaat golfen, en waarom dan niet de personeelskosten opvoeren als gevolg van ziekte van de andere vennoot? Ongeacht de reden, personeelskosten zijn bedrijfslasten. Sorry dat ik het zo vierkant moet zeggen, maar zeker als JIJ de administratie doet, snap ik niet dat je het op dit punt zo onnozel aanpakt. Je gaat zelf kosten niet zitten boeken en verwacht dan hetzelfde van die andere vennoot, terwijl de redelijkheid me daarvan ontgaat.

 

Hij spaart niets maar heeft ook een auto van de zaak op zijn naam. Het wederzijds respect is er niet.

Geld heeft hij niet om zich verder in te kopen, hij maakt alles op en heeft een gat in zijn hand. Hij is niet een persoon om een bedrijf te besturen. bezit niet de vaardigheden.

Ik zoek dus echt een manier om van hem af te komen, we hebben een vof contract met een concurrentie beding voor hem, want alles is mijn idee.

 

Dat die andere vennoot niet veel (privé?) spaart en al z'n geld uit geeft, dat is zijn zaak. Jij hebt daar helemaal niets mee te maken en al helemaal niet over te oordelen, tenzij het gaat om geld van de zaak. Maar ook dat heb je zelf in de hand door de rekening-courant-verhouding van iedere vennoot in de gaten te houden. Jij doet immers de administratie. Zodra die R/C negatief voor de andere vennoot wordt, moeten er geen onttrekkingen meer plaats vinden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Het wederzijds respect is er niet.

Dat zeg je goed, het respect is er wederzijds niet.

 

Geld heeft hij niet om zich verder in te kopen, hij maakt alles op en heeft een gat in zijn hand.

Zoals Prinsrachid al zegt is wat hij met zijn (privé) geld doet niet jouw zaak. Bovendien heeft hij nog een eigen vermogen van 15000 euro, dus hoezo 'maakt hij alles op'?

 

Hij is niet een persoon om een bedrijf te besturen. bezit niet de vaardigheden.

Als ik zie hoe hij met zijn 25% jou nu 'in de tang' heeft doet ie blijkbaar zakelijk gezien toch iets goed.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 1

Update Inmiddels heb ik een halfjaar geleden een procedure gestart om hem uit de zaak te zetten. met hulp van een advocaat. Hij is intussen 2 keer zijn rijbewijs kwijt geraakt en hebt doordat hij verantwoordelijk voor het vervoer was mij daar niet in gekend en mensen zwart zijn werk laten doen.

Met veel heen en weer schrijven heeft hij uiteindelijk eieren voor zijn geld gekozen en per 30 november gaat hij weg. Natuurlijk met een uitkoopsom.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.