• 0

Start lunchroom centrum grote stad

Hallo,

 

Enige tijd ben ik bezig met het oriënteren voor een eigen start up en ben begonnen met het onderzoeken naar bijvoorbeeld welke vergunning er nodig zijn en alle andere relevante regelgeving. Het idee is basaal uitgeschreven en voordat we alles specifiek in een ondernemingsplan, financieringsplan en exploitatiebegroting zetten zou ik graag wat dingen willen weten van andere ondernemers hier op dit forum.

 

Op dit moment hebben we een pand op het oog van zo een 80m2. Van wat ik heb gelezen is het een soort van 'regel' de kosten van de huur van het pand niet hoger dan 10% van de totale omzet te laten zijn. Wat is hierbij een realistische schatting van de omzet in het eerste jaar voor een bedrijf?

 

En het pand wordt leeg aangeleverd dus hierbij moeten wij verbouwen en oa een omgevingsvergunning aanvragen. Wat zullen de kosten zijn voor het verbouwen van het pand? Zelf vind ik dit een erg lastig punt om als beginnende ondernemer in te schatten. Voor de 'keuken' gaat het dan om een salade/broodjesbar, oven, bakplaat en koeling voor producten, drank en alcohol. Daarnaast zal het interieur nog moeten worden verzorgd zoals de vloer en muren. Moet ik dan richting de 30 duizend euro gaan rekenen?

 

Ik hoop dat iemand op die laatste vraag een juiste schatting kan maken voor mij!

 

Alvast bedankt :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Goedenavond Dennis14,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Misschien heb je het geluk dat een andere startende of ondernemende lezer je zijn of haar vergelijkbare situatie wil schetsen, maar anders ben jij zelf degene die het beste weet hoe en wat je wil en minimaal nodig hebt.

 

Zoek een niet-concurrerende starter in een vergelijkbare stad voor een gesprek. Wat is de gevraagde huurprijs en ABC-locatie/plaatselijke concurrentie? Want die kan op basis van de genoemde classificatie zomaar nog een factor 3 verschillen. Realiseer je dat je veel zou moeten investeren in dit geval.

 

Begin daarnaast gewoon eens een lijstje aan te leggen, wij weten bijvoorbeeld niet of je misschien nog bevriende partijen kunt inschakelen bij verbouwen of welke kwaliteit je wilt (in)kopen en (in)huren.

 

Via de HL-zoekfunctie rechtsbovenaan is wel het een en ander kwalitatief terug te vinden op Higherlevel. Ik zie net zelf ook lunchroom.nl met een doorverwijzing naar een Rabobank sectorprognose. Van Spronsen & Partners biedt online ook (gedateerde) info specifiek voor lunchrooms.

 

Ga je voor een eigen zaak of franchiseconcept? Hoe ziet de inrichting en bezetting er in het tweede geval dan uit van de keten die het dichtst bij jouw ideeën werkt? Kwestie van inventariseren en je plaatje wordt veel concreter naar mijn mening.

 

Wat is jouw of jullie horeca- en ondernemingservaring?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord. Het gaat om een eigen bedrijf en niet om een franchise. We gebruiken vers en biologische producten en het vlees zullen we bij goedgekeurde slachterijen vandaan halen. Vlees wordt vooraf bereid en gemarineerd. Alles wordt verder vers bereid als de klant heeft besteld

 

De locatie is een A locatie en de huurprijs is 38000pj. Parkeergarage om de hoek, parkeerplekken aan de weg, plekken voor fietsen, fietspad en winkelend publiek. Bovendien is de straat bezig met een opwaardering en vestigen zich steeds meer 'hippe tentjes'. Concurrentie van maar 1 zaak in de hele stad

 

Wil interieur en benodigdheden inkopen, niet huren.

 

 

Een soort van voorbeeldje

 

http://centraltrack.com/images/articlePhotos/4614_2.jpg

https://saladco.nl/wp-content/uploads/2014/10/salad_company_utrecht_2-001.jpg

 

Maar dan willen wij het lichter hebben, meer wit. Maar ook niet te druk, dus redelijk strak. Zo een toonbank rechts in beeld is zeker nodig voor het bereiden van gerechten. Alleen heb ik dus geen indicatie wat dat alles zou moeten kosten helaas. Hoop jullie al wat meer en genoeg info te hebben gegeven. Ga zeker op zoek naar wat andere starters!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kwestie van prijzen opvragen en offertes aanvragen op basis van afmetingen en verdere specificaties...

 

...de links zijn meer mood board, niet zozeer benodigdheden kwa materialen en apparatuur. Personeel en openingstijden?

 

Het klinkt misschien goed voor wat betreft verkeer en locatie, maar is en blijft € 475,-/m2. Ga maar rekenen hoe je dan vier of vijf ton omzet wilt realiseren en een inkomen en investeringen wilt (terug)verdienen...

 

...een grote stad met 1 lunchroom bestaat niet in Nederland. Echt niet.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat is hierbij een realistische schatting van de omzet in het eerste jaar voor een bedrijf?

Hoe zou ik een realistische schatting moeten maken zonder gegevens? Voor het ene bedrijf is 1.000 realistisch, voor het andere 1.000.000. Een slag in de lucht maken voor een omzet en daar je kosten op baseren is natuurlijk ook erg gevaarlijk. Als je omzet als een gegeven beschouwt en op basis daarvan wilt inkopen lijkt me dat ook de verkeerde volgorde.

 

De vraag is hoeveel klanten je wilt, hoeveel je wilt dat die besteden, wat je er zelf aan gaat doen om die klanten zo gek te krijgen en wat je dan aan vaste en variabele kosten moet maken. Begin met de verkoopkant en reken dan eens terug. Als je dat eens doorrekent kun je kijken of het überhaupt een positieve business case oplevert. Hoe ga je de risico's managen, hoe lang is je adem (lees: hoe lang kun je het uitzingen zonder omzet), welke risico's wil je nemen (hoe erg is het als je alles kwijtraakt), enzovoort!

 

Op papier dan, want het is en blijft een gok. Het risico van ondernemen. Zeker bij zoiets zichtbaars als horeca. Een roddel, een negatieve recensie in de lokale krant, een lokale notabeel die meent bij jullie voedselvergiftiging heeft opgelopen, en negatief artikel over lunchrooms in het algemeen in een landelijk dagblad, een uitglijder van Rob Geus, de trend in de betreffende stad, een slechte zomer, toch meer concurrentie dan je denkt... Er is zoveel van invloed op je omzet dat je amper te voorspellen is. Succes is niet gegarandeerd, dus even een "realistische" omzet uit de mouw schudden valt niet mee.

 

Een pand huren, mooi laten optuigen en ingrediënten kopen kan bijna iedereen. Daar een lekkere hap voedsel van bereiden is al wat moeilijker. Maar dat spul aan de man brengen, dat is een kunst! En heel veel geluk, natuurlijk. Veel startende ondernemers, ook in de horeca, verkijken zich daar denk ik op.

 

Denk nog eens terug aan het televisieprogramma "Mijn Tent is Top". De mooiste panden, de prachtigste interieurs, de heerlijkste menu's, gratis hulp van experts en natuurlijk enorm veel gratis televisiereclame. Kan niet misgaan zou je denken, maar bijna alle deelnemers (althans, hun restaurants) zijn inmiddels failliet. Was hun locatie niet A genoeg? Interieur niet wit genoeg? Producten niet biologisch genoeg? Parkeerplekken te weinig? Zeg het maar.

 

En maar 1 concurrent? Onmogelijk, al helemaal niet in een grote stad. Elke andere eetmogelijkheid is concurrentie, inclusief niet uit eten gaan maar thuisblijven. Nogmaals, die omzet komt niet automatisch binnenwaaien. Dat gaat tijd, zweet en geld kosten. En ondertussen maar hopen dat er niets misgaat.

 

Natuurlijk is het mogelijk om een bloeiende horecaonderneming op te zetten. Hierboven staat allemaal bangmakerij, terwijl het heel vaak goed gaat. Maar de vraag is, wil je als onervaren ondernemer een onderneming starten waarin je zoveel geld moet investeren, terwijl het risico toch tamelijk groot is? Is geen manier om toch wat voorzichter te beginnen, bijvoorbeeld in loondienst of op een goedkopere locatie met gehuurde spullen? Dan kun je kijken of het lukt en bevalt voordat je hieraan begint.

 

Over de vergunningen: informeer in de gemeente in kwestie eens bij het ondernemersloket. Soms werken daar ook mensen in een buitendienstfunctie, die met jou een rondje door de stad kunnen wandelen om je te informeren over mogelijkheden, vergunningen, bouwplannen in die buurt, stimuleringsregelingen en wat al niet. Sommige gemeenten stimuleren het ondernemerschap en anderen remmen het een beetje af, afhankelijk van de politieke wind van dat moment. Met beetje mazzel tref je iemand die veel inside info heeft over de lokale horeca (je concullega's).

 

 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Mooi om dit te volgen, belangrijk is het om te kijken wat je wilt verkopen, wat daar de verkoopprijs van kan zijn, wat de inkoopprijs is, en dan de marge. Wat je dan in een maand/jaar denkt te kunnen verkopen, en dan eens de kosten er vanaf te halen. Huur, personeel, derving etc.

 

Belangrijk:

- om alcohol te verkopen heb je een vergunning nodig

- ga je het zelf runnen of met werknemers/familie

- grote bedrijven in de buurt?

- ga je ook bezorgen?

 

Link naar reactie
  • 0

Al weer een tijdje geleden dat ik hier heb gepost en we zijn weer een stuk verder met het plan.

 

Zag dat ik iets verkeerd had geformuleerd hier in dit topic, namelijk dat we de enige lunchroom zullen zijn in de stad. Dit is natuurlijk onzin maar ik bedoelde te zeggen dat we de enige lunchroom die in dat subsector zit zijn. Hebben research gedaan en er zijn er nog maar 2 in heel Nederland waarvan er 1 vorig jaar is geopend dus wil er wel vaart achter zetten. Ook met partijen gesproken die spreken van een goed plan, gat in de markt en hebben contact met een zelfde soort onderneming in Canada die ondertussen meerdere vestigingen heeft (vrienden van de familie)

 

 

Nu heb ik nog wel enkele vragen.

 

1. Ik heb nu al een aantal investeerders (middel en klein) maar het is denk ik onontkoombaar om bij de bank aan te kloppen. Op hoeveel procent eigen geld (dat is toch inclusief van de investeerder?) moet ik zitten voordat ze over de brug komen? Dat gaat ondertussen naar de 90% lijkt me?

 

2. Is zaken doen met interieur bouwers zoals TANK (te duur, maar een voorbeeld) en Horeca Fabriek (doelgroep oa startups, dus denk betaalbaar) een goed idee of zijn er andere manieren om aan een goed design, inrichting en een goede verbouwing te komen? Horeca Fabriek loopt bv met je mee, maakt het plan samen met jou en ontwerpt en verbouwt de hele toko. Maar ben er niet uit of dat nou zo slim is als startup of dat het gewoon een prima idee is wat meerdere ondernemers doen

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Voor zover ik weet maakt Horeca Fabriek alleen het concept-ontwerp. Doen niet de verbouwing zelfs toch? Een aannemer heb je dan wel nodig en dat zijn behoorlijke offertes binnen je begroting.

 

Heb je al eens gekeken naar Crowdfunding? Een leuk voorbeeld v.w.b. de horeca is de Hofftram in Den Haag. Deze is dankzij crowdfunding van de grond (of beter gezegd op de rails) gekomen.

Ondanks het enthousiasme van diverse betrokken partijen, bleek dat de banken niet in de rij stonden om dit te unieke plan te financieren. Crowdfunding bleek de oplossing

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Aha ok. Dan zou ik dus met HF een conceptplan + tekening kunnen maken en daarmee naar een aannemer (bv culinova) kunnen gaan?

 

 

Heb me totaal nog niet verdiept in de hele bouw. Was vooral nog bezig met het deel ervoor en nu het concreter wordt kom ik nu hierop uit. Dus zou graag willen weten van andere die ook een zaakje hebben hoe zij het hebben gedaan qua bouw/design.

 

 

Crowdfunding dacht ik ook nog aan ja. Gaan we zeker serieus naar kijken

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het voorbeeld welke je noemt (bijv. cullinova) maakt ook het ontwerp voor je en dat scheelt je qua kosten weer het in de arm nemen van bijv. Horeca Fabriek ;)

Je kunt kosten besparen als je zelf al weet wat je inrichtingsideeën zijn. Verder is het inderdaad wel verstandig om een aannemer in de arm te nemen die verstand heeft van horecabouw. Met name keukeninrichting en lichtplan is hierin belangrijk, opstelling toiletten en div. wet- en regelgeving m.b.t. veiligheidseisen. Zie wat dit laatste betreft informatie op Ondernemersplein.nl.

 

V.w.b. Crowdfunding zijn er diverse ingangen. Maar, mocht je hiertoe beslissen, dan ook hier kiezen voor een platform welke ervaring heeft met horeca.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ben alleen niet van mening dat crowdfunding erg succesvol is als je een horecatentje wilt opstarten. Het zijn namelijk geen toeters en bellen. Of heb ik het nu mis? Zo een tram restaurant in Den Haag is natuurlijk wel iets wat bijzonder is (een restaurant in een tram) en zo dus eerder mensen prikkelt om te investeren. Of het plan nou goed of slecht is ;)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Nee... het hoeft niet persé bijzonder te zijn. Alhoewel als ik lees: lijkt het dat je wel iets bijzonders gaat beginnen?:

Hebben research gedaan en er zijn er nog maar 2 in heel Nederland waarvan er 1 vorig jaar is geopend dus wil er wel vaart achter zetten. Ook met partijen gesproken die spreken van een goed plan, gat in de markt en hebben contact met een zelfde soort onderneming in Canada die ondertussen meerdere vestigingen heeft (vrienden van de familie)

In ieder geval. Laatst iemand met een pannenkoeken lunchroom. Geen eigen geld en heeft in de buurt waar ze het wil starten crowdfunding opgehaald. Men kon dan al pannenkoeken/lunchbonnen "kopen" voordat de lunchroom open was. Als de lunchroom eenmaal open is, kan men die voucher inleveren en de pannenkoeken eten. Geen idee of ze het uiteindelijk heeft doorgezet. Maar Crowdfunding behoeft niet zó ingewikkeld te zijn als men denkt ;)

Let er met inleveren van de vouchers idd wel op dat je niet allen tegelijk bedient/laat reserveren. Immers, dan heb je op die dagen/weken geen bruto omzet van betalende klanten omdat al je tafels vol zitten met crowdfunders.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Wat is een beetje gebruikelijk voordat/nadat je je plan hebt gedeeld met bv de bank? In veel plannen staat oa het kvk nummer en vestigingsplaats. Het is alleen zo dat we over de stad nog twijfelen. Moet ik dit van te voren nou echt al bepalen voordat we het plan opsturen? En is het beter om al dan bij de KvK geregistreerd staan?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kijken we natuurlijk naar of het pand wel of niet aangewezen is als horecapand.

 

 

Iemand ervaring met starterskredieten bij bv. de ING? Worden die vaak uitgegeven of is de kans eigenlijk maar heel klein dat ze iemand die wilt ondernemen in de horeca iets verschaffen? Sowieso is een eis van ze dat 25% EV moet zijn dacht ik. Denk dat ik meer kan hopen op Qredits haha

Link naar reactie
  • 0

ING, RABO, ABN, Qredits wijzen alles met bestemming horeca af. Tenzij er minimaal 25% eigen vermogen is in geld. Dat is echt wel een harde eis. Dit is geen geld van 6 investeerders. Hooguit van 1 of 2 investeerders uit je directe omgeving die volledig vertrouwen hebben in je plan. Maar liever ziet een bank dat je er met je eigen gespaarde centjes ook in durft te stappen.

 

Je plan moet financieel en bedrijfsmatig supergoed in elkaar zitten. Als je al twijfelt over je concept (geen toeters en bellen vs bijzonder/uniek), als je als referent een Canadese onderneming gebruikt, als je wel een pand op het oog hebt, maar niet de vestigingsplaats (????), hoef je nog geen stappen richting financierders te gaan doen.

 

Verder zou ik me niet focussen op horeca-adviesbureaus qua inrichting en bouw hiervan. Als je 3 offertes opvraagt, zul je zien dat je bij een aannemer uit je directe omgeving veel voordeliger uit zal zijn. Deze zal ook nog eens veel flexibeler zijn dan een adviesbureau. Een aannemer en jijzelf zijn ook prima op de hoogte van alle regelgeving wat betreft de inrichting ten behoeve van horeca-onderneming. De aannemer omdat het zijn dagelijkse kost is. Jij, omdat je sociale hygiëne de enige eis is om een lunchroom te mogen starten. Afgezien van gemeentelijke bestemming.

www.maximaalsales.nl - Haalt het beste uit je verkoop. Graag bepalen wij samen jouw ideale verkooptraject.

Eigenaar van Harderwijk Nieuws, Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws. Lokale nieuwssites met prima exposure voor ondernemers

Link naar reactie
  • 0

ING, RABO, ABN, Qredits wijzen alles met bestemming horeca af. Tenzij er minimaal 25% eigen vermogen is in geld. Dat is echt wel een harde eis. Dit is geen geld van 6 investeerders. Hooguit van 1 of 2 investeerders uit je directe omgeving die volledig vertrouwen hebben in je plan. Maar liever ziet een bank dat je er met je eigen gespaarde centjes ook in durft te stappen.

 

Je plan moet financieel en bedrijfsmatig supergoed in elkaar zitten. Als je al twijfelt over je concept (geen toeters en bellen vs bijzonder/uniek), als je als referent een Canadese onderneming gebruikt, als je wel een pand op het oog hebt, maar niet de vestigingsplaats (????), hoef je nog geen stappen richting financierders te gaan doen.

 

Verder zou ik me niet focussen op horeca-adviesbureaus qua inrichting en bouw hiervan. Als je 3 offertes opvraagt, zul je zien dat je bij een aannemer uit je directe omgeving veel voordeliger uit zal zijn. Deze zal ook nog eens veel flexibeler zijn dan een adviesbureau. Een aannemer en jijzelf zijn ook prima op de hoogte van alle regelgeving wat betreft de inrichting ten behoeve van horeca-onderneming. De aannemer omdat het zijn dagelijkse kost is. Jij, omdat je sociale hygiëne de enige eis is om een lunchroom te mogen starten. Afgezien van gemeentelijke bestemming.

 

Contact gehad met Qredits en die zeggen dat het bij hun niet een echt harde eis is maar wel dat het de kansen verhoogd. Maar ik zit op dit moment rond de 17-20% dus dat is geen groot probleem vooralsnog.

 

Verder bedankt voor je inhoudelijke reactie.

 

Wat voor advies kan je me geven over met name het financieel plan? Is het een goed idee deze te laten keuren door een accountant bv die kan kijken of dit realistische cijfers zijn? Of misschien het helemaal wel uit te besteden? Het financiële deel is het enige wat nog mist in mijn ondernemingsplan. De rest vannacht netjes afgerond :) Vind het trouwens geen ramp om het zelf te doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Financieel qua materiële kosten zal in basis nog geen probleem zijn. Maar, de bank zal ook om prognoses vragen voor de toekomstige omzet. Dan wordt het al lastiger, omdat je die in moet schatten en de bank hier wel realistische cijfers wenst.

Als je iemand hier voor inhuurt, zorg er dan in ieder geval voor dat je iemand selecteert die verstand van zaken heeft met de Horeca.

Én... vergeet qua begroting ook niet de diverse verzekeringen die je nodig hebt. In de Horeca zijn dat er net wat meer dan voor algemene handel. Ook dit zal op je begrotingskosten duidelijk moeten zijn.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 1

Nee, Qredits zegt het niet zoals de ING op voorhand te eisen. Zou jij boodschappen gaan doen bij een supermarkt die op een affiche bij de ingang aangeeft geen zuivel, agf of drinken te verkopen? ;-) Maar het is wel een reden die tijdens een afwijzing naar boven gaat komen. Maar als je 17-20% eigen geld van de totaal benodigde 100 kan investeren, ben je al een heel eind op weg voor een financiering.

 

Zorg dat je voor het financieel plan 3 scenario's hebt. Negatief, realistisch en positief. Waarbij negatief natuurlijk aan het eind van de balans niet negatief hoeft te zijn ;-) Zoek een accountant die 1) veel horeca-ondernemingen in z'n clientèle heeft en 2) gratis intakegesprekken voert. Scheelt een hoop.

Je financiële plan kun je net als het bedrijfsmatige het beste zelf in elkaar zetten. Dan weet je straks in gesprekken ook te verantwoorden wat je geschreven hebt. Cijfers haal je het beste bij Cijfers en Trends van de Rabobank-site. Bij het CBS. Of starthoreca.nl

Deze laatste heeft btw mooie invulbare sheets. Wat besteedt iemand bij jou? Een lunchroom zal gemiddeld 1 broodje en 1 drankje pp per bezoek zijn. Wat kost je gemiddelde broodje? Wat kost een drankje gemiddeld? Hoeveel couverts kun je kwijt? Waar zou je aan bezettingsgraad aan kunnen gaan voldoen?

 

Succes.

www.maximaalsales.nl - Haalt het beste uit je verkoop. Graag bepalen wij samen jouw ideale verkooptraject.

Eigenaar van Harderwijk Nieuws, Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws. Lokale nieuwssites met prima exposure voor ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Bij 1 product heb ik dus bijvoorbeeld meerdere variaties daarop. Is het voldoende voor de investeerder om de gemiddelde productprijs voor ogen te krijgen? Ik heb daarbij de kostprijs berekend voor 1 variant van het broodje. Kostprijs zal niet erg veel verschillen. Winstmarge over de inkoopprijs zal rond de 550% liggen en dan zit ik alsnog onder de prijs van de concurrent.

 

 

Blijf het lastig vinden om nou die inventaris kosten goed in het plan te zetten. Welke leveranciers zijn er bv met een goede prijs/kwaliteit verhouding voor onder meer afzuigkappen, fornuis, werkbank? Als ik dan een offerte aan wil vragen willen ze allemaal een plattegrond van het pand hebben volgens mij. Is er hier een starter aanwezig toevallig die mij goed kan helpen met die inventaris kosten? Wat ik nu heb gedaan is alle dingen opgezocht via google en zo op richtprijzen ben gekomen. Maar dat zijn dus prijzen die ik niet echt kan onderbouwen. Het kan hoger maar ook lager uitvallen..

Link naar reactie
  • 0

Riante marge, ik denk dat het plan wel veel concreter en kansrijker is met vermelding van een plaats en stand/straat (pand). Als je een veelheid aan (jonge) formules wilt zien dan zou je bijvoorbeeld eens in Haarlem kunnen gaan rondkijken. Loop het station maar uit en je kunt beginnen met niet-concurrerend (!?) marktonderzoek.

 

Bouwkundige kosten en vloer- en wandafwerking zijn misschien wel zwaarwegender dan de kosten van afzuigkappen, fornuis, werkbank. Wordt dat losse of vaste apparatuur? Rvs? En dan de verdere inrichting qua materialen voor een biologische lunchroom?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Riante marge, ik denk dat het plan wel veel concreter en kansrijker is met vermelding van een plaats en stand/straat (pand). Als je een veelheid aan (jonge) formules wilt zien dan zou je bijvoorbeeld eens in Haarlem kunnen gaan rondkijken. Loop het station maar uit en je kunt beginnen met niet-concurrerend (!?) marktonderzoek.

 

Groet,

 

Highio

 

Aziatisch eten he ;) Volgens mij staat dat wel bekend om zijn riante marges. Mijn zakenpartner is tevens Aziatisch die voor het eten zorgt dus het is en blijft wel de authentieke smaak houden. Niet hollands. Plaats wordt trouwens Amsterdam (Andere steden voldoen niet aan de eisen om de formule te laten slagen) en zijn op zoek naar een pand in/rond het centrum daar waar tevens veel toeristen toeloop is

 

 

Contact zoeken met niet concurrenten is een goede ja. Dom dat ik daar niet aan hebt gedacht..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mis ik dan wat of is dit dan in veel facetten anders dan het plan uit het openingsbericht? Hoe serieus ben je met zo'n move? Heb je ervaring in de Amsterdamse horeca?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mis ik dan wat of is dit dan in veel facetten anders dan het plan uit het openingsbericht? Hoe serieus ben je met zo'n move? Heb je ervaring in de Amsterdamse horeca?

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

Nee het is nog steeds hetzelfde concept. Zie nu wel dat ik toen richting de 80m2 zat te denken voor een pand maar dat is nu eerder 40m2. Zoals ik toen ook al zei is er nog (amper) zoiets en is die 'keuken' erg in opkomst itt het Japanse eten wat nu zijn top wel heeft gehad.

 

Ben erg serieus met deze move. Dat is ook de reden dat ik niet teveel prijsgeef omdat ik geloof dat dit echt een gat in de markt is en dit plan nu uit moet voeren om optimaal te profiteren. Het gaat om een plek dat open is van 12-20 en oa ook aan catering opdrachten doen.

 

 

Werk nu in het drukste restaurant van Amsterdam met na Loetje de hoogste omzet per m2 ;) Dus heb wel ervaring met drukte, mensen en horeca.

 

 

Ben alleen bezig dit plan snel (misschien wel te snel) af te ronden zodat ik snel naar financierders kan gaan kijken. Misschien dat ik daarom af en toe door de bomen het bos niet meer zie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.