• 0

Overlijdensrisicoverzekering zakelijk of Privé?

Beste higherlevelers,

 

Voorheen heb ik een overlijdensrisicoverzekering op privé gehad om mijn vrouw nooit met een schuld achter te laten. Laten we zeggen 150.000 euro voor 14 euro per maand.

 

Nu heb ik een gesprek gehad met een adviseur die zegt dat het interessant is om deze verzekering op je bedrijf af te sluiten. Dan heb je voor (netto) hetzelfde maandbedrag een veel hogere uitkering, bijvoorbeeld 500.000 euro voor netto 18 euro per maand.

 

Nu ben ik benieuwd of jullie het ook verstandig vinden om het zakelijk af te sluiten.

 

Op dit moment heb ik nog een eenmanszaak, maar dit zou ook een bv mogen worden in de toekomst.

Mijn vrouw erft ook de eenmanszaak (en dus de uitkering).

 

Hebben jullie hier een degelijke mening over? Zakelijk afsluiten of gewoon privé?

 

Bedragen zijn natuurlijk fictief, maar wel in verhouding.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu heb ik een gesprek gehad met een adviseur die zegt dat het interessant is om deze verzekering op je bedrijf af te sluiten. Dan heb je voor (netto) hetzelfde maandbedrag een veel hogere uitkering, bijvoorbeeld 500.000 euro voor netto 18 euro per maand.

Lariekoek en apekool. Een overlijdensdekking sluit je op het leven van een persoon (jij), dus waarom zou die dekking opeens veel goedkoper worden als de premiebetaler en verzekeringnemer een BV of eenmanszaak is? Het risico (jij) verandert immers niet.

Het enige "voordeel" dat je behaalt is dat je de premie als zakelijke kost mag opvoeren. Maar de keerzijde daarvan is dat de uitkering zelf ook belaste winst is.

 

Netto - netto of bruto - bruto maakt dat dus alleen uit als jij niet komt te overlijden gedurende een relatief korte looptijd. Bij overlijden is dat eventuele voordeel direct weg: de uitkering valt immers altijd in het hoogste tarief

 

Hebben jullie hier een degelijke mening over? Zakelijk afsluiten of gewoon privé?

 

Verschilt per doel en situatie. Bij een privé doel is privé afsluiten veel zinniger, omdat je dan geen IB of VPB over de uitkering verschuldigd bent

 

Ben je daarnaast niet getrouwd in gemeenschap van goederen dan kun je ook de hele uitkering vrij van successie houden door jouw vrouw de verzekeringnemer en premiebetaler te laten zijn

 

Nu heb ik een gesprek gehad met een adviseur die zegt dat het interessant is om deze verzekering op je bedrijf af te sluiten.

Heb je de adviseur wel goed begrepen?? Voor dit doel lijkt me zakelijk afsluiten namelijk een slecht advies.

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.