• 0

Marktplaats 2.0

Goedemiddag,

 

Onlangs heb ik acht eetkamerstoelen van een Deens designmerk gekocht. Voorafgaand heb ik verschillende aanbieders (dealers) benaderd met de vraag tegen welke prijs zij deze konden leveren. De aangeboden kortingen bij een afname van acht stuks varieerden tussen 0% en 22%. Het is duidelijk dat "shoppen" in dit geval heeft geloond.

 

Dit "shoppen", het vragen van korting, kost tijd. Waarom kan ik mijn koopwens niet op een soort van marktplaats posten, waarna per e-mail alle aanbieders van het gevraagde product op de hoogte worden gesteld van mijn koopwens? Deze zouden dan in de gelegenheid worden gesteld om (omgekeerd) te bieden op mijn vraag. Onder mijn marktplaats-post zijn de biedingen (bestaande uit prijs en overige (leverings)voorwaarden) van de verschillende geanonimiseerde aanbieders te zien. Telkens als een nieuw bod gedaan wordt, kunnen aanbieders hun prijzen erop aanpassen.

 

Bij het plaatsen van mijn post geef ik aan hoe lang het mogelijk is om biedingen te doen. Na het sluiten van de "omgekeerde veiling" heb ik de mogelijkheid om van de door mij gekozen aanbieder een voucher uit te printen (of kortingscode te laten mailen) waarmee ik in de (web)winkel kan aantonen dat ik het recht heb de aankoop onder de geboden voorwaarden te doen. Op deze manier krijg ik als consument de -voor mij- beste voorwaarden.

 

Ik ben zelf al een hoop voors en tegens voor dit concept tegengekomen. Wat is jullie frisse kijk op dit idee? Alvast bedankt voor jullie feedback!

 

Vriendelijke groet,

Jeroen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Waarom kan ik mijn koopwens niet op een soort van marktplaats posten, waarna per e-mail alle aanbieders van het gevraagde product op de hoogte worden gesteld van mijn koopwens?

Welkom op dit forum!

 

Voor bedrijven bestaan dit soort marktplaatsen er al. Misschien niet in de meubel branche maar ik zette mijn opdrachten voor drukwerk vroeger vaak uit op een marktplaats voor drukwerk.

Drukkerijen kunnen dan bieden op jouw 'tender' en jij krijgt automatisch bericht.

De tender marktplaats zorgt voor het gehele biedproces tegen een kleine vergoeding.

 

Of wil je iets gaan maken voor consumenten? Dat lijkt me wel een leuk idee.

Een soort verlanglijstje posten.

 

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Hans, dank voor je snelle reactie.

 

Het gaat inderdaad om een marktplaats voor consumenten. Eén algemeen bekende site waar consumenten aanvragen kunnen plaatsen voor zeer uiteenlopende producten (van meubels tot merkkleding, van gereedschap tot electronica).

 

Een soort werkspot / biedplaats, maar dan voor de aanschaf van consumentenproducten.

Link naar reactie
  • 0

Peter, dit is inderdaad één van de uitdagingen. Een overzichtelijke, eenvoudige en gebruiksvriendelijke site en duidelijke voordelen voor de consument kan ervoor zorgen dat het wat sneller rondspreekt.

 

Walter, ik denk dat de site initieel voor een bepaalde tijd voor alle partijen gratis moet zijn. Mogelijk hoeft er pas betaald te worden indien het bedrijf een bod doet.

 

 

Naar mijn idee is het grootste struikelblok de blijvende bereidheid van bedrijven om biedingen via de site te doen. De partijen worden namelijk middels de site tegen elkaar "uitgespeeld". Het gevaar bestaat dat telkens een klein aantal bedrijven domineert en continu de laagste prijzen aanbiedt waardoor er geen toegevoegde waarde voor de concurrerende bedrijven meer is.

 

Dit is een theoretisch bezwaar, de vraag is of dit in de praktijk ook zo uitpakt.

 

Link naar reactie
  • 0

En bedrijven zullen pas willen betalen als er voldoende consumenten zijn.

Daarom zou ik er ook geen abonnement van maken maar gewoon een eenvoudige kickback fee.

Volgens mij krijgen affiliates ongeveer 4 of 5 procent van een sale.

 

Stel dat je een witgoedboer bent zoals BCC of zo en je kunt op deze marktplaats bieden op een vraag van een consument voor een bepaald product. Zolang je zelf nog marge maakt en de marktplaats site kan betalen is iedereen toch blij? Consument een lagere prijs, de winkel weer een sale en wat ze nu aan affiliates besteden geven ze dan aan de marktplaats site.

 

Ik zie het wel zitten zoiets.

(Zou bijna zeggen als je nog een app voor zoiets nodig hebt stuur maar een PB. Maar ik wil niet te veel zelfpromotie maken hier op HL)

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Doet me denken aan een chefkok met een Michelinster die in een interview zei dat hij niet mee wilde doen met de 'group-on-gekte' maar wel moest. Mijn beleving in zijn restaurant is de afgelopen paar jaar flink achteruit gegaan. Denk ook aan tenders die puur op prijs naar de verkeerde partij zijn gegaan. Ik mag nu 'gelukkig' weer aan de slag met die website. Aanhalingstekens omdat de laagste bieder er de afgelopen drie jaar een enorm zooitje van heeft gemaakt - inhoudelijke en technische kennis waren ver te zoeken - en ik vooral bezig ben met rommel opruimen. Het ipad kabeltje van $1.50 uit China dat mijn zus gekocht heeft werkt niet... Kan zo nog wel even doorgaan ;)

 

Volgens mij zijn markten waarbij het puur om prijs gaat alleen geschikt voor partijen die weten wat ze inkopen. Ga je aanbieders koppelen aan kopers die niet weten wat ze willen dan krijg je een soort chaos gestuurd op prijs. Leuk voor de korte termijn als je marge als bemiddelaar groot genoeg is. Maar niemand schiet er echt iets mee op en niet interessant voor een bedrijf dat lang wil bestaan.

 

Leg eens een brug tussen de vraag naar een bepaalde kwaliteit / prijsverhouding en bijpassende aanbieders. Ik eet 1 tot 2 keer per jaar bij Michelinsterren restaurants, draag merkloze kleding, zoek aanbiedingen maar alleen als ze passen binnen mijn reguliere bestedingspatroon en vind een levertijd van een paar dagen tot 2 weken geen probleem. Uit die informatie zou je moeten kunnen destilleren welke glaszetter ik nodig voor dat nieuwe ruitje in mijn voordeur (lees: welke mij, voor mijn gevoel, me het beste helpt en jou en de glaszetter een mooie winst oplevert)

 

Sites die werken in de marge van de laagste prijs zijn imho onzinnig en kansloos. Beetje creatief zijn met informatie die je kunt krijgen over consumenten / targetten en je biedt iets veel rendabelers. Maar goed, ik ben dus niet de typische consument ;D En bestel wel weer mijn hobby producten in China ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn idee is het grootste struikelblok de blijvende bereidheid van bedrijven om biedingen via de site te doen.

Tienduizend (ik noem maar een aantal) consumenten zoeken deze week een wasmachine *. Dat betekent 10.000 mailtjes naar alle witgoedhandelaren. Die gaan ook nog eens over allerlei verschillende typen apparaten. Daar individueel een concurrentieslag over voeren met de collega-aanbieders lijkt me ondoenlijk. Hoe zie je dat praktisch voor je?

 

* of 1000 zoeken een wasmachine, 1000 een koelkast, 1000 een vriezer, 1000 een magnetron, 1000 een strijkijzer, 1000 een vaatwasser, 1000 een stofzuiger, 1000 een friteuse, etc.

Link naar reactie
  • 0

Dat zou inderdaad ondoenlijk zijn.

 

De mails worden alleen gestuurd naar de winkels in de buurt van de woonplaats van de aanvrager (binnen een straal van x km, eventueel aan te geven door de aanvrager). Tevens is er een mogelijkheid om het gewenste type leverancier aan te geven: fysieke winkels en/of webwinkels.

 

Eventueel zijn alle aanvragen eens per dag in een enkele mail aan de (bijpassende) aanbieders te sturen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tienduizend (ik noem maar een aantal) consumenten zoeken deze week een wasmachine *. Dat betekent 10.000 mailtjes naar alle witgoedhandelaren. Die gaan ook nog eens over allerlei verschillende typen apparaten. Daar individueel een concurrentieslag over voeren met de collega-aanbieders lijkt me ondoenlijk. Hoe zie je dat praktisch voor je?

 

Eh.. je hebt toch wel eens van automatisering gehoord denk ik?

 

Aan de voorkant kunnen prima 10.000 zoekopdrachten per week of zelfs per dag worden ingevoerd. Aan de achterkant kunnen dan witgoedhandelaren op een eigen gedeelte van de site inloggen om te kijken of daar interessante deals tussen zitten.

Pas als er een match is tussen de maximum prijs van de vrager en de laagste aanbieder wordt er een mailtje gestuurd naar beide partijen.

 

Elke PHP programmeur kan zo'n site in een week of twee voor je maken.

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Jouw idee faciliteert een race to the bottom en dat werkt niet. Je krijgt dan Mediamarkt-achtige taferelen waar partijen dankzij een enorme zak geld feitelijk onder de kostprijs aan gaan bieden, waardoor de lokale aanbieders helemaal geen zin meer hebben om mee te doen in het spelletje 'wie biedt het laagste'.

 

Want leuk dat het voor jou loonde om die 22% korting te krijgen, maar kijk eens hoeveel tijd dat al die winkeliers heeft gekost.

Link naar reactie
  • 0

In het begin van het internettijdperk hadden we daar toch Miep Kniep voor? Lijkt me nog niet zo makkelijk om dat als bemiddelaar 100% te automatiseren. Natuurlijk kun je bijvoorbeeld wel relatief goedkope krachten schaamteloos laten mailen of bellen om de laagste prijs. Hoe voorkom je dat vragers en aanbieders buiten jou om gaan?

 

Niemand heeft 8 stoelen in de gewenste variant op voorraad, deze moeten vaak ook nog bezorgd en gemonteerd worden en natuurlijk gaat er snel minimaal 1 van de 8 stuk waar je als afnemer ook een oplossing voor zoekt.

 

Aanbieders zijn vast niet één-op-één vergelijkbaar kwa levertijd en service...

 

...betreft het B2B of B2C?

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het betreft B2C. De levertijd en service zijn onderdeel van het bieden, dus niet alleen de prijs. De aanbieder kan dus ook aangeven wat je voor zijn prijs allemaal krijgt (zaken als voorradigheid / levertermijn, garantietermijn, transport, installatie enz.).

 

Het daadwerkelijk kopen gaat buiten de website om. De consument plaatst een vraag, aanbieders reageren hierop via de site (de identiteit en contactgegevens van de consument zijn niet zichtbaar voor de aanbieders). Het beperkt zich puur tot het bemiddelen en het afspreken van een prijs (het staat de consument natuurlijk vrij om van het aanbod gebruik te maken of niet).

 

Hetgeen StevenK schetst zie ik als het grootste probleem. Door niet alleen te concurreren op prijs, maar bijvoorbeeld ook op service, maak je dit probleem iets kleiner. Een lokale winkelier kan mogelijk beter concurreren op service dan op prijs. Hoewel, het blijft lastig omdat partijen tegen elkaar worden uitgespeeld. Hoe zou je de site dan toch interessant kunnen houden voor de kleine winkelier indien hij continu moet opboksen tegen de "Mediamarkten"?

 

Bedankt voor jullie kritische vragen / opmerkingen, dat waardeer ik!

 

Link naar reactie
  • 0

Consumenten hebben recht op een deugdelijk product, recht van retour en de trend is achteraf betalen. Wat zou het verdienmodel moeten worden?

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

 

Naar mijn idee is het grootste struikelblok de blijvende bereidheid van bedrijven om biedingen via de site te doen. De partijen worden namelijk middels de site tegen elkaar "uitgespeeld".

 

Dat is een van de redenen geweest dat MyHammer in Duitsland en Werkspot in Nederland het openbare bieden hebben afgeschaft.

Er werd een rat race downhill gecreëerd met alle denkbare bijverschijnselen, nieuwkomers die zich in een bestaande markt wilden vechten met biedingen die ze nooit waar konden maken.

Dan krijg je als platform een leegloop van zowel ontevreden particuliere klanten alsook deelnemende serieuze bedrijven.

 

Wat betreft meubelen, merken als Rolf Benz, Leolux etc etc zullen nooit toestaan dat dealers gaan meebieden op hun producten via een dergelijk openbaar platform.

Zolang het onder de radar blijft zullen er heus wel prijsverschillen zijn tussen verschillende dealers als je die benaderd maar naar buiten toe wordt bijna altijd de adviesprijs gecommuniceerd.

 

Albert

 

 

Link naar reactie
  • 0

Elke PHP programmeur kan zo'n site in een week of twee voor je maken.
Uitgaande van marktconforme uurtarieven en een normale werkweek zie ik graag een offerte van je tegemoet!
Vind je het echt een onredelijke uren inschatting?

Voor 5.200 euro (80 uur maal 65 euro) is er volgens mij echt wel iemand te vinden die versie 1.0 van zo'n site wil maken. Als het niet in Nederland is dan wel ergens off shore.

 

Sterker nog, als jij mij 5000 geeft laat ik die site voor je maken door een off shore bedrijf waar ik vaker mee werk. In twee weken klaar. En dan hou ik er zelf ook nog wat aan over.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Hi Jeroen,

Zover ik weet kan je op Marktplaats gewoon een tekoop gevraagd...?

Hier komen idd vaak niet heel veel reacties op.

 

In de restaurant brace kwam ik laatst deze website tegen: http://requestedapp.com/

Deze voeren een soort gelijk concept uit.

 

Het probleem bij dit concept is dat het lastig op te zetten is zorg jij dat allen antiek handaren van die stoelen zich aansluiten bij die app ... en dat vervolgens de mensne die daarnaar opzoek zijn zich ook aanmelden. Typies geval van de Kip of het Ei probleem.

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
  • 0

*) maal π + Wet van Hofstadter

Elke slimme projectleider vermenigvuldigt een ureninschatting van een developer met factor anderhalf. :)

Overigens gaat dat uren inschatten tegenwoordig met Agile/Scrum een stuk beter.

Het probleem is vaak ook dat de opdrachtgever tijdens de rit pas serieus gaat nadenken wat ie nu eigenlijk wil.

 

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Er werd een rat race downhill gecreëerd met alle denkbare bijverschijnselen, nieuwkomers die zich in een bestaande markt wilden vechten met biedingen die ze nooit waar konden maken.

Albert, als het om diensten gaat begrijp ik je punt helemaal. Ik zou mijn dak-opbouw ook niet willen laten doen door iemand die niet vakkundig is en door de rat race gedwongen wordt onveilig en veel te snel te werken.

 

Maar als ik nou eens die wasmachine neem waar John over sprak. Stel ik weet al welke wasmachine ik wil, de "Huppeldepup IWDC 4561 EU". Maakt het mensen dan echt uit of die komt van BCC, MediaMarkt, Bobshop, Modern, Wehkamp, Bol.com, Expert, Scheer&Foppen, 123apparatuur.nl of keukenloods.nl?

 

Ik denk dat negen van de tien mensen gaat voor de goedkoopste.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Elke PHP programmeur kan zo'n site in een week of twee voor je maken.
Uitgaande van marktconforme uurtarieven en een normale werkweek zie ik graag een offerte van je tegemoet!
Vind je het echt een onredelijke uren inschatting?

Voor 5.200 euro (80 uur maal 65 euro) is er volgens mij echt wel iemand te vinden die versie 1.0 van zo'n site wil maken. Als het niet in Nederland is dan wel ergens off shore.

 

Sterker nog, als jij mij 5000 geeft laat ik die site voor je maken door een off shore bedrijf waar ik vaker mee werk. In twee weken klaar. En dan hou ik er zelf ook nog wat aan over.

En wat gaat dan de uiteindelijke versie kosten? Een dergelijke site die in twee weken gebouwd is zou ik niet graag als basis hebben voor versie 2.

En offshore kan, maar dan gaat er tpch wel wat tijd zitten in het goed beschrijven van het concept en de functionaliteit. De kans is anders groot dat je wat anders krijgt dan je verwacht.

 

Link naar reactie
  • 0

En wat gaat dan de uiteindelijke versie kosten? Een dergelijke site die in twee weken gebouwd is zou ik niet graag als basis hebben voor versie 2.

En offshore kan, maar dan gaat er tpch wel wat tijd zitten in het goed beschrijven van het concept en de functionaliteit. De kans is anders groot dat je wat anders krijgt dan je verwacht.

We gaan wel een beetje met het topic op de loop door de 'twee weken' die ik terloops noemde.

 

Maar op zich is het wel interessant want net als bij de wasmachines heb je bij software ontwikkeling ook een druk naar beneden. Ik heb hier op HL wel eens geschreven dat iemand mij vroeg om voor $500 Twitter na te maken. Dat slaat natuurlijk nergens op maar het geeft aan dat €5000 voor een basic marktplaats platform volgens mij niet 'out of this world' is.

 

Daar kun je het niet mee eens zijn (ik ben ook helemaal vóór het beter belonen van developers ;D) maar ja, wat doen we er aan met z'n allen?

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.