• 0

Marktplaats 2.0

Goedemiddag,

 

Onlangs heb ik acht eetkamerstoelen van een Deens designmerk gekocht. Voorafgaand heb ik verschillende aanbieders (dealers) benaderd met de vraag tegen welke prijs zij deze konden leveren. De aangeboden kortingen bij een afname van acht stuks varieerden tussen 0% en 22%. Het is duidelijk dat "shoppen" in dit geval heeft geloond.

 

Dit "shoppen", het vragen van korting, kost tijd. Waarom kan ik mijn koopwens niet op een soort van marktplaats posten, waarna per e-mail alle aanbieders van het gevraagde product op de hoogte worden gesteld van mijn koopwens? Deze zouden dan in de gelegenheid worden gesteld om (omgekeerd) te bieden op mijn vraag. Onder mijn marktplaats-post zijn de biedingen (bestaande uit prijs en overige (leverings)voorwaarden) van de verschillende geanonimiseerde aanbieders te zien. Telkens als een nieuw bod gedaan wordt, kunnen aanbieders hun prijzen erop aanpassen.

 

Bij het plaatsen van mijn post geef ik aan hoe lang het mogelijk is om biedingen te doen. Na het sluiten van de "omgekeerde veiling" heb ik de mogelijkheid om van de door mij gekozen aanbieder een voucher uit te printen (of kortingscode te laten mailen) waarmee ik in de (web)winkel kan aantonen dat ik het recht heb de aankoop onder de geboden voorwaarden te doen. Op deze manier krijg ik als consument de -voor mij- beste voorwaarden.

 

Ik ben zelf al een hoop voors en tegens voor dit concept tegengekomen. Wat is jullie frisse kijk op dit idee? Alvast bedankt voor jullie feedback!

 

Vriendelijke groet,

Jeroen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

......Voor 5.200 euro (80 uur maal 65 euro) is er volgens mij echt wel iemand te vinden die versie 1.0 van zo'n site wil maken.....

 

*) maal π + Wet van Hofstadter

Elke slimme projectleider vermenigvuldigt een ureninschatting van een developer met factor anderhalf. :)

Overigens gaat dat uren inschatten tegenwoordig met Agile/Scrum een stuk beter.

Het probleem is vaak ook dat de opdrachtgever tijdens de rit pas serieus gaat nadenken wat ie nu eigenlijk wil.

 

@Hans

Lees je zelf wel eens terug wat je schrijft?

Jij zegt dat je een 1.0 versie op kunt leveren omdat je denkt dat de opdrachtgever dan pas na gaat denken over wat hij eigenlijk wil? Wat ga jij dan bouwen als je niet weet wat de klant wil, wat jij denkt dat de klant nodig heeft?

 

Om hier iets aan over te houden (je noemde 5k) moet je iets opleveren met veel losse eindjes dat feitelijk niet doet wat je als klant verwacht en dat is een werkende marktplaats.

Zo uit de losse pols denk ik dat dit eerder een 20k project voor versie 1 is. Voor 5k wordt het een project met veel losse eindjes waar de klant uitermate gefrustreerd van zal raken.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Lees je zelf wel eens terug wat je schrijft?

Ik ben er niet de hele dag mee bezig, maar zeker lees ik wel eens af en toe terug wat ik schrijf ja.

 

Wat wil je nu dat ik zeg? Dat €5000 voor twee weken werk te weinig is om van te leven?

Ik weet ook niet precies wat de klant er allemaal in wil, en natuurlijk kan ik pas een exacte offerte geven als ik precies alle specs heb.

 

In de praktijk heb ik echt geen moeite met dit soort opdrachten.

Wat ik heb gemerkt is dat als je mooi werk aflevert voor het eerste stukje dat dan meestal er wel vervolgwerk uit komt. De klant wil dan nieuwe features en met de eerste versie hebben we een MVP waar het concept mee is bewezen. Je noemt zelf €20.0000 euro maar dat is negen van de tien keer veel te veel voor zo'n klant. Dus gaat de opdracht niet door.

 

Maar lees jij ook wel eens terug wat je schrijft?

Je zei dat als ik een normale ureninschatting gaf ik je een offerte mocht sturen, dus bij deze: wat is je adres? Als het je een geruster gevoel geeft wil ik van de €5.000 ook wel €20.000 maken ;)

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Hier gaan de witgoedreuzen natuurlijk nooit aan mee doen, waarom zouden ze? Iedereen weet zijn BCC of Mediamarkt in de buurt wel te vinden, en kleine kans dat een lokale speciaalzaak een betere prijs biedt.

Dat weten die grote aanbieders ook, dus het heeft voor hun geen enkele zin om veel tijd/geld te stoppen in het verwerken van aanvragen van consumenten die anders toch bij hun komen kopen...

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Hier gaan de witgoedreuzen natuurlijk nooit aan mee doen, waarom zouden ze?

Omdat ze liever een wasmachine verkopen waar ze een kleine marge op maken dan helemaal geen verkoop? Dat is toch het hele idee van een marktplaats? Als je hetzelfde product overal kunt kopen kies je als consument voor de goedkoopste.

 

Grote ketens hebben nog fysieke winkels maar wat doe je als je een kleine witgoedboer bent of alleen maar een webwinkel hebt? Je zou iets over 'service' en 'advies' kunnen komen bij jou in de winkel de koelkast bekijken en bestellen daarna op internet bij de goedkoopste webwinkel.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Eh.. je hebt toch wel eens van automatisering gehoord denk ik?

Natuurlijk, maar ik heb het ook niet over de door jou te bouwen toepassing ...

 

Aan de achterkant kunnen dan witgoedhandelaren op een eigen gedeelte van de site inloggen om te kijken of daar interessante deals tussen zitten.

Daar heb ik het over. Als die witgoedhandelaar 's ochtends die 10.000 mailtjes binnenkrijgt, hoe ziet TS dan praktisch voor zich dat die handelaar daarop individueel gaat reageren?

Link naar reactie
  • 0

Daar heb ik het over. Als die witgoedhandelaar 's ochtends die 10.000 mailtjes binnenkrijgt, hoe ziet TS dan praktisch voor zich dat die handelaar daarop individueel gaat reageren?

Je hebt helemaal gelijk John, elke dag 10.000 mailtjes gaan rondsturen met daarin allemaal verschillende vragen voor producten wordt een logistieke ramp.

 

Ik zag het meer voor me dat een witgoedwinkel kan inloggen op een eigen gedeelte van de site.

Je logt in en ziet: Bij jou in de buurt zijn de volgende mensen op zoek naar de volgende spullen:

"Mevrouw Jansen, 12 km van je winkel wil voor max €250 de volgende wasmachine Zanussi ZWG6140P"

 

Als je een vraag en een prijs ziet waar je het wel voor wil doen kun je de deal sluiten.

Een goede zoekfunctie en een sorteerfunctie op die tabel en je kunt binnen 5 minuutjes elke dag een paar deals binnenhalen voor je winkel.

 

Maar misschien zie ik het allemaal te makkelijk, ik leer graag wat ik over het hoofd zie.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Hier gaan de witgoedreuzen natuurlijk nooit aan mee doen, waarom zouden ze?

Omdat ze liever een wasmachine verkopen waar ze een kleine marge op maken dan helemaal geen verkoop?

Maar dat is juist mijn punt, ze verkopen die wasmachine sowieso, want een consument heeft die kennelijk nodig. En dan weet de consument de goedkoopste prijs gemakkelijk te vinden, daar zijn al meer dan genoeg websites voor.

 

De grote spelers bepalen de markt(prijs), en daar hebben ze geen marktplaats voor nodig.

 

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

De grote spelers bepalen de markt(prijs)

Het idee van TS is volgens mij dat je juist onder de markt(prijs) zou kunnen komen door gewoon je vraag voor een stoel of wasmachine uit te zetten op een Marktplaats 2.0 site. En dan maar hopen dat er een winkel toehapt die zo graag wil verkopen dat ze onder de marktprijs je een aanbieding gaan doen.

 

Dat grote partijen daar geen zin in hebben kan ik me voorstellen maar misschien is er een klein webwinkeltje dat het wel voor die prijs wil leveren. TS zegt dat hij meer dan 20% van de prijs af heeft gekregen dus er moet toch marge zijn zou je zo zeggen?

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 1

Het wordt toch stilletjes aan tijd voor wat vernieuwing in de witgoedsector. Het is nu al jaren:' veel bling voor zo weinig mogelijk geld'.

 

Wanneer komt de eerste wasmachine die opgebouwd is zoals die modulaire smartphone van google?

 

Klant krijgt betere service: niet meer om de paar jaar zeulen met een log apparaat, kan zelf zijn toestel herstellen/upgraden. En de fabrikanten zouden bakken geld verdienen moesten ze gewoon eens durven.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Je logt in en ziet: Bij jou in de buurt zijn de volgende mensen op zoek naar de volgende spullen:

"Mevrouw Jansen, 12 km van je winkel wil voor max €250 de volgende wasmachine Zanussi ZWG6140P"

 

Het grote probleem met dit soort initiatieven is dat er een soort "Trivago" achtige (en dus geldverslindende!) campagne nodig is om Mw Jansen zo ver te krijgen dat zij dit uit zich zelf doorgeeft aan 'Marktplaats 2.0'.

 

(En je weet het: Kip/ei...)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je zei dat als ik een normale ureninschatting gaf ik je een offerte mocht sturen, dus bij deze: wat is je adres? Als het je een geruster gevoel geeft wil ik van de €5.000 ook wel €20.000 maken ;)

 

 

 

Ik snap je methodiek, je haalt een klant binnen met een opdracht waarbij je van te voren weet dat je toch niet gaat maken wat de klant wil en zodat je er een vervolgopdracht uit kunt slepen.

 

Ik ben er meer van om de klant van tevoren vertellen wat het hem echt kost.

Link naar reactie
  • 0

De grote spelers bepalen de markt(prijs)

Het idee van TS is volgens mij dat je juist onder de markt(prijs) zou kunnen komen door gewoon je vraag voor een stoel of wasmachine uit te zetten op een Marktplaats 2.0 site. En dan maar hopen dat er een winkel toehapt die zo graag wil verkopen dat ze onder de marktprijs je een aanbieding gaan doen.Dat grote partijen daar geen zin in hebben kan ik me voorstellen maar misschien is er een klein webwinkeltje dat het wel voor die prijs wil leveren.

En hoe lang houdt de specialist op de hoek dat uit? Of dat kleine webwinkeltje? Los van de investering die ze vooraf moeten doen om überhaupt mee te kunnen doen.

Om daarna fijn met mijn aanbieding naar de Mediamarkt te gaan met hun laagste prijsgarantie.

 

TS zegt dat hij meer dan 20% van de prijs af heeft gekregen dus er moet toch marge zijn zou je zo zeggen?

Ja ik heb ook wel eens ergens 20% korting gekregen, om daar nou een business op te baseren...?

 

Klant krijgt betere service: niet meer om de paar jaar zeulen met een log apparaat, kan zelf zijn toestel herstellen/upgraden.

Mijn trommel draait al bijna 10 jaar, nog geen onderhoudsmonteur aan te pas gekomen. Dat zeulen valt wel mee dus ;)

 

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 1

Ik snap je methodiek, je haalt een klant binnen met een opdracht waarbij je van te voren weet dat je toch niet gaat maken wat de klant wil en zodat je er een vervolgopdracht uit kunt slepen. Ik ben er meer van om de klant van tevoren vertellen wat het hem echt kost.

Dit vind ik te makkelijk en eigenlijk best wel een aanval op mijn karakter.

 

Ik wil je vertellen waarom ik de website voor €5000 dolgraag zou willen maken voor TS.

Vier jaar geleden stond ik na een paar mislukte concepten opeens onderaan de ladder. Ik heb toen het roer omgegooid en heb mijn laatste geld dat ik had gebruikt om te leren programmeren, iets wat ik altijd al wilde.

 

Om aan de eerste opdrachtjes te komen heb ik me zelfs onder een Indiase naam vermomd aangemeld op Freelance sites en me een breuk gewerkt voor $5 of $10 per uur.

 

Het geeft allemaal niks en ik sta elke ochtend te trappelen om aan de slag te gaan. Ik vind het geweldig, net toveren. Zakelijk is het nog steeds geen vetpot en ik moet me door allemaal weirde aanbiedingen, NDA's en schofterige bemiddelingsbureaus heen slaan maar dat boeit me niet. Ik doe wat ik leuk vind.

 

Voor mij is zo'n site voor €5000 een grote opdracht en waarschijnlijk zal ik er vier weken mee bezig zijn in plaats van twee maar dat betaal ik uit eigen zak. En natuurlijk hoop ik op een vervolg opdracht, wie niet?

 

Voor de opdrachtgever is €5000 ook nog te overzien mocht het concept niet aanslaan. Als je dat kwijt bent is dat niet leuk maar €20.000 euro verbranden is heel andere koek.

 

Accepteer dat we gewoon anders tegen dingen aankijken maar laat mij alsjeblieft in mijn waarde.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij gaan we steeds meer naar een same-day-delivery cultuur. Dus dan zal een bedrijf snel moeten handelen en reageren met een prijsvoorstel.

 

Bovendien als je wasmachine stuk is en je hebt een vrouw zoals de mijne dan ga je echt niet rustig afwachten tot je een betere aanbieding hebt. ;D

 

Ik zie wel potentie in dit idee, maar in een andere vorm, of andere producten.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij gaan we steeds meer naar een same-day-delivery cultuur. Dus dan zal een bedrijf snel moeten handelen en reageren met een prijsvoorstel.

Dat vind ik wel een slimme draai aan het geheel. Om op snelheid te gaat zitten in plaats van puur op prijs.

 

"Ik wil die en die wasmachine. De eerste winkel die 'm tegen deze prijs vandaag kan leveren krijgt van mij de opdracht"

 

Ik vind 'm goed!

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

"Ik wil die en die wasmachine. De eerste winkel die 'm tegen deze prijs vandaag kan leveren krijgt van mij de opdracht"

Ik vind 'm goed!

En vervolgens reageert er vandaag niemand. ::)

 

Ik verwacht gewoon niet dat commodities zich goed lenen voor dit soort initiatieven. Ik kan heel eenvoudig op google zoeken waar ik welke type wasmachine het goedkoopste is en wanneer die geleverd kan worden. Dat kunnen de aanbieders van dit soort producten ook, waardoor er al een marktwerking is.

En heb je bij de grote aanbieder een product gezien voor prijs X (zonder service), dan is het een kleine moeite om dan de lokale witgoedboer te bellen of ze hetzelfde willen bieden, maar dan bv. wel nú leveren.

 

Vraag jezelf eens af, waarom zou ik als aanbieder hier aan mee doen?

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Vraag jezelf eens af, waarom zou ik als aanbieder hier aan mee doen?

Het is niet verplicht om er aan mee te doen maar het zou een leuke vorm kunnen zijn waardoor de kleine spelers iets meer kunnen leveren dan de grote jongens.

 

Ik wil niet teveel als een "vroegah was alles betah" opa overkomen maar in het dorpje waar ik vandaan kom was vroeger maar één 'Radio Speciaal Zaak' waar iedereen in het dorp alles wat een snoer had kocht.

 

Hij zal zeker niet de goedkoopste geweest zijn en veel keus was er ook niet maar dat boeide ook niet.

Ik weet wel toen de buren in één maand een kapotte wasmachine, TV en koelkast hadden hij die op zondag kwam brengen en ze mochten elke maand een paar tientjes afbetalen.

 

Soms mis ik die man nog wel eens als ik bij de MediaMarkt sta...

// einde mijmer modus

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Soms mis ik die man nog wel eens als ik bij de MediaMarkt sta...

// einde mijmer modus

Ervan uitgaande dat 'die man' nog niet uit het straatbeeld is verdwenen, waarom sta je dan toch bij de MediaMarkt?

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Ervan uitgaande dat 'die man' nog niet uit het straatbeeld is verdwenen, waarom sta je dan toch bij de MediaMarkt?

Tja, daar heb je me RT. Ik denk dat ik zijn advies niet meer nodig heb omdat ik bij Tweakers wel kijk welk apparaat het beste is en de reviews lees. Daarna ga ik dan kijken waar ik 'm het goedkoopste kan vinden en kom bij de MediaMarkt uit. Ik weet dat het fout is, maar ja ...

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik voor de aankoop van gereedschappen (boormachine, lijnlaser,...) de gewoonte om te zoeken op webshops, filmpjes te kijken op youtube, forum lezen,...

 

En dan een mailtje sturen naar de lokale groothandel om een offerte :)

 

Zeker in 2/3 van de gevallen koop ik dan lokaal omdat: het in voorraad is en ik er direct om kan, er bij hen toevallig een promotieactie op zit, zij de garantiecertificaten invullen en opsturen,...

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Tja, daar heb je me RT. Ik denk dat ik zijn advies niet meer nodig heb omdat ik bij Tweakers wel kijk welk apparaat het beste is en de reviews lees. Daarna ga ik dan kijken waar ik 'm het goedkoopste kan vinden en kom bij de MediaMarkt uit. Ik weet dat het fout is, maar ja ...

En om die reden denk ik dat er weinig animo vanuit de aanbieders is om onder de prijs te gaan zitten. De kleine aanbieder houdt dat niet vol, en naar de grote aanbieder ging je toch al.

 

Wil je als consument écht dat extra stukje service, dan is een belletje naar de oude ambachtsman zo gepleegd.

Dan kun je hem zeggen dat iets bij de Mediamarkt goedkoper is, en of hij daar misschien onder wil gaan zitten. Óf hij haalt z'n schouders op, óf hij 'kan misschien nog iets aan de prijs doen', in beide gevallen heb je daar geen marktplaats voor nodig.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.