• 0

Diensten 0% -> wel btw over onkosten??

Hoi iedereen,

 

Ik ben bezig met een factuur waarop ik journalistieke diensten + onkosten zet.

 

Mijn diensten zijn vrijgesteld van btw, maar over de onkosten moet ik wel btw betalen toch? Gewoon 21%?

 

Of in dit geval niet?

(De ene website zegt A en de ander zegt B...)

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee. De dienst die je levert is een journalistieke dienst (althans, dat zeg je zelf). Vanwege die dienst krijg je een vergoeding, en die vergoeding is vrijgesteld van btw.

Of je die vergoeding nu splitst in reiskosten, kilometerkosten, postzegelkosten, séjours, parkeerkosten, of iets anders, doet in het geheel niet ter zake. Je krijgt namelijk geen vergoeding vanwege het reizen.

 

Daarnaast suggereert je topictitel dat je 0% op je factuur ging vermelden. Doe het voor het gemak maar gelijk goed en vermeld géén btw, en zet op je factuur "Diensten van een journalist zijn vrijgesteld van omzetbelasting o.b.v. art 11 lid 1 onderdeel q van de allerleukste belastingwet".

 

0% suggereert een goederen-levering aan het buitenland, en geeft WEL recht op aftrek van voorbelasting. Jouw dienst (in elk gval deze) is vrijgsteld van btw, dus heb je voor de kosten die hiermee samenhangen géén recht op aftrek van btw.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Zou ik wel doen, ik zou er zelfs een marge op zetten.

Meer in het algemeen moet je op de factuur zetten wat je hebt afgesproken met je opdrachtgever. Als jij voor 21,20 aan treinkaartjes hebt besteed, zit daar weliswaar 1,20 btw op, maar omdat het om een btw-vrjigestelde dienst gaat, mag je die btw niet terugvragen en zijn de kosten dus voor jou 'gewoon' 21,20.

Als je dat doorbelast via je factuur, kostte het reizen je tenminste geen geld. Tenminste, als je de reiskosten kunt aantonen in je eigen administratie.

 

Daarom ook maar tip #2 omdat dat ook vaak fout gaat: originele bonnen van de gemaakte onkosten blijven bij jou. Een opdrachtgever krijgt hooguit kopieën. Jij moet immers de kosten kunnen aantonen in je administratie en eventueel aftrekbare btw. Je opdrachtgever heeft jouw factuur om kosten aan te tonen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Helder, bedankt!

 

Nog één vraagje over iets anders, als je wil.

 

Ik lever ook commerciële teksten, vaak aan klanten in België, dus mét btw, maar die wordt dan verlegd.

Op deze manier betaal ik vrijwel geen btw bij mijn kwartaalaangifte (want journalistiek werk in Nederland en commercieel werk voor buitenland).

 

Zo kom ik waarschijnlijk ook in aanmerking voor de kleineondernemersregeling.

 

Gaat de Belastingdienst daar raar van opkijken?

Link naar reactie
  • 0

De vraag zou niet moeten zijn 'gaan ze daar raar van opkijken', maar 'klopt dat?'

Als het klopt, dan mogen ze hele dagen 'raar opkijken' bij de Belastingdienst (ik stel mij nu een toren vol met verbaasd kijken de belastinginspecteurs voor ;-), dat is prima.

 

Maar, het klopt niet. De btw die je verlegd naar je afnemer in België, telt in de KOR-berekening niet mee als btw die jij zou moeten afdragen.

Dus als je daardoor met een substantiële omzet toch onder de KOR-grens blijft, kun je de KOR toepassen.

 

Uitstekende gelegenheid om de column van Joost maar weer eens te pluggen, waar hij betoogt dat je de KOR beter kan afschaffen.

 

Edit: post aangepast na post van BJM hieronder

 

 

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1
Maar, het klopt niet. De btw die je verlegd naar je afnemer in België, telt in de KOR-berekening mee als btw die jij zou moeten afdragen.

Volgens mij is dit niet juist, export, intracommunautaire leveringen en diensten tellen niet meer voor de KOR.

 

Inderdaad maar beter afschaffen......

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oftewel: het klopt?

 

 

Wat zou wel/niet moeten kloppen?

 

Wanneer je journalistieke diensten (inclusief ‘onkosten’) in rekening brengt, dan is dit allemaal vrij van BTW. Je praat dus niet over BTW op je factuur.

Tevens is de door jou betaalde (aan andere ondernemers dus) BTW niet als voorbelasting aftrekbaar. De gemaakte kosten zijn dus gewoon inclusief BTW, althans de directe kosten (kosten van overhead moet je uitsplitsen op basis van de gerealiseerde omzet).

 

Wanneer je “commerciële” diensten in rekening brengt, bereken je daar BTW over (óók de ‘onkosten’). Behalve als je de BTW moet verleggen (bijvoorbeeld naar België), want dan vermeld je dat op de factuur en doe je een opgaaf ICP bij je BTW aangifte (in plaats van zelf de BTW te berekenen en afdragen dus).

 

Zo simpel is het.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is me nog niet 100% duidelijk.

 

Vanuit mijn management BV lever ik diensten aan een Ltd in de UK. BTW wordt dus verlegd middels ICP. Maar geldt dit ook voor mijn treinkaartje naar Schiphol (reis richting UK)? En dan geen BTW terugvragen?

Link naar reactie
  • 0

Het is me nog niet 100% duidelijk.

 

Je onkosten gaan op in de hoofdprestatie (je diensten aan de klant dus).

Als je de prijs verhoogt omdat je onkosten maakt, of als je de onkosten apart in rekening brengt, moet je daar (uiteraard) ook BTW over berekenen. Net als over de hoofdprestatie.

 

Omdat je klant in de UK zit, wordt de BTW inderdaad verlegd (tenminste als dit allemaal aan de voorwaarden voor verlegging voldoet!).

 

Eventuele BTW van onkosten kan je gewoon terugvragen/verrekenen als voorbelasting.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

De orginele vraag ging over vrijgestelde diensten, dat is wat anders dan een intracommunautaire verlegging.

De vervolgvraag gaat over iets anders, met een bijbehorend ander antwoord.

 

[aan de moderators]

Om verwarring en een onnodige discussie te voorkomen, zou het beter zijn om de vervolgvraag af te splitsen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.