[Artikel] Een redelijk uurtarief voor een ZZP-er bij een landelijk dagblad

Aanbevolen berichten

Een redelijk uurtarief voor een ZZP-er bij een landelijk dagblad

 

Korte samenvatting:

"Merel is 25 en werkt als zzp’er bij een landelijk dagblad op de internetredactie. Dat doet ze nu zo’n vier jaar, fulltime. Als iets met grote chocoladeletters ‘SCHIJNCONSTRUCTIE’ schreeuwt, is het dat wel. Voor de mensen onder ons die nog twijfelen, ze werkt voor €15 euro per uur."

"Kan ik dit netjes zeggen? Merel, je wordt genaaid. Big time."

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Rake column van Higherlevel-lid Marcel Spruit over schijnzelfstandigheid en belachelijk lage uurtarieven voor ZZP-ers

 

 

 

 

 

 

Link naar het artikel :

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Uitstekende column van Marcel, had ook niet anders verwacht.

 

Het verdienmodel van het genoemde bureau Berenschot is een beetje de 'externe stok om mee te slaan'.

Bijvoorbeeld als de directie het eigen salaris wil verhogen maar daar een "kuch" onafhankelijk extern advies voor wil. Blijkbaar laat Berenschot zich nu ook inhuren om aan de onderkant de boel af te knijpen.

 

En tot mijn schande moet ik bekennen dat ik bij Berenschot heb gewerkt :-[

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Mooi stuk van Marcel!

M.b.t. de kritische noot aan het huis van Berenschot vraag ik mij af of Joanne en Marcel hetzelfde bedoelen met de uitspraak 'Voor een zzp'er op deze positie is het uurtarief niet substantieel te laag.'.

 

Marcel gaat in op het feit dat een zzp-er voor 15 euro simpelweg tekort komt, terecht. Ik vermoed dat Joanne dat ook onderkent, maar slechts bedoelde te zeggen dat 15 euro, vergeleken met de markt/concurrentie, niet te laag is. Kennelijk (en ongetwijfeld) zijn er schrijnendere gevallen, waaraan Joanne refereert.

 

Daarbij kent Joanne ook waarde toe aan de vrijheid die je als zzp-er hebt en het feit dat je daar wellicht bewust voor kiest.

 

Los daarvan legt Marcel wel haarfijn uit wat het verschil is tussen 15 euro verdienen als werknemer, en 15 euro verdienen als zzp-er. Iets dat nogal eens wordt vergeten.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

M.b.t. de kritische noot aan het huis van Berenschot vraag ik mij af of Joanne en Marcel hetzelfde bedoelen met de uitspraak 'Voor een zzp'er op deze positie is het uurtarief niet substantieel te laag.'.

Dat is eigenlijk precies mijn bezwaar tegen een Berenschot advies. Voor de directie zeggen ze dat 'de markt' eist dat de salarissen van de directie met 20% omhoog gaan om marktconform te blijven. En voor een ZZP-er onderaan de piramide zeggen ze dat de lage beloning wel marktconform is. Ik heb het nog nooit andersom gezien. Dus dat Berenschot zegt "Hé directie, jullie moeten je mensen onderaan eens wat beter betalen om ze beter werk te laten afleveren."

 

Ik vind het jammer dat een directie zich achter dit soort externe rapportjes verschuilt terwijl ze volgens mij gewoon open en eerlijk aan Merel moeten uitleggen: "Dit kunnen we je bieden aan werk en wij vinden dit een redelijke beloning".

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Zo he, dank voor alle aandacht!

 

Ik heb inmiddels (as we speak) reactie gekregen van Joanne Kok van Berenschot, die ik voor het gemak even integraal post:

Bedankt voor je rekenexercitie naar aanleiding van het stukje in de Volkskrant. Ik snap goed dat een uurtarief voor 15 euro ‘schandalig’ laag klinkt. Zonder enige nuancering of toelichting is dit natuurlijk ook zo. Ik neem je daarom graag even mee in mijn gedachtegang bij deze casus.

 

Ik ben ervan uitgegaan dat het hier gaat om het bedrag wat overblijft onder aan de streep, dus na aftrek van inkomstenbelasting, pensioen, verzekering tegen arbeidsongeschiktheid, etc. Oftewel, de zaken die je zelf ook noemt en die in geval van loondienst door de werkgever worden gedragen. Dit om in mijn stuk de nadruk te kunnen leggen op de vergelijking met loondienst. In de uitgelichte zin: ‘niet substantieel te laag’, ligt de nadruk op het woord substantieel. Een andere vertaling zou zijn: het uurtarief van Merel is zeker niet hoog.

 

Wat in de quote in de Volkskrant onvoldoende belicht is, is dat mijn uitgebreide advies aan Merel zich erop richtte om allereerst Merel te laten nadenken waarom ze er in haar geval überhaupt voor kiest om als zzp-er haar werk te doen. Hierbij haar loopbaanwensen onder de loep te nemen en eventueel advies van een arbeidsjurist in te winnen. Dat laatste is overigens hetzelfde advies als dat jij haar geeft.

 

Ik denk er het mijne van, en ben nog steeds benieuwd over welk 'landelijk dagblad' dit eigenlijk gaat. Maar vermoedelijk geldt een vergelijkbare situatie voor élk landelijk dagblad. :-[

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie

Ik ben ervan uitgegaan dat het hier gaat om het bedrag wat overblijft onder aan de streep, dus na aftrek van inkomstenbelasting, pensioen, verzekering tegen arbeidsongeschiktheid, etc.

*proest* uhuh.

'Ik verdien 2800 per maand', Berenschot: 'Oh, dat is best veel. Tenminste, ik ga ervan uit dat dat netto is, na aftrek van boodschappen, hypotheek en verzekeringen.'

 

Tuurlijk Joanne. Wat begrijpt ze niet aan het begrip 'uurtarief'?

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Aan de andere kant lijkt me dat Merel erg weinig tijd kwijt is aan marketing, netwerken en acquisitie.

Dat is voor veel ZZPers toch al snel een derde van je tijd. Ze heeft ook geen 'leegloop' tussen twee opdrachten.

 

Al met al zou ik zeggen dat de aard van de werkzaamheden helemaal niet passen bij een ondernemer.

Noem het ZZPer, freelancer of wat je ook wilt, maar voor mij is dit gewoon iemand in dienst. En daar past een normaal loondienst verband veel beter bij.

 

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

 

Hoe kan je als freelancer vier jaar fulltime bij een werkgever werken? Dan ben je toch al lang geen zelfstandige meer?

 

Op afroepbasis voor 15 euro per uur is trouwens nog schandaliger. Zeker bij uitgevers die een betalingstermijn van drie maanden hanteren. Dat komt ook voor. Vervelende bijwerking van die lage startertarieven is dat ook hoger in de boom de blaadjes opdrogen. Ik zie nu (hogere) uurtarieven die een derde lager zijn dan tien jaar geleden.

 

Je kan zeggen: dat is het Verre Oosten-effect. Daar werken mensen voor een aalmoes, dus we importeren die armoe. Je kan ook wijzen op de marktwerking. De varkenscyclus. Er zijn veel bloggers, dus de prijzen dalen. Maar het blijft sjacheren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Dat klopt, Merel hoeft schijnbaar niet veel te acquireren. Dat is tegelijkertijd haar zwakte, dit maakt haar ontzettend kwetsbaar. In tegenstelling tot een werknemer heeft ze vrijwel geen zekerheid m.b.t. de continuiteit.

Daarnaast, zelfs als je 100% zeker weet dat je een jaar lang 38 uur per week mag factureren tegen € 15 per uur (maar er overigens wel minimaal 40 moet werken, ook in het weekend), en we gaan er even vanuit dat ze één week per jaar ziek is en vijf weken per jaar vakantie heeft, verdient ze op jaarbasis iets meer dan 26.000 Haal daar pensioen, AOV, beroepskosten vanaf, kom je netto vermoedelijk in de buurt van de 20k.

Ik kan me voorstellen dat de zelfstandigenaftrek als belastingsubsidie dan zéér welkom is, maar dat is m.i. symptoombestrijding.

 

Ben het met je eens, iemand met deze omstandigheden hoort gewoon in loondienst.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie

Ik kan me voorstellen dat de zelfstandigenaftrek als belastingsubsidie dan zéér welkom is, maar dat is m.i. symptoombestrijding.

Nog veel erger: de belastingsubsidie is ingecalculeerd in het tarief, en belandt dus bij de verkeerde partij. En tegelijkertijd holt dit ook werknemersvoorzieningen zoals collectief pensioen uit: die populatie vergrijst omdat de jongeren ZZP-en en niet meer toetreden.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Dat €15 per uur niet te over houdt (en niet vergelijkbaar is met hetzelfde loon in dienstbetrekking) heeft Marcel helder uiteengezet.

Maar dan vraag ik me toch af, wat is het alternatief?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Maar dan vraag ik me toch af, wat is het alternatief?

Dit soort 'zelfstandigen' beter informeren - ik denk dat Merel als ze vooraf had geweten dat ze netto eigenlijk veel minder over zou houden dan ze dacht, ze niet akkoord was gegaan met dit tarief.

 

Als al die schijnzelfstandigen zich dat zouden realiseren, dan verdwijnt die draak van een constructie vanzelf door nijpend personeelstekort.

 

 

Link naar reactie

Maar dan vraag ik me toch af, wat is het alternatief?

Dit soort 'zelfstandigen' beter informeren - ik denk dat Merel als ze vooraf had geweten dat ze netto eigenlijk veel minder over zou houden dan ze dacht, ze niet akkoord was gegaan met dit tarief.

'Ok, voor jou 10 anderen, doei!'

 

Als al die schijnzelfstandigen zich dat zouden realiseren, dan verdwijnt die draak van een constructie vanzelf door nijpend personeelstekort.

"Proletariërs aller landen, verenigt u!" ;)

 

Maar kennelijk is het aanbod van arbeidskrachten dusdanig dat ze een schandalig tarief betaald krijgen. Ik zie dus niet zo in dat er sprake zou zijn van een nijpend personeelstekort.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Het alternatief is dat werkgevers zich aan de wettelijke voorschriften houden. Ik weet het, het is een beetje een dooddoener.

 

Ik denk inderdaad, zolang mensen in de rij staan om op 'populaire' plekken te werken (prestigieus landelijk dagblad), is het lastig om je rug recht te houden.

 

Tegelijkertijd, zo'n redacteur of HR-pipo heeft helemaal geen ZIN om 10 anderen uit te nodigen.

Het eerste alternatief is dus dat Merel 'nee' zegt tegen het gebodene, en kijkt wat er dan gebeurt.

 

Voor het individuele geval is er misschien niet veel alternatief, althans ze zal dat niet ervaren. Maar op grotere schaal denk ik dat het belangrijk is dat mensen die de arbeidsmarkt betreden enigszins een beeld hebben van het verschil tussen zelfstandig zijn en in loondienst werken.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie

(Ik weet niet wat ik allemaal over me afroep met deze opmerking maar..)

 

Misschien dat de babyboomers een stukje van hun salaris en "verworven rechten" willen inleveren?

Zodat er voor Merel en anderen nog wat ruimte overblijft. Of is dat teveel gevraagd?

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Maar het wordt er voor Merel en co. alleen beter op als de werkgevers die zzp-ers inderdaad aannemen.

Ik vrees echter dat het dan 'te duur' wordt, en van de 5 zzp-ers er maar 1 wordt aangenomen. Dus het blijft een beetje 'graag of niet'.

 

Ik geloof dat daarmee kinderarbeid in derdewereldlanden ook wordt vergoelijkt, 'we betalen ze tenminste nog 10cent per dag, anders hebben ze helemaal niks'. :-\

 

Overigens laat de voorlichting over 'zelfstandigheid' inderdaad te wensen over, en is het gross zich er niet van bewust wat ze niet krijgen.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

De knuppel in het hoenderhok, hier is hij dan:

 

Laat ik voorop stellen dat dit inderdaad een schijnconstructie lijkt, en dat de zzp status misplaatst lijkt te zijn.

 

Maar aan de andere kant: Merel is 25. Ze doet het werk al 4 jaar, dus vanaf haar 21e. Dus heel veel opleiding zal ze niet gehad hebben. MBO

 

En wat moet je kunnen op zo'n internetredactie: Beetje foutloos schrijven, beetje twitteren en internetten op zoek naar nieuws, basis grafische vaardigheden. That's it.

 

Haar uurtarief is 120 Euro per dag = 70 procent boven het minimumloon (ja ik weet, een loon en uurtarief zijn niet hetzelfde). Lijkt me ongeveer redelijk als het een loon was.

 

Maar daarvoor heeft ze wel zelf gekozen (iemand die dagelijks midden in de actualiteit zit weet goed wat er speelt in de samenleving en kiest zelf voor dit model. Ik geloof in dit voorbeeld niet in misbruik/dwang, het neigt toch meer naar vrije keuze).

 

En ze kan er opdrachten bij doen in de avonduren. En ze kan van alles als zakelijke kosten opvoeren wat een werknemer ook heeft maar gewoon prive moet betalen (computer, tablet, internet, abonnementen op het een en ander). En ze zal ook nog wel eens een kadootje krijgen om een advertorial te schrijven. En ze is vrij om ergens anders te gaan werken.

 

Ja, laag uurtarief, maar 'je wordt genaaid, big time' is ook overdreven.

 

Ik ben erg tegen misbruik. Maar waar ligt de grens tussen misbruik en contractvrijheid. Naar mijn mening niet in buurt van dit voorbeeld. Merel speelt het niet handig, maar Merel wordt niet misbruikt, lijkt mij.

 

Dat is de andere kant van het verhaal, die toch ook te verdedigen is?

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie

En wat moet je kunnen op zo'n internetredactie: Beetje foutloos schrijven, beetje twitteren en internetten op zoek naar nieuws, basis grafische vaardigheden. That's it.

Ik ben zelfs bang dat over 10 jaar Merels hele baan is overgenomen door een AI tekst bot.

Da's pas echt eng!

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Merel is 25. Ze doet het werk al 4 jaar, dus vanaf haar 21e. Dus heel veel opleiding zal ze niet gehad hebben. MBO

Volgens het voorbeeld heeft Merel HBO journalistiek en een master sociologie afgerond.

Helemaal niet opmerkelijk, op je 21e kun je klaar zijn met je HBO. De master doe je naast je zzp-werk. Niet onwaarschijnlijk.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Ok, voor jou 10 anderen, doei!'

Ja, op het moment wel, omdat die 10 anderen net zo ongeinformeerd zijn als Merel.

 

Maar kennelijk is het aanbod van arbeidskrachten dusdanig dat ze een schandalig tarief betaald krijgen. Ik zie dus niet zo in dat er sprake zou zijn van een nijpend personeelstekort.

Dat is niet alleen het aanbod - je zult ze de kost moeten geven die van hun werkgever te horen krijgen dat ze als zelfstandige hetzelfde inkomen zullen krijgen als ze in vaste dienst kregen, en die vervolgens "Oh, okay, dan is het goed" zeggen en daarmee klaar denken te zijn. Tegen de tijd dat ze ontdekken dat het een beetje anders in elkaar zit zijn ze al 'zelfstandig' en is het te laat.

 

En dat personeelstekort bedoelde ik als gevolg van mensen die zouden weigeren voor zulke tarieven te werken - niet de situatie nu.

Link naar reactie

Merel is 25. Ze doet het werk al 4 jaar, dus vanaf haar 21e. Dus heel veel opleiding zal ze niet gehad hebben. MBO

Volgens het voorbeeld heeft Merel HBO journalistiek en een master sociologie afgerond.

Helemaal niet opmerkelijk, op je 21e kun je klaar zijn met je HBO. De master doe je naast je zzp-werk. Niet onwaarschijnlijk.

 

 

 

Waar lees je dat? Ik lees dat niet in die column.

 

Dat verandert de zaak iets (maar ze blijft nog steeds wel jong) qua uurtarief, maar dan mag je haar nog verstandiger inschatten, dus is het nog minder waarschijnlijk dat het geen vrije keuze is.

 

Als dit de realiteit is, kunnen we dat leuk of eerlijk vinden of niet, maar dit lijkt me nu een typisch een gevalletje 'zo werkt het nu eenmaal tegenwoordig' zonder dat de krant, of Berenschot, of wie dan ook, een veeg uit de pan moet krijgen.

 

Merel moet strijden om vooruit te komen. Dat zijn we al 50 jaar niet meer zo gewend, maar misschien waren die 50 jaar de uitzondering?

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.