[Artikel] Een redelijk uurtarief voor een ZZP-er bij een landelijk dagblad

Aanbevolen berichten

Nou ja, vroeg of laat keert de wal het ZZP-schip :

 

citaat:

De zzp'ers staan op de agenda omdat zij een probleem zijn geworden. Rond de eeuwwisseling was 1 op de 17 werkenden zzp'er, in 2010 was dat 1 op de 10 en sindsdien is dat verder gestegen. Die groei raakt niet alleen al die zzp'ers zelf, maar ook het functioneren van de overheid. Dat probleem dient zich aan in grofweg drie verschijningsvormen.

 

Ten eerste dalen de belastinginkomsten. Zelfstandigen betalen over grofweg de eerste 25 duizend euro bruto jaarinkomen geen belasting. Toevallig is dat het doorsnee-inkomen van zzp'ers. Dat is lager dan Jan Modaal met 34 duizend euro bruto per jaar en veel minder dan dat van zelfstandigen met personeel (44 duizend euro). Bij creatief gebruik van aftrekposten blijft de belastingafdracht ook voor hogere zzp-inkomens veel lager dan van werknemers in loondienst met een vergelijkbaar brutoloon.

 

Ten tweede kunnen zelfstandigen ook aanspraak maken op hogere toeslagen dan werknemers. Zo berekent het CPB dat een zelfstandige die zichzelf 29 duizend euro bruto per jaar als winst uitkeert de maximale zorgtoeslag krijgt - 865 euro per jaar - terwijl een werknemer in loondienst met hetzelfde inkomen die toeslag niet krijgt.

 

Ten derde ondergraaft de opkomst van de zzp'er de sociale zekerheid. Dan gaat het om werknemersregelingen zoals de werkloosheidsuitkering en het pensioen, maar ook om de volksverzekering AOW. Dit zijn collectieve regelingen die zijn gebaat bij een zo groot mogelijke groep deelnemers. Als dat draagvlak versmalt omdat er meer zzp'ers komen, worden de regelingen duurder.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

En dat personeelstekort bedoelde ik als gevolg van mensen die zouden weigeren voor zulke tarieven te werken - niet de situatie nu.

Klassiek prisoner's dilemma? Als we allebei 'nee' zeggen, dat worden we er beiden beter van. Maar ondertussen zeg jij 'nee', en ik 'ja', want liever de zekerheid van een beetje inkomen, dan de onzekerheid van geen inkomen.

 

En ik zie niet zo het verschil tussen je aanbieden als zzp-er of als werknemer. Behalve dat er wellicht 2 zzp-ers kunnen werken voor de prijs van 1 werknemer, en iemand dus thuis zit.

 

Dat Merel maar 15 euro verdient vind ik in principe niet heel ernstig, kennelijk is dat de uitkomst van vraag en aanbod. Wat wél ernstig is, is dat de Merels van deze wereld geen idee hebben van het feit dat ze niet verzekerd zijn tegen arbeidsongeschiktheid, geen pensioen opbouwen etc, en daar dus ook geen voorzieningen voor treffen.

 

Doen ze dat wel, dan komen ze er wellicht achter dat ze maar 5 euro overhouden, en beter met 'minder' salaris genoegen kunnen nemen. (Liever 10 euro in loondienst, dan 15 als zzp-er), of zich actiever op de arbeidsmarkt moeten oriënteren.

 

Wat mij betreft kan en moet die voorlichting veel beter.

 

@Kuifje: dat stond in het krantenartikeltje, zie hier en ook in het artikel van Intermediair.

 

 

 

 

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Merel moet strijden om vooruit te komen. Dat zijn we al 50 jaar niet meer zo gewend, maar misschien waren die 50 jaar de uitzondering?

 

Ik ga vanavond maar weer een "Les Miserables" kijken om alvast in de stemming te komen..

 

Op Hoop Van Zegen is ook een goede.

 

Ik probeer het debat slechts een beetje levendig te houden. Ik zou zelf ook niet graag in de situatie van Merel zitten. En ik kan wel hard en stoer roepen dat dat mij niet zou gebeuren; maar dat is gewoon niet waar.

 

Maar het gaat me ook veel te ver om Merel als het hulpeloze slachtoffertje te zien van de kapitalisten die als hoogste doel hebben de werkende mens klein te houden.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie

 

Dat Merel maar 15 euro verdient vind ik in principe niet heel ernstig, kennelijk is dat de uitkomst van vraag en aanbod. Wat wél ernstig is, is dat de Merels van deze wereld geen idee hebben van het feit dat ze niet verzekerd zijn tegen arbeidsongeschiktheid, geen pensioen opbouwen etc, en daar dus ook geen voorzieningen voor treffen.

 

 

Wie zegt de Merels van de wereld geen idee hebben? Als er niet meer wordt betaald valt er ook weinig opzij te zetten....

 

 

Link naar reactie

 

 

Wat mij betreft kan en moet die voorlichting veel beter.

 

 

 

 

Misschien voor de zestienjarige schoolverlater, of voor de Poolse bouwvakker, maar toch niet voor een internetvaardige HBO-er journalistiek met een Master sociologie?

 

Als die haar eigen info nog niet kan vinden, dan is 15 Euro per uur nog overbetaald.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie

Maar het gaat me ook veel te ver om Merel als het hulpeloze slachtoffertje te zien van de kapitalisten die als hoogste doel hebben de werkende mens klein te houden.

Daar heb je helemaal gelijk in. Waar iedereen vandaan haalt dat dit een gebrek aan voorlichting zou zijn snap ik niet. Volgens mij weet Merel echt wel wat zo ongeveer de voor en nadelen als zelfstandige zijn.

 

Ik denk dat ze er bewust voor kiest om maar tegen een lager (te laag?) tarief als ZZPer te werken dan dat ze werkeloos thuis zit. Zo doet ze tenminste werkervaring op en dat is het grootste probleem bij veel jonge mensen.

 

Ik zou precies hetzelfde doen in haar situatie. Dat werkgevers hier misbruik van maken is een ander probleem.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Wie zegt de Merels van de wereld geen idee hebben?

Ik, maar ik wil ook wel met je meegaan en aannamen dat het gros van de 25 jarigen bezig is met zaken als 'wat doe ik als ik arbeidsongeschikt raak' en 'hoe bouw ik mijn pensioen op'.

 

Als er niet meer wordt betaald valt er ook weinig opzij te zetten....

Het scheelt nogal of je wéét dat je het eigenlijk wel opzij zou moeten zetten. Dan ziet de keuze of je als zzp-er wil werken er heel anders uit. Want als de denktrant is: 'ik krijg als zzp-er €15 per uur en daar gaat nog een beetje belasting vanaf, c'est ca,', dan neem je wellicht geen dienstverband aan waar je maar 12 euro per uur verdient. 'Want dan verdien ik 3 euro per uur minder!'.

 

 

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie

Er is in de meeste sectoren een neerwaartse spiraal gaande. Alles en iedereen moet goedkoper. Van de week ergens een berichtje gelezen dat een 18-jarige niet bij de plaatselijke speelgoedhandel mag solliciteren omdat uit kostenoverwegingen de procedure alleen openstaat voor 16-jarigen. Pakjesbezorgers van tante post die weggereoganiseerd zijn en en als zzp'er worden ingehuurd. Er zijn vast nog wel voorbeelden. Er is niet zoveel keus denk ik om als zzp'er nee tegen een tarief te zeggen. Het is dat of niks, helaas.

Link naar reactie

Ik klaag hier vaak en veel over die 'Race naar de bodem'. Maar er zitten ook goede kanten aan.

 

Voor mij heeft het bijvoorbeeld goed uitgepakt.

Soms zie je zo'n plaatje dat je 'uit je comfort zone' moet komen om te groeien en als je niet weet waar je de huur van moet betalen de volgende maand ben je behoorlijk 'uit je comforzone' kan ik je zeggen.

 

Is het leuk als je er midden in zit? Nee, helemaal niet.

Maar het heeft me veel sterker gemaakt en ik heb geleerd dat de belangrijke dingen in het leven geen reet met geld te maken hebben.

 

Ik heb geen Audi meer, geen loungeset van steigerhout in de tuin en we gaan ook niet meer op vliegvakantie. Maar door de druk van het lage inkomen heb ik wel het beste in mezelf naarboven gehaald en ben ik uit dat ingekakte, volgevreten leventje gekomen waar je in zit als je bedrijf als een trein loopt en het geld tegen de plinten opklotst.

 

Ik kan een paar jaar op een houtje bijten eigenlijk iedereen aanraden, het werkt heel louterend.

Werken vanuit een 'entry level job' kan een enorme drive tot zelf verbetering geven.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Ik klaag hier vaak en veel over die 'Race naar de bodem'.

 

Ik klaag niet, ik constateer slechts. Waar ik alleen een beetje moeite mee heb dat in dit topic wordt gedaan alsof iedereen altijd een keuze heeft. En dat is dus niet zo.

 

Uit mijn grafische klantenkring zijn verschillende opdrachtgevers overgestapt naar grafische diensten zoals Fiverr, waar je voor 5 dollar een logo, illustratie etc. kunt krijgen. Kan je heel erg boos over worden of iets anders gaan bedenken waar je je geld mee kunt verdienen. En dat heb ik dus gedaan. Met veel plezier. Misschien dat hier ooit het geld tegen de plinten zal gaan klotsen. Hoeft niet, mag wel ;-).

Link naar reactie

Dank voor alle reuzen iedereen,

Ik zie alleen dat ik niet meer moet posten als ik al aan de wijn zit, dit wordt een beetje te autobiografisch zo. ;) :-[

 

Als ik het terug on topic breng wilde ik eigenlijk zeggen dat een tijdelijk laag betaald baantje prima is als het maar een ingang is op de weg naar boven.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Heeee,

 

Wat leuk dat Norbert het artikel van Marcel hier ook heeft gedeeld, nadat ik Marcel gisteren in een uitermate gezellig telefoongesprek heb gevraagd zijn topartikel ook op OndernemersFacts.nl te plaatsen. ;D

 

Vorige week had ik het artikel al op Marcels' eigen blog gelezen en omdat mijn argumenten hem te vragen het ook elders te delen door jullie nog niet zijn aangedragen, hier ook nog even mijn mening. Ik vind namelijk zowel de situatie van Merel als de adviezen wonderlijk. En wat mij betreft mag met name haar situatie veel meer aandacht krijgen en zie ik de 'fout' niet bij Merel, maar bij haar 'werkgever'.

 

De situatie: Landelijke dagbladen publiceren maar al te graag artikelen over uitbuiting van schijnzelfstandigen bij PostNL en in de thuiszorg. Directies van die bladen vinden blijkbaar dat voor de internetredacteuren van hun eigen organisatie andere regels gelden. Of die directies weten niet dat ze zelf ook onderbetaalde schijnzelfstandigen in hun organisatie hebben. Voor mij schuurt er op moreel gebied iets enorm als er juist bij een dagblad dat zelf graag misstanden bij andere bedrijven aan de kaak stelt, mensen zo'n laag tarief krijgen opgedrongen (voor jou 10 anderen) dat die mensen geen inkomensvoorzieningen KUNNEN opbouwen.

 

De adviezen aan Merel: blijkbaar weet geen van de adviesgevers dat het uurtarief belachelijk laag is (of durft het te zeggen) en dat Merel wordt uitgebuit. Met hun adviezen wekken ze de indruk dat het uurtarief van zelfstandigen gelijk is aan een brutoloon, terwijl iedereen met enig verstand van het zzp-schap weet dat die verre van gelijk zijn. De 3 adviesgevers beschikken ongetwijfeld over veel kennis over beloningen van werknemers en vergelijkingen daartussen (en dat bedoel ik niet cynisch), maar bij zzp-inkomens lijkt mij dat Intermediair.nl voortaan beter een ander soort experts om een advies kan vragen.

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Heeee Karen,

 

Vind je 'uitgebuit' niet een wat zwaar woord voor de situatie?

 

Je hebt wel een uitstekend punt te pakken waar het de hypocrisie bij de dagbladen betreft.

Smeuïge stukjes schrijven over de wantoestanden bij PostNL en dan zelf je werknemers zo'n waardeloos contract aanbieden. Maar ja, het excuus is dan dat de krantenmarkt ook zwaar onder druk staat.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Ik gebruikte het woord 'uitgebuit' omdat dat een term is die regelmatig voorbij komt in berichtgeving in de media over de tarieven die PostNL aan haar zzp-bezorgers betaalt. Over branches die onder druk staan gesproken.

 

En 'excuus' is inderdaad een mooi woord voor het waarom van de lage tarieven die kranten sommigen betalen voor werk dat 'hen' in staat stelt abonnementen en advertenties te verkopen om daarmee de salarissen van directies en hoofdredacties te kunnen betalen.

 

Als de zzp'ers die omvallen als de zelfstandigenaftrek verdwijnt moeten nadenken over het bestaansrecht van hun bedrijf, mogen kranten die steeds meer werk laten doen door zzp'ers tegen wel erg lage tarieven ook wel eens nadenken over hun bestaansrecht...

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dit geldt niet alleen voor de krantenuitgevers, maar voor elke opdrachtgever en voor elke klant. Maar dat gebeurt niet, want die race to the bottom blijft bestaan.

 

Een vriend van mij heeft een grote fietsenzaak, waar mensen het de normaalste zaak van de wereld vinden zich uitgebreid te laten adviseren, om daarna hun aankoop online te doen. In essentie is dit hetzelfde probleem: de klant wil geen redelijke prijs betalen voor wat hij krijgt.

 

 

Link naar reactie
Als de zzp'ers die omvallen als de zelfstandigenaftrek verdwijnt moeten nadenken over het bestaansrecht van hun bedrijf, mogen kranten die steeds meer werk laten doen door zzp'ers tegen wel erg lage tarieven ook wel eens nadenken over hun bestaansrecht...

Dan maken we van een omgevallen NRC of Volkskrant toch gewoon een Staatscourant?

Met een ABN AMRO kan het immers ook...

Link naar reactie

in heel veel branches zijn uurtarieven "waardeloos" zo ook in de mijne. :( gelukkig heb ik ook voldoende klussen die niet op uurtarief gaan maar op m2 prijzen en die leveren mij weer het beleg op de boterham. ;)

 

Dat is toch exact hetzelfde? Of het nu een tarief per uur is of een tarief per m2, daarop kun je toch ook platte concurrentie doen. Als jij het voor X doet en iemand anders voor een halve X, dan komt het meer aan op je relatie en goede ervaringen tot dan toe (gunnen dus) om de klant binnen te houden.

Link naar reactie

@Steven Tuurlijk staan veel branches onder druk, maar voor mij is het voorbeeld dat jij schetst van je vriend (hoe vervelend voor hem ook) een andere situatie. En het gaat hopelijk niet over een bedrijf dat zzp'ers die er werken 'slechter' betaalt dan werknemers. En hij is niet de media die regelmatig behoorlijk veroordelend bericht over andere bedrijven die hele lage vergoedingen betalen aan de mensen die het echte werk doen waar klanten voor betalen.

 

@Henk In jouw branche zijn de tarieven inderdaad veel te laag. Maar dat zijn ze zowel voor werknemers als voor zelfstandig ondernemers. Het artikel van Marcel gaat juist over een situatie waarbij een zzp'er lijkt eenzelfde 'loon' te krijgen als een werknemer, maar in feite veel minder krijgt.

 

@Ward Vermoed dat het niet om NRC of Volkskrant gaat. Voor zover ik hoor betalen die nog altijd beter dan enkele van hun concurrenten.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Voor wie na het lezen van het artikel van Marcel en de discussie hier even wil lachen. Dit 'voorlichtingsfilmpje' voor startende ondernemers over het bepalen van je uurtarief werd 2 uur geleden door @ondernemersplein op Twitter gepromoot. ::)

 

https://www.youtube.com/watch?v=9ChmvsBFV3U&feature=youtu.be&utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_content=op_nederland&utm_campaign=tweets

 

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Dat is toch exact hetzelfde? Of het nu een tarief per uur is of een tarief per m2, daarop kun je toch ook platte concurrentie doen.

 

Extra werkzaamheden zoals zemen of vloeronderhoud worden vaak uitbesteed door schoonmaakbedrijven.

 

De meeste schoonmaakbedrijven hanteren allemaal nagenoeg dezelfde m2 prijzen naar klanten maar betalen onderaannemers wel minder. En een m2 prijs is toch minder transparant dan uren dus vaak ook hoger.

 

 

Link naar reactie

@Karen: lijkt me dan een ideaal uitgangspunt voor iedereen die als zelfstandige voor de Kamer van Koophandel aan de slag gaat, een uurtarief van om en nabij de 65 EURO... ;)

 

Wat zou dit filmpje gekost hebben?

 

Bestaat er eigenlijk zoiets als een serieuze, beste calculator voor zelfstandige tarieven? Kunnen we niet stellen dat wanneer één dwingend tarief aangeboden wordt, dit dan als functie of aanbod schijnzelfstandigheid betreft?

 

Wat mij back on topic nog niet helemaal duidelijk is, of Merel een soort van 'zelfstandige' werkstudent is (gebleven) met het oog op de lopende of juist afgeronde studies...

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.