Omschrijving van je concept:

Morgen en overmorgen zal er voor de eerste keer een business to business beurs in de Brabantse Kempen plaatsvinden, 100% voor, door, en met Kempische ondernemers.

Daarnaast hebben we een website ontwikkeld die fungeert als informatie- en inschrijvingsplatform voor de beurs, en als lokale bedrijvengids voor ondernemingen uit de regio. Ondertussen hebben al meer dan 100 bedrijven uit de Kempen een profiel aangemaakt.

Alles helemaal non-profit, zonder commerciele bijbedoelingen voor de organiserende partijen. Ka, ik lever natuurlijk wel spandoeken en relatiegeschenken, de cateraar levert de catering, en de koffieboer, je raadt het al, de koffie, maar aan de organisatie van de beurs zit voor ons geen verdienmodel, en aan de site zelf ook niet.

http://ondernemenindekempen.nl

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Eigenlijk alles; het idee komt van mij, en de organisatie heb ik samen met 4 andere lokale ondernemers voor mijn rekening genomen.

De website voor de beurs is in eigen beheer ontwikkeld (door het web development bedrijf waar ik mede-eigenaar van ben), ik beheer de facebookpagina, etc.

We hebben overigens natuurlijk wel (fantastische!) hulp gehad van een aantal andere organisaties zoals het Huis van de Brabantse Kempen, het Kempisch Bedrijvenpark, en de gemeente Bladel.

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Het idee achter de beurs ligt eigenlijk een beetje tussen de activiteiten van ondernemersverenigingen en organisaties als de BNI in; ik merkte op dat de bijeenkomsten van onze ondernemersvereniging enorm waardevol zijn, maar wel slechts een beperkt bereik bieden.

Wij hebben in onze club 250 aangesloten bedrijven, en je legt prima contacten, maar niet heel veel, en je praat ook niet bijzonder veel over zaken (eerder iets van 'jij nog een biertje?', en al zeker als je met een groepje staat).

De BNI daarentegen is in beginsel op business gericht, met duidelijke uitleg van wie wat doet enzovoorts. Ik verrek het alleen om iedere week te gaan ontbijten hahahaha

Kortom; de uitdaging is met name om te zorgen dat lokale ondernemers makkelijker en meer zaken met elkaar gaan doen, omdat daardoor de regio floreert. Zie ook 5 redenen om meer lokaal zaken te doen (en 6 om het niet te doen).

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Tja, we zijn geen beursorganisator die haar geld verdient met de organisatie van beurzen, de insteek is puur om de ondernemers een plek te bieden waar ze hun artikelen aan kunnen prijzen, nieuwe contacten kunnen leggen, oude contacten kunnen hernieuwen enzovoorts.

Zeg maar een soort 'open coffee met stands' maar dan in 2 tenten van in totaal 1800m2 (komen van lokale tentverhuurder natuurlijk).

Ik heb ook een fotootje bijgesloten van hoe de 'beursvloer' er gisteren al uitzag, vandaag worden alle stands gebouwd en zal het er heel anders uit komen te zien :)

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik zou het ontzettend tof vinden als degenen van jullie die echt interesse hebben een bezoekje willen brengen. Wij denken dat dit evenement gemakkelijk te 'kopieren' is naar andere regio's in Nederland, en willen ook gerust meer uitleggen over hoe en wat we ervoor gedaan hebben.

Donderdag zijn we geopend van 10-19u, en vrijdag van 11-20u (zit nog een symposium tussen van 16.00-18.00u met Wim van de Leegte en Erik van Loon als sprekers, dan is de beursvloer even dicht, maar daarna is ie weer open).

Verder valt er enorm veel op te merken aan alles wat we gedaan hebben; het is een eerste keer, het stikt van de kinderziektes, maar die gaan we achteraf allemaal evalueren zodat we een volgende editie (die er zeker gaat komen) een stukje soepeler aan kunnen pakken.

Tuurlijk kun je de site en de teksten onder de loep gaan nemen, maar dat vind ik op dit moment minder relevant. Er komen nog meer functies in de bedrijvengids (zoeken op plaats, mooiere weergave zoekresultaten, iets netter responsivegedoe), maar dat viel even niet meer te fixen met het initiele budget :)

beurs-licht.thumb.jpg.a78445b1b7bba23a9affca3653aa83d5.jpg

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Goedenavond Richard,

heb je tijd voor een korte update na afloop van de eerste beursdag?

Mooi naar het oogt breed gedragen initiatief, ik wil eigenlijk alleen vragen, of je (jullie natuurlijk) met het weer van vandaag heb(ben) kunnen concurreren? Geweldige foto ook! Hoe zag de eerste beursdag eruit?

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Hoi Highio,

Dag 1 is fantastisch verlopen. We hebben zo'n 200 bezoekers gehad, wat in zo'n grote tent niet heel erg veel lijkt, maar de kwaliteit was enorm hoog. Gemiddeld gaven de standhouders aan 4 of meer waardevolle gesprekken/leads te hebben gehad.

Zowel de bezoekers als standhouders, als ondernemersverenigingen hebben nu al toegezegd volgende editie weer te komen, grotere stands, meer etc.

We gaan achteraf nog om een meer gedefinieerde waardering vragen, maar we kunnen nu al zeggen dat het echt de moeite (en dat was het) van het organiseren waard is.

Extra leuk; er waren ook twee vertegenwoordigers van ondernemersclubs uit andere regio's die kwamen kijken of ze ons concept zelf toe konden passen. Vanzelfsprekend werken we daar ook graag aan mee.

Mocht je op de hoogte willen blijven, op facebook kun je via 'ondernemen in de kempen' goed volgen hoe het allemaal verloopt.

Oh, en extra mooi: er is nu nog een pracht van een BBQ bij komen staan voor morgen.

Gr.

Ries

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar