Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment bezig met het oprichten van een aantal BV's. Tot op dit moment ben ik altijd in loondienst geweest. De structuur van de op te zetten bedrijven is één holding BV, met daaronder twee afzonderlijke werk BV's. Van alle BV's ben ik de enige aandeelhouder. Ik heb hierbij een aantal praktische vragen over de inrichting hiervan en waar ik mij als DGA (en enig werknemer) dien te positioneren.

Mijn vragen zijn de volgende?

- Waar kan ik fiscaal en juridisch gezien het beste in dienst als DGA? Verlonen vanuit de holding of vanuit de werk BV's?

- Graag keer ik mijzelf een gebruikelijk loon uit, maar ik weet niet of dit in de opstartfase al mogelijk of verantwoord is. Is het verstandig om al meteen bij de start verlaging van het salaris aan te vragen naar nihil, en dit waar mogelijk is gedurende het jaar wel uit te betalen? Of hoeft deze toestemming pas per einde van het jaar verkregen te zijn zodat ik al wat beter zicht heb op de financiële resultaten?

- In het geval dat ik met een managementfee zou werken, dient deze vooraf vastgelegd te worden, of kan deze ook afhankelijk gemaakt worden van de behaalde resultaten?

Graag hoor ik jullie meningen hierover! (Ik heb al op het forum gezocht, maar ben er nog niet helemaal uit wat de te aan te bevelen route voor mij is).

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49696-advies-inrichting-bedrijfsstructuur/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

@Remmy,

Allereerst welkom op Higherlevel!

- Waar kan ik fiscaal en juridisch gezien het beste in dienst als DGA? Verlonen vanuit de holding of vanuit de werk BV's?

juridisch, fiscaal en risicotechnisch is verloning via de holding meestal het beste alternatief.

Is het verstandig om al meteen bij de start verlaging van het salaris aan te vragen naar nihil,

Veiligste is inderdaad vooraf schriftelijk toestemming vragen aan de belastingdienst

In het geval dat ik met een managementfee zou werken, dient deze vooraf vastgelegd te worden, of kan deze ook afhankelijk gemaakt worden van de behaalde resultaten?

Een managementfee maak je meestal niet afhankelijk van behaalde resultaten achteraf.

Maar je bepaalt het helemaal zelf, en je bent dus ook vrij om dit tussentijds te wijzigen. Ik zou dit sowieso tzt bespreken met een fiscalist: zorg dat je een fiscaal optimaal salaris toepast, en pas daar en op je kosten de managementfee aan.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Dank je Norbert voor het welkom, en dank voor je heldere antwoord!

Als ik akkoord krijg voor verlaging van het salaris, en de zaak maakt onverwacht toch een vliegende start, is het dan verstandig om toch een gebruikelijk aan te gaan houden, dit om gedoe te voorkomen?

Mijn doel is uiteindelijk om op een nette manier een leuke boterham met mijn eigen bedrijf te gaan verdienen. Het opzoeken van de fiscale grenzen doe ik liever niet, maar het is natuurlijk wel zonde om open mogelijkheden te laten liggen.

• 0

Een beetje inspecteur stuurt je natuurljk een brief waarin hij zegt 'onder de gegeven verwachtingen (praktisch geen winst) kan ik akkoord gaan met een lager dga-salaris. Mochten de resultaten hoger zijn, verwacht ik dat u het dga-salaris daarop aanpast'. Of iets van die strekking.

Maar over het algemeen heb je er meer aan als je dit soort vragen schriftelijk aan een inspecteur stelt, want dan kun je op het antwoord vertrouwen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar