• 0

Onderhandse lening vanuit BV aan schoonvader

Mijn schoonvader heeft een nieuw huis gekocht waar hij op 1 juli de sleutel van krijgt.

Zijn huidige huis heeft hij verkocht en die overdracht zal vermoedelijk 1 oktober plaatsvinden.

Ter overbrugging lenen mijn man en ik hem onderhands € 100.000 uit onze BV.

Uiteraard stellen wij hier een overeenkomst voor op (zie hier een voorbeeld).

Ik zie bij de belastingdienst dat hij de rente alleen mag aftrekken als hij annuïtair of lineair afbetaalt. Dat kan hij niet. Hij betaalt alles in 1x af, zodra de overdracht van zijn huis is.

Is er een andere mogelijkheid om toch gebruik te kunnen maken van hypotheekaftrek?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Het is niet bepaald een ondernemingsvraag, maar toch.

 

Even ervan uitgaande dat er nu geen eigenwoningschuld is: Op een overbruggingskrediet is de aflossingseis niet van toepassing (art. 3.119f, lid 2, Wet IB 2001). Let wel op de de lening wel moet worden aangemeld bij de belastingdienst, omdat deze uit jullie BV afkomstig is. Dat kan wat vragen oproepen, omdat je een aantal zaken niet goed kunt invullen, omdat geen aflossingsschema is opgesteld.

 

Verder is het nog maar de vraag of de rente feitelijk ook aftrekbaar zal zijn, omdat deze eerst moet worden verrekend met het eigenwoningforfait. Pas voor zover meer rente betaald is dan het eigenwoningforfait, heb je feitelijk renteaftrek.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.