• 0

Hoe ga je als ondernemer om met de 'deeleconomie'?

Met een hogedrukreiniger heb ik gisteren lekker mijn terras schoongemaakt.

Handig, maar zo’n ding staat de rest van het jaar echt enorm in de weg.

Tegenwoordig zou ik ‘m nooit meer kopen maar via een site als Peerby in de buurt lenen.

 

Naast gereedschap leen ik nu al een auto en scoor een leuk appartementje via Airbnb.

Ik geniet van betere koks dan ikzelf via Thuisafgehaald en ik werk aan een app waar je boodschappen/klusjes voor anderen kan doen.

 

Als ik kijk naar mijn kinderen vinden ze ‘spullen’ eigenlijk helemaal niet belangrijk.

Met uitzondering van hun mobieltje dan. Maar entertainment halen ze (bijna) gratis op, kleren kopen ze bij de Primark en spullen bij de Action.

In mijn tijd was de auto waarin je reed en het merk keuken met kookeiland onderdeel van je status.

Het kan door ‘de crisis’ komen maar ik heb het idee dat materialistische dingen steeds minder belangrijk worden.

 

Dat is allemaal leuk en aardig voor de consument. Maar wat als je ondernemer bent?

Eerst lach je erom (Uber) en denk je dat het niet zo’n vaart zal lopen maar wat nu als dit wel groot gaat worden.

 

Hoe kun je zakelijk gezien het slimste omgaan met dit fenomeen?

Moet je spullen maar gaan verhuren in plaats van verkopen?

Moet je in de prijs meegaan, dus je hotel ook op Airbnb zetten en je restaurant veranderen in een thuiskeuken?

 

Blijft er nog wel genoeg te verdienen over om van te leven als alles gratis of voor een vriendenprijsje moet?

Ik wil liever niet een discussie starten over uurprijzen, die zijn er al genoeg op HL.

 

Ben gewoon heel benieuwd hoe jij naar de bedreigingen en kansen van een ‘deel economie’ kijkt vanuit je eigen bedrijf.

Of maak je je nog totaal geen zorgen?

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zie het niet als een bedreiging en maak er mij geen zorgen over. Ik tracht er wat mee te experimenteren (kleinschalig).

 

Ik heb bijvoorbeeld zelf een grote aluminium fietskar gemaakt, eigenlijk vooral als hobby. Die neemt hier thuis nogal wat plaats in daarom heb ik deze in bruikleen gegeven aan een gereedschapdeelproject hier in de stad. Zodanig kan ik de fietskar nog altijd zelf gebruiken en ook andere mensen. Misschien dat er ooit de vraag komt om nog een kar te maken of een kar op maat voor een bedrijf(je) of zo? We zien wel.

 

Ik ben ook aan het nadenken over 'verlichting als een service' vooral dan voor cafés, winkels, restaurants die regelmatig aanpassingen doen aan hun interieur. Maar ik ben er nog lang niet uit hoe ik dat praktisch ga aanpakken.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

:) ik heb het idee dat ik al veel te veel zelfpromotie maak hier.

 

Maar bijvoorbeeld dat Gereedschapdeelproject van Mathias. Prachtig voor de deelnemers maar hoe ga je hier mee om als bouwmarkt of gereedschapswinkel?

 

Nog een voorbeeld: steeds minder jongeren nemen rijles. Een auto is te duur, het boeit ze niet of ze 'wachten wel op de zelfrijdende auto'. Voor mij was een eigen auto echt iets waar ik al vanaf mijn 14e over droomde. Voor veel mensen nu is een auto gewoon 'een jas op wielen'.

 

Hoe wakker je de 'kooplust' nu aan bij mensen want er moet toch íets verkocht worden? Anders lijkt het mij ergens einde verhaal voor iemand.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

:) ik heb het idee dat ik al veel te veel zelfpromotie maak hier.

 

Maar bijvoorbeeld dat Gereedschapdeelproject van Mathias. Prachtig voor de deelnemers maar hoe ga je hier mee om als bouwmarkt of gereedschapswinkel?

Nog een voorbeeld: steeds minder jongeren nemen rijles. Een auto is te duur, het boeit ze niet of ze 'wachten wel op de zelfrijdende auto'. Voor mij was een eigen auto echt iets waar ik al vanaf mijn 14e over droomde. Voor veel mensen nu is een auto gewoon 'een jas op wielen'.

 

Hoe wakker je de 'kooplust' nu aan bij mensen want er moet toch íets verkocht worden? Anders lijkt het mij ergens einde verhaal voor iemand.

 

Het gereedschap in zo'n deelproject zal toch redelijk 'mainstream' blijven denk ik: boormachine, bosmaaier,... zaken die iedereen wel eens nodig heeft. Gereedschap voor smeedwerk of glasblazen of iets dergelijks zal je daar nooit vinden omdat het te gespecialiseerd is.

 

Bouwmarkt: tja, rekkenvullen en dozen schuiven, de tijd dat je daarmee je geld kon verdienen begint toch op zijn eind te lopen volgens mij. Mogelijk volgt er een verschuiving naar workshops, opleidingen,... ?

 

Mensen willen altijd dat ietsje meer uniek zijn dan de anderen dus ik denk dat er altijd wel vraag zal zijn naar specifieke oplossingen/producten en mensen zullen daarvoor betalen.

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Maar bijvoorbeeld dat Gereedschapdeelproject van Mathias. Prachtig voor de deelnemers maar hoe ga je hier mee om als bouwmarkt of gereedschapswinkel?

Bij dergelijke winkels kun je toch ook al vaak gewoon (dure) machines huren voor één of enkele dagen? Ik vind die 'deeleconomie' niet echt iets wezenlijks anders dan spulletjes eventjes verhuren. Enige verschil is dat de deeleconomie vaak wordt gepresenteerd als 'innovatief', maar feitelijk niets anders is dan een manier om zich juist aan het economisch verkeer te onttrekken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het klopt dat de deeleconomie vaak op prijs je probeert aan te vallen maar volgens mij is er echt meer aan de hand. Iets als SnapCar is in de eerste plaats een aanval op prijs maar ten tweede gaat het uit van het idee dat een auto bijna de hele tijd ongebruikt stil staat en door een ander te gebruiken is.

 

Wat ik vooral jammer zou vinden is dat ondernemers als een konijntje in de koplampen van de aanstormende auto blijven staren en dit soort ontwikkelingen afdoen als 'niets nieuws'.

 

Nu wordt het allemaal te vaag, dat snap ik best. Niemand heeft een glazen bol. Maar ik zou graag ideeën horen over hoe ondernemers hun bedrijf toekomstbestendig maken, misschien is dat een betere vraag.

 

 

 

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Het klopt dat de deeleconomie vaak op prijs je probeert aan te vallen maar volgens mij is er echt meer aan de hand. Iets als SnapCar is in de eerste plaats een aanval op prijs maar ten tweede gaat het uit van het idee dat een auto bijna de hele tijd ongebruikt stil staat en door een ander te gebruiken is.

Nu heb ik persoonlijk een negatieve ervaring met SnappCar vanwege het feit dat ze in mijn geval de eigen Algemene Voorwaarden niet wilden toepassen met betrekking tot het toepassen van de Wbp, dus alleen die naam werkt bij mij al als een rode lap op een stier, maar goed.

 

Maar dan nog is SnappCar of andere deelachtige ondernemingen natuurlijk inderdaad niets nieuws. Sterker nog, die ondernemingen proberen juist zaken af te schuiven. Vandaar dat ze ook goedkoper lijken. Daar waar bijvoorbeeld een huurauto-onderneming nog zelf investeert in een wagenpark om te verhuren, is het bij die deeleconomie-maffia zo dat ze feitelijk proberen te verdienen aan andermans spullen. Niet meer en niet minder.

 

Omdat ze vervolgens alleen maar als 'intermediair' optreden, blijft het een soort van transacties tussen privépersonen, waardoor het nagenoeg volledig aan het reguliere economisch verkeer wordt onttrokken, hetgeen de prijs nog verder lijkt te drukken.

 

Economisch gezien is het natuurlijk erg efficiënt voor privépersonen om af en toe eens elkaars spullen te lenen. En zo'n platform maakt in ieder geval duidelijk wie iets heeft en wie dat dan weer zoekt. Dat scheelt aanschafkosten (macro-economisch is dat natuurlijk wel weer minder opbrengsten uit inkomsten- en omzetbelasting). Voor bedrijven is het aan de verkoopkant een beetje vervelend (minder omzet). Aan de inkoopkant voor bedrijven zou je kunnen zeggen dat het ook interessant zou kunnen zijn (minder investeringen). Maar ik weet niet of die vlieger wel op gaat. Als je bedrijf er echt van afhankelijk is, zou ik me kunnen voorstellen dat je je bedrijfsprocessen niet instelt op een aantal spullen uit de 'deeleconomie'. Je moet bijvoorbeeld wel in de auto kunnen stappen wanneer dat meteen nodig is. En als je een snelle klus krijgt, kun je eigenlijk met goed fatsoen niet eerst je buurt moeten afstruinen voor tweedehands leenzooi.

 

Nee, ik denk dat de deeleconomie wel een positieve toevoeging kan zijn op bepaalde vlakken (minder autobezit door particulieren is op zich niet zo problematisch). Momenteel zie ik echter alleen wel dat de intermediaire bedrijven vooral een businesscase hebben die bestaat uit een aura van liefdadigheid, maar er vervolgens vandoor gaan met xx% 'bemiddelingsfee' en de samenleving opschepen met een uitholling van alle soorten belastinggrondslag, door degene die ze bemiddelen te laten 'opereren' buiten het reguliere belastingspeelveld - met alle secundaire effecten vandien.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik hou me dagelijks bezig met de deeleconomie, coworking en de deeleconomie vind je vaak samen gaan.

 

Er is wel een duistere kant van de deeleconomie; er zijn er inderdaad modellen die zich voordoen als deeleconomie die dat helemaal niet zijn voor mijn mening. Een bedrijf die ridesharing aanbiedt is niet aan het delen als ze niet ook met de chauffeurs delen. Om zo maar een theoretische voorbeeld te noemen, ahem.

 

De deeleconomie is onafscheidelijk van opmars van de freelance economie en dus komt er exploitatie om de hoek kijken; deze moeten we tegenwerken want het is niet de bedoeling om een nieuwe economie te zien ontwikkelen die verdacht veel op naakt exploitatie gebaseerd is. En het is natuurlijk voor sommigen een verleiding om oude nare praktijken onder de vermomming van vernieuwing aan te brengen.

 

Maar het is wel degelijks iets nieuws, of beter gezegd, heel veel verschillende nieuwe dingen die met elkaar te maken hebben en elkaar verzwakken of versterken. Wij worstelen met de dag met vragen van policy, grenzen, het goed en het kwaad en waar gaat het allemaal naartoe in zo'n tempo. Zelf vind ik het daarom enorm boeiend en spannend om te doen.

 

Net als de overstap van gewone winkel naar webwinkel, als je als ondernemer niet in meegaat dan moet je denk ik in ieder geval rekening mee houden; draai je je drie keer om en je vind de zekerheden die je altijd op gerekend heb, gewoon verdwijnen. Stilstaan is echt wel actheruit gaan momenteel.

 

 

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

:) ik heb het idee dat ik al veel te veel zelfpromotie maak hier.

 

Maar bijvoorbeeld dat Gereedschapdeelproject van Mathias. Prachtig voor de deelnemers maar hoe ga je hier mee om als bouwmarkt of gereedschapswinkel?

Nog een voorbeeld: steeds minder jongeren nemen rijles. Een auto is te duur, het boeit ze niet of ze 'wachten wel op de zelfrijdende auto'. Voor mij was een eigen auto echt iets waar ik al vanaf mijn 14e over droomde. Voor veel mensen nu is een auto gewoon 'een jas op wielen'.

 

Hoe wakker je de 'kooplust' nu aan bij mensen want er moet toch íets verkocht worden? Anders lijkt het mij ergens einde verhaal voor iemand.

 

Het gereedschap in zo'n deelproject zal toch redelijk 'mainstream' blijven denk ik: boormachine, bosmaaier,... zaken die iedereen wel eens nodig heeft. Gereedschap voor smeedwerk of glasblazen of iets dergelijks zal je daar nooit vinden omdat het te gespecialiseerd is.

 

 

Er zijn er cowork ruimtes met een thema, een ruime gezamenlijk verhuurd voor gespecialiseerd werk zoals automonteurs, fabricage, machinisten, en dan ook design en dergelijke. Ze kopen dan ook de gespecialiseerde gereedschap in. En sommigen hebben de mogelijkheid dat niet-leden ook mee mogen doen. deze noemen zich vaak "Makerspaces".

 

Je ziet soms ook dat ze cursussen aanboeden, certificatie enzo, voordat je de gereedshap mag gebruiken. Want het is ook niet ongevaarlijk natuurlijk.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk heb ik al teveel keren mijn vingers gebrand met uitlenen van gereedschap e.d. Je moet er soms zelf weer om vragen om het terug te krijgen en je krijgt het beschadigd terug of zelfs zodanig dat het onbruikbaar is geworden. Je kunt op je PC ook meerdere accounts aanmaken, zodat er ook meer mensen op kunnen werken. Ook dat is niet erg in trek, omdat je als ondernemer geen enkele vertraging accepteert omdat er dan klanten kunnen staan te briesen. Ik zie het meer in een toepassing voor particulieren en vandaar mijn opmerking over die app.

Link naar reactie
  • 0

Ik hou me dagelijks bezig met de deeleconomie, coworking en de deeleconomie vind je vaak samen gaan....

 

[Mod edit: off topic opmerking verwijderd]

 

Ontopic: De 'on-demand' economie biedt vele mogelijkheden, met Uber en AirBNB als bekende voorbeelden. Ook voor mijn eigen business (en beroep: UX designer) zie ik vele mogelijkheden voor de toekomst. In ieder geval geen bedreigingen.

 

De traditionele taxi- en hotel branches knijpen hem nu wel... Je kan het vergelijken met de retail branche, waar sommige de stap naar online verkoop goed (vroegtijdig) hebben aangepakt (H&M, Only etc.), dreigen traditionele bedrijven zoals de V&D nu de boot te missen.

 

Geen idee welke ontwikkelingen zich op dit moment afspelen binnen de taxi en hotel branche, maar innoveren moet. Misschien een landelijk portaal + app ontwikkelingen (ala Uber) en de prijzen omlaag om het hoofd boven water te houden.

 

 

 

 

 

 

www.compvert.com / Interactieve demos & prototypes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.