• 0

Aantal klantbezoek / omzetprognose dag- en avondcafe

Wij zijn voornemens een pand te kopen (voormalig restaurant). We gaan er een andere bestemming aan geven nml een dag- en avondcafe aangezien dit beter aansluit bij de omgeving en ons zelf (uiteraard na zorgvuldig marktonderzoek en kennis van de omgeving.

We richten ons op fietsers (langs diverse fietsroutes), toeristen (toeristisch gebied bij de Maasplassen in Limburg), bedrijven (groot bedrijventerrein (75 en uitbreiding op gang) om de hoek) en inwoners gemeente (gemeente met 13 dorpen, 36.000 inwoners).

We gaan Limburgse vlaai serveren en een goede tosti overdag tot kleine snacks savonds waarbij alle dranken mogelijk zijn. Gecombineerd met een minicamping, broodjes- en vlaaiservice en vergaderruimte voor bedrijven, feesten/partijen en funcooking op zaterdag. De klantaantallen hiervoor is voor ons redelijk goed in te schatten. Echter hebben we moeite met het maken van een prognose van klantaantallen voor het dag- en avondcafe.

We hebben twee terrassen buiten met 70 zitplaatsen en we hebben ook binnen ruimte voor 70 zitplaatsen (gecombineerd tafels/stoeltjes en loungebanken). In het campingseizoen zijn we alle dagen op vanaf 8 uur smorgens, in het winterseizoen vanaf 10 uur behalve op ma, di. we gaan bezoekers trekken door het organiseren van leuke evenementen zoals bierproeverij, kidsdag, livemuziek, fietsarrangementen etc.

 

We hebben inmiddels kennis van de dagbesteding per bezoeker en kunnen dit ook redelijk goed inschatten. Maar hoeveel bezoekers kun je verwachten als je op een avond live muziek hebt, het zonnig weer is op een zaterdag overdag, en hoeveel mensen komen gemiddeld in de koudere maanden overdag koffie en vlaai eten?

 

We hebben heel internet afgestruind naar kengetallen, maar komen op gemiddelde omzetcijfers voor horeca heel Nederland, en oude cijfers van een terrascheck, pieken en dalen per dag, week en maand.

 

Heel graag iemand die ons hiermee kan helpen zodat wij onze omzetprognose kunnen finaliseren en naar een bank kunnen.

 

Alvast erg bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op het forum!

 

Maar hoeveel bezoekers kun je verwachten als je op een avond live muziek hebt, het zonnig weer is op een zaterdag overdag, en hoeveel mensen komen gemiddeld in de koudere maanden overdag koffie en vlaai eten?

Hoe zou iemand zonder glazen bol dat kunnen voorspellen? Het hangt van zoveel factoren af…

 

De vraag is hoeveel klanten je wilt dat er komen, hoeveel je wilt dat die besteden, en vooral: wat je er zelf aan gaat doen om die klanten zo gek te krijgen. En wat dat gaat kosten. Als je dat eens doorrekent kun je kijken of het überhaupt een positieve business case oplevert.

 

Op papier dan, want het is en blijft een gok. Het risico van ondernemen. Zeker bij zoiets zichtbaars als horeca. Een roddel, een negatieve recensie in de lokale krant, een lokale notabeel die meent bij jullie voedselvergiftiging heeft opgelopen, en negatief artikel over lunchrooms in het algemeen in een landelijk dagblad, een uitglijder van Rob Geus, de trend in de betreffende stad, een slechte zomer, toch meer concurrentie dan je denkt... Er is zoveel van invloed op je omzet dat je amper te voorspellen is. Succes is niet gegarandeerd, dus even een "realistische" omzet uit de mouw schudden valt niet mee.

 

Een pand huren, mooi laten optuigen en ingrediënten kopen kan bijna iedereen. Daar een lekkere hap voedsel van bereiden is al wat moeilijker. Maar dat spul aan de man brengen, dat is een kunst! En heel veel geluk, natuurlijk. Klanten komen niet altijd vanzelf. Veel startende ondernemers, ook in de horeca, verkijken zich daar denk ik op. Hebben jullie ervaring als ondernemer? En ook in de horeca?

 

Denk nog eens terug aan het televisieprogramma "Mijn Tent is Top". De mooiste panden, de prachtigste interieurs, de heerlijkste menu's, gratis hulp van experts en natuurlijk enorm veel gratis televisiereclame. Kan niet misgaan zou je denken, maar bijna alle deelnemers (althans, hun restaurants) zijn inmiddels failliet. Was hun locatie niet A genoeg? Interieur niet wit genoeg? Producten niet biologisch genoeg? Parkeerplekken te weinig? Zeg het maar. Belangrijk onderdeel in het ondernemingsplan is dan ook welke risico’s je ziet en vooral hoe je die denkt te managen.

 

Aan gemiddelde kengetallen uit het verleden heb je niet zoveel, ze zijn geen toekomstige garantie voor jullie specifieke situatie. Bezoekers komen niet omdat ze dat moeten van de statistieken, maar omdat jullie blijkbaar iets goed doen. Een kredietbeoordelaar zou dan ook niet moeten denken “komen daar echt 1.000 klanten?” maar “zijn deze jongens redelijkerwijs in staat om met dit plan 1.000 klanten binnen te halen?”

 

Natuurlijk wens ik jullie veel succes, zet 'm op!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Zoals Ron aangeeft blijft horeca een grote gok.

 

Ik ken een Chinees restaurant langs een doorgaande weg waar ze de parkeerplaats voller laten lijken door elk jaar een paar oude auto's op te kopen en voor de deur te zetten.

Als jullie dat nou doen met fietsen ziet het er al snel gezellig uit. Misschien ook meteen een oplossing voor al die klagende fietsenwinkels hier op HL ;D

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Dankje voor je reactie Ron. We zijn ervaren ondernemers, alleen niet zelfstandig in deze branche. Wat je zegt is helemaal waar en vanzelfsprekend ook door ons meegenomen in plannen en promotie.

 

Er zullen vast wel wat horeca ondernemers zijn met een ervaring in een soortgelijk dag- en avond café die ons zouden willen helpen met wat voorbeelden qua klantenaantallen.

 

Goede tip Hans! We hadden inderdaad al twee reclamefietsen in de planning :)

Link naar reactie
  • 0

Beste AenF,

Leuk idee om zoiets te gaan doen. Wat Hans denk ik bedoeld is om standaard een paar oude fietsen voor het terras te hebben staan als aankleding. Mensen denken toch vaak van hea daar staan al fietsen laten we daar maar eens kijken.

 

En als ik eerlijk ben denk ik dat je met alleen een lekkere Limburgse vlaai of tosti niet direct mee weg komt als je alleen dat op je kaart heb staan. Mensen zijn aan het fietsen gebruiken veel energie en zouden dus ook wel zin hebben in een broodje of patatje. Zeker als je bijv Duitse toeristen hebt.

 

Heb trouwens geen ervaring als horeca ondernemer maar wel meer als 6 jaar in horeca gewerkt.

 

Gr,

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Investeerders letten helaas niet op wat je denkt te gaan doen qua handel. Je moet wel realistisch zijn.

 

Als je gezocht hebt op kengetallen ben je uitgekomen bij Kenniscentrum Horeca/Horeca DNA. Het CBS. Rabobank Cijfers en Trends. Allemaal partijen die je cijfers aanbieden, van landelijk tot gemeentelijk aan toe. Pik de gegevens die jij wilt hebben. Omzet van 2013 Midden-Limburg voor cafés, deel dit door wat jij hebt berekend aan besteding per bezoeker en je hebt een redelijk aantal bezoekers. Is dit ook een reëel aantal? Zo nee, dan zul je moeten gaan kijken of er een dalende of stijgende trend is. Het slaat nergens op, want behaalde resultaten in het verleden geven geen garantie voor de toekomst, maar kredietbeoordelaars kicken op dit soort cijfers. Zeker als het gaat om een financiering voor horeca.

 

Verder zul je met een goede onderbouwing en staving van je feiten een mooi verhaal op papier moeten kunnen zetten. Dat jij hebt onderzocht dat er kans van slagen is, is het toevoegen van dit onderzoek zeker van belang. Dat het industrieterrein wordt uitgebreid, zal vast door de gemeente gepubliceerd zijn, dus toevoegen.

 

Het is het lastigste stuk van je bedrijfsplan. Succes!

www.maximaalsales.nl - Haalt het beste uit je verkoop. Graag bepalen wij samen jouw ideale verkooptraject.

Eigenaar van Harderwijk Nieuws, Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws. Lokale nieuwssites met prima exposure voor ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Hoog overvliegen met branchegemiddelden die naar goeddunken van eventuele investeerders mogelijk wel of niet relevant zijn, kan altijd.

 

Maar waarom niet eens kijken of je het grof kunt schatten? Loop een café in de buurt binnen en tel bij binnenkomst het aantal gasten. Tel vervolgens een uur lang het aantal klanten dat komt en gaat. Dan heb je een aardige indruk van de bezoeken op één uur en één dag.

 

Herhaal je dit op verschillende dagen van de week en uren van de dag op verschillende locaties in de nabije omgeving, dan heb je een redelijke steekproef. Het voorkomt in elk geval dat je bezoekersaantallen schromelijk overschat. En het geeft je een beter beeld van de lokale én actuele situatie dan je uit branchegemiddelden zou kunnen halen.

 

Morgenochtend bijvoorbeeld: dan is het zondagochtend en gaan er veel mountainbikers op pad.

En daarna morgenmiddag nog een keer: dan is het zondagmiddag en gaan de uitslapers brunchen.

 

(Je kunt zo'n straatmarktonderzoek ook uitbesteden, maar ik zou dit beslist zelf doen, bijvoorbeeld om de sfeer te proeven en ideeën op te doen.)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.