[Artikel] 'De vernietiging van ons sociale stelsel dreigt'

Aanbevolen berichten

@Hans

en een 0.

Iemand schept geld uit het niets, leent dit aan mij uit en maakt mij slaaf van die lening.

Als ik in dit systeem er niet in slaag anderen zo ver te krijgen hun geld aan mij te geven word ik gestraft en uit het systeem geknikkerd, een ander systeem in.

En of je nou zelfstandige bent of was, werkgever of werknemer, you're screwed.

 

We zitten in een ecosysteem met elkaar, de "zelfstandige" is, behalve iemand die toegang heeft tot een ander soort autonomie, net zo goed een pion in het systeem. Bij veel zelfstandigen zit ook nog een stukje denial over hoe vrij je werkelijk bent, hoeveel zelfbeschikking je hebt en hoe groot je mogelijkheden zijn.

Dat hele concept van "Mijn Geld" is maar net vanaf waar je begint met het bestaan ervan erkennen.

 

 

Link naar reactie

Wie roept dat zelfstandigen niet bijdragen aan de AOW mag mij dan eens uitleggen waar de BTW naar toe gaat.

 

En dat geldt dan dus ook voor verkeersboetes, erfbelasting, vermogensrendementsheffing enz.enz.

 

En voor de 2 keer: Leg mij nu eens uit waarom de ondernemers de BTW in Nederland zouden betalen? Alle BTW die mij in rekening wordt gebracht trek ik af als voorbelasting en alle BTW die ik aan mijn klanten in rekening breng trekken die weer af. Uiteindelijk betaalt de consument in de winkel de BTW.

 

En lief dat jullie elkaar reuzen toestoppen maar ik zie liever argumenten. ;D

Link naar reactie
Wie roept dat zelfstandigen niet bijdragen aan de AOW mag mij dan eens uitleggen waar de BTW naar toe gaat.

We blijven zo hangen in de zelfde retoriek als Den Haag en de Sociale partners, en dat vind ik een gemiste kans.

 

Alle rekensommetjes van ondernemers versus werknemer zijn suggestief en bevatten niet het hele verhaal, maar de tegenwerpingen zijn ook verre van volledig. Hoeveel toegevoegde waarde moet bijvoorbeeld een werknemer voor de werkgever leveren om via salaris op een netto inkomen van 20.000 uit te komen, en hoeveel BTW draagt de werkgever daar over af? Het lijkt mij een veelvoud van de ondernemer.

 

Wat mij inmiddels uit deze hele discussie en publicaties wel duidelijk is geworden is dat de zelfstandigenaftrek niet het voornaamste probleem is, en het afschaffen daarvan ook niet de voornaamste oplossing. Het is symptoombestrijding met de kaasschaaf, geen aanpak van oorzaken.

 

Het probleem lijkt mij dat arbeid simpelweg te duur is , zowel qua directe kosten als indirecte kosten (risico en regelgeving).

 

De ondernemer duurder maken lost dat niet op, en verzwakt alleen de concurrentiepositie. De belasting op arbeid verlagen lost wel iets op, zeker als dat gecombineerd wordt met een efficiënter en - ja - beperkter sociaal stelsel waarin iedereen - zelfstandige en werknemer - meer eigen verantwoordelijkheid moet dragen.

 

Laten we in de term "sociaal liberaal" nu eens de nadruk op het laatste woord leggen in plaats van het eerste

 

Ik denk dan aan:

[*]Afschaffen AOW (op lange termijn toch onvermijdelijk, en met oprekken leeftijd bereiken we het zelfde)... ieder spaart zelf voor het eigen pensioen in een al dan niet collectief en desgewenst publiek fonds.... en uiteraard een zeer lange overgangsregeling (50 jaar)

[*]Afschaffen WW (basisregeling bijstand, rest desgewenst privaat of publiek verzekeren of via WW broodfondsen)

[*]Werknemer zelf verantwoordelijk bij ziekte en langdurige arbeidsongeschiktheid (publiek of privaat verzekerbaar of via Broodfonds, basisregeling bijstand) tenzij de ziekte werkgerelateerd is.

 

Nu nog vloeken in de kerk, straks onvermijdelijk en vroeg of laat salonfähig... zolang het basisinkomen voor de meesten een brug te ver blijft ;)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

 

[*]Werknemer zelf verantwoordelijk bij ziekte en langdurige arbeidsongeschiktheid (publiek of privaat verzekerbaar of via Broodfonds, basisregeling bijstand) tenzij de ziekte werkgerelateerd is.

 

Dan even verder (te) liberaal denken ::). Waarom werknemer, iedereen zzp' er met (tijdelijke) contracten. Dan wordt de VAR ook niet meer van toepassing.

 

 

 

Link naar reactie

Dan even verder (te) liberaal denken ::). Waarom werknemer, iedereen zzp' er met (tijdelijke) contracten. Dan wordt de VAR ook niet meer van toepassing.

Agreed :). En het een kan een opmaat zijn voor het ander. Het enige dat het vereist is - al dan niet afgedwongen - eigen verantwoordelijkheid.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

En voor de 2 keer: Leg mij nu eens uit waarom de ondernemers de BTW in Nederland zouden betalen? Alle BTW die mij in rekening wordt gebracht trek ik af als voorbelasting en alle BTW die ik aan mijn klanten in rekening breng trekken die weer af. Uiteindelijk betaalt de consument in de winkel de BTW.

De waarde die jij toevoegt als zelfstandige genereert BTW die jij afdraagt en uiteindelijk de consument (eindgebruiker) betaalt.

Zolang je als zelfstandige iets toevoegt (meerwaarde/winst maakt), genereer je BTW voor de staat.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik denk dan aan:

[*]Afschaffen AOW (op lange termijn toch onvermijdelijk, en met oprekken leeftijd bereiken we het zelfde)... ieder spaart zelf voor het eigen pensioen in een al dan niet collectief en desgewenst publiek fonds.... en uiteraard een zeer lange overgangsregeling (50 jaar)

[*]Afschaffen WW (basisregeling bijstand, rest desgewenst privaat of publiek verzekeren of via WW broodfondsen)

[*]Werknemer zelf verantwoordelijk bij ziekte en langdurige arbeidsongeschiktheid (publiek of privaat verzekerbaar of via Broodfonds, basisregeling bijstand) tenzij de ziekte werkgerelateerd is.

Jeetje Norbert, ik dacht dat we "De Kriesis" al weer achter ons hadden en we met z'n allen weer gingen knallen?

 

Als ik mijn persoonlijke kijk mag geven (deze is van mezelf en niet meneer Friedman)..

 

Voor mij is ondernemen de vrijheid hebben om te werken op de manier die me het beste lijkt.

Als je in dat bestaan bedreigd wordt door aanpak van een (onterecht of niet) financieel ondernemersvoordeel kun je twee dingen doen. Stoppen met ondernemen omdat het niet meer genoeg oplevert, of genoegen nemen met minder inkomen in ruil voor de vrijheid van het ondernemerschap.

 

Wanneer je inziet dat de je als mens vrij weinig materiële zaken écht nodig hebt wordt je leven veel overzichtelijker. Verknip die creditcard, ruil je auto in voor een goedkopere, los af op je hypotheek en loop met een grote boog om een bank heen. Zorg dat je vaste lasten zo laag en laag mogelijk zijn, waardoor je maximaal kunt terugschakelen zonder in de problemen te komen.

 

Ik ben gewoon doodongelukkig in loondienst. Als ik moet kiezen tussen een minimaal bestaan als ondernemer maar wel de vrijheid dan kies ik daar nog steeds voor.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Jeetje Norbert, ik dacht dat we "De Kriesis" al weer achter ons hadden en we met z'n allen weer gingen knallen?

Mijn persoonlijke kijk dan: als we mijn voorstellen doorvoeren gaan we niet alleen driedubbel zo hard knallen, maar voorkomen we ook dat we automatisch in de volgende - anders onvermijdelijke -systeemkriesis komen vanwege de onbetaalbare vergrijzing.

 

Het beperken van de sociale zekerheid is niet bedoeld als quick win, maar als structurele oplossing voor de 21e eeuw

 

Bruggetje terug naar het begin van dit topic, in casu de uitspraak van Heerts en de topictitel:

 

'De vernietiging van ons sociale stelsel dreigt'

Niet "dreigt" maar "is eindelijk binnen handbereik". En als we slim zijn vernietigen we het systeem op een efficiënte en voor iedereen redelijke/draagbare wijze, zodat het plaats kan maken voor de 21e eeuw

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Ik heb er mij al bij neergelegd dat er nooit een stabiele situatie zal komen of dat ooit de grenzen van werknemer, zelfstandige,... perfect zullen afgebakend worden. Er zal altijd wel een stijgende of dalende trend zijn naargelang de waan van de dag.

 

In Nederland zijn ze blijkbaar momenteel op de zelfstandige aan het schieten, in België is daar niet veel van te merken, soms zelfs integendeel. Kan morgen weer anders zijn.

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.