• 0

margeregeling bij verkoop van onderdelen en restanten uit elektrische apparaten?

Ik verkoop tweedehands keukeninbouwapparatuur. Voor de BTW valt dit onder de margeregeling. Nu verkoop ik ook gebruikte onderdelen uit niet te repareren apparaten en verkoop ik de metaalrestanten aan een opkoper. Dit gaat niet om enorme bedragen. Ik doe eenmaal per jaar BTW aangifte. Is op laatstgenoemde transacties (gebruikte onderdelen en metaalrestanten) de normale BTW regeling of de margeregeling van toepassing?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goeie vraag!

 

In principe is een voorwaarde voor toepassing van de margeregeling na demontage dat de onderdelen (in dit geval dus de metaalrestanten) daadwerkelijk te gebruiken zijn overeenkomstig hun oorspronkelijke bestemming.

 

Tja, hoe moet je dat nou in jouw specifieke geval interpreteren…

Lijkt wel een beetje op afval eigenlijk (dan dus de verleggingsregeling).

 

Misschien dit toch schriftelijk voor te leggen aan je belastinginspectie?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties tot nu toe. Het zijn twee vragen. Even concreet:

 

1. Ik verkoop een tweedehands ventilator uit een niet te repareren tweedehands combimagnetron

 

2. Na het slopen van het niet te repareren apparaat gaat het metaal, koper etc naar een metaalboer.

 

Voor punt 2 zou dus de "verleggingsregeling" gelden? De belastingdienst schrijft dat je de BTW verlegt, maar dat je het wel in je BTW aangifte moet opnemen. Wie begrijpt dit nog?

Link naar reactie
  • 0

1. Logica wetgever: Over de goederen is al BTW betaald in het verleden. Nu hoeft dus alleen over eventuele waarde die aan het goed is toegevoegd te worden afgerekend, ergo margeregeling.

 

2. Logica wetgever: De goederen zijn grondstoffen voor nieuw te vervaardigen goederen en moeten derhalve worden opgenomen in de BTW-keten. Omdat het innen in deze branche een probleem is wordt dit verlegd naar de innemer van de te recyclen materialen, ergo verleggingsregeling.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Nog even een verduidelijking, ik hou de nummering maar even aan:

 

1. Ik heb de vraag gesteld omdat ik mij juist afvraag of losse tweedehands onderdelen die uit margegoederen worden gehaald en verkocht aan consumenten ook onder de margeregeling vallen. Mijn twijfel wordt veroorzaakt door een publicatie van de staatssecretaris van Financiën (2014, nr. 21054, gepubliceerd op 25 juli 2014). Hierin staan ten aanzien van onderdelen een aantal restricties.

 

2. Mijn concrete vraag -nu ik weet dat het onder de verleggingsregeling valt- is hoe je dit administratief verwerkt. Dit omdat de onder 1. genoemde publicatie van de staatssecretaris hier wel iets over zegt, maar ik niet begrijp hoe je dit uit dient te voeren.

 

Wie helpt mij? :-\

Link naar reactie
  • 0

1. Ja.

 

2. Je legt dit vast als "omzet BTW verlegd in NL". En je vermeldt "BTW verlegd" op je factuur. En je geeft de omzet aan bij rubriek 1e in de BTW aangifte.

 

Overigens telt het bedrag van de verlegde BTW mee voor de berekening van de KOR - als je dus veel van deze verkopen hebt, dan is het best denkbaar dat je geen recht op vermindering KOR hebt.

(dit geldt alleen voor de in NL verlegde BTW trouwens)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.