• 0

Klant geeft verkeerd adres op bij een bestelling en pakket is zoek

Ik heb een maand of 2, 3 geleden een pakket naar België verstuurd, via post nl met track en trace.

Na anderhalve maand kreeg ik ineens een boze mail van waar is mijn pakket gebleven?

Het pakket is volgens post.nl keurig afgeleverd en er is ook voor getekend.

Ik heb het bewijs van levering en handtekening opgestuurd.

 

Toch hield de klant dat ze niets heeft ontvangen.

Ik zei dat er wel voor is getekend op de door haar opgegeven adres.

Vervolgens meldde ze (verontwaardigd ook nog), dat ze niet op dat adres woont, maar ongeveer een km verder op.

Per ongeluk verkeerd huisnummer ingevuld. Oeps

 

Het opgegeven adres bestaat niet volgens de klant, is een leeg stuk grond.

Dit is via google earth moeilijk te achterhalen.

 

Het is inmiddels nu zo lang geleden dat het onmogelijk is om er achter te komen wat er met het pakket gebeurd is en heeft onderzoek via post nl geen zin.

Mogelijk is het afgeleverd bij de buren, mogelijk meegenomen door de postbode en door hem zelf getekend.

De mogelijke combo oplichtende postbode en fout in het adres door klant is wat mij betreft ook erg toevallig.

 

Nu krijg ik weer na weken een heel boze meneer aan de telefoon, met eisen van geld terug, dreigen met de consumentenbond en ik weet niet wat.

Ik heb er om eerlijk te zijn weinig zin om er op te gaan draaien voor de door de klant zelfgemaakte fout.

 

Het adres waar ze het pakket wél naar toe zou moeten, is midden in een landweg ergens en ik heb twijfels of dat ook bestaat.

Dus voel ik er weinig voor om 10 euro te dokken voor de verzending en gratis nieuw spul te versturen.

 

Is wel zuur natuurlijk als je bestelt en niks krijgt, (indien het in dit geval waar is), maar ik denk potverdrie, let zelf op dat je je adres goed invult.

Ze vulde een huisnummer 3 in, i.p.v. een 90, is niet eens een klein typo.

 

Gaat om een bestelling van rond de 40 euro inclusief verzendkosten.

Wat is wijsheid hier in?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedenk overigens ineens, waarom gewoon niet melden bij de lokale politie als mogelijke oplichting, als dat digitaal kan is het helemaal een fluitje van een cent. Je hoeft geen bewijs te leveren, maar zodoende stel je de klant wel op de proef.

Ik vind dat de klant dan wel heel erg op de proef wordt gesteld. Stel dat de bezorger het pakket heeft gestolen en de klant slechts één vergissing heeft begaan: een verkeerd nummer invullen?

 

Dat overkomt mij voortdurend door een overijverige AutoComplete: dan staat je huisnummer in het vak van de postcode en je postcode in het vak van een telefoonnummer. In het toegenomen aantal invoerfouten dat klanten bij ons maken, zie je dat de opkomst van tablets daar de grote boosdoener is.

 

Je kunt dat beter omkeren (zoals ik zelf een keer heb gedaan). Stel je op het standpunt dat je aan je leveringsverplichting hebt voldaan. Dat kun je ook bewijzen dankzij de track & trace met handtekening voor ontvangst. Dat betekent dus dat niet jij maar de klant het slachtoffer is van oplichting, namelijk identiteitsvervalsing en/of valsheid in geschrifte.

 

Vervolgens druk je de klant op het hart dáárover vooral aangifte te gaan doen. We willen namelijk niet dat onze klanten door derden bestolen worden, nietwaar. Daarbij kun je de klant ook hulp aanbieden: je hebt immers een belangrijk bewijs in handen, de vervalste handtekening.

 

Bij de Nederlandse Track & Trace zie ik ook altijd staan op welk huisnummer het pakket is bezorgd als de klant niet thuis was. Geen idee of ze dat in België ook doen.

PostNL biedt de dienst "Burenlevering toegestaan" alleen binnen Nederland aan. Voor pakketpost naar het buitenland geldt "Verhoogd aansprakelijk" (VA), wat een van de redenen is waarom buitenlandzendingen automatisch "verzekerd" zijn. Het beleid verschilt per land, omdat PostNL niet in elk land zelf bezorgt, maar in principe mag de bezorger een pakket dan uitsluitend achterlaten op het opgegeven adres, dus niet bij de buren.
Link naar reactie
  • 0

Even kaatsen: zet je de reputatie van je webshop op het spel voor vier kussenslopen?

 

Kapotte of beschadigde artikelen vervangen 'kost' ook en vroeg of laat loop je tegen dit soort tegenvallers aan als ondernemer, waarbij ik een opzetje wel zoveel mogelijk zou proberen uit te sluiten. Bedenk je daarbij wat een retour had gekost.

 

Onderzoek naar de vermissing had je eerste stap moeten zijn.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je neemt contact op met de klant (BELLEN, niet mailen)

Dat. Doe dat vandaag, of doe het nooit meer. Er hebben hier te veel mensen tijd verspild aan het weerleggen van aannames die je zelf ook had kunnen weerleggen.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
Bellen doe ik zeer zeker niet.

Ze waren ook heel duidelijk in wat ze wilden.

Gratis nieuw spul of hun geld terug.

 

Er is al telefonisch contact geweest en dat heeft niet veel opgeleverd behalve dreigementen (consumentenbond) en een eis om te leveren of het geld terug te geven. Dat is dus een gepasseerd station.

 

Mooi dat er nu ook complottheorieën worden geopperd waarbij criminelen met hulp van "buren" bewust de postbode in verwarring brengen zodat de boeven aan 3 of 4 extra slopen kunnen komen. ;D ;D

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mooi dat er nu ook complottheorieën worden geopperd waarbij criminelen met hulp van "buren" bewust de postbode in verwarring brengen zodat de boeven aan 3 of 4 extra slopen kunnen komen. ;D ;D

 

Best nuttig:

De hoogte van het bedrag is niet van belang. Dit is een forum en bezoekers spiegelen soms hun ervaring met wat hier staat. Er zijn al > 1200 bezoekers die dit belangrijk vinden om te spotten. Een lering dus wat de mogelijkheden zijn en wat er fout kan gaan bij soortgelijke gevallen als bij de titel van deze draad.

 

Soms worden met andere ( geringe) overtredingen grotere misdaden van het verleden verklaard en achterhaald. ;)

Link naar reactie
  • 0

Het meest vreemde van de hele zaak is de tijd die ze over heen hebben laten gaan.

Dit is een bestelling van 4 april geweest.

Het werd rond eind mei voordat ze begonnen te piepen.

Als je wat bestelt en het niet binnen enkele dagen aan komt, dan kijk je toch de track en trace info?

Je zou per direkt achter kunnen komen dat de postbode je misschien had opgelicht.

 

En als je begrijpt niet hoe je een track trace moet opzoeken of als er geen track trace is geweest, dan mail of bel je binnen een week naar de winkel?

En niet eerst 6 of 7 weken wachten.

Heel vreemd.

 

Ik wacht nu af of ik weer van van ze hoor en wat post.nl te zeggen heeft.

Tot dan doe ik niets meer.

Link naar reactie
  • 0

Die angst voor negatieve reclame is een veel gebruikte chantagemiddel, als klanten een webwinkel willen oplichten.

 

(Let op: Ik zeg niet dat dit in 'mijn' zaak het geval is. Mijn zaak blijft wat mij betreft een raadsel.)

 

Maar ik heb een collega webwinkelier die een poging tot oplichting meemaakte, bij het 'retourzenden' van goederen.

 

Het ging als volg: klant deed een vrij dure bestelling, betaalde en het spul werd verzonden.

Toen mailde ze dat ze 'ontevreden' was en wilden ze de artikelen retourneren.

Er kwam vervolgens een doos aan, zonder de artikelen en vol met reclamekranten uit het dorp van de klant.

De klant eiste haar geld niettemin terug, onder dreiging van heel veel negatieve reclame, een incassobureau en ik weet niet wat.

De webwinkelier betaalde uiteindelijk niet.

Toch meldden veel andere winkels dat ze wél hadden betaald in zo een geval, om laster op fora en reputatieschade te vermijden.

 

Je betaalt in dit soort gevallen een soort zwijggeld aan een crimineel.

En vervolgens probeert zo een 'klant' meestal de zaak dan weer opnieuw bij iemand anders.

Link naar reactie
  • 0

Voor dat soort oplichting (waar de oplichter van leverancier naar leverancier hopt) zou je een zwarte lijst kunnen opzetten.

 

Incidentele oplichting lijkt me iets waar elke detaillist mee te maken krijgt en elke detaillist dus ook een oplossing voor heeft. Is dit de eerste keer dat een klant meldt iets niet ontvangen te hebben? Zo nee, wat heb je in die andere gevallen gedaan?

 

Inderdaad, als de postbode meldt dat hij wel vaker post voor dat stuk braakliggend land krijgt, weet je dat er meer aan de hand is.

 

Ik zou er in elk geval niet zomaar van uitgaan dat mijn klanten criminelen zijn; dan zat ik in het verkeerde vak.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik reeds zei, wat er gebeurd is in dit geval, is voor mij een raadsel.

Verwege de meeste klanten die ik heb gehad, zijn zover ik weet goudeerlijk.

 

Wat heb ik andere keren gedaan heb bij een verdwenen bestelling?

 

Als er geen track trace op zit, verstuur ik opnieuw.

Daar zit niets anders op.

Er is geen bewijs en je hebt als webwinkelier geen poot om op te staan.

Vrijwel altijd gaat het om een artikel van geringe waarde.

Gelukkig kan je tegenwoordig brievenbuszegels kopen, voor wat duurdere kleine pakketjes.

 

Dat iets verdwijnt als er een track trace op zit, heb ik tot nu toe niet meegemaakt, behalve in dit geval dan.

Eén keer kreeg ik een melding van een klant dat een grote doek niet was aangekomen.

Toen ze ging zoeken, vond ze die doek in een zelden gebruikt brievenbus buiten haar woning.

 

Voor de rest, alles is tot nu toe altijd aangekomen, afkloppen.

Boven de 100 euro stuur ik aangetekend en verzekerd.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Wat heb ik andere keren gedaan heb bij een verdwenen bestelling?

 

Als er geen track trace op zit, verstuur ik opnieuw.

 

Dat doe ik ook met vaste klanten, maar ook daar is het soms onterecht. Ik kan me twee zendingen herinneren dat een klant betaalde met het betalingkenmerk van het 'vermiste' pakketje.

Ik vermoed hier geen boze opzet, maar slechte boekhouding van binnenkomende zendingen waarbij meerdere mensen zendingen aannemen. Ik neem ze desondanks kwalijk dat er niet gemeld is dat er dubbel ontvangen is en deze klanten hebben een interne aantekening om alleen 'aangetekend' te versturen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit valt gewoon in de categorie 'verlies nemen en snel verder gaan'. Hier heb je toch wel een potje 'klein grut' voor?

 

Het valt mij eigenlijk op hoe goudeerlijk de meeste mensen juist zijn.

 

Fraude met spullen in ontvangst nemen en toch te gaan klagen over geld terug is heel makkelijk maar het zijn echt uitzonderingen die zoiets doen. We klagen veel over het fatsoen in Nederland maar 99% van de mensen is betrouwbaar.

 

Ik heb duizenden en duizenden bestellingen met mijn ecommerce bedrijf verstuurd en dat er echt een verdenking van fraude was kwam zelden voor. Negen van de tien keer is het onnozelheid van klanten.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Het is alweer even geleden, maar ik lees dit nu pas.

Toch even een reactie, omdat ik denk een zinvolle aanvulling te kunnen geven.

 

Of beter gezegd: een dergelijk geval was onlangs bij 'de rijdende rechter'

Het is nl helemaal geen ondernemersvraag (zoals op dit forum) maar een juridische.

(tenzij het gaat om hoe hier mee om te gaan)

 

de casus bij de rechter:

spelcomputer was geleverd, buurjongetje had ervoor getekend en in ontvangst genomen,

en de computer verpatst.

 

uitkomst:

 

Er zijn drie partijen: de klant, de verkoper, de koerier.het ging hier om een geschil tussen de klant en de verkoper

100% zeker weet ik nog, dat de klant een betaalplicht heeft, en de verkoper een leverplicht.

Dat zij hiervoor een koerier inschakelt, is haar zaak. De leverplicht aan de klant blijft.

En er is niet geleverd. Dat de buren, in dit geval een buurjongen, zo goed is even het pakket aan te nemen is leuk, en meestal gaat dat ook wel goed, maar toch: er is geen levering, er is ook geen handtekening.

In bovenstaand geval, met een handtekening anders dan de werkelijk kopende partij, ontbreekt er eveneens een handtekening. Dan had de leverancier , of in dit geval zijn tussenpersoon de koerier, maar beter op moeten letten.

 

De klant heeft dus alle recht zijn geld terug te eisen. En de klant heeft een overeenkomst met de verkoper, dus die komt bij de verkoper vragen.

 

De verkoper kan op zijn beurt wel weer de koerier aansprakelijk stellen, mede afhankelijk van de voorwaarden waaronder de overeenkomst is gesloten. Zeer waarschijnlijk de alg voorwaarden van de koerier.

Als de koerier bij mevrouw janssens heeft moeten leveren, maar niet mevrouw jansens heeft getekend, dan heeft de koerier een fout gemaakt.

 

Dan het adres. Hier gaat de parallel met de rijdende rechter mis, en ik ben verder ook geen jurist. Maar volg het wel.

Ik denk dan: bij een onpersoonlijke levering, dus de brief in de bus deponeren, is de foute adressering

fataal: de post op dat adres is wat moet gebeuren.

Bij de post.nl werkt het zelfs zo, dat dat móet, ook al weet de postbode dat het adres onjuist is.

Staat erop nummer 10, terwijl je weet dat de beste man op 10A woont, moet ie het toch in nr 10 gooien.

 

Komen we op het enige wat ik niet 100% weet: een pakje voor mevrouw jansen op nummer 10.

bel je aan, IS er ook een nummer 10, dan lijkt me sprake van een redelijk geldige levering.

Maar...IS er helemaal geen nummer 10 en gooi je het dan maar 'ergens in die buurt neer', zoals

bovenstaand wellicht het geval is, dan is duidlijk de koerier fout.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.