• 0

Buitenlandse opdrachtgever ziet mij als ZZP, belastingdienst NL als werknemer?

Beste leden,

 

Al een tijd lang werk ik als ZZP'er voor verschillende buitenlandse opdrachtgevers. Nu wil één opdrachtgever, gevestigd in de UK, mij ongeveer een jaar via een zelfstandige constructie inhuren - waarbij ik een dusdanig aantal uren werk verricht, dat meer dan 30% extra inkomen via andere opdrachtgevers vergaren (een eis van belastingdienst om mij als ondernemer te zien) me WAARSCHIJNLIJK niet gaat lukken.

 

Ik ga er vanuit dat ik vanuit de VAR dan niet meer als zelfstandige word gezien - op zich een terechte constatering van de belastingdienst. Nu vind ik dat niet zo heel erg, het is desondanks een erg lucratief aanbod. Maar de opdrachtgever claimt dat hij vanuit de UK mij gewoon als zelfstandige mag beschouwen, en ziet het niet zitten om een dienstverband inclusief alle verplichtingen aan te gaan. Uiteraard wordt dat gecompenseerd in de beloning, zodat ik extra kosten kan opvangen.

 

Wat is de slimste manier om deze constructie aan te pakken? Ik ga er vanuit dat zelfstandigenaftrek e.d. vervallen, en dat ik gewoon loonbelasting ga betalen. Maar hoe zit het met het werkgeversdeel van de sociale zekerheid? Die hoeft hij volgens UK-wetgeving niet te betalen. En hoe werkt de BTW?

 

Hopelijk kan iemand mij verder helpen. Alvast bedankt voor de reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ga er vanuit dat zelfstandigenaftrek e.d. vervallen, en dat ik gewoon loonbelasting ga betalen.

 

Zo werkt het toch niet helemaal:

 

Zelfstandigenaftrek is iets dat jij zelf bij het doen van je aangifte wel of niet toepast. Als je het gevoel hebt dat je niet aan de criteria voor deze aftrekpost voldoet, dan is het vaak wel verstandig om dit niet te claimen.

 

Loonbelasting is een voorheffing op de inkomstenbelasting. Dat is alleen van toepassing op werknemers die vervolgens inhoudingen op het loon doen.

 

 

De BTW verleg je naar je UK opdrachtgever (dat neem ik tenminste aan).

Verder blijft alles dan toch gewoon 'bij het oude' lijkt mij: facturen sturen, administratie bijhouden en een winstaangifte doen.

 

Want je blijft toch in NL wonen?

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf inderdaad in NL wonen. BTW verplaatsen klinkt logisch, maar dat van die winstbelasting begrijp ik niet helemaal. Als ik geen volledige VAR verstrekt krijg, dan betekent dat toch de facto dat het inkomen wordt gezien als inkomen uit loondienst, waarover ik dus simpelweg inkomstenbelasting moet betalen, plus eventuele werkgeverslasten die mijn buitenlandse opdrachtgever niet wil vergoeden?

Link naar reactie
  • 0

Je UK opdrachtgever heeft toch geen boodschap aan een VAR?

 

Zij zullen niet eens weten wat dat is, neem ik aan.

 

Je bent toch ondernemer? En je verricht je diensten aan een buitenlandse (EU) ondernemer?

 

Overigens heet het niet "BTW verplaatsen" maar "verleggen". Dat is een officiële 'kreet' dus niet handig om dit verkeerd te zeggen (want dan begrijpt verder niemand wat je bedoelt).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp blijf ik door de belastingdienst als ondernemer beschouwd worden (en kan ik dus bijv. zelfstandigenaftrek en startersaftrek toepassen), ook wanneer ik slechts één opdrachtgever heb? Ik maak me namelijk zorgen over de mogelijkheid dat met terugwerkende kracht wordt gesteld dat er sprake is van verkapt dienstverband...

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp blijf ik door de belastingdienst als ondernemer beschouwd worden (en kan ik dus bijv. zelfstandigenaftrek en startersaftrek toepassen (...)

 

Dat heb ik niet geschreven: Als je niet aan de criteria voldoet, heb je geen recht op deze aftrekposten.

 

Voor de BTW zal je wel ondernemer blijven, lijkt mij (althans als je op dit moment ondernemer voor de BTW bent dan).

 

Voor de inkomstenbelasting is het best mogelijk dat zij (later) zullen vinden dat je 'resultaatgenieter' bent en geen ondernemer. Omdat je (o.a.) slechts één opdrachtgever hebt, dus.

Als je daar bang voor bent, dan zou ik nog een paar opdrachtgevers behouden.

 

(in principe kan een ondernemer ook wel één opdrachtgever hebben trouwens)

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk :-). Hartelijk dank voor het meedenken. Nog een laatste vraag: stel dat ik inderdaad als resultaatgenieter wordt beschouwd, betekent dit dat ik ook de werkgeverslasten moet betalen? Aangezien mijn Britse opdrachtgever dat niet doet...

Link naar reactie
  • 0

Helemaal duidelijk, waardeer het zeer dat je meedenkt! Toch nog één laatste vraagje. Stel dat ik inderdaad met terugwerkende kracht als resultaatgenieter wordt beschouwd, betekent dit simpelweg dat ik de onterecht toegepaste aftrekkingsposten dan met rente moet terugbetalen, of zit daar dan ook een boeteclausule bij? Dit vraag ik omdat het nogal lastig in te schatten hoe de belastingdienst je inschat...

Link naar reactie
  • 0

In theorie kan je ook wel een boete krijgen als je onterecht en met opzet allerlei aftrekposten opvoert...

 

MAAR:

 

Persoonlijk denk ik dat als je vindt dat je nu recht hebt op zelfstandigenaftrek en straks, doordat je grootste opdrachtgever al je tijd opslokt en je dan dus alleen tijd hebt voor slechts één opdrachtgever, slechts één klant kan bedienen dat straks ook kan vinden. Als alles verder hetzelfde blijft.

 

 

Link naar reactie
  • 0

[Een opdracht] waarbij ik een dusdanig aantal uren werk verricht, dat meer dan 30% extra inkomen via andere opdrachtgevers vergaren (een eis van belastingdienst om mij als ondernemer te zien) me WAARSCHIJNLIJK niet gaat lukken.

 

Hoe weet je dat de belastingdienst dat eist?

 

Is dat iets wat een inspecteur je geschreven heeft?

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

[Een opdracht] waarbij ik een dusdanig aantal uren werk verricht, dat meer dan 30% extra inkomen via andere opdrachtgevers vergaren (een eis van belastingdienst om mij als ondernemer te zien) me WAARSCHIJNLIJK niet gaat lukken.

 

Hoe weet je dat de belastingdienst dat eist?

 

Is dat iets wat een inspecteur je geschreven heeft?

 

 

Nee, dat las ik als één van de voorwaarden om niet als resultaatgenieter gezien te worden elders op dit forum :-).

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp, werkt dat zo niet. De belasting kijkt naar een aantal eigenschappen en als ze bij de juiste mix "OK" kunnen zetten, tel je als ondernemer. Wat die mix precies is, is geheim. In het kort komt het erop neer dat je je als ondernemer moet gedragen, maar ja, wat betekent dat?

 

Het komt wel vaker voor dat een ondernemer voor langere tijd vastzit aan een grote klus. Het lijkt me sterk dat je dan meteen als verkapte werknemer wordt gezien. Voor de zekerheid zou je het kunnen navragen bij de belastingdienst.

 

De ingrediënten van de mix waar de belastingdienst naar kijkt, zijn vooral (maar niet beperkt tot):

 

[*] Maakt u winst en zo ja, hoeveel?

[*] Hoe zelfstandig is uw onderneming?

[*] Beschikt u over kapitaal in de vorm van geld?

[*] Hoeveel tijd steekt u in de onderneming?

[*] Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden?

[*] Hoeveel opdrachtgevers hebt u?

[*] Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?

[*] Loopt u ondernemersrisico?

[*] Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming?

 

Argh! Update! Correctie: het bovenstaande slaat alleen op de Verklaring Arbeidsrelatie en niet op of je voor de IB als ondernemer wordt gezien. De criteria voor het laatste worden echter soortgelijk verwoord. Weliswaar heeft de bd het hier wel over 'eisen', maar in de lijst met eisen staan dan weer allerlei afzwakkende termen.

 

Het klinkt op de laatstgelinkte pagina ook een beetje alsof de bd zich naar de jurisprudentie richt, dus als je jurisprudentie kunt vinden die op jouw situatie van toepassing is...

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik werk als sinds 2008 als ZP. In al die jaren ben ik nooit verder gekomen dan 2 opdrachtgevers in 1 boekjaar. In mijn geval betreft het projecten die vaak een doorlooptijd van meerdere jaren hebben. Het wordt anders wanneer jij in 1 jaar tijd 50 verschillende projecten uitvoert voor één en de zelfde opdrachtgever.

 

En in aanvulling op bovenstaand lijstje: is er sprake van een gezagsverhouding. Wanneer jij vanuit NL werkzaamheden verricht voor een bedrijf in GB, heb jij dus alle vrijheid om je werkzaamheden in te richten en lijkt die gezagsverhouding dus afwezig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.