• 0

Eigen onderneming 15 jaar

Hallo,

 

Ik ben 15 jaar en wil een eigen onderneming starten... in principe heb ik alles ervoor behalve wat voor een onderneming ik wil. Misschien hebben jullie leuke ideeën? Alles is welkom... denk niet groot, het is alleen voor in mijn omgeving.

 

Met vriendelijke groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt in principe alles. Wat bedoel je hiermee? Ondernemen is een goed idee hebben, dit idee op het juiste moment op de markt brengen en heel hard werken.

 

Het is leuk dat je wil ondernemen op je 15de, doch dien je wel te weten wat je wil gaan doen.

Daar begint toch alles mee.

 

groetjes en succes

Link naar reactie
  • 0

Kijk ook eens bij http://www.jongondernemen.nl/

Er zijn veel (vervolg)opleidingen die aandacht besteden aan ondernemen en een eigen zaak.

Vermoedelijk sta je binnenkort voor die keuze en dan kun je maar beter goed geïnformeerd zijn!

 

 

PS: Op mijn 15e begin ik ook mijn eerste bedrijfje, toen in verkopen en repareren van computers. Nooit spijt van gehad en heel veel geleerd. Inmiddels ben ik 32 en heb ik een goedlopend Internetbedrijf. Dat had ik nooit nu kunnen bereiken zonder de lessen van vroeger.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik woon in een dorp tussen Arnhem en Nijmegen in. De mensen hier in het dorp kennen elkaar, ookal is het een redelijk grote bevolking. Ja er zijn feesten en tradities waar het dorp aan mee doet (denk aan carnaval, paardenmarkt, koningsdag, etc.). Ik ben beter in praten.

 

Met vriendelijke groet,

 

Hendriks75

Link naar reactie
  • 0

Dag Hendriks 75,

 

Gisterenmiddag hebben we een uitgebreide reactie gestuurd na aanleiding van je vraag om concrete bedrijfsideeën. De post gaf een reflectie van de uitkomst van een brainstorm die we eerder die dag hebben gehouden. Van de moderator ontvingen wij echter een bericht dat forumleden de aangedragen ideeën als ongepast en aanstootgevend hebben ervaren. De post is daarop door de moderator verwijderd.

 

Vandaag hebben we de tekst in alle rust nog eens kritisch nagelezen en geconcludeerd dat, door de gekozen opzet, een aantal onderdelen onbedoeld tot misverstanden zou kunnen leiden. Hoewel wij enerzijds willen prikkelen, dit heeft een functie, is het uiteraard niet de bedoeling dat mensen aanstoot nemen aan onze bijdragen. Dit is blijkens de reactie van de moderator wel gebeurd waardoor de aandacht is afgeleid van de inhoud. Enfin, tot zover dus waar het bij ons niet goed is gegaan.

 

We hebben het stuk aangepast en hieronder tref je de uitkomsten alsnog. In elk van de ideeën zitten onderdelen waarmee je je ondernemerschap kunt uittesten en ontwikkelen. We hopen van harte dat het inspiratie oplevert!

 

De aangepaste post:

 

Dag Hendriks75,

 

We hebben het topic en de reacties goed doorgelezen en wij zijn bij elkaar gaan zitten om te brainstormen en zo tot een aantal realistische en uitvoerbare bedrijfsideeën te komen. Zo willen we recht doen aan je vraag om concrete ideeën. We zijn uiteindelijk tot twee soorten diensten- en één productcategorie gekomen. De randvoorwaarden die we hebben gebruikt zijn als volgt:

 

[*]Er is een startkapitaal van €1.000,-

[*]Het moet een kleinschalig idee zijn dat in je omgeving kan worden uitgevoerd

[*]Er is nog beperkt ondernemingservaring

 

Hierbij de uitkomsten:

 

Categorie 1 (dienst): Hendriks ZomergaZon service (werknaam)

 

1. de behoefte

De vakantietijd staat voor de deur en dat betekent voor veel mensen hoofdbrekens wat te doen met het mooi verzorgde gazon en de planten. Iemand moet natuurlijk de tuin gaan bijhouden zodat het bij terugkomst in ieder geval geen jungle geworden is. Wie kun je daarvoor inschakelen?

 

2. Het bedrijfsidee

Hendriks ZomergaZonservice (werknaam) heeft hiervoor een passende oplossing. De gaZonservice komt zo vaak als nodig is de tuin sproeien, en 1x per week eenvoudig onkruid weghalen en het gazon maaien. Je kunt kiezen voor een enkele afname of een zomercontract. Dankzij Hendriks75 ligt de tuin er gegarandeerd mooi bij, of je nu weg bent of niet.

 

3. Wat heb je nodig?

[*]Een goed idee van je doelgroep: 'betere wijken'

[*]betrouwbare uitstraling (erg belangrijk voor je klanten)

[*]Een slimme promotiestrategie om aan klanten te komen

[*]klein tuingereedschap

 

4. De voordelen

[*]Er is weinig startkapitaal nodig

[*]Het is schaalbaar (je kunt ook vrienden vragen mee te doen als ‘onderaannemer’)

[*]Je bent buiten

 

5. De nadelen

Het beste is zelf een aantal zaken tegen elkaar af te wegen. Het moet bij je passen, en je weet denk ik zelf het beste of het je aanspreekt. Misschien is een belangrijk nadeel ook dat, wanneer je eenmaal een zomercontract hebt gesloten, je zelf niet zo makkelijk meer op vakantie kunt.

 

6. Opmerkingen

In dit bedrijfsidee ben je veel buiten en je zit veel op de fiets. Je moet immers van tuin naar tuin. Goed inlezen over de basiszaken m.b.t. tuinieren kan geen kwaad, want je wilt natuurlijk dat de tuin er gezond en fris groen bijligt als de bewoners weer thuis komen. Dat leidt tot positieve mond tot mond reclame. Doorslaggevend wordt je betrouwbaarheid: ben je tijdens je salespitch in staat klanten voor je te winnen?

 

7. Oorsprong en bronnen

Het idee is niet helemaal zelf bedacht maar afkomstig van een goede vriend die dit tijdens zijn middelbareschooltijd deed. Aan het eind van de zomer had hij een klein team van vier ‘medewerkers’. Inmiddels runt hij een van de grotere online marketing bureaus in Nederland. Het ondernemen zat er dus al vroeg in. In tuinieren is hij uiteindelijk nooit echt goed geworden…

 

Categorie 2 (dienst): Hendriks Kleinkind Service (werknaam)

 

Het is een prikkelende werknaam, we geven het direct toe, maar dit bedrijfsidee speelt in op een heel erg wezenlijk probleem in de samenleving dat elke zomer weer de kop opsteekt.

 

1. De behoefte

Heel regelmatig besteden kranten aandacht aan het probleem van ouderen die gezelschap missen en hier grote behoefte aan hebben. Deze behoefte speelt onder andere in de zomer omdat de kinderen en kleinkinderen dan vaak op vakantie zijn en activiteiten voor ouderen stilliggen. In oktober vorig jaar kopte de Volkskrant dat ‘duizenden ouderen willen betalen voor gezelschap’. In een kort interview in het zelfde artikel zei medeoprichter van ‘Seniorenstudent’ Anne van Oudheusden: 'Alsof er een kleinkind op bezoek komt dat echt belangstelling heeft.'

 

2. Het bedrijfsidee

Hendriks Kleinkind Service (werknaam) speelt hierop in. Of het nu gaat om ijs eten bij de salon in de buurt, Rumikub spelen in de tuin of misschien gewoon een wandeling door de buurt: Hendriks garandeert een goed verzorgde activiteit. De activiteiten worden van te voren gepland en afgesproken. Voor elke activiteit is er een passende prijs. Je kunt ook denken aan een zomer abonnement.

 

3. Wat heb je nodig

[*]Een goed idee van je doelgroep (wie zijn het precies wel, en wie niet?)

[*]Een betrouwbare uitstraling en dienstverlening. Ouderen hechten daaraan.

[*]Een slimme promotieactie (persoonlijk aanspreken op straat, samenwerken met organisaties?)

 

4. De voordelen

[*]Er is weinig startkapitaal nodig

[*]Je bent veel buiten

[*]Je kunt je bedrijf voortzetten buiten het zomerseizoen

[*]Het is een mooie toevoeging aan je CV: maatschappelijk verantwoord ondernemen

 

5. De nadelen

[*]Het is minder goed schaalbaar

[*]Het kan lastig zijn je eerste klanten te vinden

[*]Er zijn vast nog meer nadelen, het beste is om die zelf in te vullen.

 

6. Opmerkingen

Om dit idee succesvol te maken moet je echt van het werk en je doelgroep houden. De ‘intrinsieke motivatie’ (je persoonlijke beweegredenen) moeten helemaal kloppen. Betrouwbaarheid, structuur en stiptheid is heel erg belangrijk. Het is belangrijk dat je je tempo aanpast aan de mensen met wie je een activiteit gaat doen. Ook kun je tegen weerstand oplopen. Maak het ook niet te ingewikkeld. Goed luisteren naar je cliënt is van belang. Als hij of zij tevreden is dan heb je voor je het weet er weer een klant bij.

 

7. Oorsprong en bronnen

Het idee is zeker niet nieuw en verschillende bedrijven en organisaties spelen op ieder een eigen wijze in op de behoefte rondom activiteitenorganisatie voor ouderen. Je bent dan ook niet de eerste aanbieder maar je hoort wel bij de koplopers. Helemaal niet erg. Als er concurrentie is voor een dienst, dan is er waarschijnlijk ook markt voor. Hieronder een paar bronnen waar je misschien wat aan hebt:

 

http://www.vonked.nl/events/kleinkind-te-huur#

http://iemandthuis.nl/

http://www.volkskrant.nl/duizenden ouderen willen betalen voor gezelschap

 

 

Categorie 3 (product): Hendriks Vercooling aan huis (werknaam)

 

1. De behoefte

Zoals elke zomer hebben we in Nederland altijd ergens een aantal weken dat de mussen het dak niet eens opkomen voor ze eraf vallen. Zo warm! De mensen worden er sloom en loom van. Ze komen de tuin niet meer uit en ook komen ze niet meer van het balkon af. Thuisbezorgd draait overuren. maar ja, die komen vooral met weinig verrassende pizza’s.

 

2. Het bedrijfsidee

Hoe heerlijk is het dan wanneer op slimme tijden heerlijke zomerproducten in welke vorm dan ook aan huis wordt gebracht? Wat dacht je van prachtig gepresenteerde hand aardbeien, of keurige meloenen? Het exacte succes hangt natuurlijk helemaal af van de buurt, het tijdstip en het precieze assortiment waar je die dag mee komt. Wanneer je helemaal bedreven bent in je in- en verkoopwerk dan is het tijd om nog wat verder te kijken naar je assortiment. Wanneer je precies weet waar en wanneer de buien na een mooie zomerdag zich bevinden dan kun je inspelen met paraplu's, regenjassen en wat dan ook. Denk daarbij aan je branding: geef bij iedere transactie een heel mooi kaartje af, bijvoorbeeld van de boer waar je de aardbeien (met korting) heb ingekocht.

 

3. Wat heb je nodig

[*]Een bakfiets

[*]Slimme opbergoplossingen

[*]goed assortiment

[*]goede kennis van de buurten, interessante locaties in je omgeving en het type bewoners

[*]Startkapitaal

[*]een hele grote portemonnee

 

4. De voordelen

Je kunt de hele zomer experimenteren met je assortiment. Van haring, bloemen, aardbeien, kersen, honing, jam en wat dan ook nog meer. Je leert van alles over inkopen en verkopen. Wanneer je daarnaast nog eens minutieus alles bijhoudt in een database (met weersinvloeden, prijzen, producten en tijden erbij) dan denk ik dat je aan het eind van de zomer je database ook nog kan verkopen. Dit laatste is vooral interessant. Het sluit wellicht goed aan op je grote interesse in cijfers.

 

5. De nadelen

Ook hier kun je het beste zelf even over nadenken. je komt gaandeweg vanzelf een aantal nadelen tegen.

 

6. Opmerkingen

Hendriks, bij alle ideeën, maar vooral bij dit idee is het belangrijk dat je even goed checkt wat wel en wat niet mag in je gemeente. Soms zijn er voor bepaalde activiteiten vergunningen nodig. Met betrekking tot etenswaren dien je ook voorzichtig te zijn: er gelden bepaalde regels ten aanzien van houdbaarheid. het succes hier is mede afhankelijk van je persoonlijke kwaliteiten. Heb je een vlotte babbel en kun je inspelen op wat je klanten op een specifiek moment willen? Wie weet maak je van €1.000 zomaar €2.000,-. maar denk er goed aan: er zullen ook dagen zijn dat je er helemaal naast zit. Niet uit het veld laten slaan: hier leer je van (zei ook de post van Pim Effting).

 

7. Oorsprong en bronnen

Hendriks75, met dit bedrijfsidee wilden we je een iets meegeven waar veel ondernemersvaardigheden in terug komen. Inkoop, verkoop en inspelen op specifieke behoefte spelen een grote rol. In De Meern (nabij Utrecht) gingen vorige week mensen met verse aardbeien langs de deuren en in de wijken Oudwijk en nabij het Willeminapark in Utrecht eveneens. Dit zijn de wat betere wijken in de stad. In Oud Leusden is er een bedrijf dat specifiek vacatures heeft voor verkoop langs de deuren: http://www.studentenwerk.nl/vacatures/120837-commerciele-toppers-gezocht-voor-deur-aan-deur-verkoop-in-leusden . Wederom geldt hier: er is een markt voor.

 

Tot slot

Hoe dan ook Hendriks75, er zijn heel veel verschillende dingen te bedenken. Ons advies is vooral om snel te beginnen om zo uit te vinden wat werkt en wat niet werkt, waar je tegen aanloopt en waar je goed in bent. Dat is allemaal informatie die je later weer kan gebruiken. Blijf creatief denken!

Veel succes de komende tijd!

 

Hartelijke groet,

 

OndernemingsplanHulp

www.ondernemingsplanhulp.nl | Hulp en ondersteuning bij een professioneel ondernemingsplan | www.twitter.com/sterkplan

Link naar reactie
  • 0

ten eerste goed dat je wilt ondernemen

 

maar is ondernemen niet kansen zien en die (proberen te) pakken een idee van een ander is nooit je eigen idee en zal zodoende niet zo snel iets zijn waar jij je 100% voor geeft.

 

zoek een gat in de markt waar jij in gelooft en waar jij als persoon in past.

 

in de regio die jij aangeeft denk ik aan toerisme dit is een brede markt met veel mogelijkheden en waar het aspect goed praten, verkopen, contact met mensen belangrijk is

 

maar er zijn ook legio andere mogelijkheden kies iets dat bij je past duik er met de volste overtuiging in en kijk of het iets word.

misschien word het niks dan leer je een hoop, een dag cursus kost maar zo paarhonderd euro dan is werken en niks verdiend hebben gewoon een goedkope les geweest die je je hele leven mee blijft dragen.

 

zoek iets dat bij je past en neem het risico (hoeveel ondernemers zijn hier die werk hebben gedaan wat uiteindelijk niet zo uitpakt als ze verwacht hadden)

 

het blijft een gok of het een succes word maar dat is ondernemen, als het van tevoren bekend was dat jou toekomstige onderneming een succes word waren tig andere je voor en had de markt kapot geweest.

 

doen je kan beter spijt hebben van iets wat je gedaan hebt als van iets dat je hebt nagelaten.

 

 

DOEN DOEN DOEN je draagt die kennis je leven lang mee

ik had achteraf graag ook op mijn 15 (of nog eerder)voor mijn eigen begonnen hiervan leer je meer als bij de gemiddelde opleiding

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mod edit:

 

Het topic is geschoond van reacties n.a.v. de opties die ondernemingsplanhulp heeft aangedragen. Zij staan hier serieus in en hebben nooit de bedoeling gehad om Hendriks´ vraag af te doen met een grappig, niet serieus antwoord. Daarbij hebben zij hun opties afdoende onderbouwd met data in hun nieuwe post.

 

Dat Hendriks 15 is, speelt geen rol. HL discrimineert niet, dus ook niet op leeftijd.

 

Hendriks zoekt richting en vraagt naar ideeën. Als je het niet eens bent met de ideeën die in dit topic - door wie dan ook - aangedragen worden, dan kun je dat melden bij de mods via de daarvoor bestemde link. Niet in het topic zelf.

 

groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.