• 0

Grote afnemer vragen om aanbetaling voor eigen productieorder

Hallo mensen!

Na wat speurwerk op Google ben ik hier op dit forum terecht gekomen. Ik ben sinds 2006 mede eigenaar van een online webwinkel, dus al aardig wat ervaring als zelfstandig ondernemer. Echter zit ik nu in een situatie die ik nog niet eerder heb mogen ervaren. Vandaar dat ik hoop dat hier mensen zitten die mij wellicht van advies kunnen voorzien.

De situatie is als volgt:

Mijn compagnon en ik hebben samen een product op de markt gebracht en er een eigen merknaam aan verbonden. Het afgelopen half jaar zijn we druk bezig geweest met naamsbekendheid opbouwen, acquisitie, merknaam vastleggen etc. De hele insteek was: Zoveel mogelijk winkels benaderen en deze ervan te overtuigen, om ons product willen verkopen (b2b principe). Dit jaar hebben we een aantal winkels weten te strikken, die nu onze producten verkopen. Allemaal mooi uiteraard, want daar doe je het voor! Dit betreft vrijwel allemaal kleine voor eenmanszaken, VOFjes.

Echter hebben wij nu de interesse van een grote keten, met ruim 350 vestigingen in de BeNeLux. Zij testen op dit moment ons product in 22 van hun best lopende filialen. Mocht dit goed uitpakken (zoals het er nu uitziet pakt de test zeer positief uit), dan mogen wij alle winkels bevoorraden.

Nu komt dus mijn vraag. Stel wij krijgen een grote order. Deze moeten wij dus eerst bij onze leverancier laten produceren. Wij werken natuurlijk wel met voorraad, maar om met onze voorraad 300+ winkels te vullen, gaat uiteraard niet lukken.

Ook hebben wij niet de financiële middelen om de gehele order voor te schieten, is dan gepast om een aanbetaling te vragen, zodat wij in ieder geval de productiekosten kunnen dekken? Naar mijn weten is een aanbetaling namelijk niet wettelijk verplicht (correct me if I'm wrong). Wat voor andere opties zijn er dan nog?

Wij hebben namelijk nog nooit met zulke grote partijen rond de tafel gezeten. Dus dit is ook allemaal nieuw voor ons. Echter is dit wel een kans die je met beide handen moet aangrijpen! Voor de inkoop voor onze webwinkel hebben we wel met grote bedrijven gewerkt, alleen waren wij daar de detaillist en niet de groothandel.

Lang verhaal, excuses hiervoor. Maar ik wilde toch zo duidelijk mogelijk de situatie schetsen, zonder al teveel in details te treden ivm herkenning. Als iemand ons hier van advies of dergelijke kan voorzien, dan wordt dat uiteraard zeer gewaardeerd!

Groeten,

Drew

Mod edit: titel verduidelijkt

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Vragen staat vrij, en kost niks, behalve dan hooguit je reputatie. Ik heb nooit eerder met dit bijltje gehakt, dat zeg ik er gelijk bij.

Als ik me probeer te verplaatsen in een grote winkelketen met 350 vestigingen, dan had ik al lang door dat ik hier te maken had met een nieuwkomer op de markt, en zou ik mijn 'senior buyer' de opdracht geven om niet alleen scherp in te kopen, maar vooral de risico's te beperken.

Een vorm van risico-beperking voor de winkelketen is bijvoorbeeld de afspraak dat jullie alles wat zij niet verkopen, waar terugnemen, waardoor het risico (slaat dit product wel echt aan) niet bij hun ligt, maar bij jullie.

ALS ze zo'n afspraak zouden willen maken, zou het op zijn minst vreemd zijn als ze jullie vooraf zouden betalen. Stel het gaat om een order van 1 miljoen euro. Om de productie te kunnen financieren, vragen jullie om een betaling van 25% bij tekenen contract en 25% bij levering. Maar in het ergste geval verkoopt de winkel maar 20% van de spullen en wil ze dus ook maar 20% betalen. Dan zou ze jullie achter de broek aan moeten zitten voor het deel wat ze al teveel betaald heeft, en dat hebben jullie niet, dus dat is voor hen een kansloze vordering.

Kortom, vragen mag, op basis van mijn boerenverstand geef ik je weinig kans, tenzij je heel veel suiker meeneemt 'to sweeten the deal', bijvoorbeeld extra inkoopkorting o.i.d.

Om hoeveel euro's praten we ongeveer? Dan kunnen mensen wellicht zinnige dingen zeggen of je dat op een andere m anier kan financieren

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Welkom op ondernemersforum Higherlevel.

Je kunt zelf waarschijnlijk het best inschatten hoe betrouwbaar de leverancier en het product zijn (als je dat al zelf niet bent). Reken eerder met 60 of 90 dagen betaaltermijn (of een kredietbehoefte voor zeker deze termijn) en verlies aan (omzet bij) bestaande klanten.

Op HL is hier eerder over gevraagd en op geantwoord. Deelleveringen verkleinen je risico aanzienlijk. Wie verwijst?

Zie bijvoorbeeld dit topic.

Heb je de inkoopvoorwaarden van de keten al in detail doorgenomen?

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Grote winkelketens zullen jouw productie niet willen financieren en vaak zelfs juist het omgekeerde vragen, namelijk vergoeding voor de ruimte die jouw artikelen in hun winkels innemen.

Hou er ook rekening mee dat die grote ketens een zeer beperkte liquiditeit hebben.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Uitgaande van de positieve kant m.b.t. vragen om aanbetaling: wellicht heeft dit (grote) concern hier wel begrip voor.

Andere financieringsbron voor de productie/opslag. Te denken valt aan doorlopend krediet en/of verpanden van de order aan de bank. Informeer hier bij je huidige bank naar. Of factoring. Dit soort kredieten zijn namelijk snel af te lossen zodra de order betaald is. Let daarbij wel goed op welke rentepercentages er berekend worden. Dit kan namelijk nog wel eens enorm verschillen.

Zorg er sowieso heel goed voor dat je contractueel alles schriftelijk goed vastlegt met het concern m.b.t. daadwerkelijke afname. Zowel jullie verplichtingen als die van hen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar