Ik heb het volgende scenario:

Er is een bestaand dorpshuis waar nu een pachter inzit. Deze pachter heeft 4 mensen in dienst dmv een 0-uren contract. De bedrijfsvorm is een CV en ze pacht het Dorpshuis van een stichting.

2 personeelsleden werken er meerdere uren per week en de andere 2 incidenteel.

Nu gaat de huidige pachter ermee stoppen en beëindigt dus zijn bedrijf. Ik zou er dan instappen en wordt de nieuwe pachter en start daarvoor een eenmanszaak.

De vraag is nu of ik het personeel moet overnemen. Dit wil ik niet maar ben ik het wel verplicht?

Ik heb het loket bij de kvk al gesproken maar die konden er geen uitspraak over doen.

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

Groet, Lesseh

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49856-personeel-overnemen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

@Lesseh, allereerst welkom op Higherlevel!

De vraag is nu of ik het personeel moet overnemen. Dit wil ik niet maar ben ik het wel verplicht?

Ja, als je een bedrijf of bedrijfsonderdeel overneemt via een activa/passiva transactie gaat het personeel van rechtswege over, op dezelfde arbeidsvoorwaarden als ze al hadden bij de oude eigenaar

Deze pachter heeft 4 mensen in dienst dmv een 0-uren contract.

2 personeelsleden werken er meerdere uren per week en de andere 2 incidenteel.

Je bent wel verplicht om de contracten over te nemen, maar je bent niet verplicht om deze mensen vervolgens ook op te roepen! Wel is het erg aannemelijk dat in iedere geval voor de 2 personeelsleden die al langere meerdere uren per week werken, van rechtswege een contract met een aantal minimum uren is ontstaan, gebaseerd op hun gemiddelde inzet van de afgelopen maanden.

Wil je helemaal zeker zijn over je rechten en verplichtingen met betrekking tot deze overname, raadpleeg dan een goede advocaat of bedrijfsjurist en laat de huidige arbeidsovereenkomsten en oproepstaten beoordelen. E.e.a zou immers van (grote) invloed kunnen zijn op je exploitate, definitieve keuze en - voor zover van toepassing - prijs (zowel evt overnamesom als de pacht zelf)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49856-personeel-overnemen/#findComment-498911
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar